Auteur Topic: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?  (gelezen 9402 keer)

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Gepost op: donderdag 11 augustus 2016, 19:48 »
Art 21 van het CAO

Het rooster bevat per loonperiode minimaal 8 vrije dagen waarvan
minimaal 2 periodes van twee aaneengesloten vrije dagen waarvan
minimaal 1 een weekend betreft waar geen arbeid wordt verricht


Nu heb ik in de volgende periode 4 dagen aanééngesloten vrij donderdag 8 tot zondag 11 september.
de overige 4 dagen zijn los verdeeld. 18, 21, 28 augustus en 10 september.

Is dit wel de bedoeling van het CAO?
Ik zelf ben er ook niet erg blij mee met telkens 1 dag vrij en 4 dagen achter elkaar lijkt wel fijn maar als je de overige 3 weken niet veel vrij heb!!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016, 22:25 »
Nergens staat dat de 2 periodes van 2 vrije dagen niet aaneengesloten mogen zijn. 4 dagen vrij is dus ook meteen 2 x 2 vrije dagen.

Martos

  • Gast
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016, 02:07 »
2 x 2 vrije dagen mag overal worden gepland, waarvan in ieder geval 2 vrije dagen in het weekend, dus minimaal 1 weekend vrij per periode.

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016, 14:14 »
Er staat toch in art 21 minimaal 2 periodes van twee aaneengesloten vrije dagen.
lijkt mij dat 2 aparte periodes moeten zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016, 14:46 »
lijkt mij dat 2 aparte periodes moeten zijn.

Het zijn toch ook 2 aparte periodes? Namelijk dag 1 + 2 en dag 3 + 4. Nogmaals, waar staat die die 2 periodes niet aangesloten mogen zijn?

De overige (4) losse vrije dagen mogen toch ook gewoon tegen elkaar aan gepland worden?

Maar goed, kennelijk wil jij graag een ander antwoord hebben. Maar als iemand hier nu zou zeggen dat jij inderdaad gelijk hebt, wat dan?


Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016, 14:56 »
Nee hoor, blijkbaar heb ik een ander idee van 2 aparte periodes.
2 periodes aan elkaar is naar mijn menig niet het zelfde maar 1 periode van 4 dagen.
Het komt bij mij deze situatie regelmatig voor en begin der beetje van te balen.

Maar goed het is dus toegestaan!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016, 15:38 »
Nee hoor, blijkbaar heb ik een ander idee van 2 aparte periodes.
2 periodes aan elkaar is naar mijn menig niet het zelfde maar 1 periode van 4 dagen.

Je geeft nu al voor de 3e keer aan wat jij denkt. Alleen wat jij of ik denken doet niet zo veel ter zake, waar het om gaat is wat er (niet) staat. Vandaar dat ik dus steeds vraag waar het staat dat de 2 periodes niet aaneengesloten mogen zijn. Wanneer dat er niet staat, dan is mijn conclusie dat het mag. In een CAO staat namelijk wat moet en/of wat niet mag. Wat rest, dat mag maar moet niet, zonder dat het expliciet benoemd is.

Het komt bij mij deze situatie regelmatig voor en begin der beetje van te balen.

Maar goed het is dus toegestaan!

Wat niet wil zeggen dat het niet anders kan. Heb jij het wel eens aan je planner aangegeven dat je het liever anders hebt? Maak jij wel eens gebruik van de mogelijk in artikel 21 lid 1, om uiterlijk 35 dagen voor de loonperiode, je voorkeur voor de vrije dagen aan te geven?

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016, 17:43 »
Citaat
Maar goed, kennelijk wil jij graag een ander antwoord hebben. Maar als iemand hier nu zou zeggen dat jij inderdaad gelijk hebt, wat dan?

Nee hoor ik hoef geen ander antwoord!
Wat ik denk, betekend nog niet dat ik gelijk heb.
Alleen voor mij betekend 2 aparte periodes iets anders.
Dat dat wel voor het CAO geld, betekend nog niet dat ik dat prettig moet vinden.

