Auteur Topic: Wie vind de eisen en voorwaarden om stagebedrijf te worden ook zeer streng?  (gelezen 7961 keer)

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Wie vind de eisen en voorwaarden om stagebedrijf te worden ook zeer streng?
« Gepost op: maandag 24 februari 2014, 10:17 »
Tijdje geleden contact gehad om leerbedrijf te worden.

Ik heb mijn papieren hiervoor, en dacht, laat ik ook een bijdrage leveren aan de branche door dit aan te bieden. Er zijn stageplekken te weinig, dus dacht daar kan ik aan bijdragen.

Toen ik het eisenpakket kreeg te horen, dacht ik... Geen wonder dat er niet veel leerbedrijven bij komen.

Een aantal eisen:
Ze willen je financiële boekhouding door spitten.
Ze willen weten wie je hebt als klanten, dus je complete klant bestand moet op tafel.
Ze willen exact weten hoeveel mensen en hoeveel uur je deze inzet.

Deze 3 stonden mij het meeste tegen.

Snap best dat ze info willen over het bedrijf, maar ik ga echt niet mijn complete financiële bestand openbaar maken.
Ze kunnen de jaarrekening krijgen die ook op te vragen is bij de KVK en meer krijgen ze niet.

Klant bestand, heb ik minder moeite mee, maar vind dit gewoon een rare eis. Kunnen ze beter veranderen in: Bij welke werkzaamheden kun je een stagiair gebruiken.

En wat hebben ze ermee te maken hoeveel man en uur ik weg zet? Gaat er toch om hoeveel plekken en uren ik voor een stagiair heb?

Hoe kijken andere ondernemers hier tegen aan?


Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Wie vind de eisen en voorwaarden om stagebedrijf te worden ook zeer streng?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 24 februari 2014, 14:46 »
Ik ben geen stagebedrijf, en ik heb ook in het geheel niks te maken met de regelgeving hiervan, maar ik denk dat de regels mede inzicht moeten geven in de eerlijke bedrijfsvoering.

Je hele boekhouding vindt ik ook wat overdreven.
Jaarstukken kan ik nog enigszins begrijpen, maar de rest niet.

Een overzicht van de klanten zou een indicatie kunnen geven over de werkzaamheden die de stagiaires zullen gaan verrichten

Bij de laatste regel die je noemt kan ik me voorstellen dat het is om te voorkomen dat een bedrijf uitsluitend op stagiaires gaat lopen.
Door te kijken hoeveel man je hebt, en hoeveel uur die draaien hopen ze misschien zekerheid te krijgen dat de stagiaires daadwerkelijk begeleid worden.
Er zijn namelijk bedrijven die stagiaires zonder begeleiding volledig inzetten als ware het gediplomeerde beveiligers.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Wie vind de eisen en voorwaarden om stagebedrijf te worden ook zeer streng?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 24 februari 2014, 21:59 »
Citaat
Ik ben geen stagebedrijf, en ik heb ook in het geheel niks te maken met de regelgeving hiervan, maar ik denk dat de regels mede inzicht moeten geven in de eerlijke bedrijfsvoering.
Snap ook best dat hier controle op moet zijn, maar zo overdreven...

Citaat
Je hele boekhouding vindt ik ook wat overdreven.
Jaarstukken kan ik nog enigszins begrijpen, maar de rest niet.
Ja jaarstukken zou ik mee kunnen leven, deze staan sowieso openbaar, maar de rest hebben ze geen donder mee te maken.

Citaat
Een overzicht van de klanten zou een indicatie kunnen geven over de werkzaamheden die de stagiaires zullen gaan verrichten
Dan kunnen ze beter de vraag stellen, bij welke werkzaamheden kun je een stagiair mee laten draaien. Dan hoef ik niet alles bloot te gooien.
Citaat
Bij de laatste regel die je noemt kan ik me voorstellen dat het is om te voorkomen dat een bedrijf uitsluitend op stagiaires gaat lopen.
Door te kijken hoeveel man je hebt, en hoeveel uur die draaien hopen ze misschien zekerheid te krijgen dat de stagiaires daadwerkelijk begeleid worden.
Er zijn namelijk bedrijven die stagiaires zonder begeleiding volledig inzetten als ware het gediplomeerde beveiligers.

Klopt dit gebeurt helaas, maar dat kan ook gebeuren als ik alles openbaar gooi, en als ik nieuwe stage lopers heb, dan laat ik de partimers minder werken en zet ik de stage loper in.
Dus dat is niet van te voren te controleren, maar dat moet gebeuren door bij BW tijdens een steekproef. Maar iedereen weet dat BW weinig controles uitvoert.


Ik zie er in ieder geval van af, bepaalde info krijg je gewoon niet.

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wie vind de eisen en voorwaarden om stagebedrijf te worden ook zeer streng?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 februari 2014, 11:28 »
Hoi Jan,

wij zijn al jaren erkend leerbedrijf voor Beveiliger 2 en sinds kort ook voor Coördinator 3. De eisen moeten dan in de laatste maanden plots veranderd zijn of onze man van Ecabo moet erg makkelijk zijn geweest. Wij hoefden geen financiele stukken te overleggen. Qua klantenbestand hoefden we alleen aan te geven welke discipline we aan konden bieden en welke werkzaamheden er werken uitgevoerd. Bijvoorbeeld: objectbewaking  -> nachtbewaking, controlerondes, in en uitschrijven medewerkers etc.
winkelsurveillance -> toegangscontrole, cameratoezicht, aanhouden etc.

