Auteur Topic: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.  (gelezen 11248 keer)

patje_alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Gepost op: zondag 25 juni 2017, 13:26 »
Ik ben al een poosje bezig met mijn ats2000. Zo nu en dan heb ik weer tijd om ermee verder te gaan.

Onlangs voorzien va ats8500 en dat maakt het instellen wel een heel stuk aangenamer en overzichtelijker dan via het paneel ;)

Inmiddels heb ik de basis wel werken ofwel, 2x bedienpanelen, tags, pir, sirene en flits werken. Nu wil ik verder met de opvolging van een alarm en dat met behulp van een gsm (ats7300) en spraakmodule (ats7200n).

Nu valt mij op dat wanneer ik via de flatcable de gsm module aansluit, ik geen verbinding met het paneel kan maken met de ATS8500 Standalone Downloader. Klopt dit?

Ik heb daarom de flatcable eruit gehaald en vervolgens kan ik de pac settings via de SA downloader ingestellen.

Vraag over het aansluiten van de twee modules.

Ik heb de gsm module aangesloten via CON1 naar het paneel. De spraakmodule van CON1 naar CON2 van GSM module. Klopt dit of moet juist de spraakmodule naar het paneel? (leek mij niet logisch ;) )

Ik wil spraakboodschappen opnemen en gebruik daarvoor een telefoonhoorn. Ik hoor alleen niets terug! Dit is wel een hoorn van een digitaal toestel en wellicht kan dat niet?

Alvast dank voor het meedenken!


erikj

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 210
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: security / mbv / tbv
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 25 juni 2017, 13:43 »
voor je spraak boodschappen in te spreken heb je een analoge telefoon nodig niet alleen de hoorn

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 25 juni 2017, 13:49 »
Wat betreft dat je geen verbinding hebt met het paneel als de flatkabel is aangesloten.
Als de centrale aan het uitbellen is, kun je geen gebruik maken van de pc communicatie, omdat dit over de zelfde bus loopt, het is dus of het een of de andere.
Dus ik weet niet of jij jou doormelding al geprogrameerd had, anders zou dat een oorzaak kunnen zijn.

patje_alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 11:36 »
Bedankt voor jullie input!

Van de week een "oude" telefoon geregeld en vanmorgen weer wat tijd om hiermee verder te gaan.

Alles ingesteld maar bij een alarmmelding gaat de telefoon dat als PAC staat ingesteld niet over. Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen aan te geven hoe het nu staat ingesteld en wat ik zie gebeuren op de modulen.

Ats7200n:
Ik heb 8 berichten ingesproken en kan deze terug luisteren.

1. druk op 0
2. locatie x
3. inbraak alarm
4. sabotage alarm
5. Stroom uitval
6. Brand alarm
7. Accu laag
8. Spanning herstelt


Het menu communicatie > Spraakdoormelding heb ik 6 meldingen gekoppeld aan een spraakbericht nummer. Dit gedaan door bijv optie "1. inbraak alarm" spraakbericht nr. "3" te geven. Optie 8. Netspanningsuitval" heb ik spraakbericht nr. "5" gegeven. Bij spraakbericht omschrijving een korte tekst als spanning of inbraak.

Mijn inziens heb ik hiermee een spraakboodschap gekoppeld aan een type melding?

Wanneer ik bijv een sabotage melding activeer, dan gaat het rode ledje knipperen. Daarnaast kan ik het eerste ingesproken bericht ook horen als ik de telefoon aansluit aan deze module. Lijkt mij in orde.


PAC:

Ik heb één PAC ingesteld met daar maar één 06 nummer in formaat +316123456789.
Systeem klantnr: 1111
PAC nr: 1
Gebied klant 1: 1111
Protocol: 13-spraakboodschap met bevestiging
Verbindingstype: 3-GSM
Onderdruk 'Geen doormelding bij protocol': Aan
Herhaal pogingen: 10
X.25 Lijntype: Permanent 15 minuten polling

Overige opties zijn gayed out, leeg of staan op uit.

PAC doormelding

Kiestoon detectie: 2 NL
X.25 TEI waarde: 2
Audio listen in tijd sec: 10
Audio listen in frame tijd: 10
Toonkiezen: aan

Overige opties zijn gayed out, leeg of staan op uit.

ATS7300n
Zit een kpn simkaart in zonder pincode. Zodra alarm ontstaat, zie je het rode ledje knipperen.
Het betreft hier wel een microsimkaart met een simadapter.

Iemand een suggestie hoe ik de doormelding goed krijg?












patje_alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 12:12 »
okay, een update...

Via de software geef ik na wijzigingen de optie "Download volledig".Na het typen van vorige post, ben ik het PAC nog eens gaan nalopen via het bedieningspaneel. Wat blijkt, settings zijn niet overgenomen......

Vervolgens de opties via "update geselecteerd" laten downloaden en toen schreef het paneel de waarden wel juist weg....

