Auteur Topic: cao vraagjes  (gelezen 6082 keer)

nautstorm

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: surveillant
cao vraagjes
« Gepost op: donderdag 14 februari 2013, 13:38 »
Hallo lui,

Ik ben nieuw hier,niet binnen de beveiliging,al een jaar of 20 werkzaam als surveillant en vraag mij momenteel een paar dingen af.

klopt het dat we nadat we vorig jaar al een dag ingeleverd hebben nu m.i.v. 1 januari alweer uren kwijt zijn?  Mijn opbouw was vorig jaar nog 16,62 uren per periode,nu,in januari nog maar 15,51.

En dan nog een vraagje met betrekking tot het kwijtraken van de adv;ik heb altijd gedacht dat de individuele arbeidsovereenkomst boven de cao stond;oftewel als de werkgever mij 144 uren per periode garandeert in de individuele overeenkomst, hoe kan het dan zijn dat een cao bepaalt dat deze uren verminderd worden met, pak um beet, 7 uren?.
Krijgen we dan ook allemaal een nieuwe arbeidsovereenkomst ofzo?
Want in die overeenkomst staat ook niet beschreven dat van die 144 uren er 7.2 adv uren zijn.
Er wordt mij gewoon 144 uren per periode gegarandeerd,los van het hele adv gebeuren.
En als ik het dus allemaal goed begrepen heb krijg ik nog maar 137 uren betaald straks.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: cao vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 14 februari 2013, 14:07 »
Nee, het klopt dat er vorig jaar een vakantiedag is ingeleverd, maar dit jaar is er (nog) niets veranderd. Wat beteft het verminderen van het aznral contracturen, dat maar daar merk je op zich weinig van. Je krijgt inderdaad minder uren uitbetaald, maar doordat het uurloon verhoogd wordt is je periode salaris gelijk, door afrondingsverschillen kan het wellicht een aanral cent afwijken, positief of negatief!

Maar vind jij het niet een beetje laat om dit doort veagen te stellen?

nautstorm

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: surveillant
Re: cao vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 14 februari 2013, 14:27 »
Bedankt voor je reactie,dan klopt het dus niet dat mijn verlofopbouw plotseling minder is dan vorig jaar.
Vreemd dus,toch maar eens aankaarten op mn werk.

Verder gaat het mij er niet om dat ik er veel of weinig van merk,maar dat ze zomaar in kunnen grijpen in de individueel aangegane overeenkomst;ik dacht dat die toch redelijk heilg was.

Verder heb ik dit forum net ontdekt dus kan ik ook nu pas mijn vragen en of opmerkingen kwijt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: cao vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 14 februari 2013, 15:14 »
Verder heb ik dit forum net ontdekt dus kan ik ook nu pas mijn vragen en of opmerkingen kwijt.

En jij hebt helemaal niets meegekregen van de CAO onderhandelingen van de afgelopen 2,5 jaar, en de sites van de vakbonden heb je ook niet kunnen vinden?

 Met name op de site van de Unie kan je een heleboeel informatie vinden:

http://www.uniesecurity.nl/bedrijven/vragenenantwoordennieuwecaopb/vragenenantwoordennieuwecao

Of wat dacht je van de site van de SFPB?

http://www.particulierebeveiliging.com/belonen/cao

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat er beveiligers al jaren in deze branche werken en niet weten waar zij terecht moeten voor dit soort simpele vragen. laat staan als het moeilijker vragen betreft

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: cao vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: maandag 18 februari 2013, 11:42 »
Bedankt voor je reactie,dan klopt het dus niet dat mijn verlofopbouw plotseling minder is dan vorig jaar.
Vreemd dus,toch maar eens aankaarten op mn werk.

Verder gaat het mij er niet om dat ik er veel of weinig van merk,maar dat ze zomaar in kunnen grijpen in de individueel aangegane overeenkomst;ik dacht dat die toch redelijk heilg was.

Verder heb ik dit forum net ontdekt dus kan ik ook nu pas mijn vragen en of opmerkingen kwijt.


Welkom Nautstorm!
Als tip: lees maar eens rustig de verschillende onderwerpen door, dan worden er al een heleboel vragen beantwoord denk ik, en zul je de meest dringende vragen, die wij ook nog hebben, overhouden denk ik  :P
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: cao vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: maandag 18 februari 2013, 13:16 »
Hallo lui,

Ik ben nieuw hier,niet binnen de beveiliging,al een jaar of 20 werkzaam als surveillant en vraag mij momenteel een paar dingen af.

klopt het dat we nadat we vorig jaar al een dag ingeleverd hebben nu m.i.v. 1 januari alweer uren kwijt zijn?  Mijn opbouw was vorig jaar nog 16,62 uren per periode,nu,in januari nog maar 15,51.

En dan nog een vraagje met betrekking tot het kwijtraken van de adv;ik heb altijd gedacht dat de individuele arbeidsovereenkomst boven de cao stond;oftewel als de werkgever mij 144 uren per periode garandeert in de individuele overeenkomst, hoe kan het dan zijn dat een cao bepaalt dat deze uren verminderd worden met, pak um beet, 7 uren?.
Krijgen we dan ook allemaal een nieuwe arbeidsovereenkomst ofzo?
Want in die overeenkomst staat ook niet beschreven dat van die 144 uren er 7.2 adv uren zijn.
Er wordt mij gewoon 144 uren per periode gegarandeerd,los van het hele adv gebeuren.
En als ik het dus allemaal goed begrepen heb krijg ik nog maar 137 uren betaald straks.

Afgezien van het feit dat je hier wel mee aan de late kant bent heb ik de volgende antwoorden voor je:

Per 1 januari 2012 zijn de vakantiedagen na inlevering van een dag bepaald op 24 dagen. Dus als er vervolgens per 1 januari 2013 de vakantieopbouw verlaagd is klopt er iets niet.

De ADV-dagen worden per periode 10 van 2013 ingeleverd tegen een verhoging van 5,25% van het basisuurloon. Dit betekent dat je voor de huidige 144 uur straks 137 uur gaat werken voor hetzelfde salaris.

De fulltime arbeidsovereenkomst wordt 152 uur en de parttime arbeidsovereenkomsten worden naar rato aangepast. Dit is mogelijk door hier in de CAO een standaardbepaling van te maken. Van een standaardbepaling mag niet (ook niet ten gunste van de werknemer) afgeweken worden.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.