Auteur Topic: Duitsland bedrijf starten  (gelezen 8279 keer)

donyunus

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Duitsland bedrijf starten
« Gepost op: maandag 14 april 2014, 09:55 »
Ik had een vraag: ik ben momenteel eenmanszaak in de sector beveiliging. ik wil graag een vestiging openen in Duitsland. ik weet wel dat jeje moet aanmelden bij de gemeenten waar je de werkzaamheden moet uitvoeren maar moet ik nog meer papieren of andere dingen aanvragen moet ik nog cursus ofzo volgen weet iemand dat toevallig?

alvast bedankt! ;D

Secuda

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 58
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Secuda
Re: Duitsland bedrijf starten
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 april 2014, 18:38 »
Eigenlijk, volgens EU-recht, mag Duitsland geen eisen stellen aan je Nederlandse beveiligingsbedrijf voor het verrichten van diensten in Duitsland. Simpelweg omdat je al aan de eisen voldoet voor het verrichten van beveiligingsdiensten in Nederland.

De Europese Commissie heeft in het verleden al gezegd dat Nederland het EG-verdrag overtreedt door een Wpbr-vergunning te eisen voor beveiligingsbedrijven uit andere lidstaten. Dit verhaal geldt voor elke lidstaat: dus ook voor Duitsland. De praktijk is helaas anders. En het EU-recht is buitengewoon complex: het is niet gemakkelijk om daarmee in Duitsland te gaan schermen: en het voert te ver om dat hier te bespreken.

Concreet in Duitsland
Ook hier zal ik slechts heel beknopt iets vertellen over hoe de vork in de steel zit: want ook hier geldt weer dat het een juridisch-technisch complex verhaal is.

De Kamer van koophandel (Gewerbeamt)
Voor particuliere beveiligingsbedrijven (Bewachungsgewerbe) geldt geen specifieke wet zoals wij die in Nederland kennen. Het relevante recht is neergelegd in algemene wetgeving (handelsrecht). Daarnaast is er een verordening voor beveiligingsbedrijven. Die vind je hier: http://www.gesetze-im-internet.de/bewachv_1996/.

De Kamer van koophandel die kan een vergunning afgeven voor een beveiligingsbedrijf – ja, in Duitsland geldt ook een vergunningsplicht voor beveiligingsbedrijven (trouwens niet voor recherchebureaus). Die vergunning kost je ongeveer €1000,- : maar dat bedrag kan een beetje hoger of lager zijn. Daarnaast betaal je een paar cent voor de inschrijving in het Duitse handelsregister: hier loop je al tegen de administratieve lamp: je kunt je - zo uit mijn hoofd meen ik - slechts inschrijven met een Duits adres.

Elke medewerker moet een verklaring omtrent gedrag (vog) aanvragen: alleen de terugkijkperiode die is onbeperkt in Duitsland: in Nederland is de terugkijkperiode voor een vog beperkt: afhankelijk van het doel. Ook de terugkijkperiode die geldt bij een screening van een (aspirant-)beveiliger in Nederland is beperkt: dus dat is zeker een discrepantie. Tot zover de betrouwbaarheidseis.

De Kamer van koophandel regelt ook een aantal opleidingen voor beveiligers. Als je naast het werk als ‘nachtwaker’ ook overdag aan de slag gaat en regelmatig met burgers contact hebt dan moet je een aanvullende cursus volgen: ook via de Kamer van koophandel. En dit valt dan onder de vakbekwaamheidseis.

Tot slot
Je zou ook een Gewerbeamt kunnen bezoeken en je papieren meenemen: o.a. je Wpbr-vergunning en vakdiploma. Ga wel eerst met deze papieren langs een Nederlandse rechtbank en vraag bij de centrale balie om deze documenten te voorzien van een apostille (dan weten ze in Duitsland dat het authentieke documenten zijn). Voorts vraag je bij het Gewerbeamt om herkenning van de documenten. Doen ze moeilijk? vraag dan om een schriftelijke afwijzing (een beschikking): voorts kun je procederen (door bezwaar te maken): handelen in strijd met het EU-verdrag. Maar goed dat is misschien wat te exotisch.

Enkele links om je zoektocht te starten

Duitse Kvk
http://www.dihk.de/

Info voor beveiligingsbedrijven van de Kvk in Berlijn
http://tinyurl.com/lwxm9zs
« Laatst bewerkt op: zondag 20 april 2014, 18:44 door Risicobesef »

mick82

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Duitsland bedrijf starten
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 25 april 2014, 15:33 »
een beveiligingsbedrijf in duitsland starten is inderdaad (theoretisch ) mogelijk, echter moet men zoals risicobesef al zegt ingeschreven zijn bij het duitse einwohner meldeamt (duitse GBA) dit kan alleen als je woonachtig in duitsland bent.

om in duitsland moet je om een beveiligingsbedrijf te beginnen , in het bezit zijn van de sachkundeprufung paragraaf 34a (dit is te vergelijken met coordinator beveiliging in NL ). (verplicht!!!!!!).

en je personeel moet in het bezit zijn van de GewO paragraaf 34a

je nederlandse diploma wordt hier in duitsland helaas niet erkend .

tevens is het zo dat je als buitenlandse ondernemer in de beveiliging het zeer moeilijk gaat krijgen daar de grote jongens in de duitse beveiligingsbranche echt de touwtjes in handen hebben en allle nieuwe concurrentie  direct de kop indrukken en je buiten spel zetten doormiddel van zulke lage prijzen te vragen dat je daar niet tegen opboksen kan als kleine zelfstandige. en zoals ik al zij , als buitenlandse ondernemer in de duitse beveiligingsbranche ga je dat zeker ervaren.

verder is het zo dat de uurtarieven in duitsland beduidend lager zijn dan die in NL , maar de belastingdruk hoger is dan in NL.  verder heeft ieder bundesland zijn eigen uurtarieven. soms met verschillen van 50% tussen 2 bundeslander.

ik zou als ik jou was er toch nog eens goed over nadenken of het zich uberhaupt zal lonen om in duitsland wat op te zetten.

Ik ben zelf na een aantal jaar in de NL beveiligingssector gewerkt te hebben, nu reeds 3 jaar werkzaam in de duitse beveiligings sector , dus als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel.

ReJa Beveiliging

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Duitsland bedrijf starten
« Reactie #3 Gepost op: zondag 11 mei 2014, 00:44 »
vergeet 1 ding niet om ingesreven te staan als bedrijf in duitsland moet men een postadres hebben in duitsland en dit mag geen postbus zijn.
Verder is het per gemeente verschillend of men een toets moet maken voor bepaalde diesten.
Ga even naar de duitse kamer van koophandel en vraag dit goed na