Auteur Topic: Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?  (gelezen 7621 keer)

Sjoerd

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?
« Gepost op: maandag 22 augustus 2016, 16:17 »
Ik wil twee rookmelders ophangen in mijn huis, plus een watermelder. Met een watermelder bedoel ik een waterlekkagemelder.

Ik wil die drie melders onderling koppelen met een elektra-draad, zodat ik zeker weet dat er een goede verbinding is. Want bij een draadloze verbinding, kan gewapend beton tussen de melders misschien de verbinding belemmeren.

Dus ik wil drie bedrade melders. Kan dat zonder apart alarmsysteem? Zo ja, welke rookmelders en watermelder kan ik daarvoor kopen? Dan wil ik het liefst rookmelders en een watermelder op batterijen, zonder 230 Volt-aansluiting.

Als ik er voor mijn plan wél een apart alarmsysteem bij moet hebben, welk goedkoop alarmsysteem is daarvoor dan bruikbaar?

Ik sta open voor alle gedachten en ervaringen op dit gebied. Alvast erg bedankt voor je reactie.
« Laatst bewerkt op: maandag 22 augustus 2016, 16:21 door Sjoerd »

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 22 augustus 2016, 17:04 »
Spannend systeem... dat hoor ik wel..

Een rookmelder die met andere melders stand-alone werken, werken niet. Je zult een centrale unit moeten hebben om het een en ander apart gestuurd te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Sjoerd

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 augustus 2016, 17:19 »
Spannend systeem... dat hoor ik wel.. Een rookmelder die met andere melders stand-alone werken, werken niet. Je zult een centrale unit moeten hebben om het een en ander apart gestuurd te krijgen.

Hartelijk bedankt voor je reactie. Spannender kan ik het niet maken. :) Ken je misschien een goedkoop alarmsysteem dat aan mijn wensen voldoet?
« Laatst bewerkt op: maandag 22 augustus 2016, 17:29 door Sjoerd »

Sjoerd

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Instelbaar volume en alarmduur?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 augustus 2016, 17:55 »
Zijn er eventueel ook rookmelders of watermelders met instelbaar geluidsvolume? Of met een instelbare alarmduur?

Of bestaan er goedkope alarmsystemen met rookdetectoren en met een waterdetector, waarop ik dat kan instellen?

Ik wil dan bijvoorbeeld instellen, dat het alarm niet te luid afgaat, en dat het vanzelf stopt na tien minuten. 
« Laatst bewerkt op: maandag 22 augustus 2016, 18:02 door Sjoerd »

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 22 augustus 2016, 22:17 »
... Ik wil die drie melders onderling koppelen met een elektra-draad, zodat ik zeker weet dat er een goede verbinding is...

Dus ik wil drie bedrade melders...

Dan wil ik het liefst rookmelders en een watermelder op batterijen, zonder 230 Volt-aansluiting...

Deze keuze verdient toch enige uitleg, ik snap 'm niet...

Sjoerd

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 22 augustus 2016, 22:53 »
Deze keuze verdient toch enige uitleg, ik snap 'm niet...

Bedankt voor je reactie. Het voordeel van rookmelders en een watermelder, die alleen op batterijen werken is, dat het alarm vanzelf stopt, als de batterij leeg raakt. Als er dan loos alarm komt, terwijl ik op vakantie ben, geeft dat minder langdurig geluidsoverlast bij de buren, dan bij aansluiting op 230 Volt.

Ook hoef ik bij die opzet geen 230-Volt-snoeren aan te leggen naar stopcontacten. Bovendien zou er misschien brand kunnen ontstaan in een rookmelder of watermelder, die wordt gevoed door 230 Volt, lijkt me. En dat risico lijkt me veel minder bij rookmelders en een watermelder, die alleen worden gevoed door een batterij.

Maar als ik zou kiezen voor rookdetectors en een waterdetector met een apart alarmsysteem, vind ik het niet een onoverkomelijk bezwaar, dat die is aangesloten op 230 Volt, als ik dan de alarmduur of het alarmvolume kan instellen.

Ik lees graag al jullie meningen, ook al zijn dat misschien geen pasklare oplossingen.
« Laatst bewerkt op: maandag 22 augustus 2016, 22:58 door Sjoerd »

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 12:33 »
Bedankt voor je reactie. Het voordeel van rookmelders en een watermelder, die alleen op batterijen werken is, dat het alarm vanzelf stopt, als de batterij leeg raakt. Als er dan loos alarm komt, terwijl ik op vakantie ben, geeft dat minder langdurig geluidsoverlast bij de buren, dan bij aansluiting op 230 Volt.

Ook hoef ik bij die opzet geen 230-Volt-snoeren aan te leggen naar stopcontacten. Bovendien zou er misschien brand kunnen ontstaan in een rookmelder of watermelder, die wordt gevoed door 230 Volt, lijkt me. En dat risico lijkt me veel minder bij rookmelders en een watermelder, die alleen worden gevoed door een batterij.

Maar als ik zou kiezen voor rookdetectors en een waterdetector met een apart alarmsysteem, vind ik het niet een onoverkomelijk bezwaar, dat die is aangesloten op 230 Volt, als ik dan de alarmduur of het alarmvolume kan instellen.

Ik lees graag al jullie meningen, ook al zijn dat misschien geen pasklare oplossingen.

Daar zou ik me niet te druk om maken, of trek jij ook alle stekkers van alle andere apparaten die je niet gebruikt uit het stopcontact? ;)

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 17:31 »
Geen punt, bij karwei

Sjoerd

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 29 augustus 2016, 15:01 »
Voorlopig bedankt voor jullie reacties.

ESB

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
  • Een goed systeem bezorgd de monteur geen hoofdpijn
    • Bekijk profiel
    • Ewi's Service Bureau
  • Bedrijf: Eigen vrijwilligersorganisatie
  • Functie: Eigen
Re: Hoe rookmelders bedraad koppelen aan watermelder?
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 24 december 2016, 23:56 »
Elro
1X HA63S - Basis
2X SA68S - Branddetectie
1X SA68W - waterdetectie

Simpel te koppelen

Extra voordeeltje:
Bewegingsmelder en raamcontact zitten er ook bij in een basis pakket
Meldingen via telefoonlijn mogelijk.

Of
Inventariseer het te beveiligen object.
Informeer bij een locale instalateur.