Auteur Topic: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging  (gelezen 28997 keer)

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 25 november 2011, 21:50 »
Twintig tijdvakken van 10 uur mogen worden ingedeeld. Het kunnen ook diensten zijn van kortere duur. Omdat 20 keer 10 uren 200 uren zijn en je er maximaal 152 werkt is er voldoende mogelijk. Buiten de tijdvakken is de tijd van de werknemer. Dat lijkt mij niet zo ingewikkeld. En de dagen vrij dienen er minimaal 8 te zijn. Als de werkgever wil dat de werknemer in die vrije tijd werkt dan is het aan de werknemer of deze dat doet. Een aantal keren, dat aantal is nog onderwerp van gesprek, mag de werkgever de werknemer \'dwingen\'. Dat kan nu ook (innemen van een RV dag en ook nog een verschuiven). Dat wordt straks fors ingeperkt. En je kan erop rekenen dat wij dat aantal keren tot een absoluut minimum beperken!

En het rooster dat jij maakt planner kan dus in de nieuwe cao niet meer want dan klopt het aantall vrije dagen niet. Dagen zijn overigens aaneengesloten periodes van 24 uur. Maar bel mij eens dan kunnen we het er over hebben. Ik begrijp uit je mail naleijk dat je als ervaringsdeskundige wilt meedenken en hoe mer mensen uit depraktijk meepraten, hoe beter.

En wat de ORT betreft: het moet uit de lengte of de breedte komen. Ik gun iedereen een zo hoog mogelijk inkomen maar je moet wel keuzes maken want de \'sky is niet the limit\'. De ORT staat zoals deze nu is en juist omdat nachtwerk ongezonder is, krijg je er extra rust voor. Die zie je terug doordat je daardoor minder werkt. Heb je de volledige compensatie van 8 uur dan werk je maximaal 144 uur ipv iemand zonder nachtrust 152 uur. Het onderzoek over de ORT is niet afgerond door de cao strubbelingen van vorig jaar. maar wat ik bedoelde met dat ik geen voorstander ben van verhogen van ORT, boven op de genoemde argumenten is dat ik het wel heel zuur vindt om mensen zwaar werk te laten verrichten en dan vervolgens meer te betalen in plaats van ervoor te zorgen dat zij erook van kunnen bijkomen en geznd hun pensioen kunnen halen.

Pensioen wordt apart over gesproken door heen werkgroep vanuit he pensioenfonds en valt niet onder dekostenneutarliteit die wij nu hebben afgesproken. Maar de algemen regel van pensioen is \' wat er niet in momt, komt er ook niet uit\'. Dus dat betekemt vaak of premieverhogingen of de grondslag ( inkomen wara jepensioen over opbouwt) vergroten. Als je dan geld steekt in ORT die daar niet onder valt, ben je volgens mij op pensioengebied niet verstandig bezig.

Maar het is lasig de hele werktijdenregeling uit te leggen, te meer daar niet alles vastligt. We zitten nog midden in de onderhandelingen en ook al komen we er voor 1 januari uit: de regeling treedt pas in werking als alles uitgedacht is tot in de details en alles helder en begrijpelijk omschreven is. Anders raken we van de regen in de drup.

35 dagen van te voren vraag je de vrije dagen aan en dan zie je dus 28 dagen voor aanvang van de loonperiode of je dag gekregen hebt.

En we praten inneen branche met meer dan 30000 werknemers altijd over gemiddelden net zo goed als denregeling bij de ene werkgeve anders uitpakt dan bij de andere. Als wehet per persoon precies moeten uitonderhandelen op kostenneutraliteit dan zijn we over 100 jaar nog bezig. Het is en blijft lastig, dat kan ik je wel vertellen!

Groet,
Maarten Hoelscher

Richard1969

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 25 november 2011, 22:04 »
Citaat van: Hls-m

35 dagen van te voren vraag je de vrije dagen aan en dan zie je dus 28 dagen voor aanvang van de loonperiode of je dag gekregen hebt.
Groet,
Maarten Hoelscher


Dan vrees ik dat na verloop van tijd de planning gewoon de vrije dagen gaat inroosteren.

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 25 november 2011, 22:26 »
Tja, dat hoop ik niet. Daar zullen we dus iets voor moeten regelen. Overigens is de regeling niet heel anders dan deze nu is voor aanvraag vrije dagen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 26 november 2011, 00:34 »
Citaat van: Hls-m

Twintig tijdvakken van 10 uur mogen worden ingedeeld. Het kunnen ook diensten zijn van kortere duur. Omdat 20 keer 10 uren 200 uren zijn en je er maximaal 152 werkt is er voldoende mogelijk.


Jij hebt kennelijk nog nooit roosters in elkaar gezet? Het is inderdaad helemaal niet moeilijk om een rooster op deze manier in elkaar te zetten, als je slechts 1 rooster voor 1 persoon moet maken en verder nergens rekening mee hoeft te houden. Dit is ook de manier waarop de geniddelde beveiliger denkt. Wat deze beveiligers, en ook jij vergeten, is dat alle rooster bij elkaar aan de vraag van de opdrachtgevers moeten voldoen. En dan is het natuurlijk heel sociaal om 28 dagen van te voren een rooster te maken (dat betekend dat de laatste week van een periode dus al 8 weken van te voren gepland moet worden), maar in de beveiliging (en ook vele andere branches) zijn de aanvragen op dat moment nog helemaal niet binnen of kunnen nog wijzigen. En niet te vergeten de wensen van beveiligers, die lang niet altijd 4-8 weken van te voren bekend zijn....

