Auteur Topic: De juiste weerstanden kiezen (EOL).  (gelezen 6924 keer)

Fido_Dido

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
De juiste weerstanden kiezen (EOL).
« Gepost op: zaterdag 15 juli 2017, 14:24 »
Wie wil even de tijd nemen om mij het volgende uitleggen? Ik zou er erg mee geholpen zijn en leer graag.

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik hier in huis een bedraad alarmsysteem aangelegd, met PIR's, magneetcontacten en trillingsgevoelige sensoren. Dit is zeg maar een ''conventioneel'' alarmsysteem, d.w.z.: Zones in de centrale die je kunt programmeren voor NC of NO, en met één stroomkring voor het sabotage-contact van alle daarop aangesloten sensoren, etc... Dit werkt allemaal prima en naar behoren.

Dan nu mijn vraag. Ik heb een Grade III paniek-knop gekocht, en deze biedt 2 verschillende opties voor de aansluiting ervan; namelijk op de ''conventionele manier'', dus gewoon door een + en - aan te sluiten op de daarvoor bestemde plek in de centrale (en de anti-tamper apart). Óf, optie 2: via EOL (End of Line).

Maar als je voor EOL kiest, hóe kies je dan de weerstand? Hoe weet je wat het best is en wat geeft de doorslag voor je keuze daarin? De installatiehandleiding geeft de volgende opties:

Type A: Switch 1K, Tamper 1K
Type B: Switch 4K7, Tamper 2K2
Type D: 5K6, Tamper 5K6
Type E: 6K8, Tamper 4K7
Type I: 4K7, Tamper 4K7

Extra info: het gaat om deze paniekknop: http://www.cqr.co.uk/holdupmenu/dp3/
en daar zijn ook de bijbehorende installatie-handleidingen van de fabrikant te downloaden.

Bij voorbaat dank! Elke info is welkom.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: De juiste weerstanden kiezen (EOL).
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017, 14:39 »
De weerstand waarde moet overeenkomen met die van je centrale.
Gebruikt die bijv. 4k7 dan moet je ook op je knop 4k7 gebruiken.
Gewoon aansluiten op de + en - lijkt me met deze knop niet mogelijk of het moet een + en - van een zone zijn want die wat ik in deze vorm ken hebben normaal geen voedingsspanning nodig.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: De juiste weerstanden kiezen (EOL).
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017, 14:40 »
Het maakt op zich niet heel veel uit, het belangrijkste is, waar kan de centrale mee overweg, meestal wordt de standaard waarde van de centrale gebruikt omdat je dan bij dezelfde leverancier deur/raam-contacten en vaak ook bewegingsmelders kunt bestellen met de juiste weerstandswaarde, zodat je niet zelf hoeft te gaan kloten met weerstanden. Ook wordt er vaak een setje weerstanden geleverd bij de centrale en uitbreidingen.

Ik ben wel meer een voorstander van een hogere weerstandswaarde, we hebben ook installaties met 1k weerstanden maar die geven best vaak problemen, de w 4k7 weerstanden hebben we eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Wel is af te raden en zelfs niet eens toegestaan om je contacten aan te sluiten middels de NC/No principe.

Fido_Dido

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: De juiste weerstanden kiezen (EOL).
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017, 20:33 »
Bedankt voor de informatie, GerritB & Dré :)

En een handige richtlijn, om de weerstand van je centrale aan te houden; ik zal de documentatie er eens op nalezen. Maar ik begrijp dus van jullie dat je in principe evt ook wat hoger kunt gaan zitten, omdat dat soms minder kans op problemen geeft.

Wat betreft de + en - bedoelde ik overigens niet het aansluiten van een paniekknop op een normale zone, maar de centrale die ik gebruik heeft speciale ingangen voor een paniekknop dus ik ging er eigenlijk (maar blijkbaar ten onrechte) vanuit dat dat ook met een + en - zou werken... Maar dit verklaart meteen waarom ik dus ook geen polariteitsaanduiding op de aansluiting in de paniekknop aangegeven zag staan ;)

Nogmaals bedankt


PS. Zie nu dat ik het ook op een wat verwarrende manier had geschreven.





« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 juli 2017, 20:39 door Fido_Dido »

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: De juiste weerstanden kiezen (EOL).
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017, 20:50 »
Nee je moet wel de juiste weerstand gebruiken, er zit wel een kleine marge in maar dat in om storingen op te vangen.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: De juiste weerstanden kiezen (EOL).
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 15 juli 2017, 21:32 »
Misschien lees ik er over heen, maar wat voor centrale heb je eigenlijk? En met welke weerstandswaarde werkt deze?

Verzonden onderweg.


Fido_Dido

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: De juiste weerstanden kiezen (EOL).
« Reactie #6 Gepost op: zondag 16 juli 2017, 01:26 »
Nee je moet wel de juiste weerstand gebruiken, er zit wel een kleine marge in maar dat in om storingen op te vangen.

Oke, helemaal helder nu. Dus gewoon aanhouden wat de centrale gebruikt.
Nogmaals dank.. Ik begreep je heel even verkeerd omdat ik een paar zware nachten heb gehad maar ik ga dit nu sowieso onthouden tot m'n 85e.

Misschien lees ik er over heen, maar wat voor centrale heb je eigenlijk?


Honeywell Accenta gen 4 metal. Het wordt niet in NL gebruikt en is volgens mij vooral/alleen gericht op Engeland.  Ik heb het nu 5 jaar, gebruik 8 sensoren van 3 verschillende merken erop en nooit enig probleem, vals alarm, etc.. gehad... Het doet gewoon wat het moet doen (toeters en bellen en telefoontjes plegen), niet meer niet minder. Wat dat betreft perfect, maar er zijn zeker betere systemen.

Welke weerstand hij gebruikt weet ik zo niet meer, maar nu ik het wat wil uitbreiden met die paniekknop ga ik dat één komender dagen weer even nazoeken.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: De juiste weerstanden kiezen (EOL).
« Reactie #7 Gepost op: zondag 16 juli 2017, 11:43 »
Als ik het goed heb gebruikt dit systeem geen weerstanden om de status van een ingang te kunnen onderscheiden.
Je hebt NC alarm contacten, NC paniek contacten en 1 NC sabotage contact in de centrale.

Dus voor je paniek knop kun je de PA aansluiting gebruiken en geen weerstanden instellen op je paniek knop, en in rust situatie moet het contact gesloten zijn.
Waarschijnlijk zal er nu ook een brug op de PA aansluiting zitten in je centrale, of hij is uitgeprogrammeerd.

« Laatst bewerkt op: zondag 16 juli 2017, 11:50 door Atomic »