Hoeveel mensen we in dienst hebben, hoeveel erkend praktijkopleider zijn etc willen ze wel weten, en dat hebben ze ook gekregen.
Wij hebben vervolgens een aantal excelsheets gekregen welke we in moesten vullen en na goedkeuring was de erkenning binnen.

Wij hebben absoluut geen namen van klanten gegeven daar dit inderdaad niemand anders wat aangaat, en onze financiele stukken zijn nooit gevraagd. Ik vind het dan ook er vreemd dat jouw Ecabomannetje zoveel wil weten, misschien had hij zijn dag niet?

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Wie vind de eisen en voorwaarden om stagebedrijf te worden ook zeer streng?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 25 februari 2014, 11:39 »
Hoi Jan,

wij zijn al jaren erkend leerbedrijf voor Beveiliger 2 en sinds kort ook voor Coördinator 3. De eisen moeten dan in de laatste maanden plots veranderd zijn of onze man van Ecabo moet erg makkelijk zijn geweest. Wij hoefden geen financiele stukken te overleggen. Qua klantenbestand hoefden we alleen aan te geven welke discipline we aan konden bieden en welke werkzaamheden er werken uitgevoerd. Bijvoorbeeld: objectbewaking  -> nachtbewaking, controlerondes, in en uitschrijven medewerkers etc.
winkelsurveillance -> toegangscontrole, cameratoezicht, aanhouden etc.

Hoeveel mensen we in dienst hebben, hoeveel erkend praktijkopleider zijn etc willen ze wel weten, en dat hebben ze ook gekregen.
Wij hebben vervolgens een aantal excelsheets gekregen welke we in moesten vullen en na goedkeuring was de erkenning binnen.

Wij hebben absoluut geen namen van klanten gegeven daar dit inderdaad niemand anders wat aangaat, en onze financiele stukken zijn nooit gevraagd. Ik vind het dan ook er vreemd dat jouw Ecabomannetje zoveel wil weten, misschien had hij zijn dag niet?

Naast het eisen pakket, kreeg ik nog een mailtje erachter aan: Onderneem geen stappen zonder overleg met mij. Alsof alles om hem draait.

Denk dat ik maar eens contact ga zoeken met ecabo zelf en eens ga navragen wat precies de eisen zijn, en of dit mannetje zich aan de regels heeft gehouden!

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wie vind de eisen en voorwaarden om stagebedrijf te worden ook zeer streng?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 25 februari 2014, 11:51 »
Ons mannetje is Ron Janssen, en is van de regio Zuid Nederland volgens mij (in ieder geval de regio hier;) )
Ik vind het inderdaad erg vreemd, welke stappen wil je ondernemen zonder Ecabo, je kan niets. Hooguit navraag doen. Ik weet dat er veel mensen van Ecabo uit moeten omdat de regio's anders worden ingedeeld. Misschien heeft hij wel andere ambities en is hij op zoek naar een mooi klantenbestand. Verstandig dat je uitkijkt aan wie de welke informatie geeft.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Wie vind de eisen en voorwaarden om stagebedrijf te worden ook zeer streng?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 25 februari 2014, 12:24 »
Ons mannetje is Ron Janssen, en is van de regio Zuid Nederland volgens mij (in ieder geval de regio hier;) )
Ik vind het inderdaad erg vreemd, welke stappen wil je ondernemen zonder Ecabo, je kan niets. Hooguit navraag doen. Ik weet dat er veel mensen van Ecabo uit moeten omdat de regio's anders worden ingedeeld. Misschien heeft hij wel andere ambities en is hij op zoek naar een mooi klantenbestand. Verstandig dat je uitkijkt aan wie de welke informatie geeft.

Ik zal geen namen noemen, van wie ik dan heb gehad voor gesprek.

Kijk en mijn klantbestand, mensen mogen rustig weten waar ik de beveiliging doe, dat weten ze immers ook als ze ons daar zien lopen, of onze bordjes/stickers daar tegenkomen.
Alleen inhoudelijke informatie krijgen ze niet.

Als iemand van Ecabo wil weten waar ik bijvoorbeeld werkzaamheden doe, en waar dan de stageloper zou kunnen meelopen, dan heb ik daar niet veel moeite mee. Vind het alleen een rare eis dat ik dit moet aangeven.

Als ze vragen bij welke werkzaamheden ik een stageloper zou kunnen laten lopen, dan ben je gericht bezig. Dan kan ik aangeven, op dat object, met deze werkzaamheden is het mogelijk een stageloper in te zetten.

Sommige klanten van mij die stellen het niet op prijs dat ik een stageloper erbij inzet, ivm met de uitstraling die ze wensen uit te stralen. Het heeft gewoon geen toegevoegde waarde om deze klanten te noemen.

Maar neem binnenkort gewoon even contact op, met het uitzoeken van wat informatie.