En als je dan maar 48 uur hebt om te schuiven, dat slaat dat werkelijk helemaal nergens op. Ik snap dan ook werkelijk niet dat de onderhandelaars die namens de werkgevers in de onderhandelingen zitten met het volle verstand ja zeggen tegen dit voorstel. Het probleem is ook dat er ook alleen grote partijen meepraten, waar het wellicht iets makkelijker is, maar voor kleine bedrijven gaat dit echt niet werken....

Citaat van: Hls-m

Buiten de tijdvakken is de tijd van de werknemer. Dat lijkt mij niet zo ingewikkeld. En de dagen vrij dienen er minimaal 8 te zijn


Het lijkt inderdaad niet ingewikkeld als je gewoon negeert wat ik schrijf....

Citaat van: Hls-m

En het rooster dat jij maakt planner kan dus in de nieuwe cao niet meer want dan klopt het aantal vrije dagen niet.


Met alle respect, maar je snapt echt niet waar jij het over hebt. Toon mij 1 voorbeeld van een rooster met 20 tijdvakken, met minimaal 1 periode met nachtdiensten, waarin je 8 \"vrije dagen\" overhoudt?

Citaat van: Hls-m

Dagen zijn overigens aaneengesloten periodes van 24 uur


Ah, de term \"roostervrije dag\" komt te vervallen, maar nu hebben we het over \"vrije dagen\", maar dat zijn geen dagen, maar \"aangesloten periodes van 24 uur\". Maar dat is dus ook de definitie van een \"roostervrije dag\", alleen is die periode ook wel een 32 uur (o.a. na een nachtdienst), Maar vertel, die aaneengesloten periode van 24 uur, moet die nu wel of niet op 1 dag vallen? Dus m.a.w., is dat gewoon een dag van 00:00 - 24:00 of niet? Mijn vermoeden dat de CAO net zo onduidelijk, zo niet nog onduidelijker gaat worden, wordt hierbij alleen maar versterkt.

Citaat van: Hls-m

Maar bel mij eens dan kunnen we het er over hebben. Ik begrijp uit je mail naleijk dat je als ervaringsdeskundige wilt meedenken en hoe mer mensen uit depraktijk meepraten, hoe beter


Mijn mail? Ik zal er eens over nadenken. In principe discussier ik liever in het openbaar, dan hebben anderen er ook wat aan. Maar als ik één en ander lees, dan is het wellicht een goed idee als ik eens kom praten. En als je het hebt over mensen uit de praktijk, wellicht is het dan ook een aardig idee om eens te gaan praten met een kleine ondernemer. Want bij de onderhandelingen zitten alleen maar \"de grote jongens\".

Citaat van: Hls-m

En wat de ORT betreft: het moet uit de lengte of de breedte komen. Ik gun iedereen een zo hoog mogelijk inkomen maar je moet wel keuzes maken want de \'sky is niet the limit\'. De ORT staat zoals deze nu is en juist omdat nachtwerk ongezonder is, krijg je er extra rust voor. Die zie je terug doordat je daardoor minder werkt


Als ik de handout bekijk, dan staat daar

Maximale arbeidstijd (verplicht) bij full-time, met max. nachtcompensatie - 160 uur: 144 reguliere uren, 8 compensatie-uren en 8 meeruren
 
Dus je krijgt inderdaad extra rust, maar het staat de werkgever kennelijk vrij om deze toch gewoon weer in te plannen en dus gewoon uit te betalen, of begrijp ik dat verkeerd?

En inderdaad, het moet uit de lengte of de breedte komen. En aangezien ik vooral lees wat de werknemers er bij krijgen, ben ik dus erg benieuwd wat zij moeten inleveren?

Citaat van: Hls-m

Heb je de volledige compensatie van 8 uur dan werk je maximaal 144 uur ipv iemand zonder nachtrust 152 uur


Tenzij de werkgever meeruren inplant....

Citaat van: Hls-m

Het onderzoek over de ORT is niet afgerond door de cao strubbelingen van vorig jaar.


En dus is dus bijvoorbeeld reden waar het wantrouwen vandaan komt. Je verwijst naar de strubbelingen van vorig jaar. Maar het onderzoek is afgesproken in de CAO 2008-2010, dus voordat de strubbelingen vorig jaar begonnen (volgens mij bestaan de strubbelingen overigens al vele jaren), en dus hadden jullie daarvoor 2 jaar de tijd gehad. Door het verlengen van de cao is dat inmiddels 3,5 jaar geworden, en dat lijkt mij ruimschoots voldoende tijd om een onderzoek te doen. Jullie hadden de ambitie om een nieuwe CAO in 3 maanden in elkaar te flansen, inmiddels hebben jullie dat verlengd tot 9 maanden, maar als alleen een onderzoek naar de ORT toeslage 3,5 jaar moet duren, hoe lang gaat het maken van een CAO dan duren?

