Auteur Topic: zijn er mensen inmiddels actiebereid?  (gelezen 112347 keer)

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 02:31 »
Willen we de volgende CAO ronde iets terugkrijgen,
of laten we de bonden weer zonder steun onderhandelen waardoor
de werkgevers nog meer kunnen afpakken?

Ik zal alles doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt om de bonden te steunen,
zodat we een deel van wat verloren is gegaan weer terug kunnen eisen!
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 06:45 »
Willen we de volgende CAO ronde iets terugkrijgen,
of laten we de bonden weer zonder steun onderhandelen waardoor
de werkgevers nog meer kunnen afpakken?

Ik zal alles doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt om de bonden te steunen,
zodat we een deel van wat verloren is gegaan weer terug kunnen eisen!

Een goede voorlichting over de gevolgen zal als 1e moeten plaats vinden, want het is hiervoor ernstig in de fout gegaan.

Of men bereid is tot actie is zeer maar de vraag, zoals het nu eruit ziet en het verleden heeft dat bewezen is men niet wakker te porren voor actie.

 De vraag is welke middelen hebben wij om actie te kunnen voeren? Staking? stiptheidsacties, demonstreren, handtekenenactie van leden en niet leden, want niet leden behoren ook betrokken worden. Dit recht is niet alleen voorbehouden voor vakbondsleden.

 De vakbonden dienen meer op de voorgrond te zijn en niet als een afwezige vader en ballen durven tonen en met een goed, betrouwbaar verhaal komen, want momenteel hebben zij in geloofwaardigheid verloren.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 07:55 »
Dit recht is niet alleen voorbehouden voor vakbondsleden.

Inderdaad, dus doe vooral wat je niet laten kunt!zorg je wel voor een goede rechtsbijstandverzekering
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 februari 2013, 08:05 door Planner »

Pocahontas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Poca Hontas Security
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 11:02 »
Beetje mosterd na de maaltijd vindt je ook niet? toen we inspraak hadden vonden de collega's die lid waren het ook niet echt nodig hun voor of tegens uit te spreken. En nu staan wij opeens op de achterste benen? Beetje wie zich brand moet ook de blaren zitten...

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 13:33 »
Beetje mosterd na de maaltijd vindt je ook niet? toen we inspraak hadden vonden de collega's die lid waren het ook niet echt nodig hun voor of tegens uit te spreken. En nu staan wij opeens op de achterste benen? Beetje wie zich brand moet ook de blaren zitten...

Alle leden (en niet leden) zomaar over dezelfde kam scheren is wel een hele makkelijke uitweg.
Volgens mij ken jij al die mensen niet persoonlijk en heb je dus ook geen idee wie wat heeft gezegd, gedaan of wat voor reden ze hadden om iets wel of niet te doen. Dat zelfde geld voor die andere mensen die denken te kunnen bepalen of iemand wel of geen recht heeft om te klagen.

De problemen die er nu zijn kwamen niet ineens met deze Cao aanwaaien dus al die kritiek vind ik niet vreemd en komt ook niet ineens.
Maar ja, als je met oogkleppen blijft oplopen zal er ook niet veel veranderen in de toekomst.

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 18:01 »
Het gaat mij oom de volgende CAO, de huidige is de bodem voor mij.
Eigenlijk dieper dan dat.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 19:11 »
Een goede voorlichting over de gevolgen zal als 1e moeten plaats vinden, want het is hiervoor ernstig in de fout gegaan.

Wat jij zegt is niet mogelijk. Gevolgen kan je alleen aan de hand van ervaringen toetsen, en daarvoor moeten er eerst dingen doorgevoerd zijn.
Ik weet wel dat de bonden bezig zijn om een soort cursus te ontwikkelen aan de hand van de nieuwe CAO, om er voor te zorgen dat in ieder geval de kaderleden precies te weten komen hoe het nu werkelijk zit, zodat de werkgevers niet een loopje ermee nemen.
Misschien kunnen de leden die nu zo fel tegen zijn, daar ook iets mee?

Of men bereid is tot actie is zeer maar de vraag, zoals het nu eruit ziet en het verleden heeft dat bewezen is men niet wakker te porren voor actie.

Correct, zelfs de vraag van dit topic.
Maar toch zou ik graag weten of het zo is, want dat sterkt de positie van de bonden om voor de volgende CAO harder te onderhandelen namelijk, wat de kans vergroot iets terug te krijgen.

