Auteur Topic: Kluis mbt vergunning  (gelezen 26574 keer)

Remco84

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Kluis mbt vergunning
« Gepost op: maandag 30 december 2013, 10:13 »
Goedendag heren en dames,

Ik vroeg mij af of er nog bijzondere eisen zijn voor een kluis, qua maten en dergelijke? Mbt tot vergunningaanvraag

Ik heb namelijk wel een kluis in huis maar vraag mij nu af of deze wel aan de eisen voldoet.

Alvast bedankt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #1 Gepost op: maandag 30 december 2013, 13:07 »
Ik vroeg mij af of er nog bijzondere eisen zijn voor een kluis, qua maten en dergelijke? Mbt tot vergunningaanvraag

Voor welke vergunning heb je een kluis nodig dan?

Remco84

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #2 Gepost op: maandag 30 december 2013, 16:52 »
Aanvraag ND nummer.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #3 Gepost op: maandag 30 december 2013, 17:00 »
Die kluis dient voor het bewaren van vertrouwelijke klantgegevens en evt. sleutels.
Dus het zou wel makkelijk zijn als er een A4 map in past.
Of dit daadwerkelijk een eis is weet ik niet.

De kluis die ik heb staan heeft een binnenmaat van 30x25x20 met een lade erin voor sleutels e.d.
Niks bijzonders maar het voldoet prima voor mij.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #4 Gepost op: maandag 30 december 2013, 23:58 »
Er zijn geen eisen qua maten of het type kluis.

Ik ben begonnen met een simpel kluisje van 50 euro. Geen certificaat niks erop..

Enige eis wat bijzondere wetten heeft, die controleert alles bij je thuis is dat de kluis vastgenageld is. Dus dat ze de kluis niet zomaar mee kunnen nemen.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 01:03 »
Er zijn geen eisen qua maten of het type kluis.

maar er is volgens jouw wel een eis dat er een kluis is?

Enige eis wat bijzondere wetten heeft,

En die eis van bijzondere wetten, in welke wet/regelgeving staat dat? En welke sanctie staat er op als je geen kluis hebt die aan de niet vastgestelde eisen voldoet?

die controleert alles bij je thuis is dat de kluis vastgenageld is. Dus dat ze de kluis niet zomaar mee kunnen nemen.

Ik heb in al die jaren dat ik bij verschillende beveiligingsbedrijven over de vloer kom, nog NOOIT iemand van BW langs zien komen die de kluis kwam controleren!!!

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 13:00 »
@planner
BW stelt als eis dat je een kluis hebt wanneer ze langs komen ivm de aanvraag van je ND nummer.

Of ze na de eerste afgifte er nog op letten weet ik verder (nog)  niet.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 13:33 »
@planner
BW stelt als eis dat je een kluis hebt wanneer ze langs komen ivm de aanvraag van je ND nummer.

Ik heb het even bij 2 personen nagevraagd die de afgelopen jaren een beveiligingsbedrijf zijn gestart. Ten eerste is er niemand van BW bij hen langs geweest, laat staan dat zij gecontroleerd hebben of geëist hebben dat er een kluis aanwezig is.

Ten tweede kan BW niet zo maar iets gaan eisen, het moet wel ergens op gebaseerd zijn, namelijk op de onderhavige wet en regelgeving. Zowel in de Wet, de Regeling en de Circulaire komt het hele woord "kluis" niet voor. Kan jij mij even aangeven waar staat dat je bij het aanvragen van een vergunning een kluis moet hebben?

En natuurlijk, voor een beveiligingsbedrijf (en ook de meeste andere bedrijven) is het handig om een kluis te hebben. Maar nog afgezien van de vraag of je dat als beveiligingsbedrijf verplicht bent, op het moment van de vergunningaanvraag is natuurlijk niet altijd de locatie, waaruit het bedrijf gaat opereren bekend en/of beschikbaar, en kan er toch moeilijk verwacht worden dat iemand dan maar even een (loodzware) kluis gaat kopen, om die notabene "THUIS", zoals Jan aangeeft, vast te nagelen, en wanneer het kantoor klaar is, hem dan te gaan verplaatsen.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 16:21 »
Misschien dat er per politie regio anders naar wordt gekeken, maar toen ik mijn vergunning aanvroeg kwamen er 2 medewerkers van BW bij mij langs die specifiek vroegen naar de kluis en een wachtwoord bescherming op de PC.
En ik ben hierin niet de enige in mijn omgeving.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 1 januari 2014, 15:19 »
Ik heb het even bij 2 personen nagevraagd die de afgelopen jaren een beveiligingsbedrijf zijn gestart. Ten eerste is er niemand van BW bij hen langs geweest, laat staan dat zij gecontroleerd hebben of geëist hebben dat er een kluis aanwezig is.