Eerder gaf jij aan dat jullie alleen communiceren als er wat te melden valt. Ik heb op jullie site beveiligersinactie.nl begin van dit jaar ook gevraagd naar dit onderzoek. Toen kreeg ik nog te horen dat het onderzoek gaande was, en kreeg een verhaal te horen dat alleen het zoeken naar een partij dit dit onderzoek moest doen al heel veel tijd had gekost. Zoals ik het nu begrijp is er dus helemaal geen onderzoek geweest. En dat komt er pas uit nadat ik daar expliciet naar vraag. Maar snap je nu niet dat jullie leden gewoon op de hoogte gehouden willen worden? Er staat gewoon zwart op wit in de CAO dat het onderzoek er gaat komen, jullie hebben de mond vol over naleving van de CAO door werkgevers, maar jullie houden je zelf niet eens aan de afspraken die je zelf hebt gemaakt. De pot .....

Citaat van: Hls-m

maar wat ik bedoelde met dat ik geen voorstander ben van verhogen van ORT, boven op de genoemde argumenten is dat ik het wel heel zuur vindt om mensen zwaar werk te laten verrichten en dan vervolgens meer te betalen in plaats van ervoor te zorgen dat zij erook van kunnen bijkomen en geznd hun pensioen kunnen halen


Nogmaals, ik kan jouw argumenten best wel volgen. Maar de gemiddelde beveiliger snapt het niet. Die worden jaar in jaar uit met een kluitje in het riet gestuurd. Een heleboel beveiligers denken dat de ORT toeslagen in de beveiliging aanzienlijk achterblijven bij andere  branches. Als je ze vraagt om dat te specificieren dan wordt het veelal stil, en als er wat geroepen wordt dan blijken het vaak gevoelens te zijn, niet gestoeld op feiten. Ik heb ooit eens een keer een vergelijking gemaakt met de politie, omdat dat vaak genoemd werd. En dan bleek het verschil best wel mee te vallen.

Maar of jouw argumenten nu wel of niet goed zijn, dat doet er helemaal niet toe. Die argumenten had je in 2008 moeten noemen. Maar nee, jullie hebben de afspraak gemaakt en nota bene vastgelegd in de CAO dat er een onderzoek zou komen. Vele leden hebben zich daar aan vastgeklampt, en willen nu wel eens weten wat de uitslag van dat onderzoek is, in de hoop dat daar uit blijkt dat de ORT toeslagen aan de lage kant zijn, en dan hopen ze natuurlijk ook dat de toeslagen omhoog gaan. Daarbij denken ze vaak  aan percentages/bedragen die totaal niet reeel zijn, want zoals jij al aangaf, het moet uit lengte of de breedte komen, je hoeft mij niet uit te leggen hoe dergelijke onderhandelingen gaan.

Dit is echter wel een logisch gevolg van de verwachtingen die gewekt zijn door het aankondigen van een dergelijk onderzoek. Behalve dat er dus niet gecommunuceerd wordt dat het onderzoek er helemaal niet is geweest, is wat mij betreft de belangrijkste fout die hier gemaakt is dat jullie het onderzoek hebben aangekondigd. Ik kan mij niet voorstellen dat dit onderzoek op verzoek van de werkgevers in de CAO is gekomen (die hebben daar volgens mij geen belang bij), ik neem dus aan dat jullie dat hebben verzocht. En dat je dan 3,5 jaar na dato te horen krijgt dat het onderzoek er niet is geweest, en dan ook nog het argument erbij dat jij daar geen voorstander van bent, dat gaat er bij mij niet in. En ik denk dat dat er bij veel beveiligers niet in gaat. Die discussie had je 3,5 jaar geleden moeten voeren...

Feit blijft echter wel dat jullie voor de nachtdiensten extra vrije tijd willen hebben. Als ik dat uitreken komt dat neer op 13,33 % extra kosten voor de werkgever voor deze uren. En dan kom ik toch weer terug op die kostenneutraliteit: Wat moeten de werknemers hiervoor inleveren?

Citaat van: Hls-m

Pensioen wordt apart over gesproken door heen werkgroep vanuit he pensioenfonds en valt niet onder dekostenneutarliteit die wij nu hebben afgesproken. Maar de algemen regel van pensioen is \' wat er niet in momt, komt er ook niet uit\'. Dus dat betekemt vaak of premieverhogingen of de grondslag ( inkomen wara jepensioen over opbouwt) vergroten. Als je dan geld steekt in ORT die daar niet onder valt, ben je volgens mij op pensioengebied niet verstandig bezig


Wederom, ik snap echt wel wat je bedoeld, maar je moet mij niet overtuigen maar je achterban. En het merendeel daarvan maakt zich echt niet druk over het pensioen, die wil gewoon boter bij de vis.....

Citaat van: Hls-m

Maar het is lasig de hele werktijdenregeling uit te leggen, te meer daar niet alles vastligt. We zitten nog midden in de onderhandelingen en ook al komen we er voor 1 januari uit: de regeling treedt pas in werking als alles uitgedacht is tot in de details en alles helder en begrijpelijk omschreven is. Anders raken we van de regen in de drup.