De vraag is welke middelen hebben wij om actie te kunnen voeren? Staking? stiptheidsacties, demonstreren, handtekenenactie van leden en niet leden, want niet leden behoren ook betrokken worden. Dit recht is niet alleen voorbehouden voor vakbondsleden.

Dit is nog niet aan de orde, want eerst moeten er voldoende mensen zijn die mee willen doen, met welke actie dan ook.

De vakbonden dienen meer op de voorgrond te zijn en niet als een afwezige vader en ballen durven tonen en met een goed, betrouwbaar verhaal komen, want momenteel hebben zij in geloofwaardigheid verloren.

Daar zijn de bonden ook mee bezig, maar zonder onze, en jullie hulp hebben de werkgevers carte blanche.
Hopelijk dringt dit tot velen door, zodat er eindelijk weer een beetje eenheid komt.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 19:15 »
Beetje mosterd na de maaltijd vindt je ook niet? toen we inspraak hadden vonden de collega's die lid waren het ook niet echt nodig hun voor of tegens uit te spreken. En nu staan wij opeens op de achterste benen? Beetje wie zich brand moet ook de blaren zitten...

Dat zullen we allemaal moeten.
Maar voor de volgende CAO kunnen we weer inhaken natuurlijk, en indien nodig laten zien dat we inmiddels geleerd hebben dat blaren niet zo fijn zijn.

En ik hoop zelfs bij de volgende CAO een verzachtend zalfje te krijgen, als we het samen doen.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 19:19 »
Alle leden (en niet leden) zomaar over dezelfde kam scheren is wel een hele makkelijke uitweg.
Volgens mij ken jij al die mensen niet persoonlijk en heb je dus ook geen idee wie wat heeft gezegd, gedaan of wat voor reden ze hadden om iets wel of niet te doen. Dat zelfde geld voor die andere mensen die denken te kunnen bepalen of iemand wel of geen recht heeft om te klagen.

Yup, dit verhaal is niet meer relevant nu, want hoe dan ook, we moeten vooruit.
Zou fijn zijn om dat samen te doen.

De problemen die er nu zijn kwamen niet ineens met deze Cao aanwaaien dus al die kritiek vind ik niet vreemd en komt ook niet ineens.
Maar ja, als je met oogkleppen blijft oplopen zal er ook niet veel veranderen in de toekomst.

Gelukkig zijn de bonden daar nu ook wel goed achter, en proberen ze uit te zoeken waar en hoe het allemaal beter kan.
Zou leuk zijn als ze daar dan ook de kans voor krijgen.
En flink wat steun van beveiligers die lid worden, of actief gaan worden binnen de bond en de beroepsgroepen van de beveiliging.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 20:05 »
Zou leuk zijn als ze daar dan ook de kans voor krijgen.

Het zou wel nog leuker zijn als de bonden dan ook iets met die kans deden.
Want die kans is er nog maar was er ook zeker in het verleden. 
 

Pocahontas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Poca Hontas Security
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 22:30 »
Alle leden (en niet leden) zomaar over dezelfde kam scheren is wel een hele makkelijke uitweg.
Volgens mij ken jij al die mensen niet persoonlijk en heb je dus ook geen idee wie wat heeft gezegd, gedaan of wat voor reden ze hadden om iets wel of niet te doen. Dat zelfde geld voor die andere mensen die denken te kunnen bepalen of iemand wel of geen recht heeft om te klagen.

De problemen die er nu zijn kwamen niet ineens met deze Cao aanwaaien dus al die kritiek vind ik niet vreemd en komt ook niet ineens.
Maar ja, als je met oogkleppen blijft oplopen zal er ook niet veel veranderen in de toekomst.

Het is voor iedereen deze CAO en we moeten inderdaad kijken hoe het e.e.a door ons en de werkgever wordt ervaren. Er zijn hier op dit forum te veel forum onderdelen  om goed de voor en de tegens tegenover elkaar te zetten. Mijn inziens is deze CAO absoluut niet kostenneutraal en zijn wij gewoon als beveiligers voorlopig even zoet met deze nieuwe CAO. We zien het wel in de toekomst. Of kan jij hier op dit forum een goed topic wijzen met de voor en tegens ??

En dan nog wat over oogkleppen, nee zeggen dat de CAO niet goed is en er vervolgens niets mee doen... dat is wat!?

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 23:32 »
En dan nog wat over oogkleppen, nee zeggen dat de CAO niet goed is en er vervolgens niets mee doen... dat is wat!?