Om nog antwoord te geven of ik communiceert met de planning het antwoord is wekelijks.
Om die 35 dagen je vrije dagen door te geven, maak je ook geen vrienden mee bij de planning.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 15 augustus 2016, 15:28 »
Om die 35 dagen je vrije dagen door te geven, maak je ook geen vrienden mee bij de planning.

Dus? Dat is een recht dat je hebt welke is vastgelegd in de CAO.

it s me only me

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 1 september 2016, 10:27 »
Dus? Dat is een recht dat je hebt welke is vastgelegd in de CAO.


er staat alleen nergens dat ze het moeten inwilligen. dus jij vraagt aan 4 dagen vast te zetten, planner keurt het af, jij boos en een scheve verstandhouding is geboren.

met die dagen vast zetten heb ik de ervaring dat het in 90% van de gevallen afgekeurd wordt. dus wat heb je dan aan dit " recht" uit het CAO?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 1 september 2016, 12:18 »
er staat alleen nergens dat ze het moeten inwilligen.

Inderdaad. Maar er staat ook nergens dat een planner dan heel bewust die dagen in gaat roosteren.

dus jij vraagt aan 4 dagen vast te zetten, planner keurt het af, jij boos en een scheve verstandhouding is geboren.

Wat is dat nu weer voor onzin? Waarom zou er een scheve verstandhouding ontstaan als een planner niet precies doet wat een werknemer wil? De scheve verstandhouding gaat eerder ontstaan wanneer je achteraf roosters aan wil gaan passen.

met die dagen vast zetten heb ik de ervaring dat het in 90% van de gevallen afgekeurd wordt. dus wat heb je dan aan dit " recht" uit het CAO?

De kans dat precies de dagen ingepland worden die de werknemer aanvraagt zal misschien niet zo heel groot zijn. Maar een beetje planner houdt zo veel mogelijk rekening met de wensen van de werknemers die hij/zij moet plannen. Want hij/zij realiseert zich maar al te goed dat hij/zij de werknemers ook nodig heeft. Het is een kwestie van geven en nemen. En des te eerder een planner de wensen van zijn werknemers weet, des te beter kan daar in de planning rekening mee gehouden worden.

Waar het vaak mis gaat is in de communicatie, ofwel door het gebrek aan communicatie, of de manier van communiceren. En werknemers realiseren zich vaak niet dat hun (simpele) wensen vaak grote gevolgen kunnen hebben voor vele andere collega's. Zij leggen hun problemen neer bij de planner, maar daarmee is het niet het probleem van de planner geworden. Zijn/haar taak is namelijk om dat probleem op te laten lossen door jou collega, dezelfde collega die vroeger of later zijn probleem neer legt bij de planner en de planner dus bij jou aan gaat kloppen om dat op te lossen. Ik mis soms (eigenlijk te vaak) dat werknemers onvoldoende beseffen dat WE het SAMEN moeten doen.

it s me only me

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 1 september 2016, 13:55 »
beste planner, ik ben het volledig met je eens dat het samen moet gebeuren.

maar mijn ervaring is helaas toch anders, en dat je nooit altijd je zin kan krijgen ben ik ook met je eens.

maar mijn ervaring van die 90% die wordt afgekeurd wordt je helaas ook altijd ingezet.

maar verlof wordt dan ook erg vaak afgewezen. Als je het te lang (6 mnd) van te voren aanvraagt wordt het afgewezen omdat ze dan nog geen overzicht hebben , maar als je het te kort van te voren aanvraagt wordt het afgewezen omdat er ze de planning al dicht hebben (2 mnd) en ze anders alles moeten omgooien

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 1 september 2016, 14:17 »
maar mijn ervaring van die 90% die wordt afgekeurd wordt je helaas ook altijd ingezet.

