Auteur Topic: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?  (gelezen 12973 keer)

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Gepost op: woensdag 9 oktober 2013, 11:42 »
Hallo iedereen,

Afgelopen jaar een bv opgericht en daar een ND nummer op aangevraagd.
Nu het eigenlijk zo is, dat een eenmanszaak voor mij meer fiscale voordelen oplevert, stap ik met de hele handel over naar een eenmanszaak.

Heeft iemand ervaring of de kennis of ik mijn ND nummer kan behouden? Bij Dienst Justis weten ze niet wat ze er mee aan moeten en word al een paar keer over gezet naar een andere afdeling.
Nieuw ND nummer zit ik niet op te wachten, want dan moet ik alle klanten die ik heb benaderen en zeggen dat ze nieuw op contract komen, vind dit niet echt professioneel over komen.

Er verandert verder niks, personeel, leidinggevende alles blijft zelfde, alleen de rechtsvorm veranderd.

Iemand dit ook meegemaakt? En weet of dit mogelijk is?

kipman

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 9 oktober 2013, 18:36 »
Jan,

Ik weet het zo niet, maar je kunt het proberen op de site van "Hallo". Dit is een onderdeel van de KvK.
Ik denk dat ze je daar wel verder kunnen helpen.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 9 oktober 2013, 21:14 »
Jan,

Ik weet het zo niet, maar je kunt het proberen op de site van "Hallo". Dit is een onderdeel van de KvK.
Ik denk dat ze je daar wel verder kunnen helpen.

Probleem is dat KVK hier niks mee te maken heeft, ligt aan justis of die dit goed keuren, maar die hebben geen idee wat ze er mee aan moeten... justis is er al 2 weken over aan het nadenken. Had gehoopt dat iemand zelfde probleem heeft gehad en wel eeb antwoord zou hebben.. Maar als het goed is heb ik voor vrijdag bericht.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 oktober 2013, 08:54 »
Ik heb al vaker gehoord dat iemand zijn ND nummer wel kan meenemen als ie van eenmanszaak (ZZP) naar BV gaat, dus waarom zou het andersom niet kunnen?

Zoals je zegt, de leiding en het personeel blijven gelijk dus waarom zou Justis een probleem hiervan moeten maken.
Blijft de bedrijfsnaam ook gelijk? Dan is het volgens mij alleen een zaak van veranderen bij de KVK en blijft voor Justis verder alles gelijk.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 oktober 2013, 14:29 »
Ik heb al vaker gehoord dat iemand zijn ND nummer wel kan meenemen als ie van eenmanszaak (ZZP) naar BV gaat, dus waarom zou het andersom niet kunnen?

Zoals je zegt, de leiding en het personeel blijven gelijk dus waarom zou Justis een probleem hiervan moeten maken.
Blijft de bedrijfsnaam ook gelijk? Dan is het volgens mij alleen een zaak van veranderen bij de KVK en blijft voor Justis verder alles gelijk.

Ja alles blijft gelijk, ook de naam. Dus lijkt mij ook geen probleem, maar ze weten niet echt wat ze er mee aan moeten. Nog steeds geen antwoord haha

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 10 oktober 2013, 15:48 »
Voor de mensen die het in de toekomst misschien ook willen weten:

Als je van rechtsvorm verandert, en dan maakt het uit of je van BV naar eenmanszaak gaat, of andersom.

Er moet altijd een nieuwe aanvraag gedaan worden, wel kun je aangeven dat je je ND nummer wilt behouden, maar leges moet je gewoon opnieuw betalen en het termijn van 13 weken word ook gewoon gehanteerd. Dit is in de wet bepaald.

Dus mocht iemand ook de vraag hebben, dan is deze nu beantwoord!!!

Raymond

  • Gast
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 11 oktober 2013, 15:40 »
@jan, super dat je nog even terug koppelt hoe de vork uiteindelijk in de steel zit.
Waar ik alleen nog benieuwd naar ben is waarom je van BV naar eenmanszaak?