Moest alleen het nummer aanpassen naar 00316xxxx en ik krijg nu de melding binnen!!!

Bij het testen maak ik steeds gebruik van sabotage alarm. Kreeg nu alleen het bericht door dat er brandalarm was! Bij het koppelen van boodschap en type alarm, moet ik dat de eerste twee boodschappen niet mee tellen?

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 12:15 »
Klopt de eerste twee berichten moeten niet meegeteld worden, dit zijn algemene berichten.
Ik wilde ook zojuist een opmerking maken dat ik niet zeker weet of de centrale wel overweg kan met een +31 nummer.

Ik zou alleen instellen dat bevestigen niet nodig is, immers doe je dat toch al door de eerste keer op 0 te drukken om verder te gaan.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 8 juli 2017, 12:16 door Dré »

patje_alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 12:22 »
Gelukt met juiste boodschap en je hebt een goed punt mbt bevestigen!

Net inbraakalarm getest en kom er nu achter dat bij activatie van het alarm, direct het PAC wordt gebeld! (?)

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 12:25 »
Je bedoelt bij het inschakelen van het alarm, of bij het maken van een alarm?

als het bij het inschakelen van het alarm is, dan heb je daar ook een spraak bericht aan toegewezen.
Bij een inbraak alarm, is het natuurlijk ook wel erg prettig dat je direct wordt gebeld ipv dat hij nog 5 minuten wacht, zodat de inbrekers weg zijn of er voor gezorgd hebben dat hij niet meer kan uitbellen.

patje_alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 12:44 »
Dre, TOP!

Daar had ik nooit aan gedacht! Had bij een aantal spraakberichten, toen het melden nog niet werkte, ook 1 ingevuld. Nu alleen bij inbraak, sabotage en spanning.

Dan heb ik waarschijnlijk (  :P ) de allerlaatste vraag voor vandaag;

Als er een alarm is en vervolgens het alarm wordt doorgemeld, dan blijft het bedieningspaneel piepen. Lijkt alsof hij dezelfde "piepcyclus" afloopt als bij eerste detectie van een PIR. Je hoort dus ook de vertragingspiep als een pir een detectie heeft, dat terwijl het alarm al afgaat.

Wat mij betreft mag het paneel stil blijven als er alarm is. Is dat een GI instelling?

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 13:29 »
Even zo uit mijn hoofd, kan je dat niet uit zetten, maar dat weet ik niet zeker.
Ik zou zeggen kijk even bij de GI opties of bij systeem opties.

MHo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 448
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service Engineer
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 18:48 »
Dre, TOP!

Daar had ik nooit aan gedacht! Had bij een aantal spraakberichten, toen het melden nog niet werkte, ook 1 ingevuld. Nu alleen bij inbraak, sabotage en spanning.

Dan heb ik waarschijnlijk (  :P ) de allerlaatste vraag voor vandaag;

Als er een alarm is en vervolgens het alarm wordt doorgemeld, dan blijft het bedieningspaneel piepen. Lijkt alsof hij dezelfde "piepcyclus" afloopt als bij eerste detectie van een PIR. Je hoort dus ook de vertragingspiep als een pir een detectie heeft, dat terwijl het alarm al afgaat.

Wat mij betreft mag het paneel stil blijven als er alarm is. Is dat een GI instelling?

Als dit een in/uitloop of toegang zone is is het normaal lijkt me!?
Systeem denkt dat je wilt uitschakelen, maar heeft wel een alarm…

patje_alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 20:42 »
Helder!

Nog even terug op één van de eerste vragen.

Wat betreft dat je geen verbinding hebt met het paneel als de flatkabel is aangesloten.
Als de centrale aan het uitbellen is, kun je geen gebruik maken van de pc communicatie, omdat dit over de zelfde bus loopt, het is dus of het een of de andere.
Dus ik weet niet of jij jou doormelding al geprogrameerd had, anders zou dat een oorzaak kunnen zijn.

Het is dus niet mogelijk om GSM module aangesloten te laten en verbinding te maken met PC? Als ik dus verbinding wil maken moet ik kast open maken en kabel eruit halen en PC kabel erin?

Ik dacht, ik laat die kabel eruit hangen, scheelt weer gedoe!! Of is het tijdelijk uitschakelen van PAC ook een optie?

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 20:45 »
Jawel hoor, dat is gewoon mogelijk, geen probleem zelfs.

patje_alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 20:54 »
Gekke is dat dit bij mij niet werkt.

Heb het paneel ook even stroomloos gemaakt en weer gestart. Remote aangezet via service menu maar toegang blijft geweigerd.

Flatcable van GSM module eruit en dan werkt het wel. Verder geen storingen op het paneel zichtbaar.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ATS2000, ATS7200n en ATS7300 vragen.
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 20:57 »
Op dat moment dat je verbinding wilt maken, is hij dan ook niet aan het bellen of proberen te bellen?