Auteur Topic: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd  (gelezen 9535 keer)

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Gepost op: zaterdag 29 oktober 2011, 16:00 »
Schrok  van de nieuwe plannen: ADV dagen worden geschrapt en fulltime wordt 152uur. ADV-dagen zijn juist bedoelt om andere collega\'s aan het werk te houden. Ik denk dat ze de plank volledig misslaan. Fulltime wordt 152uur ipv 160uur. Hoe zit het de huidige 160uurs contracten? Worden die opengebroken?
De FNV-leden hebben inmiddels een brief ontvangen van de bond. Vraag is dan: staat de bond nu aan de kant van de werknemer of de werkgever? Ik denk dat ze partij hebben gekozen aan de laatste!

buddie1959

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 29 oktober 2011, 18:42 »
(citaat)
ADV dagen worden geschrapt en fulltime wordt 152uur. (einde citaat)

Hoe bedoel je... een verkapte sanering / bezuiniging !

(citaat)
Staat de bond (FNV) nu aan de kant van de werknemer of de werkgever? Ik denk dat ze partij hebben gekozen aan de laatste!  (einde citaat)

Ga er maar van uit dat ze de kant gekozen van de werkgever.. Kijk maar naar de richting die bestuurders doen na vertrek bij de bond.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #2 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 00:57 »
Met alle respect, maar ik denk dat jij de plank volledig mis slaat. Ik heb met verbazing kennis genomen van de plannen, en als ik werkgever zou zijn dan zou ik de boel zo snel mogelijk verkopen, waarbij het maar de vraag is wie er dan nog interesse zou hebben... Op deze manier kan je geen bedrijf runnen!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #3 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 01:01 »
Citaat van: buddie1959

(citaat)
ADV dagen worden geschrapt en fulltime wordt 152uur. (einde citaat)

Hoe bedoel je... een verkapte sanering / bezuiniging !


Bezuiniging? Je blijft nog steeds 152 uur werken bij een fulltime contract, en wordt het uurloon 5,25% verhoogd, per saldo een bezuiniging van maar liefst 0,0125%. Maar het hogere uurloon zorgt er natuurlijk ook voor dat de toeslagen 5,25% stijgen, en dat kost de werkgevers dus extra geld.

Citaat van: buddie1959

(citaat)
Staat de bond (FNV) nu aan de kant van de werknemer of de werkgever? Ik denk dat ze partij hebben gekozen aan de laatste! (einde citaat)
 
Ga er maar van uit dat ze de kant gekozen van de werkgever.. Kijk maar naar de richting die bestuurders doen na vertrek bij de bond.


Ik zou als werknemer niet aarzelen en snel ja zeggen tegen deze plannen. Werkgevers daarintegen moeten wel heel dom zijn om hier mee akkoord te gaan....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #4 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 01:58 »
Citaat van: Rene1

ADV dagen worden geschrapt en fulltime wordt 152uur. ADV-dagen zijn juist bedoelt om andere collega\'s aan het werk te houden.


Kan jij trouwens even uitleggen hoeveel collega\'s hierdoor hun baan zullen verliezen? Wat is het verschil tussen een contract van 160 uur waarvan 8 uur ADV, of een contract van 152 uur? Wellicht is mijn rekenmachine van slag, maar ik kom steeds op hetzelfde uit....:S

Petrus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #5 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 08:06 »
Als netjes de ADV word gekocht, ofwel terugvloeit in het salaris is er niets aan de hand.
Volgens mij is ADV namelijk ook voortgekomen uit het salaris.... dus verdien uitgaande van een normaal rooster, je per saldo even veel.
Maar bonden doen trouwens genoeg twijfelachtige dingen, dit is er niet een, ADV had men jaren geleden van mij al achterwege mogen houden.

Ronald

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #6 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 13:26 »
Daarnaast kan je ook weer dagen gaan kopen, om een ieder tegemoet te komen.
De waarde van deze dagen word nog bepaald aan de onderhandelingstafel.......

Lijkt mij alleen maar een dikke PLUS

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #7 Gepost op: zondag 6 november 2011, 03:59 »
Eenieder die regelmatig overwerkt, gaat er op achteruit.
De overwerkvergoeding blijft op 160 uur staan. De 1ste 8 uur (boven 152) worden dus meeruren ipv overuren. (geen 50% toeslag)
De 152 uur kunnen worden uitgesmeerd over 20 dagen, hierdoor kunnen leegloopuren worden opgevangen.
Het wachten is op de hoogte van de vergoeding voor de 28/7/1 dag van de wijzegingen van het rooster.
Dit zal de uitdaging worden voor de planning.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #8 Gepost op: zondag 6 november 2011, 11:00 »
Citaat van: socrates

Eenieder die regelmatig overwerkt, gaat er op achteruit.
De overwerkvergoeding blijft op 160 uur staan. De 1ste 8 uur (boven 152) worden dus meeruren ipv overuren. (geen 50% toeslag)


Klopt

Citaat van: socrates

De 152 uur kunnen worden uitgesmeerd over 20 dagen, hierdoor kunnen leegloopuren worden opgevangen.


 Leegloopuren kunnen worden opgevangen, omdat er een inhaalurensysteem voor min uren komt, waarvan de details nog verder uitgewerkt moeten worden.

Citaat van: socrates

Het wachten is op de hoogte van de vergoeding voor de 28/7/1 dag van de wijzegingen van het rooster


Ik ben ook erg benieuwd

Citaat van: Scorates

Dit zal de uitdaging worden voor de planning.


Dit wordt meer dan een uitdaging! En voor werknemers wordt het waarschijnlijk onmogelijk om op korte termijn (nadat het eerste rooster is vastgesteld) aan te vragen, omdat het een werkgever onzettend veel geld gaat kosten om dat in de roosters van andere werknemers te verwerken.

Petrus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #9 Gepost op: zondag 6 november 2011, 11:32 »
Citaat van: socrates

Eenieder die regelmatig overwerkt, gaat er op achteruit.
De overwerkvergoeding blijft op 160 uur staan. De 1ste 8 uur (boven 152) worden dus meeruren ipv overuren. (geen 50% toeslag)
De 152 uur kunnen worden uitgesmeerd over 20 dagen, hierdoor kunnen leegloopuren worden opgevangen.
Het wachten is op de hoogte van de vergoeding voor de 28/7/1 dag van de wijzegingen van het rooster.
Dit zal de uitdaging worden voor de planning.


Dat klinkt niet best, je mag dan dus kortere dagen werken maar meer dagen, dus meer reistijd... of versta ik het verkeerd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #10 Gepost op: zondag 6 november 2011, 12:24 »
Dat heb jij inderdaad goed begrepen

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Cao: 80%-document gepresenteerd
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 9 november 2011, 17:35 »
hoeveel planners zitten er te wachten om uurtje af te zetten om ze ergens anders weer bij te doen.
Er zitten veel gunstige dingen in en voor vaste roosters veranderd er niet veel.
zitten er nachtdiensten in zul je vrij uren opbouwen 10 nachten is 1 vrije dag dus bij full continu rooster waar er vaak 7 inzitten
kom je op 10 extra vrije dagen deze uren worden vermoedelijk in tvt opgebouwd en ingepland zodra het een volle dienst is die je normaal hebt.
je rooster wordt 152 uur waar je eerst adv had in je rooster ben je nu dus een dag betaald vrij. Je toeslagen worden hierdoor ook hoger.
ik denk dat er maar weinig objecten zijn waar je nu vol continu zit waar het straks korter werken wordt.