Auteur Topic: Bereik GPRS module  (gelezen 6987 keer)

TechJoris

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 107
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Bereik GPRS module
« Gepost op: zaterdag 5 november 2016, 10:27 »
Beste,

Ik heb een centrale in een kelder geďnstalleerd.  Het bereik is niet goed ook met M2M kaart van tele2 niet.  Heeft er iemand ervaring met goede 4G antennes?  Hoe ver mag ik de antenne verlengen met koppelstukken ?

mvg


GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 5 november 2016, 10:39 »
Elk koppelstuk geeft een aantal dB's aan verzwakking dus zo weinig mogelijk verbindingen gebruiken.
Veel beter is om een antenne met een langere kabel te gaan gebruiken.
Te lang is ook weer niet goed en ik hou 3 a 4m toch wel als max aan. Dus eerst even simpel met je telefoon kijken waar je goede ontvangst hebt. Lukt dat niet binnen die afstand dan simpel je GPRS module  verplaatsen naar een plek waar wel goede ontvangst is.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 5 november 2016, 12:26 »
Elk koppelstuk geeft een aantal dB's aan verzwakking...

Nou Gerrit, dan gebruik je toch wel heel goedkoop spul als iedere koppeling bij jou al een aantal dB's aan verzwakking oplevert...

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 5 november 2016, 18:31 »
Nee hoor, ik heb zelf veel met hoog frequent technieken gewerkt dus weet waar ik het over heb.
Ga maar meten, elke koppeling geeft hoe dan ook verzwakking ook als je zelfs goldplated connectoren gebruikt.
Dus voorkomen is beter en vaak is je GPRS module verplaatsen een betere en snellere oplossing dan je antenne zien verbeteren als standaard verkrijgbare oplossingen niet werken.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

amekalala

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 57
  • Bedenk dit: net voor de storing was alles nog goed
    • Bekijk profiel
  • Functie: servicetechnicus inbraakmeld/cctv/data/intercom/etc.
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 5 november 2016, 22:10 »
Wij gebruiken de antenne van ADI ( 2154004/5CO ) meestal, heb ik zelfs toegepast in een windmolen, zit een kabel van 5 meter aan,hiermee kun je wel buiten de kelder komen, mag ook buiten geplaatst worden maar of dat handig is ??
En je kunt hem als kapstok gebruiken, bedoel hij is groot maar goed.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #5 Gepost op: zondag 6 november 2016, 11:01 »
Nou Gerrit, dan gebruik je toch wel heel goedkoop spul als iedere koppeling bij jou al een aantal dB's aan verzwakking oplevert...

Hier sla je de plank wel knalhard mis.

Ook het duurste (standaard verkrijgbare) koppelstuk geeft een aantal dB extra demping en verlies je bereik.

Maar ik neem het je niet kwalijk, nagenoeg de hele securitybranche kijkt niet naar een paar dB meer of minder demping. Anders zou er niet zoveel crap-coax verkocht worden en zouden baluns niet eens bestaan.


Wim_Harthoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #6 Gepost op: zondag 6 november 2016, 11:27 »
Hallo Gerrit,

De Firma Celphone (http://celphone.ch) heeft speciale oplossingen gemaakt voor de Chiron IRIS Touch kiezers. Antenne's en verlengkabels. Je kunt Sebastian Pyka contacteren via Sebastian.Pyka@celphone.ch of +41 79 421 21 15

Succes, Wim

TechJoris

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 107
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #7 Gepost op: zondag 6 november 2016, 17:18 »
Ik heb de antenne via een schacht net bovengronds gebracht. Soms is het signaal echt goed en soms bijna geen ontvangst.  Het betreft een siemens centrale waarbij de gsm modem in de centrale geprikt zit.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #8 Gepost op: zondag 6 november 2016, 20:21 »
En is dat bijna geen ontvangst ook met een zelfde regelmaat, dus altijd rond dezelfde tijd?
Hoe is je ontvangst daar als je kijkt met je gsm telefoon?

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #9 Gepost op: zondag 6 november 2016, 21:58 »
Hier sla je de plank wel knalhard mis.

Ook het duurste (standaard verkrijgbare) koppelstuk geeft een aantal dB extra demping en verlies je bereik.

