Auteur Topic: Minuren  (gelezen 28992 keer)

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 9 januari 2013, 16:28 »
En oja, als ze hard roepen dat deze CAO kostenneutraal is en vervolgens blijkt met de keiharde feiten (cijfers) dat het niet zo is. Dat kan je toch niet maken?

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 9 januari 2013, 19:37 »

mijn vraag :Hoe kunnen partimers met een vast model de ontstane minuren inhalen?
Immers ze mogen nooit meer als hun contracturen werken en mogen daar ook
niet toe verplicht worden of zit dat anders ?

gesteld aan CNV en de unie

andwoord de unie:
U hebt helemaal gelijk.

Groet,
Maarten Hoelscher


andwoord CNV


Als parttimers een vast model arbeidsovereenkomst hebben kan het inderdaad niet zo zijn dat de ontstane minuren kunnen worden ingehaald buiten de overeengekomen arbeidsduur.
Misschien dat ook om die reden deze mensen al vaker wordt gevraagd over te stappen naar een contract met groeimodel, dat geeft de werkgever nl. meer mogelijkheden (overigens, de werknemer ook als hij/zij eigenlijk meer uren wil werken en daar uiteindelijk een contract naar wilt hebben).
De praktijk zal ws. leren dat er waarschijnlijk voor parttimers met een vast modelcontract niet veel zal wijzigen, al moet dat natuurlijk eerst blijken. Maar, als u in een periode toch minuren krijgt kan u wel worden verplicht die op een ander moment binnen het vastgestelde urenaantal in te halen. Overigens krijgt u die minuren natuurlijk wel gewoon doorbetaald.
Vervelend in de beantwoording van deze vraag is dat er heel veel verschillende functies binnen de PB zijn. Zo zijn er heel veel vaste posten met zo'n contract maar ook mensen die bijvoorbeeld in de vol continue diensten zitten in een wisselend rooster. Iedere situatie kan een ander beeld geven over uren die niet gewerkt hoeven te worden en (min)uren welke dan toch weer moeten worden ingehaald.
Beschouw deze beantwoording even als een 'voorlopige'. Dit is een aandachtspunt wat ik later nog 'ns beter onder de loep zal nemen, naar praktijkproblemen zal vragen en daarover communiceren.



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 9 januari 2013, 21:36 »
andwoord de unie:
U hebt helemaal gelijk.

Groet,
Maarten Hoelscher

Tja, daar heb je wat aan....

andwoord CNV


Als parttimers een vast model arbeidsovereenkomst hebben kan het inderdaad niet zo zijn dat de ontstane minuren kunnen worden ingehaald buiten de overeengekomen arbeidsduur.
Misschien dat ook om die reden deze mensen al vaker wordt gevraagd over te stappen naar een contract met groeimodel, dat geeft de werkgever nl. meer mogelijkheden (overigens, de werknemer ook als hij/zij eigenlijk meer uren wil werken en daar uiteindelijk een contract naar wilt hebben).
De praktijk zal ws. leren dat er waarschijnlijk voor parttimers met een vast modelcontract niet veel zal wijzigen, al moet dat natuurlijk eerst blijken. Maar, als u in een periode toch minuren krijgt kan u wel worden verplicht die op een ander moment binnen het vastgestelde urenaantal in te halen. Overigens krijgt u die minuren natuurlijk wel gewoon doorbetaald.
Vervelend in de beantwoording van deze vraag is dat er heel veel verschillende functies binnen de PB zijn. Zo zijn er heel veel vaste posten met zo'n contract maar ook mensen die bijvoorbeeld in de vol continue diensten zitten in een wisselend rooster. Iedere situatie kan een ander beeld geven over uren die niet gewerkt hoeven te worden en (min)uren welke dan toch weer moeten worden ingehaald.
Beschouw deze beantwoording even als een 'voorlopige'. Dit is een aandachtspunt wat ik later nog 'ns beter onder de loep zal nemen, naar praktijkproblemen zal vragen en daarover communiceren.

Hoewel zij in ieder geval de moeite hebben genomen om inhoudelijk op deze simpele vraag te antwoorden, valt mijn mond open van verbazing. Na jaren onderhandelen, maandenlang de CAO tekstueel opstellen zodanig dat er geen enkel misverstand kan ontstaan, moet op dit punt in de praktijk blijken hoe het gaat lopen  :(

Mij lijkt het volstrekt logisch dat alleen al door de aanpassing van het aantal contracturen met de factor 152/160, er bij parttimers met vast model, altijd sprake zal zijn van minuren, omdat het gewoonweg onmogelijk is om precies het juiste aantal uur in te plannen. Wanneer dit aantal minuren is gegroeid tot een hele dienst (meestal 8 uur), dan zal een werkgever die natuurlijk een keer graag extra willen inplannen. De vraag is dus heel simpel, mag dat nu wel of mag dat nu niet? Daar hoef je toch voor niet op een praktijk voorbeeld te wachten....

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 10 januari 2013, 08:21 »
als ik het andwoord dus goed begrijp mogen ze niet meer worden ingezet.
maar wel binnen de beschikbare uren dat is dus meer als de contracturen maar nooit fulltime
dus als je dus als je 50 % werkt 76 uur kun je tot 100 uur verplichtworden te werken.

als spreekt dat het feit dat je de contracturen niet mag overschrijden tegen  ???

