Auteur Topic: Beveiligingswerkzaamheden door telefoniste/receptioniste  (gelezen 2791 keer)

Kees51

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Beveiligingswerkzaamheden door telefoniste/receptioniste
« Gepost op: dinsdag 29 mei 2018, 23:09 »
Geacht Forum
Graag zou ik uw zienswijze vernemen over het volgende. I.v.m. bezuinigheidsmaatregelen zijn de werknemers van de catering en receptie (waartoe mijn vrouw behoort) door haar werkgever overgedragen aan een andere werkgever die meerder BV's exploiteert in horeca, catering en hospitality. Fijn dat ze daarmee haar baan kan behouden, maar haar werkzaamheden werden o.a. uitgebreid met het uitvoeren van sluitingsrondes waardoor zij, alleen, een pand van 10 verdiepingen en een parkeergarage met 2 lagen  's avonds tussen 19.00 en 20.00 uur moet controleren en afsluiten. Back up is er niet en zij mag geen gebruik maken van liften. Zij heeft weliswaar een BHV diploma, het terrein van beveiliging is haar en haar collega's vreemd. Alhoewel vanaf het begin bezwaar is gemaakt tegen de uitbreiding van de werktijd (voorheen maximaal tot 17.00 uur, daarna kwam een professioneel beveiligingsbedrijf) en de sluitingsronde, beweert de nieuwe werkgever dat dit tot de "normale" taken van mijn vrouw behoort en dreigt met maatregelen als zij deze niet uitvoert. Er hebben zich inmiddels een aantal incidenten voorgedaan waarbij de veiligheid van mijn vrouw of haar collega's in het geding kwamen, maar werkgever/noch opdrachtgever willen maatregelen nemen. Mijn vrouw wil geen conflict met haar werkgever, maar heeft na ruim 20 jaar prima functioneren, steeds minder plezier in haar werk. Kan haar werkgever niet wettelijk worden gedwongen tot maatregelen c.q. naleving van CAO Beveiliging?

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Beveiligingswerkzaamheden door telefoniste/receptioniste
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 30 mei 2018, 06:19 »
Uhm, het is geen werk voor iemand die ongeschoold is om te mogen sluiten waar iemand met geschoolde achtergrond sterker in de schoenen staat.

Denk dat het bedrijf hier een goedkoop slaatje uit probeert te slaan om kosten voor beveiliging etc te drukken.

Vooralsnog kan het goedgaan, maar zodra je deuren or ramen oid vergeet krijg je waarschuwingen.
Na 2 of 3 waarschwingen betekend dit dus ontslag.

Dat soort bedrijven moeten de nek omgedraaid worden en maatregelen krijgen om ons werk niet de kop te laten kosten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Beveiligingswerkzaamheden door telefoniste/receptioniste
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 30 mei 2018, 06:22 »
En daarnaast: je vrouw zou melding kunnen maken bij sz en w.
De collegas ook. Na een x aantal meldingen komen ze controleren en gaan ze actie ondernemen. Maar hou er rekening mee, dat ze toch uiteindelijk een andere werkgever moet gaan zoeken. Ze(de werkgever) komen er toch wel achter wie die meldingen heeft gemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

web

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligingswerkzaamheden door telefoniste/receptioniste
« Reactie #3 Gepost op: zondag 3 juni 2018, 03:58 »
Het conflict is er al, ze moet iets doen waar ze niet achter staat.
Hebben meerdere collega’s hebben deze gedachten dan kan de vakbond iets doen.
Staat ze er alleen voor wordt het lastig want Nel doet het toch ook.

Je kan om te beginnen om schriftelijk de functie omschrijving en de RI&E . (Risico Inventaris & Evaluatie) te vragen. De werkgever zal vragen waarom? Het antwoord is om de gevolgen te overzien waar ik voor aansprakelijk ben volgens mijn arbeidscontact. Dit is algemeen voor wat houd mijn werk in.

De RI&E is verplicht! Elke werkgever moet een arbobeleid voeren (zie wettelijke verplichtin-gen voor meer informatie). De basis van dit beleid wordt gevormd door de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). De RI&E is een lijst met mogelijke risico’s. Met deze lijst kunnen bedrijven in kaart te brengen welke risico’s in hun eigen bedrijf voorkomen. Want pas als je weet welke risico’s er zijn, kan je de juiste maatregelen treffen. Deze RI&E is verplicht voor alle bedrijven met personeel. Met de RI&E wordt een Plan van Aanpak (PvA) gemaakt. In het PvA staat wie, wanneer, welke maatregel neemt. Door het PvA uit te voeren kunnen bedrijven het werk veiliger en gezonder maken.

Daarin staat omschreven of zij deze werkzaamheden mag uitvoeren.

Omdat het een (particulier) ingehuurde bedrijf is zouden zij ook onder de WPBR Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus moeten vallen
Zoals reeds wordt genoemd
“Denk dat het bedrijf hier een goedkoop slaatje uit probeert te slaan om kosten voor beveiliging etc te drukken.”

Suc6 en hou ons op te hoogte

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligingswerkzaamheden door telefoniste/receptioniste
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 7 juni 2018, 18:28 »
Staat in haar arbeidscontract haar functie omschrijving.

Als beveiligingswerk niet in haar arbeidscontract staat behoef ze dat niet te doen.

Of het bedrijf waarvoor zij werkt in overtreding is zou ze dat voor moeten leggen bij de vakbonden of een klacht deponeren bij de arbeidsinspectie.