Auteur Topic: VOF  (gelezen 5382 keer)

Havana

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
VOF
« Gepost op: zondag 6 december 2015, 19:50 »
Hallo mensen,

Ik ben van plan om  samen met een collega een VOF op te zetten.
Hij heeft alles al rond en is al ingeschreven bij kvk als eenmanszaak. Dat gaan we dus omzetten naar VOF.
Ik heb hier een aantal vragen over;
Gelden de belastingvoordelen (1ste 3 jaar) mbt urencreterium van 1225 uur per jaar dan voor ons beide samen? Of is dat aantal uur individueel als je door de belastingdienst aangemerkt wilt worden als onderneming?
Kunnen 2 zzp-ers op 1 bestaande ND-nummer werken?
Hoeveel zakelijke rekeningen hebben we nodig? Stel mn compagnon draait zijn uren en ik draai mijn uren en we gaan later zzp-ers inhuren voor klussen, hebben we dan 3 zakelijke rekeningen nodig?
En hoe gaat dat per kwartaal met belasting betalen? Betalen we afzondenderlijk inkomstenbelasting (ik ga ervanuit van wel)?

Alvast bedankt

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: VOF
« Reactie #1 Gepost op: zondag 6 december 2015, 20:11 »
Het lijkt mij hier niet echt de plaats om belastingtechnische vragen en vragen over de soort onderneming te beantwoorden, daarvoor kan je beter bij de belastingdienst/adviseur en de KvK te rade gaan.

Wat betreft het ND nummer. Wanneer die nu op de eenmanszaak staat, en jullie gaan een andere constructie beginnen, dan denk ik dat je een nieuw ND nummer moet gaan aanvragen. Vraag dat voor zekerheid even na bij Dienst Justis. En uiteraard kunnen er meerdere mensen op hetzelfde ND nummer werken, dat is gewoon een kwestie van (een) extra pas(sen) aanvragen.

En als jullie als 1 bedrijf naar buiten treden, dan is 1 zakelijke rekening voldoende. Wellicht is een G-rekening ook wel handig.
« Laatst bewerkt op: zondag 6 december 2015, 20:21 door Planner »

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: VOF
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 19 december 2015, 23:46 »
Citaat
Hij heeft alles al rond en is al ingeschreven bij kvk als eenmanszaak. Dat gaan we dus omzetten naar VOF.

Ik zou de eenmanszaak gewoon uitschrijven en een nieuwe inschrijving als vof doen. Scheelt werk.

Citaat
Gelden de belastingvoordelen (1ste 3 jaar) mbt urencreterium van 1225 uur per jaar dan voor ons beide samen? Of is dat aantal uur individueel als je door de belastingdienst aangemerkt wilt worden als onderneming?

Per persoon. Je moet een VOF eigenlijk zien als 2 eenmanszaken bij elkaar, in jip en janneke taal.
Dus jij en je compagnon moeten beide deze uren maken.


Citaat
Kunnen 2 zzp-ers op 1 bestaande ND-nummer werken?

Je vraagt als VOF een vergunning aan, deze word verleend, en daaronder vraag je de passen aan. Je kunt wel 100 zzp'ers aan het werk hebben. Maar ik denk dat jij bedoeld omdat je met 2 man bent, of je dan 2 nd nummers moet hebben. Dit is niet het geval mocht je dat bedoelen.
Je vraagt als bedrijf een vergunning aan, en niet op persoon.
Wel moet je even aangeven indien gewenst, dat jullie beide als leidinggevende op papier komen. Dit moet je namelijk apart aangeven.


Citaat
Hoeveel zakelijke rekeningen hebben we nodig? Stel mn compagnon draait zijn uren en ik draai mijn uren en we gaan later zzp-ers inhuren voor klussen, hebben we dan 3 zakelijke rekeningen nodig?
1 zakelijke rekening is voldoende. op die rekening komt alles binnen en worden alle zakelijke kosten betaald, ook je personeelskosten.
Jullie salaris maken jullie gewoon over naar je eigen privé rekening.
Citaat
En hoe gaat dat per kwartaal met belasting betalen?
Ik zou gezien de beginsituatie de belastingen per maand gaan betalen. Dan kun je gelijk als het geld word bijgestort aan het einde van de maand de belasting aftikken, dan hoef je hier geen geld voor te reserveren.

Citaat
Betalen we afzondenderlijk inkomstenbelasting (ik ga ervanuit van wel)?

Uiteraard betalen jullie afzonderlijk de inkomstenbelasting. Echter word er wel 1 aangifte gedaan voor beide, aangezien jullie 1 bedrijf zijn, en bij aangifte loonheffingen worden dan van beide personen de heffingen gerekend.

Mijn advies, ga eens een seminar van de KVK bijwonen, en vraag eens een eerste gesprek aan bij een accountant(dit is meestal gratis)

Laat jullie eens goed voorlichten, zo heb je de juiste kennis in pacht om een bedrijf te starten

Alvast bedankt
[/quote]