Ook dit hoef je mij niet uit te leggen. Als ik het zo lees dan zijn jullie nog lang niet uitgepraat, want er zitten nog veel te veel haken en ogen aan. En wat mij betreft maken jullie het ook veel te ingewikkeld. Maar je loopt je al helemaal in te dekken voor het geval jullie er niet uit gaan komen. In maart riep een collega bestuurder dat jullie \"goede hoop\" hadden om er voor 1 juli uit te zijn. Ik heb toen al meteen geroepen dat het onzin was, maar nee dat zag ik toch verkeerd. Inmiddels zijn we dus een maand of 8 verder, en ik heb dus gelijk gekregen. Ik vind het alleen maar diep triest dat het allemaal zo lang moet duren. Ik heb begrepen dat de verhoudingen weer beter zijn, ik snap dan niet dat jullie er niet uit kunnen komen en dat er nu pas iets op tafel ligt waar je nog alle kanten mee op kunt....

Maar even een praktische vraag. Periode 1 staat er aan te komen. 1 van de punten waar volgens mij geen discussie meer over bestaat is dat de ADV dagen komen te vervallen in ruil voor een 152 urige werkweek en 5.25 % loonsverhoging. Gaat dat in op 1 januari of niet, aangezien de roosters binnenkort gemaakt moeten gaan worden?

Citaat van: Hls-m

35 dagen van te voren vraag je de vrije dagen aan en dan zie je dus 28 dagen voor aanvang van de loonperiode of je dag gekregen hebt.


En het zou dan ook wel prettig zijn als werknemers hun ziektedagen ook vast 28 dagen voor aanvang van de loonperiode doorgeven. Want de roosters van de andere werknemers die deze diensten op moeten vangen liggen immers ook al vast... Vergeet jij ook niet het vakbondsverlof op tijd aan te vragen?

Citaat van: Hls-m

En we praten inneen branche met meer dan 30000 werknemers altijd over gemiddelden net zo goed als denregeling bij de ene werkgeve anders uitpakt dan bij de andere. Als wehet per persoon precies moeten uitonderhandelen op kostenneutraliteit dan zijn we over 100 jaar nog bezig. Het is en blijft lastig, dat kan ik je wel vertellen!

 
Zeker als je alleen maar leest wat werknemers er allemaal bij krijgen, maar nergens leest op welke punten zij in gaan leveren, zodat elke beveiliger voor zichzelf de afweging kan maken wat de gevolgen voor hem/haar zijn. En als het hebt over werkgevers. Die moeten op basis van een document waar nog geen enkel recht kan worden ontleend en zij dus geen idee hebben wat het voor hen gaat betekenen binnenkort wel hun klanten gaan vertellen welke tarieven zij gaan hanteren....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 26 november 2011, 01:04 »
Citaat van: Richard1969

Dan vrees ik dat na verloop van tijd de planning gewoon de vrije dagen gaat inroosteren.


Laat ik nu altijd gedacht hebben dat dat de taak van de planning is....:S

Wensen van werknemers moet je natuurlijk serieus nemen, en daar waar mogelijk ook rekening mee houden, maar het is onmogelijk om aan alle wensen te voldoen. Dan kan je namelijk de fucntie van planner afschaffen, want dan regelen de werknemers het zelf (td)

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 26 november 2011, 12:02 »
Als het aan mij ligt gaan de afspraken op een moment in en wijziging van de cao kan alleen na goedkeuring van onze leden.

Wat de rest betreft: ik ben inderdaad geen planner maar heb wel veel ervaring met werk- en rusttijdenregelingen. Niet alleen in de toepassing daarvan maar ook met de totstandkoming daavan. Maar ben geen planner. Zo heeft ieder zijn vak. Als vakbonden maken wij afspraken met de Nederlandse Veilogheidsbranche waarin ook kleinere bedrijven vertegenwoordigd zijn, ook aan de onderhandelingstafel. Daar zitten ook planners bij van werkgeverszijde. De kern is dat de cao leidend is bij de planning. Mag iets volgens de regels niet dan moet een planner iets anders verzinnen. Flexibiliteit kan bovendien gehaald worden uit de inzet van oproepkrachten en het meer laten werken door bijvoorbeedl deeltijders met een groeicontract of overwerk. Waarom moet altijd de beveiliger flexibiliteit opbrengen? Er bestaat ook zoiets als bijvoorbeeld een gezinsleven en daarom heeft een beveiliger behoefte aan vrije tijd die vastligt. Ook beveiligers willen wel eens afspraken maken! Daarom is de vrije tijd in principe van beveiligers. En alle beveiligers begrijpen dat het wel eens nodig is dat zij flexibel zijn. Het is vaak de manier waarop die flexibiliteit \' gevraagd\' wordt die maakt dat beveiligers de hakken in het zand zetten. Dus naast een nieuwe set regels is er een andere manier van benadering van werknemers nodig.

Maar ik zou zeggen, bel eens en dan spreken we wat af. Ben benieuwd naar je tips en suggesties.

