Auteur Topic: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie  (gelezen 21226 keer)

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 10 maart 2010, 01:46 »
Ik moet zeggen dat de opleiding Beveiliger 2 niet extreem veel inhoud heeft, maar op het gebied van waarneming worden er toch wel 'skills' geleerd. Wat dacht je van GRLLP (Gelacht, Ras, Lengte, Leeftijd, Postuur) in een signalement, hoeveel burgers denken hieraan? De meeste burgers kunnen nog net wat kleding onthouden, terwijl een beveiliger getraind is om zowel primaire, secundaire, als bijzondere kenmerken op te nemen in een signalement.

Daarnaast hebben veel beveiliger wat meer ervaring op het gebied van observatie. Een burger zal in veel gevallen een stuk opvallender observeren dan een beveiliger. Daarbij komt ook nog een stuk adrenaline bij burgers, wat bij doorgewinterde beveiligers op een acceptabeler peil is door ervaring.

Daarnaast heeft een beveiliger, mocht het mis gaan, vaak een terugvalbasis. Een meldkamer danwel open lijn met een collega. Voor burgers word dit een stuk lastiger, of ze denken er gewoonweg niet aan.

Daarnaast klopt het feit dat beveiligers niet meer bevoegdheden hebben dan een burger, alleen burgers weten vaak niet wat hun bevoegdheden zijn. Ik denk dat 90% van de burgers niet weet dat een burgeraanhouding bestaat, laat staan hoe dit wettelijk in elkaar steekt en hoe je dat aan moet pakken.

M.i. dus genoeg voordelen om dit door particuliere beveiligers te laten uitvoeren.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 11 maart 2010, 08:42 »
@
Helemaal mee eens dat beveiligers prima ogen en oren van politie kunnen zijn.
Het kan zelfs dat er opleidingen gecreëerd kunnen worden om evt wel te boeien en beperkte bevoegdheid te krijgen.
het is ten slotte al zo, weliswaar op gesloten pi terreinen.
maar er loopt al 'gewoon' beveiligingspersoneel (met aanvullende opleiding) op de vleugels van sommige PI's, met de zelfde bevoegdheden als het justitie personeel.

Raymond

  • Gast
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 11 maart 2010, 16:57 »
Dan heb je het waarschijnlijk over BOA's neem ik aan?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 12 maart 2010, 10:55 »
Nee niet eens, slechts een cursus verzorgt door justitie en je bv2 zijn voldoende.
Miss wel bekend, detentie toezicht houder

Raymond

  • Gast
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 12 maart 2010, 11:59 »
Oh okee, was ik niet bekend mee, weer wat geleerd :)

SecuriMike

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 18 maart 2010, 01:03 »
hmmm..opzich hier en daar wel wat punten. Maar gaan we dan geen collega's krijgen die zich dan net iets teveel politie agent gaan voelen? en daardoor hun basistaken uit het oog gaan verliezen. Tenslotte word het bedrijf betaalt door de klant voor bepaalde dienstverleningen.

jrsclaimjumper

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Doe maar gewoon, doe je gek genoeg.
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 10:35 »
Ik vind het zeker een goed idee. Ik werk dan wel niet bij een particulier beveiligings bedrijf maar in een PI. Maar er zou van onze skills zeker gebruik gemaakt kunnen worden in de nacht. Het lijkt ook wel steeds meer nodig als ik het nieuws volg de laatste tijd! :(

CMKMaat

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 46
  • Typmiep (Centralist) ... op militaire lijnen.
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #22 Gepost op: zondag 2 mei 2010, 10:44 »
hmmmm .... wat mij eigenlijk als eerste opvalt is dat dit onderwerp onder winkel surveillance is geplaatst.
Lijkt me nu niet het board om dit topic in te behandelen ... maar goed.
Het board heet "Mobiele / winkelsurveillance". Het gaat in deze dus even om de mobiele surveillanten.

Wat mij als tweede opvalt is dat het topic "Beveiligers al extra paar ogen voor de politie" heet en het onderwerp van discussie (als vanzelfsprekend) overgaat in aanvullende bevoegdheden voor beveiligers.
Dat is nu net niet de bedoeling van Korpschef Martin Sitalsing van Twente.

De politie kan niet overal tegelijk zijn (zeker niet met alle opgelegde bezuinigingen) en als er mensen zijn die bij verdachte/rare/opvallende situaties dit doormelden aan de politie kan de politie(centralist) zelf heel goed beslissen of ze met de gegeven informatie een inzet doen. Wie weet is de gegeven informatie op het moment dat het gegeven wordt wel heel onbelangrijk maar als later blijkt dat er in de omgeving iets is voorgevallen kan de informatie alsnog heel nuttig blijken. En achteraf iets herinneren is veel lastiger dan direct iets doorgeven.

Iedereen kan dit soort informatie doorgeven maar één van de redenen dat beveiligers specifiek genoemd worden is dat wij zo-wie-zo'al bij nacht en ontij rondrijden en en andere manier van kijken hebben dan de doorsnee burger. Deze zal bij voorbeeld meestal alleen op de weg (en uitritten) letten en niet de reflectie op een raam missen waardoor hem/haar opvalt dat dit raam open staat.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 4 mei 2010, 01:28 door SecureFire »

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 4 mei 2010, 01:25 »
Hè, eindelijk een medestander.

