Auteur Topic: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC  (gelezen 7197 keer)

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Gepost op: woensdag 19 oktober 2016, 22:48 »
Wij hebben bij een klant een DD1012AM melder zitten.
Deze geeft regelmatig nodeloos alarm.

Hij is geplaatst in een ruimte met aan 3 zijden glas en deze ruimte is ongeveer 1,5 x 1,5 meter groot.
De melder kijkt van je af als je vanaf de entree komt (linksboven naast de ingangsdeur geplaatst).
Zou het kunnen dat de melder personen buiten de ruimte aan de andere kant van het glas ook zien en daarop alarm geven?

Ik weet dat een radarmelder door glas heen ziet, maar een standaard PIR niet.
Aangezien het een dual detector is zou deze zowel via de radar als standaard PIR gedeelte wat moeten zien toch om alarm te genereren?

Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn? Ik heb al gedacht aan een standaard VE1012AM te plaatsen, maar i.v.m. luchtbehandeling lijkt me dat geen verstandige oplossing.
Het betreft een klasse 3 installatie.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 oktober 2016, 22:50 »
Kun je niet in de detector instellen dat beide (MW + PIR) activatie moeten geven voordat alarm contact actief wordt? Lijkt mij wel.

gieter

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 192
    • Bekijk profiel
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 oktober 2016, 22:52 »
Is de D/N wel goed aangesloten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 19 oktober 2016, 23:29 »
Is de D/N wel goed aangesloten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En staan de dipswitches wel correct ingesteld?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 19 oktober 2016, 23:48 »
Vergeet die radar, die kijkt dwars door de ramen heen en ja je geeft zelf aan luchtbehandeling waar de pir op reageert.
1 x radar die naar buiten kijkt en 1 x pir die op de luchtbehandeling reageert is dus vragen om problemen.
Ik zou er gewoon een goede pir (bij voorkeur quad) gaan plaatsen en waarschijnlijk is je probleem weg.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 27 oktober 2016, 11:16 »
Ik kreeg vandaag van de klant door dat de PIR die er nu zit. DD1012AM dus spontaan s'nacht alarm geeft.
Heb zelf toch het idee dat het met luchtverplaatsing te maken heeft. Er zit een klimaatplafond in en de ruimte is zeer klein.

Als ik een Quad PIR wil toepassen wat is dan een goede? De Bosch of zijn er nog andere?
Of is er nog een andere oplossing? Het bediendeel zit nl. ook in deze ruimte en deze moet onder ruimtelijke detectie staan.

TechJoris

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 107
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 27 oktober 2016, 14:15 »
Vergeet die radar, die kijkt dwars door de ramen heen en ja je geeft zelf aan luchtbehandeling waar de pir op reageert.
1 x radar die naar buiten kijkt en 1 x pir die op de luchtbehandeling reageert is dus vragen om problemen.
Ik zou er gewoon een goede pir (bij voorkeur quad) gaan plaatsen en waarschijnlijk is je probleem weg.

suc6

Gerrit

Een dual PIR + MW komt enkel in alarm als beide waar zijn. 

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #7 Gepost op: maandag 31 oktober 2016, 17:06 »
Ik heb het idee dat de PIR in alarm komt door dat een wand van de ruimte sterk begint te trillen als de deur in de ruimte er naast (een gang) dicht valt. Iedere keer als deze deur dicht valt trilt de wand en hierdoor kan er reflectie onstaan aangezien deze van glas is.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #8 Gepost op: maandag 31 oktober 2016, 21:55 »
Een dual PIR + MW komt enkel in alarm als beide waar zijn.

En als de radar naar buiten kijkt en daar bewegingen detecteert terwijl de pir reageert op luchtstromingen binnenin het pand komen ze dan niet beide in alarm?

Vandaar dus mijn advies om gewoon een goede pir te gaan gebruiken en de pir bij voorkeur zo te gaan monteren dat deze met de luchtstroming meekijkt en zo weinig mogelijk op de ramen gericht staat.

Maar heb je de anti-mask wel gescheiden uitgevoerd en niet via het alarmrelais laten lopen?
Als dat het geval is kan de anti-mask ook wel het probleem veroorzaken want dat heb ik al veel vaker meegemaakt met deze detector.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #9 Gepost op: maandag 31 oktober 2016, 22:41 »
Maar heb je de anti-mask wel gescheiden uitgevoerd en niet via het alarmrelais laten lopen?
Als dat het geval is kan de anti-mask ook wel het probleem veroorzaken want dat heb ik al veel vaker meegemaakt met deze detector.

Indien correct aangesloten zal de anti-mask van dit type detector geen problemen (kunnen) veroorzaken...

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 1 november 2016, 12:46 »
Deze melder is al langer in omloop en voorheen was het dus gewoon toegestaan om zonder een sturing oid. de anti-mask via het alarmrelais van de detector te laten lopen.
Dus groep 12 is dan alarm pir kantine maar ook de anti-mask van die sensor en dan komt het regelmatig met deze detector voor dat deze zomaar alarm geeft en vrijwel altijd is dat dan te wijten aan de anti-mask.
Vervang je de melder door een andere dan is het probleem ook altijd meteen weg.
Liever zou ik e.e.a zo maken dat het volgens de huidige regelgeving is uitgevoerd maar vaak is het dan kabel vervangen omdat er geen aders genoeg zijn, systeem uitbreiden omdat er gen zones genoeg zijn enz. en dat ziet de opdrachtgever dan niet zitten.
Moeten we een systeem opnieuw certificeren dan is er geen keus en moet het gewoon aangepast worden of krijgen ze een certificaat met maatregel E1 ipv. E2.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 1 november 2016, 15:30 »
Zover ik weet hebben mijn collega's dit gewoon met de weerstandspakketjes van UTC AMGR2 uitgevoerd.
Volgens mij heb je dan apart doormelden van "sensor storing" als anti-mask en geen alarm?

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vaak nodeloos alarm met DD1012AM melder van UTC
« Reactie #12 Gepost op: maandag 14 november 2016, 10:52 »
We hebben de PIR vervangen voor een Quad PIR en verplaatst naar de andere kant van de ruimte zodat hij deels ook op een blinde muur kijkt ipv glazen wand.
Helaas blijft het probleem aanwezig.
Aangezien er een bedienpaneel zit moet ik eigenlijk wel ruimtelijke detectie. Maar welke?