Groet,
Maarten

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 26 november 2011, 19:32 »
Je blijft wederom om de hete brij heendraaien. Dat jij nog noot gepland hebt dat was mij gezien jouw manier van \"denken\" allang duidelijk. Maar nu kunnen jullie wel van alles verzinnen, en dan gaan roepen dat de planners dan maar wat anders moeten bedenken, maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik heb nu een paar keer duidelijk uitgelegd dat jouw verhaal niet klopt, ik stel gewoon een siimpele vraag om even met een voorbeeld aan te geven hoe jij dat dan ziet, en dan haak jij af. Als jij het niet kan beantwoorden, laat dan even één van de deskuundigen die om tafel zit deze vraag beantwoorden, want als ik jouw moet geloven is het allemaal heel simpel, ondanks dat ik het in woorden en met een voorbeeld duidelijk aangeef wat het probleem is. Kennelijk zijn mijn 20+ jaar ervariing niet voldoende om dit te begrijpen....

Vervolgens stel je de vraag \"Waarom de werknemer altijd de flexabiliteit op moet brëngen\".Het antwoord is vrij simpel, het zijn de werknemers die de diensten moeten draaien, dus de flexabiliteit ligt altijd bij de werknemers, waar zou jij die dan willen leggen?.De vraag is hoe je die flexabiliteit inricht, en de oplossing waar jij mee aankomt die is denk ik niet erg populair bij jouw achterban. Ga jij ze even uitleggen dat ze geen full-time contracten meer krijgen?. Denk je nu werkelijk dat ik in mijn rol als planner nooit aan HRM/PZ heb aangegeven dat ik het liefst deeltijdwerkers wil hebben? Maar dat kan ik wel willen, maar waar vind jij die beveiligers?

De meeste beveiligers werken full-time, als het aan jullie ligt houdt iedereen altijd zijn baan bij contractovernames, dus zelfs als een bedrijf opeens allemaal parttimers aangeboden krijgt, wat doen we dan met het bestaande personeel? Bovendien vind ik het niet sociaal dat voor parttimers dezelfde dezelfde regels gelden. Voor een planner is het natuurlijk wel makkelijk dat parttimers ook 20 tijdvakken beschikbaar moeten zijn, maar hoe gaan zij daar van leven? Want als zij niet ingezet worden, moeten zij natuurlijk ander werk erbij zoeken, maar hoe kunnen zij dat doen als zij niet weten of er wel of geen werk voor ze is. En ga je dan het aantal tijdvakken voor parttimers beperken, dan creeer je weer hetzelfde probleem als bij full-timers.

En mij hoor je niet zeggen dat zaken niet anders moeten, sterker nog, ik roep al vele jaren dat het anders moet.  Maar wat er nu op tafel ligt gaat echt veel te ver. Elke planner met maar een beetje ervaring kan je dit vertellen. Uitgaande van 8 uurs diensten kan je 19 tijdsvakken plannen waar de diensttijd maximaal 1,5  uur verschoven kan worden, en dan heb je nog 1 tijdvak over om bijvoorbeeld een zieke op te vangen, maar dan moet de dienst natuurlijk wel in het tijdvak vallen!!! Dat heeft dus helemaal niets meer met plannent e maken, tenzij je natuurlijk alles 28 dagen voor aanvang van een loonperiode weet, maar zo werkt het helaas in de praktijk niet. Het is een mooi theoretisch verhaal, en op de manier waarop jij het verteld zou je het bijna nog gaan geloven ook, maar ik weet wel beter....

Ik denk er nog over na of ik van je aanbod gebruik maak. Veel vragen die ik gesteld heb laat jij nog onbeantwoord, maar ik denk dat velen de antwoorden graag zouden willen weten?

En dat de Nederlandse Beveiligingsbranche zegt ook namens de kleine bedrijven te spreken, wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat dat ook zo is. Hoeveel bedrijven met laten we zeggen maximaal 50 werknemers zijn lid van deze club? Aan hoeveel kleine bedrijven hebben jullie gevraagd of zij zich goed vetegenwoordigt vinden? Zijn jullie bereid om ook met andere partijen te praten?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #37 Gepost op: maandag 28 november 2011, 03:18 »
Als de leden van De Unie een antwoord willen hebben op hun vragen dan kunnen ze dat antwoord van mij krijgen. Ze weten mij te vinden zo blijkt bijna dagelijks, ook over de nieuwe cao.

En je hoeft natuurlijk niet in te gaan op mijn aanbod eens over de materie te praten. Ik ga namelijk niet verde reageren wanneer er gested wordt dat ik om de hete brij heen draai en dat ik nog nooit gepland heb. Onzinnige argumenten. Jij hebt nog nooit cao-overkeg gevoerd en nieuwe werktijdenregelingen gemaakt en ik wel. Maar wat doet dat er toe?

Je neemt in jouw laatste reactie trouwens aan dat parttimers ook 20 tijdvakken beschikbaar moeten zijn. Waar haal je dat vandaan? Dat is namelik niet het geval, vanzelfsprekend zou ik bijna zeggen. Wie wil er nou 100% beschikbaar zijn tegen een 50% betaling? En ik begrijp best wel dat werknemers flexibiliteit moeten opbrengen maar zij hebben ook recht op vrije tijd die \'hard\' is en niet omdat een of andere planner het nodig vind hen op de spaarzame vrije tijd in te delen. Je kunt ook flexibiliteit halen uit bijvoorbeeld het inzetten van oproepkrachten. Je kunt niet het ondernemingsrisico volledig bij werknemers leggen! Er wordt bovenden niet overal even goed gepland, zo hoor ik dagelijks vele malen van beveiligers, dus ook daar valt nog veel winst te behalen.

