Auteur Topic: Nieuwe CAO onderhandelingen  (gelezen 20826 keer)

petje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Nieuwe CAO onderhandelingen
« Gepost op: zondag 6 november 2011, 11:37 »
Veranderingen nieuwe CAO[/b]

Lonen gaan met 2,6 % omhoog, (prijscompensatie) (tu)

Voor een nachtdienst krijgt u 0,8 uur vrije tijd terug (tu)

ATV wordt afgeschaft, Rato 160 uur wordt het uurloon verhoogd met 5,25 % (tu)

Inhaalsystematiek voor leegloop uren. Als u minder uren draait dan uw contracturen, worden de min uren in een potje gedaan.(td)

28 dagen vooraf de nieuwe periode moet de mederwerker(ster) weten was zijn werkuren zijn. Roostervrije dagen of vaste of inval roosters komen te vervallen.
Voor elke verschuiving binnen de 28 dagen moet de werkgever toeslag betallen.
Met andere woorden, de werknemer weet ruimschoots van te voren of hij moet werken of dat hij vrij is.:)-(tu)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 6 november 2011, 12:52 »
Citaat van: petje

Met andere woorden, de werknemer weet ruimschoots van te voren of hij moet werken of dat hij vrij is


Tot zover de theorie. De praktijk blijft echter nog steeds hetzelfde. Hetzij aan de vraagkant (de opdrachtgever heeft een wens),, hetzij aan de aanbodkant (een werknemer wil vrij of wordt ziek) verandered er wat. En dan is het eerste wat werknemers roepen dat dat een probleem van de werkgever/planner is, waarbij zij vergeten dat het de werknemers zijn die met zijn allen SAMEN alle diensten op moeten vullen, en de werkgever/planner dus een beroep moet doen op de werknemers die bijvoorbeeld vrij zijn.

Of gaat deze nieuw manier van plannen er bijvoorbeeld voor zorgen dat werknemers uiterlijk 28 dagen voor ingang van het rooster zich ziek gaan melden, zodat dat nog even meegenomen kan worden?

petje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 6 november 2011, 13:16 »
Planner,

Dit is door de werkgevers en de sociale partners, (vakbonden) afgesproken.
Voor vele medewerkers zal het een hoop rust geven in hun leven.
Vergeet niet dat de meeste beambten de donderdag vooraf de nieuwe week te horen krijgen wat voor dienst ze moeten draaien.

In de praktijk zal het de werkgevers een hoop geld gaan kosten,( diensten verschuiven binnen de gestelde 28 dagen)

Bedrijven die zich niet aan het CAO houden krijgen een hoge boete opgelegd. Ik denk persoonlijk dat alle kleine beveiligingsbedrijfjes in de problemen komen door het nieuwe CAO.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 6 november 2011, 17:11 »
Citaat van: petje

Dit is door de werkgevers en de sociale partners, (vakbonden) afgesproken.


Dat snap ik wel, waar afspraken maken is heel makkelijk, dit in de praktijk toepassen is echter een heel ander verhaal. Overigens vormen de werkgevers (werkgevers verenigingen) en werknemers (vakbonden) samen de scoiale partners

Citaat van: petje

Vergeet niet dat de meeste beambten de donderdag vooraf de nieuwe week te horen krijgen wat voor dienst ze moeten draaien.


Of dat de meeste beveiligers betreft waaf ik te betwijfelen, maar inderdaad, dit geldt voor veel beveiligers. Maar wat er nu is afgesproken is wel weer precies het tegenovergestelde. En ik heb in de praktijk al een degelijke systematieken in actoe gezien. Ook daar was het doel om de roosters \'rustiger\' te maken. In de praktijk bleek daar niets van te terecht te komen. Wel leverde dat de werknemers wel een hoop geld op, maar het doel werd niet bereikt.

Citaat van: petje

In de praktijk zal het de werkgevers een hoop geld gaan kosten,( diensten verschuiven binnen de gestelde 28 dagen)


Precies. En wensen van werknemers binnen die termijn zullen niet worden gehonoreerd...

Citaat van: petje

Bedrijven die zich niet aan het CAO houden krijgen een hoge boete opgelegd.


eerst zien, dan geloven....

Citaat van: petje

Ik denk persoonlijk dat alle kleine beveiligingsbedrijfjes in de problemen komen door het nieuwe CAO.


Daar kan ik mij goed in vinden. En of dat nu goed nieuws is voor de werknemers duie bij deze bedrijven werken? Maar iook grote bedrijven zullen al snel problemen ondervinden. En dan heb ik het nog niet eens over de administratieve lasten die dit met zich mee gaat brengen....

Bart

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 6 november 2011, 19:41 »
Citaat van: petje

[ATV wordt afgeschaft, Rato 160 uur wordt het uurloon verhoogd met 5,25 %


Krijgen we met een parttime contract nou ook 5,25% erbij of gaat het naar het aantal contract uren? Ik vind het enigzins verwarrend.
Dit protocol is slechts een hulpmiddel het kan en mag nimmer de plaats innemen van het eigen denken en handelen van de medewerker.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 6 november 2011, 19:48 »
Ja, het uurloon van alle contracten gaat met 5,25% (ivm het verdiwijnen van de ATV) omhoog, en vervolgens nog een keer met (waarschijnlijk) 2,6% looncompensatie.