Ten tweede kan BW niet zo maar iets gaan eisen, het moet wel ergens op gebaseerd zijn, namelijk op de onderhavige wet en regelgeving. Zowel in de Wet, de Regeling en de Circulaire komt het hele woord "kluis" niet voor. Kan jij mij even aangeven waar staat dat je bij het aanvragen van een vergunning een kluis moet hebben?

En natuurlijk, voor een beveiligingsbedrijf (en ook de meeste andere bedrijven) is het handig om een kluis te hebben. Maar nog afgezien van de vraag of je dat als beveiligingsbedrijf verplicht bent, op het moment van de vergunningaanvraag is natuurlijk niet altijd de locatie, waaruit het bedrijf gaat opereren bekend en/of beschikbaar, en kan er toch moeilijk verwacht worden dat iemand dan maar even een (loodzware) kluis gaat kopen, om die notabene "THUIS", zoals Jan aangeeft, vast te nagelen, en wanneer het kantoor klaar is, hem dan te gaan verplaatsen.

Planner, het lijkt mij sterk dat er bij die 2 mensen niemand van BW langs komt, dit is namelijk een onderdeel van de aanvraag voor een vergunning.

BW komt langs ter controle op het adres waar je KVK staat ingeschreven, dit kan dus je huis adres zijn of kantoor.
Ik ben begonnen vanuit huis, gewoon omdat dit goedkoper was.
Dus BW komt of thuis langs of je kantoor als je die hebt.

En BW stelt zeker de eis dat je een kluis hebt, als BW constateert dat je dit niet hebt, moet je kunnen uitleggen hoe jij de veiligheid waarborgt van bedrijfsvertrouwelijke info die je ontvangt van klanten en van jezelf. Ik persoonlijk scan alle documenten in en breng de originele stukken naar mijn accountant die mijn boekhouding bij houd. Bedrijf gegevens worden op een server opgeslagen zonder internet, waardoor dit onmogelijk gekraakt kan worden.

Dit heb ik ook uitgelegd aan BW. Het is ook geen verplichting om een dure kluis aan te schaffen, maar de eis is er wel.
En of dit een eis van BW zelf is of in de wet staat, geen idee... Het feit is dat BW het wel wil.

En als het een eis is van BW zelf en niet in de wetgeving staat.. Ja dan kun je op je strepen gaan staan en moeilijk gaan doen. Mijn ervaring is dat als je coulant richting BW bent, ze dit ook naar jou doen... Ik heb goed contact met BW en werkt vaak in mijn voordeel.

Dus advies, koop gewoon een simpel kluisje en maak die even vast.. Probleem opgelost.!!

Gerben80

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • G.E. Beveiliging
  • Bedrijf: G.E. Beveiliging
  • Functie: Eigenaar
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 4 januari 2014, 20:05 »
Beste collega's,

Inderdaad zoals zoveel zaken binnen landelijke organisaties dus ook bij de Politie zijn er per regio verschillende werkmethodes. Ik heb ook iemand van BW thuis gehad maar die heeft verder niets gecontroleerd. Vroeger was het veel strenger, toen gingen ze zelfs je hang en sluitwerk controleren maar die tijd is voorbij. Er werd bij mij ook niets gevraagd wat betreft een kluis, echter moet je dit al wel vermelden bij je aanvraag of je een kluis hebt. Er zijn dus geen standaard maten of keurmerk nodig voor een kluis. Ik heb zelf wel een grote kluis staan maar die had ik al voordat ik voor me zelf begon.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #11 Gepost op: zondag 5 januari 2014, 12:21 »
Beste collega's,

Inderdaad zoals zoveel zaken binnen landelijke organisaties dus ook bij de Politie zijn er per regio verschillende werkmethodes. Ik heb ook iemand van BW thuis gehad maar die heeft verder niets gecontroleerd. Vroeger was het veel strenger, toen gingen ze zelfs je hang en sluitwerk controleren maar die tijd is voorbij. Er werd bij mij ook niets gevraagd wat betreft een kluis, echter moet je dit al wel vermelden bij je aanvraag of je een kluis hebt. Er zijn dus geen standaard maten of keurmerk nodig voor een kluis. Ik heb zelf wel een grote kluis staan maar die had ik al voordat ik voor me zelf begon.