En bij overname contract gaat staks inderdaad ook personeel mee? Wat is daar zo vreemd aan? De nieuwe werkgever heeft toch ook personeel nodig om de betreffende opdracht uit te voeren?

Ik zou zeggen: bel eens.

Groet,

Maarten Hoelscher
Sr. Belangenbehartiger De Unie

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #38 Gepost op: maandag 28 november 2011, 09:56 »
Citaat van: Hls-m

Als de leden van De Unie een antwoord willen hebben op hun vragen dan kunnen ze dat antwoord van mij krijgen. Ze weten mij te vinden zo blijkt bijna dagelijks, ook over de nieuwe cao.


Dat is natuurlijk heel mooi. Alleen kom ik in de praktijk maar weinig beveiligers tegen die inhoudelijk iets over de CAO (oud of nieuw) weten. Kijk naar de vele vragen op dit prikbord.

Citaat van: Hls-m

Ik ga namelijk niet verde reageren wanneer er gested wordt dat ik om de hete brij heen draai en dat ik nog nooit gepland heb.


Als ik zeg dat jij om de hete brij heen draait dan bedoel ik dat jij op bijna geen enekel vraag een rechtsreeks antwoord geeft. Dan is het heel moeilijk discussieren. En roepen dat iest simpel is wil nog niet zeggen dat dat zo is....

Citaat van: Hls-m

Jij hebt nog nooit cao-overkeg gevoerd en nieuwe werktijdenregelingen gemaakt


Weet je dat, of is dat een vermoeden?

Citaat van: Hls-m

Je neemt in jouw laatste reactie trouwens aan dat parttimers ook 20 tijdvakken beschikbaar moeten zijn. Waar haal je dat vandaan?


Ik heb nergens gelezen/gehoord dat het niet zo is.

Citaat van: Hls-m

Dat is namelik niet het geval, vanzelfsprekend zou ik bijna zeggen. Wie wil er nou 100% beschikbaar zijn tegen een 50% betaling?


Precies. maar in de huidige CAO hebben parrtimers, net als full-timers ook gewoon recht op 8 roostervrije dagen. Ik zou zeggen, het is vanzelfsprekend dat parttimers recht zouden moeten hebben op meer roostervrije dagen (tenzij je er bewust voor kiets om minder uren per dag te werken), maar ook dat is niet het geval.

Citaat van: Hls-m

En ik begrijp best wel dat werknemers flexibiliteit moeten opbrengen maar zij hebben ook recht op vrije tijd die \'hard\' is en niet omdat een of andere planner het nodig vind hen op de spaarzame vrije tijd in te delen.


Tuurlijk moet vrije tijd hard zijn. Je hoort mij niet zeggen dat dat niet zo is. maar 28 dagen voor ingang van een loonperiode alle uren behalve 20 tijdvakken van 10 uur te bestempelen als vrije tijd dat gaat gewoon veel te ver.

Citaat van: Hls-m

kunt ook flexibiliteit halen uit bijvoorbeeld het inzetten van oproepkrachten. Je kunt niet het ondernemingsrisico volledig bij werknemers leggen!


Ik vind het werkelijk te schandalig voor woorden dat een bestuurder van een vakbond dit schrijft! Net als oproepkrachten geen werknemers zijn, of wellicht een soort tweederangs werknemers. Ook negeer je met deze uitspraak ook weer een aantal opmerkingen die ik eerder plaatste. Het merendeel van de werknemers in deze branche is full-time. Als jij dat wil vervangen door oproepkrachten, en er komt niet meer werk bij, dan betekend dat dus dat er een x aantal mensen van jouw dus hun full-time baan moeten gaan inleveren om vervolgens meer afroepcontracten in dienst te nemen. Ook ga jij vroobij aan het gegeven dat oprachtgevers vaak helemaal niet zitten te wachten op oproepkrachten die zo nu en dan even een dienst pakken. En er zijn objecten waar dat niet eens een reeele mogelijkheid is.

Feit blijft dat flexabiliteit ALTIJD bij werknemers ligt. Ik denk dat het veel socialer is om de flexabiliteit eerlijk te verdelen over alle werknemers, jij maakt kennelijk liever een scheiding tussen werknemers die bijna geen flexabiliteit hoeven op te brengen, en een groep die alle flexabiliteit op moet brengen.

Citaat van: Hls-m

Er wordt bovenden niet overal even goed gepland, zo hoor ik dagelijks vele malen van beveiligers


Dat is een klacht die je in elke branche hoort waar personeelsplanning een issue is. Bovendien denk ik niet dat werknemers, in dit geval beveiligers, nu de juiste groep mensen zijn die de kwaliteit van het plannen goed kunnen beoordelen. Zijn kijken namelijk in het bijzonder naar hun eigen rooster, maar hebben totaal geen zicht op het totaal plaatje. En aangezien je het nooit iedereen naar de zin kan maken, is er altijd wel wat op de planning aan te merken.

