Auteur Topic: Hoe zit dat,  (gelezen 7603 keer)

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Hoe zit dat,
« Gepost op: donderdag 6 februari 2014, 20:07 »
Ik heb een contract van 114 uur, na dat het CAO is veranderd. eerst was dat 120 uur dit heb ik aan latenpassen in 2009. Ik had in 2006 een fulltime contract van 160 uur, om dat ik er iets naast wilde doen heb ik dit aan latenpassen naar  120 uur.
maar nou wil ik me inschrijven bij de kvk als zzper als beveiliger, mijn werkgever vind het niet goed. Ik mag me wel inschrijven maar het mag geen beveiliging of bewaking zijn, maar ze willen ook nog kopie van de inschrijving hebben, tevens willen ze geen rekening houden met mijn werkzaamheden. (ik ben nog niet ingeschreven bij het KvK)

mnt

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Camerabewaking expert
    • Bekijk profiel
    • CCTVwinkel.nl - beveiligingscamera's
Re: Hoe zit dat,
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 6 februari 2014, 20:10 »
Wat is de vraag?

Het lijkt me vrij logisch dat je werkgever niet wil dat jij een concurrent van hem wordt terwijl je bij hem in loondienst bent. Concurrentiebeding heet dat. Staat daar iets over in je contract?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Hoe zit dat,
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 6 februari 2014, 20:21 »
Het lijkt me vrij logisch dat je werkgever niet wil dat jij een concurrent van hem wordt terwijl je bij hem in loondienst bent. Concurrentiebeding heet dat. Staat daar iets over in je contract?

Dat kan jij misschien wel heel logisch vinden, maar dat is het dus niet. Als er al iets in de arbeidsovereenkomst staat over een concurrentieding, dan is dat nietig aangezien artikel 12 lid 3 zegt:

"Het is de werkgever verboden om een concurrentiebeding in de arbeidsovereenkomst op te nemen."

Verder zegt artikel 6 lid 6:

"Het is de werknemer verboden tegen beloning voor derden of voor eigen rekening arbeid te verrichten, tenzij de werkgever daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven. Dit verbod geldt niet voor de parttimer of voor de werknemer met een afroepovereenkomst. De werknemer doet aan werkgever wel mededeling van eventuele nevenwerkzaamheden."

Als parttimer kun je dus gewoon andere werkzaamheden verrichten, ook bij andere beveiligingsbedrijven. Wel dien je dus (alle) werkzaamheden te melden aan de verschillende werkgevers, aangezien die de ATW na moeten leven.

En als ze een kopie van je KvK willen hebben, dan kan je ze verwijzen naar de KvK waar zij die (tegen betaling) kunnen krijgen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 6 februari 2014, 20:24 door Planner »

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe zit dat,
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 6 februari 2014, 20:30 »
dank je wel.
Zo iets had ik ook al van een andere persoon gehoord.
Ik ben nog wel met een jurist bezig.

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe zit dat,
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 7 februari 2014, 12:14 »
Is dit in het cao van 2009 of,


Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Hoe zit dat,
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 8 februari 2014, 15:03 »
Concurrentiebeding hoef je niet bang voor te zijn, zoals planner ook al aangaf is dit niet toegestaan om in het contract op te nemen.

Ook hoef je geen inschrijving van KVK te overhandigen, maar ook dit is al aangegeven.

Enige waar je eventueel rekening mee moet houden, mits dit opgenomen is in je contract is, relatiebeding!

Hier staat volgens mij niks over in het CAO, en mag naar mijn weten opgenomen worden in het contract(Correct me if i'm wrong!!)

Relatiebeding houd simpelweg in, dat je geen werkzaamheden bij relaties van het bedrijf mag uitvoeren als beveiliger in dit geval. Ook kan worden opgenomen in je contract dat dit zowel in loondienst als zzp/ondernemer niet is toegestaan.

Verder kun jij doen en laten wat je wil, mits je het schriftelijk doorgeeft aan je werkgever dat je dit gaat doen!

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe zit dat,
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 25 februari 2014, 18:11 »
Oke, ik heb vandaag een telefoontje gehad, van mijn jurist.
die geeft aan dat wat er in artikel 6 en 12 niet van toepassing is op flex en nul uur contracten.

ik mag gewoon werken als zzp in de beveiliging.

groet wilsec

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Hoe zit dat,
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 25 februari 2014, 18:51 »
Oke, ik heb vandaag een telefoontje gehad, van mijn jurist.
die geeft aan dat wat er in artikel 6 en 12 niet van toepassing is op flex en nul uur contracten.

ik mag gewoon werken als zzp in de beveiliging.

groet wilsec

Dat is hierboven ook al aangeven ja dat je gewoon als ZZP mag werken...