Is het niet zo dat je met een eenmanszaak persoonlijk financieel aansprakelijk gesteld kan worden en bij een BV niet?
Want in dat geval lijkt het me wenselijker om toch een BV te hebben. Zeker als je personeel in dienst enzo hebt.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 12 oktober 2013, 18:16 »
@jan, super dat je nog even terug koppelt hoe de vork uiteindelijk in de steel zit.
Waar ik alleen nog benieuwd naar ben is waarom je van BV naar eenmanszaak?

Is het niet zo dat je met een eenmanszaak persoonlijk financieel aansprakelijk gesteld kan worden en bij een BV niet?
Want in dat geval lijkt het me wenselijker om toch een BV te hebben. Zeker als je personeel in dienst enzo hebt.
Dat klopt, met een eenmanszaak ben je inderdaad persoonlijk aansprakelijk. Echter geld dit alleen als je schulden opbouwt binnen je bedrijf.

Ik heb hiervoor een ander bedrijf gehad welke de rechtsvorm eenmanszaak had, failliet gegaan en deuren gesloten. Ik had toen ten opzichte van nu in de bv veel meer fiscale voordelen en aftrekposten. Wat inhoud dat je aan het einde van het jaar onder aan de streep meer over houd.

Omdat ik nu dit bedrijf gestart ben, en eigenlijk van zzp over gegaan ben naar bv dat ik eigen klussen begon binnen te halen, heb ik de conclusie getrokken dat ik met mijn huidige omzet een kleine 10.000 extra voordelen heb met een eenmanszaak. Vandaar ik over wil stappen. Ben een klein bedrijfje die niet te groot wil worden. Dan is een bv eigenlijk fiscaal niet aantrekkelijk.

Heb er momenteel nog een baan bij, maar vanaf volgende maand ga ik volledig verder in mijn bedrijf.

Vandaar ik dus van bv naar eenmanszaak wil

mick82

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 16 oktober 2013, 03:14 »
Hallo Jan.

Je hebt waarschijnlijk wel de laatste tijd over de kabinetsplannen gelezen betreffende de voorgenomen versoberingen in de ondernemersfaciliteiten en de gevolgen voor eenmanszaken??

ik heb op internet deze site gevonden waar je de winst kunt berekenen in de oude en de (misschien) nieuwe situatie.

http://www.ikwordzzper.nl/zzp-stappenplan/handige-hulpmiddelen/winstbox-calculator

misschien kun je er wat mee.

mvg.
Mick 82

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013, 19:39 »
Hallo Jan.

Je hebt waarschijnlijk wel de laatste tijd over de kabinetsplannen gelezen betreffende de voorgenomen versoberingen in de ondernemersfaciliteiten en de gevolgen voor eenmanszaken??

ik heb op internet deze site gevonden waar je de winst kunt berekenen in de oude en de (misschien) nieuwe situatie.

http://www.ikwordzzper.nl/zzp-stappenplan/handige-hulpmiddelen/winstbox-calculator

misschien kun je er wat mee.

mvg.
Mick 82

Mick,

bedankt voor je bericht. Wist inderdaad van de plannen, maar dit rekentooltje is wel makkelijk.

In mijn geval met mijn omzet, ga ik er zelfs iets op vooruit, dus laat maar komen haha..
Voor de kleine zzp'ers is dit natuurlijk nadelig, enige voordeel die je hebt is de 28% schaal, maar dat is alleen maar interessant als je een beetje omzet maakt. Voor degene die gemiddeld maar 20 a 25 uur in de week pakken, wat denk ik het gemiddelde wel is van een zzp'er want zijn niet veel die constant werk hebben. Dan ga je er op achteruit

als ik 25 uur per week bereken met een uurtarief van 23 euro per uur, dan gaan ze er ongeveer 2000 euro op achteruit op jaarbasis.. Zijn toch weer euro's die je mist..

Maar in mijn geval, is het niet te doen om naar eenmanszaak over te stappen. Kan bij de KVK wel een wijziging doorvoeren, dat is eenvoudig, maar dan zegt Justis, je bent veranderd van rechtsvorm, dus vergunning niet meer geldig. moet ik aanvraag doen en binnen 13 weken krijg ik nieuwe vergunning. Dan moet ik dus mijn klanten informeren de komende 13 weken kan ik geen werkzaamheden verrichten. Dus gegarandeerd mijn klanten kwijt.