Zo, dat is een goed onderbouwd antwoord! Over de plank knalhard misslaan gesproken...

Maar ik neem het je niet kwalijk, nagenoeg de hele securitybranche kijkt niet naar een paar dB meer of minder demping. Anders zou er niet zoveel crap-coax verkocht worden en zouden baluns niet eens bestaan.

Ik neem het je ook niet kwalijk hoor...

Gelukkig verkeer ik in de omstandigheid dat ik eens samen met een aantal medemensen een uitgebreid onderzoek/experiment heb kunnen doen naar het verlies (demping) van diverse typen connectoren en kabels, dit zowel op de 23cm als de 6cm band (ja Gerrit, ook ik doe wel eens wat met hoog frequent technieken en weet wel een beetje waar ik over praat). Een bijzonder leerzaam en informatief experiment op frequenties die een stuk hoger liggen dan de gsm/gprs band. En ik hoef jullie niet uit te leggen wat dat betekent voor het verlies.

De bewering van zowel Gerrit als Norman, dat een enkele koppeling al een aantal dB's aan verlies oplevert, veeg ik dan ook van de tafel (of het moet een defecte koppeling zijn... ;) )

In een verder antwoord is Gerrit overigens ook wat genuanceerder:

Citaat van: GerritB
Ga maar meten, elke koppeling geeft hoe dan ook verzwakking ook als je zelfs goldplated connectoren gebruikt.

En daar heeft hij inderdaad gelijk, elke koppeling/connector/kabel geeft een bepaalde verzwakking, maar een enkele koppeling geeft niet een aantal dB verzwakking zoals in het eerste antwoord werd beweerd.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #10 Gepost op: zondag 6 november 2016, 23:36 »
Dan weet ik niet hoe je dat getest hebt maar ik heb diverse SMA connectoren met bijbehorende kabels mogen testen en er zijn inderdaad goede die maar 0,16 dB dempen maar ook die 1,6dB of nog meer dempen.
Mijn ervaring is dat spullen van bekende leveranciers vaak toch ook beter zijn en dat je tussen de spullen uit het verre oosten vaak op papier prachtige resultaten ziet maar dat de praktijk dan toch wel iets anders is.
Ook de manier waarop de connector aan de kabel wordt gemonteerd kan al een groot verschil geven.

Meestal geven connectoren met een kort kabeltje naar de antenne de minste demping(lijkt me ook logisch), maar zodra je met lengtes van 3 tot 5m aan komt dan zit je al snel op 1,5 tot ruim 2 dB demping en nog hoger en meestal wordt de winst die je haalt uit een betere plek dan al snel weer teniet gedaan door de demping in de langere kabel.
Dat is dus ook de reden waarom je bij je leverancier vrijwel nooit een verlengkabel kunt kopen en hebben ze die dan zullen ze meestal terughoudend reageren op het gebruik ervan, maar ook dat antennes met langere kabels dan 5m ook maar weinig voorkomen.
Ga je dan, terwijl dat je al een slecht signaal hebt, ook nog eens extra koppelingen plaatsen dan kun je een enkele keer geluk hebben dat je het net redt maar meestal is het zonde van je tijd en gemaakte kosten en moet je toch een andere oplossing bedenken.

suc6

Gerrit
 
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 11 november 2016, 16:38 »
Ik had even geen notificatie aanstaan op dit topic.

Maar dat wat Gerrit zegt.  :P
En daar laat ik het bij.

TechJoris

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 107
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bereik GPRS module
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 12 november 2016, 22:40 »
Ik heb een antenne van Veripart met 10 meter degelijke kabel gekocht. 

http://www.mobielverbinden.nl/cell-4g-3g-2g-marine-antenne-10m/pid=46159

Heb deze bij een venster gelegd en de ontvangst ging van laag(1) naar hoog (9).  Van het moment dat ik de antenne meer inwaarts het huis beweeg, 2 meter is al genoeg, daalt de ontvangst als een baksteen. 

De ontvangst van een gsm blijft nagenoeg overal hetzelfde, buiten de kelder dan.

Dus ik ga die antenne langs een schacht omhoogwerken tot het dak.  Probleem opgelost  :)