Denk dat er daarom veel vragen zijn mbt deze onderwerpen.
Vind dat voor een aanvraag van een vergunning, BW dezelfde regels moet hanteren ipv een eigen draai eraan te geven.

Maar als ze doen wat ze zeggen, dan worden de regels beter gecontroleerd. Zodra de nieuwe passen ingevoerd worden is er aan gegeven ook beter te gaan handhaven.

Waar ik als ondernemer ook vaak tegen aan loop en mij kwaad om kan maken, is dat er bedrijven zijn met 3 man op papier met een pas en een stuk of wat die zonder pas werken. Wat inhoud lagere tarieven waar je als bedrijf die zich netjes aan de cao probeert te houden niet tegen op kunt boxen, en dus de dupe word.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #12 Gepost op: zondag 5 januari 2014, 15:08 »
Waar ik als ondernemer ook vaak tegen aan loop en mij kwaad om kan maken, is dat er bedrijven zijn met 3 man op papier met een pas en een stuk of wat die zonder pas werken. Wat inhoud lagere tarieven waar je als bedrijf die zich netjes aan de cao probeert te houden niet tegen op kunt boxen, en dus de dupe word.

Je haalt 2 dingen door elkaar 1. Wanneer een bedrijf werknemers zonder pas beveiligingswerkzaamheden laat uitvoeren, is er sprake van een Economisch delict, waar hoge boetes op staan. Wanneer je dat meldt bij BW, denk ik dat zij daar met aandacht naar zullen luisteren.

Daarnaast zijn er bedrijven die zich niet aan de CAO houden, daar kan jij als ondernemer niet zo veel aan doen, maar dat zijn meer de werknemers die daar werken die daar, samen met de vakbonden, een vinger aan de pols moeten houden.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #13 Gepost op: zondag 5 januari 2014, 21:19 »
Je haalt 2 dingen door elkaar 1. Wanneer een bedrijf werknemers zonder pas beveiligingswerkzaamheden laat uitvoeren, is er sprake van een Economisch delict, waar hoge boetes op staan. Wanneer je dat meldt bij BW, denk ik dat zij daar met aandacht naar zullen luisteren.

Daarnaast zijn er bedrijven die zich niet aan de CAO houden, daar kan jij als ondernemer niet zo veel aan doen, maar dat zijn meer de werknemers die daar werken die daar, samen met de vakbonden, een vinger aan de pols moeten houden.

Heb het meerdere malen aangegeven bij BW, en desbetreffend bedrijf zet nog steeds dezelfde mensen is, dus BW doet er weinig aan. Maar dat is mijn ervaring.

En ik haal de dingen niet door elkaar, gaf gewoon als voorbeeld dat dit ook gebeurt en dat BW er ook weinig tot niets aan doen, maar dat dit in de toekomst strenger gehandhaafd word.

Daarnaast zeg jij dat de werknemers hier samen met de vakbonden wat aan moeten doen. Maar in de praktijk werkt het zo: ben je het er niet mee eens, dan heb je geen werk meer. Wat doen mensen, ze slikken het omdat er brood op de plank moet.

Het is niet aan de werknemers om hier op te handhaven. Er moeten gewoon wetten komen dat je verplicht bent de cao te handhaven, doe je dit niet dan trekken we je vergunning in. Kijken hoelang het duur voordat mensen zich aan de cao gaan houden.

Gerben80

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • G.E. Beveiliging
  • Bedrijf: G.E. Beveiliging
  • Functie: Eigenaar
Re: Kluis mbt vergunning
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 7 januari 2014, 13:39 »
Met het met je eens Jan, alleen in hoever wil je gaan. CAO oke maar er zijn ook bedrijven die hun personeel meer betalen dat in het CAO is afgesproken. Dat er meer gehandhaafd moet worden absoluut 100% mee eens. Dat er bedrijven zijn die personeel hebben rondlopen zonder geldige of helemaal geen pas kan bevestigen. Maar vergeet niet de grote jongens. Uit ervaring weet ik dat daar ook beveiligers rondlopen die niet meer in het bezit zijn van een geldige pas. Het is op dat moment inderdaad een economisch delict, echter voor die grote jongens is dat een giller. Maar de kleine bedrijven die het beste met hun klanten voor hebben en die geen cowboys zijn, zijn hiervan de dupe.