Optie 2
Ik ga door met de bv en start daarnaast een eenmanszaak, mijn huidige naam kan ik niet gebruiken, want deze is immers geregistreerd op de BV. Ik doe de aanvraag en moet vervolgens daarna mijn naam wijzigen en al mijn klanten overzetten, komt niet echt professioneel over.

Dus ik blijf lekker zoals het nu is, en neem het maar op de koop toe, dat ik deze voordelen mis. Had ik maar gelijk voor eenmanszaak moeten kiezen toch... We gaan gewoon vol positieve energie door!!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 18 oktober 2013, 00:38 »
komt niet echt professioneel over.

Ongeacht de praktische problemen, komt het überhaupt professioneel over wanneer je de rechtsvorm van BV naar eenmanszaak overzet?

En over professioneel gesproken, is het niet professioneler om in plaats van alleen te blijven werken, proberen grotere klussen binnen te halen en met personeel te gaan werken? Dan kan je die BV heel goed gebruiken....

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Van BV naar eenmanszaak, mag je ND nummer meenemen?
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 18 oktober 2013, 10:05 »
Ongeacht de praktische problemen, komt het überhaupt professioneel over wanneer je de rechtsvorm van BV naar eenmanszaak overzet?

En over professioneel gesproken, is het niet professioneler om in plaats van alleen te blijven werken, proberen grotere klussen binnen te halen en met personeel te gaan werken? Dan kan je die BV heel goed gebruiken....

Als ik het gewoon zou kunnen wijzigen bij de KVK zoals mijn eerste gedachte was, dan merkt de klant hier helemaal niks van, alles blijft hetzelfde. Op moment dat ze info over mij gaan opvragen bij de KVK zullen ze kunnen opmerken dat ik een eenmanszaak ben, maar veel bedrijven hebben deze rechtsvorm, dus waarom zou dat niet professioneel overkomen? Denk je dat een klant het uitmaakt of ik nu een BV heb of Eenmanszaak? Gaat om de kwaliteit en service, en deze blijft hetzelfde.

Waar concludeer jij dat ik geen personeel heb? Er gaat zelfs personeel uit  omdat ik nu zelf fulltime op de vloer ga lopen. Ik had een goede baan in loondienst, en het loon was zeker interessant vandaar ik altijd dit heb aangehouden. Vast contract goed bedrijf dat zich aan de Cao houd, en ik qua loon er zelfs nog wat boven zat. Werkgever was goed voor mij. Dus ik deed een beetje klusjes erbij op dagen dat ik vrij was, maar kom nu wel tot de conclusie dat het aantal uur dat ik werk mij opbreekt. 36 uur loondienst, 15 uur administratiewerk van mijn bedrijf, plus de uren die ik werkzaam ben.

Dus ik heb een keuze moeten maken, stoppen met het bedrijf, of stoppen met loondienst.
Stoppen met bedrijf is voor mij geen optie, wat ik nu heb opgebouwd wil ik niet kwijt.

Dus ga ik fulltime met de zaak aan de gang, iets wat ik al veel eerder had moeten doen, maar ja mensen maken soms fouten.

Ik heb een kleine 7 man aan het werk, die min 32 uur in de week voor mij werken, dat gaat straks naar 6 man omdat ik van 1 man de uren over neem, daarnaast heb ik een kleine 15 man die seizoenswerk voor mij doen zoals de evenementen.

Ik hoef niet groter, ik kan nu de kosten laag houden door zelf veel dingen te doen, en omdat ik de kosten laag houd, kan ik ook lagere tarieven naar de klant berekenen. Hoe groter je bedrijf, hoe meer personeel je op kantoor nodig bent, hoe meer kosten je hebt, hoe hoger je uurtarief. En dat is niet de bedoeling.

Maar zoals sommigen misschien wel weten, moet je als DGA van een bv, minimaal een loon van 43.000 laten uitbetalen. Met een eenmanszaak kan ik veel meer spelen.. Waardoor ik met het zelfde bruto loon, netto meer over houd!!. Aangezien ik geen schulden of financieringen in de BV heb, maakt het qua aansprakelijkheid niks uit of ik BV of eenmanszaak ben.!!!