En dan zitten andere collega's thuis?

maar verlof wordt dan ook erg vaak afgewezen. Als je het te lang (6 mnd) van te voren aanvraagt wordt het afgewezen omdat ze dan nog geen overzicht hebben

Alleen is dat geen zwaarwegende reden. Als zij het overzicht niet hebben dan moeten zij dat overzicht maken. Als jij bij mij 6 maanden van te voren buiten vakantieperiodes aankomt met een verlof aanvraag, dan ga ik echter dat overzicht niet maken. Dan krijg jij namelijk gewoon verlof (mits jij voldoende dagen hebt), tenzij er natuurlijk al heel veel anderen vrij hebben gekregen, maar dat is 6 maanden van te voren zeer onwaarschijnlijk, zodat ik geen zwaarwegende argumenten kan verzinnen waarom ik hem af zou kunnen keuren. Sterker nog, des te meer verlof er wordt opgenomen in rustige periodes, des te beter. Alleen in vakantieperiodes, of bijvoorbeeld op dagen waarbij er extreem veel mensen tegelijk nodig zijn, kan ik zwaarwegende argumenten aandragen om verlof te weigeren.

Wat er echter waarschijnlijk aan de hand is, is dat men structureel te kort aan personeel heeft, en dus zelfs in rustige periodes niet zo maar vrije dagen kan geven om niet in de problemen te komen. Dat noem ik dan gewoon wanbeleid  >:( En zo worden dan ook die gigantische verlofbergen gecreëerd die je bij sommige bedrijven tegenkomt....  :(
« Laatst bewerkt op: donderdag 1 september 2016, 14:24 door Planner »

it s me only me

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 2 september 2016, 10:11 »
En dan zitten andere collega's thuis?
ja idd , die geen vrij gevraagd hebben

Alleen is dat geen zwaarwegende reden. Als zij het overzicht niet hebben dan moeten zij dat overzicht maken. Als jij bij mij 6 maanden van te voren buiten vakantieperiodes aankomt met een verlof aanvraag, dan ga ik echter dat overzicht niet maken. Dan krijg jij namelijk gewoon verlof (mits jij voldoende dagen hebt), tenzij er natuurlijk al heel veel anderen vrij hebben gekregen, maar dat is 6 maanden van te voren zeer onwaarschijnlijk, zodat ik geen zwaarwegende argumenten kan verzinnen waarom ik hem af zou kunnen keuren. Sterker nog, des te meer verlof er wordt opgenomen in rustige periodes, des te beter. Alleen in vakantieperiodes, of bijvoorbeeld op dagen waarbij er extreem veel mensen tegelijk nodig zijn, kan ik zwaarwegende argumenten aandragen om verlof te weigeren.

Wat er echter waarschijnlijk aan de hand is, is dat men structureel te kort aan personeel heeft, en dus zelfs in rustige periodes niet zo maar vrije dagen kan geven om niet in de problemen te komen. Dat noem ik dan gewoon wanbeleid  >:( En zo worden dan ook die gigantische verlofbergen gecreëerd die je bij sommige bedrijven tegenkomt....  :(

maar verlof hoeft volgens mij niet afgewezen te worden met een zwaarwegende reden. Maar je hebt wel gelijk wat het structurele tekort betreft, vooral als ze er ook nog eens rekening mee houden dat er wel eens iemand ziek kan worden en je al geen back up hebt, zit je snel vast.

echter hangt het ook heel erg van de planner af, de een keurt makkelijk goed dan de ander, en ook verder vooruit.

ook hierbij geld weer: met overleg kom je verder. (maar dit moet wel van 2 kanten)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Zijn 4 dagen vrij is dat het zelfde als 2x2 dagen aaneengesloten vrij?
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 2 september 2016, 11:49 »
ja idd , die geen vrij gevraagd hebben

Wat dus raar is

maar verlof hoeft volgens mij niet afgewezen te worden met een zwaarwegende reden.

Dat dacht ik toch wel!!!

http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsrecht/vakantiedagen-arbeidsrecht/vakantiedagen-afwijzen-verzoek-werknemer


Maar je hebt wel gelijk wat het structurele tekort betreft, vooral als ze er ook nog eens rekening mee houden dat er wel eens iemand ziek kan worden en je al geen back up hebt, zit je snel vast.

echter hangt het ook heel erg van de planner af, de een keurt makkelijk goed dan de ander, en ook verder vooruit.

ook hierbij geld weer: met overleg kom je verder. (maar dit moet wel van 2 kanten)

Bij structurele tekorten kan je overleggen wat je wilt, uiteindelijk blijven er te weinig mensen om alle verlofdagen weg te werken