Auteur Topic: Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?  (gelezen 6562 keer)

Sjoerd

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?
« Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 14:41 »
Stel dat ik een paar rookmelders onderling wil koppelen. En stel dat elk van die rookmelders wordt gevoed door een 9 Volt-batterij, zonder aansluiting op 230 Volt. Wat moet dan de minimale koperdikte zijn van hun verbindingskabels? Kan ik daar bijvoorbeeld ook een oude telefoonkabel voor gebruiken? En geldt er ook een maximale koperdikte voor?

Systems

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 20:19 »
Als ik dit goed begrijp wil je 2 rookmelders met elk een eigen batterij met elkaar verbinden om een stand alone systeem te verkrijgen met melding op elk toestel bij alarm van 1 toestel?

Dan lijkt mij een dunne kabel zoals telefoon kabel die je aanlaat voldoende. Aangezien dit alarm signaal geen grote stromen gaat trekken. Maar dat zal je even moeten nakijken in de specificaties.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 21:14 »
Je rookmelders moeten er gewoon geschikt voor zijn om ze onderling te koppelen zo niet dan heeft een kabel leggen geen enkele zin.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 00:08 »
Volgens mij is Sjoerd technisch totaal niet onderlegd en wil dus maar wat aanplakken....

Sjoerd, vraag in de omgeving naar een elektricien die je kan helpen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 17:28 »
Persoonlijk zie ik het voordeel er van ook niet, of je nu een verbindingskabel gaat leggen voor 230v of 9v, een verbinding moet je dan toch leggen. oké de kabel is dan misschien wat dunner, dat is alles. Maar een 9v rookmelder kun je of draadloos koppelen of helemaal niet.

Ook is niet elke 230v rookmelder te koppelen met elkaar.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 augustus 2016, 17:30 door Dré »

Systems

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 21:43 »
Er is wel degelijk een nut om een stand alone systeem te hebben met meerdere koppen. Zo kan je de waarschuwing overal horen. Maar dan moeten de koppen dit wel aankunnen zoals GerritB aanhaalt.

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2016, 10:19 »
Persoonlijk zie ik het voordeel er van ook niet, of je nu een verbindingskabel gaat leggen voor 230v of 9v, een verbinding moet je dan toch leggen. oké de kabel is dan misschien wat dunner, dat is alles. Maar een 9v rookmelder kun je of draadloos koppelen of helemaal niet.

Ook is niet elke 230v rookmelder te koppelen met elkaar.

De reden dat Sjoerd die 9v rookmelders wil koppelen is omdat hij bang is voor de kans op kortsluiting in een 230v rookmelder (zie ook het andere topic over het koppelen van rookmelders en een watermelder)

Mijn mening:

Hang gewoon een paar goede (230v) rookmelders op welke te koppelen zijn. Als het lastig wordt om een koppeldraad erbij te trekken zou ik kiezen voor rookmelders welke draadloos gekoppeld worden.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2016, 18:59 »
De reden dat Sjoerd die 9v rookmelders wil koppelen is omdat hij bang is voor de kans op kortsluiting in een 230v rookmelder (zie ook het andere topic over het koppelen van rookmelders en een watermelder)

Mijn mening:

Hang gewoon een paar goede (230v) rookmelders op welke te koppelen zijn. Als het lastig wordt om een koppeldraad erbij te trekken zou ik kiezen voor rookmelders welke draadloos gekoppeld worden.
Dan zou ik helemaal stoppen met de 230v apparatuur of iemand in huis halen die er verstand van heeft, weet wat hij doet en hem de rookmelders laten aansluiten.
EI branddetectie
Misschien wat prijzig maar ik denk dat je op deze pagina meer vind van wat jij wilt, echter wel allemaal draadloos maar er staan wel ingangsmodules op waarmee je dan een waterdetector op kan inkoppelen, al zal ik dat laatste niet snel doen, natuurlijk niet prettig dat het water stijgt maar zou het niet gekoppeld willen hebben met een brandalarm.

Ik zou liever een (SMS) bericht willen hebben als het waterpeil stijgt, zo ben je ook op de hoogte er van wanneer je weg bent en het is een minder irritant geluid.

Sjoerd

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Hoe dikke verbindingskabel voor 9-Volt rookmelders?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 29 augustus 2016, 14:56 »
Tot zover bedankt voor jullie reacties.