Nou, vertel jij eens wat dat is?
Er zijn "veel" mensen die de bonden wantrouwen of ongeloofwaardig vinden, en dat komt niet alleen door de nieuwe CAO.
Dus als jij denk dat jij al die mensen over een kam kan scheren, dan heb jij ook oogkleppen op.

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 00:18 »
Kijk, dit zijn nou van die nodeloze discussies, waar de werkgevers van smullen.

Richten wij ons op elkaar, dan is bij voorbaat de volgende CAO gedoemd nog slechter te worden.

Richten wij ons samen met de bonden op tegen de werkgevers, dan kan het een heel ander verhaal worden.

Dus wat zien we het liefst gebeuren?
Ik weet wel wat ik het liefst zou zien.

Dat de bonden verbeteren, en daar zijn ze hard mee aan het werk.
Dan rest alleen nog de medewerking van al mijn collegae te vragen, zodat we een vuist kunnen maken.

Op naar beter zou ik haast zeggen ;)
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 06:13 »
Kijk, dit zijn nou van die nodeloze discussies, waar de werkgevers van smullen.

Richten wij ons op elkaar, dan is bij voorbaat de volgende CAO gedoemd nog slechter te worden.

Richten wij ons samen met de bonden op tegen de werkgevers, dan kan het een heel ander verhaal worden.

Dus wat zien we het liefst gebeuren?
Ik weet wel wat ik het liefst zou zien.

Dat de bonden verbeteren, en daar zijn ze hard mee aan het werk.
Dan rest alleen nog de medewerking van al mijn collegae te vragen, zodat we een vuist kunnen maken.

Op naar beter zou ik haast zeggen ;)

 Er is altijd verdeeldheid geweest onder de beveiligers. Een vuist maken lukt alleen als je een havenarbeider bent want daar lukt het nog steeds na vele jaren.

 Je vergeet ook dat wij in andere tijden leven, de tijd van de vakbonden en hun kracht uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw is voorbij. Er wordt zelfs hard op nagedacht wat het nut nog is van een vakbond. Kijk wat er met de FVN is gebeurd, het is uiteen gevallen.

Dat het volgende CAO nog slechter zal worden kun je vergif op innemen, er zijn zelfs plannen om de opbouw verlofuren af te breken. Gedwongen 3 weken op nemen en het overige wordt aan het einde van het jaar uitbetaald. Oppotten kan dus niet meer.

Doordat het CAO steeds slechter wordt zal het vak van beveiliger steeds onaantrekkelijk worden. Het vak was mooi en op veel vlakken is dat nog steeds maar de rek is er uit. momenteel zijn tussen de 28.000 en 30.000 mensen werkzaam in de beveiliging en dat aantal zal in de komende jaren teruglopen door automatisering. Een toename van parttimers in plaats van fulltimers zal meer de overhand krijgen, mensen zal straks gedwongen worden om 2 baantjes te hebben omdat werkgevers af willen van fulltimers en dure krachten.

Je kunt je nu afvragen wat de toekomst is voor de beveiliging en de mensen die er nu nog in werkzaam in zijn en met een zeer slecht schoonmaak CAO dat is gebaseerd op kostenneutraliteit, dus zo goedkoop mogelijk, zonder teveel rechten mensen als slaaf uit te buiten, en wat dat voor effect heeft op de huidige beveiligers die in het algemeen geen enkel vertrouwen hebben in de vakbonden.

 Dus mijn vraag is: wat gaat de vakbonden doen - ten minste als ze nog nut hebben in deze moderne tijd - om het vertrouwen te herstellen en echte vechtersmentaliteit gaan tonen en echt iets gaan bereiken?

Pocahontas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Poca Hontas Security
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 07:17 »
Een paar jaar terug, hebben de bonden een demonstratie georganiseerd, toen kreeg ik als "beveiligingsbeambte"  een mooie brief van de werkgever thuis, er mocht natuurlijk wel gedemonstreerd worden maar wel in "eigen" tijd. Dat is mijn inziens ergens terecht maar aan de andere kant ook niet. Staken is dus geen optie om een andere CAO te krijgen. De meeste bedrijven zullen mensen die in staking zijn, gewoon eruit gooien. Rest ons niets anders om gewoon te gaan kijken hoe de nieuwe CAO zich gaat ontplooien de komende tijd, en de voor en tegens worden dan vanzelf wel bekend.
Als iemand het woord CAO beveiliging in de mond neemt, voel ik al een bittere smaak van in mijn mond. We moeten wel inleveren maar krijgen er niets of een sigaar uit eigen "doos"  voor terug.