Auteur Topic: Volume van de sloowwhoops hoe zat dat ook al weer?  (gelezen 6762 keer)

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Volume van de sloowwhoops hoe zat dat ook al weer?
« Gepost op: donderdag 19 november 2015, 21:38 »
Voor gebouwen met een overnachtingsfunctie was het dacht ik altijd 80 dB op het hoofdkussen en minimaal 10 dB boven het omgevingsgeluid en maximaal 110dB, maar hoe zat het nu ook al weer in gewone gebouwen met bijv. een kantoor functie?
Ik heb mijn aantekeningen van installatiedeskundige en onderhoudsdeskundige er al wel op nageslagen maar kan daar niets in terug vinden over het volume.
Ik dacht dat het 80 dB aan de andere kant van de deur was met gesloten deur maar weet het niet zeker aangezien ik metingen zie van opgeleverde systemen met 72 dB in bepaalde ruimtes en die zijn goedgekeurd door de projecteringsdeskundige van zo'n project.

Wie weet hoe dit nu precies zit en onder welke omstandigheden je aan welke voorwaarden moet voldoen?

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Volume van de sloowwhoops hoe zat dat ook al weer?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 19 november 2015, 21:59 »
Minimaal 65 db algemeen
Minimaal 75 db in slaapvertrekken op hoofdeinde gemeten

Max 105 db algemeen
Max 85 db in slaapvertrekken

Ter info

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Volume van de sloowwhoops hoe zat dat ook al weer?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 19 november 2015, 22:05 »
Meten in normale bedrijfsomstandigheden, dus niet een produktiehal met veel omgevingsgeluid meten op zondag ochtend :)

Overal dient de minimale db waarde gehaald te worden, tenzij uitgesloten in een eventueel pve.

Ook rekening houden met het omgevingsgeluid, boven 99 db dien je ook optische signaalgevers toe te passen.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Volume van de sloowwhoops hoe zat dat ook al weer?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 19 november 2015, 22:36 »
Ik dacht ook al dat er iets niet zou kloppen aan mijn 80 dB aangezien een gecertificeerd bedrijf dan 72 dB volgens mij nooit goed zou kunnen keuren, maar weet ook niet hoe ik daar dan aan kom.

Ik heb het nu ook gevonden in het bouwbesluit met 65 dB gemeten op enig punt in de ruimte en 75 dB in ruimtes met een slaapfunctie gemeten aan het hoofdeind.

Dat er gemeten wordt met de deuren dicht en tijdens bedrijf lijkt me niet meer dan logisch immers de meeste systemen zijn er om personen te alarmeren zodat ze veilig naar buiten kunnen en dan heb je er niets aan dat je gaat meten op een rustige zondagmorgen nadat de kerkklokken weer stil zijn.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Volume van de sloowwhoops hoe zat dat ook al weer?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 20 november 2015, 16:10 »
Overal dient de minimale db waarde gehaald te worden, tenzij uitgesloten in een eventueel pve.

Vergeet niet dat je ook nog minimaal 6dB boven het omgevingsgeluid dient te halen...

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Volume van de sloowwhoops hoe zat dat ook al weer?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 20 november 2015, 19:48 »
Wat ik me even afvraag, gewoon uit interesse, de geluidswaarde in een productie hal met veel herrie, hoe moet je daar een goeie geluidsmeting doen?
Eerst meten wat het geluid Is van de standaard herrie? En vervolgens met slowhoop aan?
Maar wat nu als een deel of zelfs iedereen van het personeel gehoorbescherming draagt? En het geluid binnen de maximale db blijft? Optisch alarmeren en moet het dan ook met geluid?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Volume van de sloowwhoops hoe zat dat ook al weer?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 20 november 2015, 20:34 »
Veel slowwhoops halen de 90 dB vaak maar met pijn en moeite op 1m afstand.
Ik heb daar al eens een hele discussie over gehad met Dräger die ons slowwhoops hadden geleverd die bijna geen lawaai maakten.
Die kwamen toen met de opmerking dat het volume was gemeten in een holle ton op 1m afstand en dat ze dan aan het aangegeven volume voldeden.
Aangezien er maar weinig bedrijven en zorgcentra gevestigd zijn in een holle ton is het hele spul retour gestuurd met het verzoek om slowwhoops te leveren die ook onder normale omstandigheden wel voldoende geluid konden geven.

Maar kan me voorstellen dat je wel geluid moet maken want op die stille zondagmorgen als de directie door het pand loopt kan er ook brand ontstaan en dan is het wel prettig om ook hoorbaar gealarmeerd te worden.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Volume van de sloowwhoops hoe zat dat ook al weer?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 20 november 2015, 23:35 »
Wat ik me even afvraag, gewoon uit interesse, de geluidswaarde in een productie hal met veel herrie, hoe moet je daar een goeie geluidsmeting doen?
Eerst meten wat het geluid Is van de standaard herrie? En vervolgens met slowhoop aan?
Maar wat nu als een deel of zelfs iedereen van het personeel gehoorbescherming draagt? En het geluid binnen de maximale db blijft? Optisch alarmeren en moet het dan ook met geluid?

Minimaal 6 dB boven het omgevingsgeluid, echter indien dit niet realiseerbaar is, dan mag er een optische alarmering gebruikt worden als dan niet in combinatie met geluid. Dit dient wel omschreven en goedgekeurd te worden in het PvE.