Als je naar de beviliging kijkt, heb je natuurlijk allereerst te maken met de CAO. En we zijn het er allemaal over eens dat deze moet veranderen. Dat de personeelsplanning in de beveiliging dus beter kan en moet, daar zijn we het ook snel over eens. Maar deze markt vraagt een zeker mate van flexabiliteit. En als de werknemers niet willen zien dat zij degenen zijn die die flexabiliteit met z\'n allen moeten leveren, dan zal het een probleem blijven. En als dus een groot deel van de werknemers veel minder flexibel wordt, beteklend dat dus dat er een andere groep (als ik jouw beluister moeten dat dus de afroepkrachten worden). veel flexibeler moet worden.

Citaat van: Hls-m

En bij overname contract gaat staks inderdaad ook personeel mee? Wat is daar zo vreemd aan?


Wat nu als een opdrachtgever niet tevreden is over het beveiligingsbedrijven wat daar rondloopt? Dan ga zij op zoek naar een ander bedrijf, maar alle bedrijven kunnen eigenlijk alleen maar hetzelfde leveren, namelijk hetzelfde personeel tegen dezelfde tarieven (want de personeelskosten vormen het grooste gedeelte van de prijs). Alleen het management veranderd, want dat is natuurlijk altijd de oorzaak van de problemen, het ligt natuurlijk nooit aan het personeel....

Als jij naar een restaurant gaat en je bent niet tevreden (slecht eten, slechte bediening), dan ga jij volgende keer op zoek naar een ander restaurant. Hoe zou jij het dan vinden dat dat andere restaurant het personeel (inclusief kok en bediening) van dat vorige restaurant heeft moeten overnemen? Uiteraard is er wel een andere manager....

Citaat van: Hls-m

De nieuwe werkgever heeft toch ook personeel nodig om de betreffende opdracht uit te voeren?


Inderdaad. Maar de meeste werkgevers zoeken liever zelf hun personeel uit. En dat kunnen natuurlijk ook werknemers zijn van het bedrijf dat daar al zat, maar daar zullen ongetwijfelkd ook een paar werknemers tussen zitten die je er niet zo maar even bij wilt krijgen.

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #39 Gepost op: maandag 28 november 2011, 11:13 »
Citaat van: Hls-m

Beste mensen,

Wij kunnen leden niet dwingen om te stemmen. Elk lid krijgt een formulier thuisgestuurd of via de mail. Er kan ook gestemd worden via de mail of via de website. Gemak dient het lid zou je denken. Bij de laatste ledenraadpleging, van afgelopen zomer over verlengen cao, stemden overigens vele honderden leden. Een helengoede opkomst vergeleken met andere sectoren.



Jullie kunnen leden inderdaad niet dwingen, maar als je eerst een brief krijg dat jullie een overeen zijn gekomen dat de lonen per 01-01-12 met inflatie correctie stijgen ( waarin niet wordt gesproken over een principe akkoord) en dat we weken later pas na diverse commentaren vanuit de leden pas een stem formulier krijgen, dan is het vertrouwen over die stemming ver gezakt.

Jullie komen nu met het 80% document volgens mij hadden jullie daar voor de bijeenkomsten mee moeten komen en niet weken daarna.
Dat is wat er zowiezo bedoelt wordt met slechte communicatie.

@ls-m
je schrijft ook dat volgens jouw iedereen wel de mogelijkheid had om naar 1 van de bijeenkomsten te komen, ik kan je verzekeren dat dat niet zo is.
Je kan de pech hebben dat je op die dagen moet werken en je kan volgens mij ook niet verwachten dat iemand daar voor honderde kilometers gaat rijden.
Zonder dat hij daarover goede informatie vooraf heeft gekregen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #40 Gepost op: maandag 28 november 2011, 12:16 »
Citaat van: Johan

Je kan de pech hebben dat je op die dagen moet werken en je kan volgens mij ook niet verwachten dat iemand daar voor honderde kilometers gaat rijden.
Zonder dat hij daarover goede informatie vooraf heeft gekregen
.

Maar gelukkig hadden de bonden de data vroeg bekend gemaakt. Je had dus eventueel een vrije dag kunnen regelen, zoals men dat ook graag ziet in de personeelsplanning. Alleen jammer dat men dan in een laat stadium besluit om een aantal data te verplaatsen. Het is heel makkelijk om anderen te vertellen hoe het moet. Zelf het goede voorbeeld geven is natuurlijk een heel ander verhaal....

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #41 Gepost op: maandag 28 november 2011, 14:50 »
Citaat van: Planner

Citaat van: Johan

Je kan de pech hebben dat je op die dagen moet werken en je kan volgens mij ook niet verwachten dat iemand daar voor honderde kilometers gaat rijden.
Zonder dat hij daarover goede informatie vooraf heeft gekregen
.

Maar gelukkig hadden de bonden de data vroeg bekend gemaakt. Je had dus eventueel een vrije dag kunnen regelen, zoals men dat ook graag ziet in de personeelsplanning. Alleen jammer dat men dan in een laat stadium besluit om een aantal data te verplaatsen. Het is heel makkelijk om anderen te vertellen hoe het moet. Zelf het goede voorbeeld geven is natuurlijk een heel ander verhaal....


Over vrij nemen is jouw mening.
Bij ons lukt dat niet altijd even makkelijk, plus daar komt ook nog bij dat voor veel leden de afstand ook een groot bezwaar kan zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #42 Gepost op: maandag 28 november 2011, 15:12 »
Lees nog eens goed?