Bart

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #6 Gepost op: zondag 6 november 2011, 20:15 »
Kijk dat is duidelijk. Dankjewel voor je snelle reactie. :)
Dit protocol is slechts een hulpmiddel het kan en mag nimmer de plaats innemen van het eigen denken en handelen van de medewerker.

Petrus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 7 november 2011, 00:11 »
Citaat van: petje
Voor een nachtdienst krijgt u 0,8 uur vrije tijd terug (tu)


Dus je krijgt vrije tijd, maar wat gebeurt er met de toeslag, of is dit een verkapte verhoging?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #8 Gepost op: maandag 7 november 2011, 01:05 »
De Ort toeslagen blijven, zoals het er nu voorstaat, hetzelfde. Daarbovenop komt echter wel extra vrije tijd voor het werken tussen 00:00 en 06:00, waarbij als uitgangspunt geld dat bij 10 nachtdiensten er 8 uur extra vrije tijd bijkomt, en dat naar rato, en dat zou je dus kunnen vertalen naar 0,8 uur per nachtdienst, of naar 0,133333 uur per gewerkt uur tussen 00:00 en 06:00 uur, want niet alle nachtdiensten bevatten natuurlijk alle uren tussen 00:00 en 06:00. En ik de de onduidelijkheid al weer ontstaan, want wat nu als je een onbetaalde pauze hebt in deze periode?

Overigens is alles nog onder voorbehoud.... En dan te bedenken dat ze de intentie en \'goede hoop\' hadden om er voor 1 juli uit te zijn :(

buddie1959

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 7 november 2011, 09:25 »
Ze hebben de hoop en intentie om eruit te zijn in Juli 2020 ?  :)

Mart

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 8 november 2011, 10:20 »
De bonden beloofden ons eerder dit jaar transparantie omtrent de ontwikkelingen rond de nieuw te vormen CAO. Dit lijkt me ook een van de kerntaken van de bonden. Hierin zijn ze echter gruwelijk tekort geschoten. Ook nu er veel meer bekend is (80% doc. ) zetten ze deze \"traditie\" voort. Met nog iets meer dan 7 weken te gaan voor de nieuwe CAO ingaat lijkt me dat de mensen wel willen weten waar ze aan toe zijn. Er drupt wel af en toe wat info binnen maar dat is \"van horen zeggen\". Ik zeg niet dat deze info onjuist is echter zolang dit niet getoetst kan worden aan een door de bonden cq werkgevers verspreid document kan ik hier niet veel waarde aan hechten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 8 november 2011, 11:13 »
Je slaat de spijker op z\'n kop. Alleen wat nu? Heb jij al bij één of meerdere bonden geinformeerd en/of geklaagd over het gebrek aan transparantie?

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 8 november 2011, 13:40 »
7 bijeenkomsten geweest waar je de informatie kon krijgen.

6 okt. 14.30-17.00 Assen Van der Valk Hotel \'Assen\'
6 okt. 18.30-21.00 Apeldoorn Van der Valk Hotel \'De Cantharel\'
11 okt. 14.30-17.00 Hilversum Van der Valk Hotel \'De Witte Bergen\'
11 okt. 18.30-21.00 Haarlem Figee Theater
13 okt. 18.30-21.00 Rotterdam Van der Valk Hotel \'Plaswijck\'
18 okt. 14.30-17.00 Bergen op Zoom Stadsparkhotel
18 okt. 18.30-21.00 Weert Golden Tulip Hotel

Daarnaast de info kunnen halen bij je vakbond / Of alsnog te verkrijgen bij de jaarvergaderingen (december)
Het bevreemd me dan ook dat er mensen vinden dat de vakbonden dan te kort geschoten zijn met informatie verstrekking.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 8 november 2011, 13:56 »
Citaat van: Socrates

Het bevreemd me dan ook dat er mensen vinden dat de vakbonden dan te kort geschoten zijn met informatie verstrekking.


Niet iedereen is/was in de gelegenheid om deze bijeenkomsten te bezoeken. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat de bonden op internet deze informatie publiceren Zij hebben een tijd geleden een webportal http://www.beveiligersinactie.nl in het leven gereoepn, waarop zij zouden communiceren, maar ook toen lieten zij daar heel wat steken vallen. Nadat daarop kritiek was gekomen hebben zij beterschap beloofd, maar wat er gebeurde is dat zij ik meen in april of zo de stekker uit die portal hebben getrokken met de belofte \"snel\" met iets nieuws te komen. Maar goed, \"snel\" is bij de bonden een relatoef bergipe. Zo had men ook hoop dat de nieuwe CAO er uiterlijk 1 juli zou zijn, maar dat was natuurlijk ijdele hoop. Men is nu inmiddels maanden bezig, en behalve een paar bijeenkomsten waarbij men van te voren wist (althans had moeten kunnen vermoeden) dat het aantal mensen dat daar zou komen minimaal zou zijn, blijft het nog steeds angstvallig stil.

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 9 november 2011, 10:50 »
Men is nu inmiddels maanden bezig, en behalve een paar bijeenkomsten waarbij men van te voren wist (althans had moeten kunnen vermoeden) dat het aantal mensen dat daar zou komen minimaal zou zijn, blijft het nog steeds angstvallig stil.[/quote]

Mijn inziens was de opkomst dus inderdaad goed ingeschat, (mede ingeschat door de opkomst tijdens de aktiedagen)
Was nu gebleken dat er meer aanmeldingen waren gekomen als dat er ruimte was in de beschikbare zalen dan zouden extra bijeenkomsten zijn  gepland.
Dit bleek niet nodig.