Auteur Topic: Abus Terxon SX stuurt buitensirene niet goed aan  (gelezen 6216 keer)

Bart_WRX

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Abus Terxon SX stuurt buitensirene niet goed aan
« Gepost op: zondag 21 februari 2016, 12:34 »
Beste allemaal,

Ik ben geen kenner op dit gebied, maar heb inmiddels wel de nodige (klus)ervaring wat betreft inbraak beveiliging. Ik ben elektro monteur van beroep ( veel industrie ) en kom ook wel eens in aanraking met monteurs van inbraakbeveiliging.

Tijdens de verbouwing van mijn huis heb ik alle leidingen alvast gelegd om later een inbraakalarm te kunnen plaatsen. Dat is een jaar geleden gebeurt en is een Abus Terxon MX centrale geworden met de nodige componenten. Waarom een Abus? Makkelijk te programmeren voor een niet-kenner.

Een tijd terug vroeg een kennis of ik ook zelfde soort inbraak alarm kon maken in zijn garage en loods.
Dat is een Abus Terxon SX centrale ( iets minder opties als een MX ) geworden. Alles gemonteerd, aangesloten en geprogrammeerd. Echter 1 ding wil niet werken.

Het geheel bestaat uit
- Centrale
- 2 Code bedieningspanelen
- 4 Pirren ( Aritech )
- 4 deurcontacten
- 2 binnensirene's
- 1 buitensirene

De buitensirene met flitslicht ( Abus SG1681 ) doet niet wat hij moet doen.
Het ding is eigenlijk vrij simpel:
+ 12V sirene
+ 12V flitslicht
- Ground

Echter, zodra ik de buitensirene aansluit gaat hij constant zacht "af" en flitsen de led's heel zwak. Dus ook als de centrale in rust staat! Hij zit aangesloten op 1 van de 3 vrij-programmeerbare transistoruitgangen van max 500mA. Sirene met flitslicht is 200mA.
Heb al van alles geprobeerd, zoals aangesloten op transistoruitgang waar de binnensirene's opzitten en de sirene / flits los van elkaar aangesloten.

Het wordt nog gekker: Als de draden van de sirene/flits rechtstreeks op de trafo houd doet ie het direct.

Voor de duidelijkheid, alles werkt zoals het hoort. Alarm erop, eraf, binnensirene's gaan af wanneer het moet e.d.

Wie helpt me uit de brand?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Abus Terxon SX stuurt buitensirene niet goed aan
« Reactie #1 Gepost op: zondag 21 februari 2016, 13:04 »
Ik ken dit systeem op zich niet maar steeds meer systemen hebben een bewaakte uitgang en voor deze bewaking wordt er een ruststroom door de apparatuur gestuurd.
Een enkele keer is dit al voldoende om je sirene zachtjes aan te sturen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

aritech

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Abus Terxon SX stuurt buitensirene niet goed aan
« Reactie #2 Gepost op: zondag 21 februari 2016, 14:21 »
Het lijkt er hier op dat de open collector uitgang die je hier gebruikt geen 12v op je sirene zet.
Meestal heeft een centrale 1 of 2 uitgangen die dit wel doen. Waarschijnlijk staat er in de handleiding iets vermeld hoe je de vrij programmeerbare uitgangen in dit geval moet aansluiten om die 12v wel op sirene te krijgen. Heb je mss link van de handleiding?

Bart_WRX

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Abus Terxon SX stuurt buitensirene niet goed aan
« Reactie #3 Gepost op: zondag 21 februari 2016, 15:04 »
Blijf het vreemd vinden, omdat een binnensirene ( ook 12V ) wel normaal functioneert als ik die aansluit op de uitgang waar de buitensirene/flits licht opzit.

De installateurs handleiding:
http://www.abus.com/var/ImagesPIM/d110001/medias/docus/9/AZ4000_inst_INT_Web.pdf


Mocht het niet lukken, kan ik natuurlijk altijd nog een 12VDC relais in de centrale stoppen die ik door een transistoruitgang laat schakelen.
« Laatst bewerkt op: zondag 21 februari 2016, 15:08 door Bart_WRX »

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Abus Terxon SX stuurt buitensirene niet goed aan
« Reactie #4 Gepost op: zondag 21 februari 2016, 16:07 »
Misschien een stomme vraag, maar heb je de sirene/flitser wel goed aangesloten?

Ik lees in de handleiding dat open collector uitgangen naar de massa geschakeld worden dus je moet de + van de sirene/flitser aan de plus van de voeding aansluiten en de massa komt dan aan de uitgang welke je gaat gebruiken om de sirene/flitser aan te sturen.

Een plaatje hiervan staat op pag. 19 van de handleiding.

Ook in de handleiding van de sirene/flitser staat een aansluitschemaatje:

http://www.abus.com/var/ImagesPIM/d110001/medias/docus/15/Verdrahtungsbeispiele_SG1681-SG1683.pdf