Wat ik bedoel te zeggen is dat de bonden de data al heel vroeg bekend hadden gemaakt. Dat is dus handig, want als je echt naar die bijeenkomst had gewild dan had je dus aan de planning/planner kunnen vragen daar rekening mee te houden. Als niet alle werknemers diezelfde vraag bij de planner neerleggen, zie ik niet wat het probleem is om aan die wens te voldoen. Dat is dan ook wat de bonden graag zien, zij willen dat de werknemer invloed kan uitoefenen op de planning, en dat deze vroeg bekend gemaakt wordt.

Tot zover dus geen probleem, en als je dit had gedaan dan had je in principe naar de bijeenkomst kunnen gaan. Ware het niet dat de bonden de data hebben veranderd. Wat nu als de plannen  door gaan. Dan had jij invloed op het rooster uitgeoefend, het rooster was vastgesteld (28 dagen voor ingang van de loonperiode) en voila, nadat de roosters zijn vastgesteld veranderd de data (net zoals er heel vaak nog van alles en nog wat in een planning veranderd). Dan heb jij opeens geen vrij meer op de dag van de (nieuwe) bijeenkomst en wilt natuurlijk een andere vrije dag. Helaas zegt de werkgever dan,  want dan moet ik de roosters van 1 of meerdere collega\'s aan gaan passen, dat kost mij namelijk (heel) veel geld.

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #43 Gepost op: maandag 28 november 2011, 16:06 »
@ Planner
Sorry ik had je verkeerd begrepen.

Helaas komt het bij ons wel op diverse objecten voor dat het moeilijk is om vrij te nemen ook al is het lang vantevorenbekend.
Dit omdat er of te weinig reserve beambte\'s zijn ingewerkt, of omdat je in moet vallen omdat er mensen van de opdrachtgever vrij zijn die niets met onze CAO te maken hebben.
En bij ons heb je zeer weinig invloed op de planning.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #44 Gepost op: maandag 28 november 2011, 17:19 »
Er is een verschill tussen \"vrij nemen\" (vakantiedagen opnemen) en je roostervrije dagen inplannen op de dagen dat het de werknemer(s) het beste uitkomt. Het laatste is natuurlijk makkelijker, hoewel een planner natuurlijk niet aan alle wensen gehoor kan geven, als iedereen alle 8 roostervrije dagen aanvraagt. Vandaar ook mijn tussenzin dat natuurlijk niet iedereen op naar dezelfde bijeenkomt van de bond wil, want er zullen ook mensen moeten blijven werken.

Vakantiedagen opnemen is weer een heel ander verhaal. Bij veel bedrijven zie je dat dat vaak heel moeilijk is, omdat er net genoeg mensen zijn om het rooster dicht te krijgen als iedereen er is, laat staan als mensen vakantiedagen willen opnemen. Ik praat dat zeker niet goed, dat zou anders moeten. Eigenlijk zou een werkgever dus meer personeel in dienst moeten hebben om vakanties en ziekte op te vangen. Maar dat werkt alleen maar als het (extra) personeel flexibel in te zetten is. Dan roept Maarten heel makkelijk om afroepkrachten in te zetten. Nou, als hij nog even een blik van deze werknemers heeft, dan zijn een heleboel bedrijven en de (vaste) werknemers die daar werken heel tevreden. Zolang dat niet het geval is, zal de flexabilietit dus gevonden moeten worden bij het vaste personeel.

In de huidige CAO is het niet toegestaan minuren in de ene periode te verekenen in een andere periode. Wanneer een werkgever dus meer personeel heeft om vakanties en ziekte op te vangen en er worden in een periode minder vakantiedagen opgenomen en er zijn minder zieken als gemiddeld, dan kost dat de werkgever dus geld aan leegloopuren. Dat betekend vervolgens ook dat in ander periodes de vakantieopname en/of ziekte groter is als gemiddeld. Het extra personeel is dan niet voldoende om de diensten te vullen en dus moet er overgewerkt worden of extra personeel worden ingeheurd, en ook deze opties kosten beide weer (veel) geld en heowel je dus in theorie de zaken goed op orde hebt, kost het je als wrrkgever handenvol geld. Ik snap daarom wel dat bedrijven liever krap in het personeel gaan zitten, dan ben je in ieder geen (dubbele) kosten kwijt aan leegloopuren.

Ik denk dat je deze problematiek niet oplost door de flexabiliteit van de werknemers zodanig te beperken als dat nu op tafel ligt.

En als je nu weinig invloed op de planning uit kunt oefenen, dan kan dat met een nieuwe CAO ook niet. Dat ie iets wat een werkgever/planner moet willen en ook kunnen. Het probleem bij het \"meedenken\" van werknemers is dat zij het overzicht niet hebben en ook niet hoeven hebben. Elke wens van jou levert veelal consequenties op voor het rooster van meerdere collega\'s. Daatbij dient wel aan alle ATW en CAO regels voor alle werknemers voldaan te worden en dat iets jouw goed uitkomt, betekend niet dat het andere werknemers ook goed uitkomt. Personeelsplanning is gewoon het maken van keuzes. Daarbij moet echter wel een balans gevonden worden tussen de wensen van alle partijen.