Auteur Topic: stichting  (gelezen 7013 keer)

Rebel12

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: vrijwillig beveiliger zwembad
stichting
« Gepost op: maandag 24 augustus 2015, 00:41 »
Hoe zit het als de "onderneming" een stichting is zonder winstoogmerk en zich uitsluitend bezighoudt met event beveiliging/sfeerbeheer voor non profit organisaties ?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: stichting
« Reactie #1 Gepost op: maandag 24 augustus 2015, 02:16 »
Hoe zit het

Wat bedoel je met "het"?

Als je bedoeld hoe het zit met de wet en regelgeving, dan is het antwoord dat het niet uitmaakt welke rechtsvorm de beveiligingsorganisatie heeft. Wanneer je een organisatie in stand wilt houden die gericht is op het verrichten van beveiligingswerkzaamheden voor derden, dan val je onder de WPBR en dan ben je vergunningplichtig, zie artikel 1.d van de WPBR

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008973/#Paragraaf1_Artikel1

« Laatst bewerkt op: maandag 24 augustus 2015, 02:18 door Planner »

Rebel12

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: vrijwillig beveiliger zwembad
Re: stichting
« Reactie #2 Gepost op: maandag 24 augustus 2015, 19:38 »
Ik begrijp dat je moet voldoen aan alle voorwaarden alleen begrijp ik niet op welke naam de eisen van toepassing zijn. Net als een B.V. is ook een stichting een rechtsvorm zonder dat een persoon de verantwoordelijkheid draagt.

Tevens zag ik in mijn zoektocht op internet dat veel stichtingen die evenementen organiseren een "beveiliging" opzetten uit vrijwilligers onder de noemer " toezicht en veiligheid".

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: stichting
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 augustus 2015, 00:18 »
Ik begrijp dat je moet voldoen aan alle voorwaarden alleen begrijp ik niet op welke naam de eisen van toepassing zijn. Net als een B.V. is ook een stichting een rechtsvorm zonder dat een persoon de verantwoordelijkheid draagt.

Dat zou wel makkelijk zijn. Volgens mij heeft een stichting gewoon bestuurders die verantwoordelijkheid dragen. Maar het hoeft niet noodzakelijk een bestuurslid zijn die de beveiligingsorganisatie gaat leiden. Bij het aanvragen van een vergunning moet er ook toestemming worden gevraagd voor 1 of meerdere personen die leiding gaan geven aan de beveiligingsorganisatie

https://www.justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/vergunning-aanvragen/
https://www.justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/toestemming-leidinggevenden/

Tevens zag ik in mijn zoektocht op internet dat veel stichtingen die evenementen organiseren een "beveiliging" opzetten uit vrijwilligers onder de noemer " toezicht en veiligheid".

Tja, inderdaad is er een grijs gebied, wat volgens mij helemaal niet grijs is als je de wet leest. Jij vraagt hoe "het" zit, ik geef alleen maar aan wat er staat, en dat er in de praktijk wellicht een oogje toegeknepen wordt dat is weer een ander verhaal. Ik zou zeggen, ga eens praten met de afdeling Bijzondere Wetten van de Politie in jouw regio. Zij zijn degenen die toezicht houden en wanneer zij aangeven dat jij geen vergunning nodig hebt voor de plannen die jij hebt, dan ben je klaar.

Rebel12

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: vrijwillig beveiliger zwembad
Re: stichting
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 27 augustus 2015, 13:21 »
Thanks.

Ben niet aan het spitten om zelf iets op te zetten maar uit te vogelen hoe "wij" als stichting die een zwembad exploiteren zonder inschakelen van een beveiligingsbedrijf ( i.v.m. de kosten) kunnen werken met gecertificeerde beveiligers.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: stichting
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 27 augustus 2015, 16:01 »
zonder inschakelen van een beveiligingsbedrijf ( i.v.m. de kosten) kunnen werken met gecertificeerde beveiligers.

Volgens mij heb je het dan gewoon over het oprichten van een bedrijfsbeveiligingsdienst. zoals bedoeld in artikel 3 lid d van de WPBR

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008973/#Paragraaf1_Artikel3

Daarmee vallen medewerkers ook niet onder de CAO van de particuliere beveiliging. Wellicht is er wel een leuke samenwerking mogelijk met een ROC in de buurt....

Maar zoals gezegd, ga eens praten met Bijzondere Wetten over de ideeën, wellicht vinden zij wel dat daarvoor geen vergunning is vereist.
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 augustus 2015, 16:05 door Planner »