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 10 januari 2013, 13:05 »
ik had naar cnv een andwoord gestuurd
 ik denk dat het handiger is om nu al af te spreken hoe hier mee om te gaan.
Dus of de uren mogen niet worden overschreden voor vaste parttimers .
of ze mogen de minuren in de beschikbare uren inhalen, dan werk je weer met
de rekensom  contracturen percentage x 200 dan kunnen er niet meteen al zoveel misverstanden ontstaan

ik heb het bericht terug gekregen van het CNV dat er naar gekeken gaat worden.Als je lid bent van een vakbond en je stelt dus vragen en bent kritisch wordt er dus wel degelijk metaan actie ondernomen en er op gereageerd. :D


yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Minuren
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 10 januari 2013, 13:09 »
ik had naar cnv een andwoord gestuurd
 ik denk dat het handiger is om nu al af te spreken hoe hier mee om te gaan.
Dus of de uren mogen niet worden overschreden voor vaste parttimers .
of ze mogen de minuren in de beschikbare uren inhalen, dan werk je weer met
de rekensom  contracturen percentage x 200 dan kunnen er niet meteen al zoveel misverstanden ontstaan

ik heb het bericht terug gekregen van het CNV dat er naar gekeken gaat worden.Als je lid bent van een vakbond en je stelt dus vragen en bent kritisch wordt er dus wel degelijk metaan actie ondernomen en er op gereageerd. :D
Ten eerste had men dit probleem de afgelopen 2,5 jaar toch ook al moeten opmerken.
Ten tweede krijg je soms antwoorden waar je niets aan hebt.
Nadelen die je opnoemt worden gepareerd met voordelen en daadwerkelijke problemen krijg je geen antwoord op.
Maar dat is misschien per vakbond verschillend...

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Minuren
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 10 januari 2013, 13:13 »
Overigens denk ik dat de bonden teveel denken te weten wat de leden willen zonder zich daar eens echt in te verdiepen.
Probleem is dat men er keer op keer mee weg komt omdat veel beveiligers uit angst voor eventuele gevolgen toch maar weer voor stemmen.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 11:36 »
Planner,

Jij spreekt in deze topic over jokerdagen (max 8 dagen per jaar), doch moet hier sprake zijn van een calamiteit waardoor een werkgever een werknemer kan verplichten om extra te werken. Een calamiteit kan zijn, ziekte, personeels te kort e.d.
 Als een werknemer 80 minuren heb opgebouwd, en de planning hanteert de jokerdag teneinde de werknemer zijn minuren in te halen en is geen sprake van een ziekte collega, dus geen calamiteit, kan een werkgever jouw niet verplichten om boven de afgesproken contracturen te werken. Dat is toch juist?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 14:15 »
Jij spreekt in deze topic over jokerdagen (max 8 dagen per jaar), doch moet hier sprake zijn van een calamiteit waardoor een werkgever een werknemer kan verplichten om extra te werken. Een calamiteit kan zijn, ziekte, personeels te kort e.d.
 Als een werknemer 80 minuren heb opgebouwd, en de planning hanteert de jokerdag teneinde de werknemer zijn minuren in te halen en is geen sprake van een ziekte collega, dus geen calamiteit, kan een werkgever jouw niet verplichten om boven de afgesproken contracturen te werken. Dat is toch juist?

NEE,

De "jokerdagen" staan in artikel 22 lid 2. En daar staat:

"Deze verplichte verschuiving kan op ieder moment geschieden."

Er hoeft dus helemaal geen sprake te zijn van een calamiteit

Martos

  • Gast
Re: Minuren
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 16 mei 2017, 20:25 »
Jokerdagen worden nauwelijks gebruikt, ook staat er nergens beschreven dat u 24 uur per dag bereikbaar dient te zijn

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 16 mei 2017, 23:33 »
Jokerdagen worden nauwelijks gebruikt,

En dat is maar goed ook, want het gaat natuurlijk erg ver....

ook staat er nergens beschreven dat u 24 uur per dag bereikbaar dient te zijn

... juist omdat er verder helemaal niet beschreven gaat hoe dat dan in zijn werk zou gaan. Want als je de CAO letterlijk leest, dan kan een werknemer waarvan de jokerdagen nog niet allemaal gebruikt zijn, in theorie op een vrije dag (behoudens de 4 vrije dagen uit artikel 22 lid 3) geen leuk uitje organiseren, omdat een werkgever hem/haar kan verplichten te komen werken!

Martos

  • Gast
Re: Minuren
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 02:11 »
Vrij is geen vrij zoals er als groot voordeel werd bestempeld bij de huidige roostersystematiek. Met de blokdagen uit het verleden waren er nog 'contactmomenten'. Net zo vreemd als allerlei extra diensten werken in de eerste drie weken van een periode omdat het rooster niet dicht komt en dan in de vierde week alle 'extra' uren/diensten schrappen, pure diefstal maar wel legaal  :P

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 10:58 »
Net zo vreemd als allerlei extra diensten werken in de eerste drie weken van een periode omdat het rooster niet dicht komt en dan in de vierde week alle 'extra' uren/diensten schrappen

Ik vraag mij bij dit soort voorbeelden dan altijd af, hoe het rooster in de 4e week van een periode dan wel dicht komt?

pure diefstal maar wel legaal  :P

Als het binnen de regels van de CAO gebeurt, dan is het dus legaal, en kan je dus niet van diefstal spreken. Dat jij het wellicht als onrecht ervaart, dat is weer een heel ander verhaal.