We moeten als Particuliere Beveiligers m.i. echt stoppen met de discussie over bevoegdheden. Die zijn er namelijk niet. We hebben burgerbevoegdheden en moeten het hiermee doen. Dit was bij ons allen bekend toen we dit werk gingen doen. Daarnaast kunnen bevoegdheden zich ook héél goed tegen je keren, maar dat is weer een heel andere discussie.

Ik denk dat we allemaal moeten beseffen dat wij werkzaam zijn in de particuliere beveiliging. Afgezien van het feit dat er regelmatig zakelijk contact met de politie is, en de uniformeren (helaas) op elkaar lijken (in veel gevallen) hebben wij helemaal niets met politiewerk te maken. Wij houden veelal toezicht op partulier grondgebied (in welke vorm dan ook), en bij problemen dragen wij dit over aan de betreffende instanties.

Ik snap best dat dit werk enigszins raakvlakken heeft met het politiewerk, maar in de regel heeft het weinig met elkaar te maken. Totaal andere branche, totaal andere opzet en totaal andere werkzaamheden. We moeten m.i. niet proberen om onszelf te gaan omscholen in hulp-agenten, want dat zijn we niet. Klaar. En mocht dat wel de wens zijn is het misschien verstandig om omscholing tot agent te overwegen.

Wat betreft dat extra paar ogen: Het is puur de bedoeling om wat extra zaken in de gaten te houden. De aangesloten bedrijven (kunnen) hiervan op de hoogte worden gesteld door de politie d.m.v. een SMS of berichtgeving vooraf.

Ik denk dat dit een prima plan is, maar ik ben ook bang voor de "cowboys", die er helaas héél veel zijn in onze branche die zich vervolgens als oom agent gaan gedragen en de hoofdtaak uit het oog verliezen. Ik ben er dus nog niet helemaal uit of deze ontwikkeling goed voor de branche is. Dat het meer informatie voor de politie zal opleveren is mij 100% zeker, maar wat krijgt onze branche er voor terug?

CMKMaat

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 46
  • Typmiep (Centralist) ... op militaire lijnen.
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 4 mei 2010, 02:03 »
Meer samenwerking en wederzijds begrip?
En laten we eerlijk zijn ... als van de 20 meldingen die je doet er eentje tussen zit waarmee iets opgelost kan worden ... iedereen vindt het leuk om een complimentje te krijgen voor iets dat weinig moeite kost.

pieke63

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 16 september 2010, 21:46 »
hey hey
ik werk als mobiel survilance in midden limburg wij staan dagelijks met de de poltie in verbinding
we krijgen altijd iformatie over verdachte personen en voertijgen.
en wat de verbinding betreft wij staan met behulp van een knop op de portofoon of carcube rechtstreeks
in verbinding.


grtz piet 8)

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 25 september 2010, 02:48 »
hey hey
ik werk als mobiel survilance in midden limburg wij staan dagelijks met de de poltie in verbinding
we krijgen altijd iformatie over verdachte personen en voertijgen.
en wat de verbinding betreft wij staan met behulp van een knop op de portofoon of carcube rechtstreeks
in verbinding.
grtz piet 8)

Mogguh Piet,

Kun je hier iets meer over vertellen?
Want als je rechtstreeks met de politie in verbinding staat moet er dus C2000 aan boord zijn, en dat lijkt me vrij sterk danwel onmogelijk. Daarnaast lijkt het me ook niet heel aannemelijk dat men een aparte analoge portofoon op de meldkamer heeft staan, speciaal om met jullie te communiceren.

Het is natuurlijk wel mogelijk dat er een voorkeuzeknop op je mobi zit voor telefonisch contact met de meldkamer..

Anyway; ik ben wel geinteresseerd in de exacte werkwijze. Misschien wil je hier iets meer over vertellen.


Groet,
Mark

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 25 september 2010, 02:53 »
Meer samenwerking en wederzijds begrip?
En laten we eerlijk zijn ... als van de 20 meldingen die je doet er eentje tussen zit waarmee iets opgelost kan worden ... iedereen vindt het leuk om een complimentje te krijgen voor iets dat weinig moeite kost.

Dat word een duur complimentje.

Samenwerking en wederzijds begrip is prima, maar verlies niet uit het oog dat een beveiligingsbedrijf geen overheidsinstelling is maar een commerciele onderneming. Tijd is geld. Er zal dus voor betaald moeten worden. In de tijd dat je voor de politie gratis aan het 'wederzijds-begrippen' bent, kun je ook in dienst van een betalende klant aan het werk zijn.

Voor de beveiliger is het leuk en interessant, maar het komt de bedrijfsresultaten nooit ten goede. Óf de overheid moet gaan betalen voor dienstverlening.. dan is het een ander verhaal.

Luchtmacht86

  • Gast
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 25 september 2010, 18:19 »
Dat is het voordeel dat ik bij de overheid werk  :D