Auteur Topic: Roostervrije dag verschuiven  (gelezen 11809 keer)

Zwakkeblaas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Roostervrije dag verschuiven
« Gepost op: vrijdag 23 november 2012, 02:49 »

Als je ieder weekend Vrij van rooster bent, is het dan toegestaan dat de werkgever in het geval hij jou op een roostervrije zaterdag wil laten werken je hiervoor in de plaats op maandag Roostervrij zet zodat hij de toeslag werken op een roostervrije dag vermijdt?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 november 2012, 10:13 »
De werkgever kan je inderdaad verplichten te werken op een eerder vastgestelde roostervrije dag, bij vaste roosters 1 maal per periode, bij invulroosters zelfs 2 keer per periode. Maar dat wil niet zeggen dat daarmee de toeslag voor het werken op een eerder vastgestelde roostervrije dag komt te vervallen, wanneer deze roostervrije dag 28 dagen voor ingang van de roosterperiode was vastgesteld, en daarna is gewijzigd.

De kop van artikel 46 luidt immers niet voor niets "BELONING EERDER VASTGESTELDE ROOSTERVRIJE DAGEN"

Zwakkeblaas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 november 2012, 23:02 »

Ahaa dus ik ben de maandag vrij, een "nieuwe" Roostervrije dag maar omdat ik op de eerder vastgestelde zaterdag werk krijg ik gewoon RV vergoeding. Dus ik hoef alleen op salarisstrook te controleren of men dat dan ook daadwerkelijk heeft gedaan.  ;)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 november 2012, 23:54 »
Je kunt af gaan wachten, maar je zou natuurlijk ook pro actief even gaan informeren of zij deze logica ook hanteren....

Zwakkeblaas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #4 Gepost op: maandag 10 december 2012, 22:56 »

Ik heb inmiddels proactief geinformeerd bij planner. Deze verwees mij door naar onze manager
die over de juiste interpretatie van de CAO gaat en die dit "systeem" had bedacht.

Hij stelde dat de term "eerder vastgestelde RV dag" voor mij niet opgaat. Hij zegt dat het eigenlijk
alleen maar toevallig is dat ik tot nu toe op die vaste dagen RV had. Dat ik op een vast object zit en qua openingstijden zou kunnen "doortellen" dat ik elk weekend vrij ben wil niet zeggen dat die RV dagen vantevoren waren vastgesteld
..en dat wij op object een soort jaarrooster hebben met die rv's erop was in zijn ogen alleen een door ons zelf gemaakte richtlijn. Zijn handtekening staat niet op dat rooster..
manager : "Nu is toevallig met feestmaanddrukte object ook open op zaterdag en heb jij op maandag RV".
Hij zei ook: Er staat nergens in jouw arbeidscontract wat jouw vrije dagen zijn en waar die werkplek is dus van "van te voren vastgestelde RV" is sowieso geen sprake.
Kortom ik had geen poot om op te staan voor wat betreft die RV toeslag, ik zou volgens manager blij moeten zijn met die weekendtoeslag, ik verdien hiermee namelijk al meer dan op maandag werken was zijn antwoord...  >:(
Wat is dan nu eigenlijk de definitie van een vast object/rooster? Hoor je daar dan een door manager getekent exemplaar van te hebben wil dit als zodanig "van te voren vastgelegd" gelden?


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 08:09 »
Wat is dan nu eigenlijk de definitie van een vast object/rooster? Hoor je daar dan een door manager getekent exemplaar van te hebben wil dit als zodanig "van te voren vastgelegd" gelden?

Als het "toevallig" zo uitkomt dat jij bijna elke periode in het weekend roostervrij bent, dan geeft jouw werkgever dus kennelijk aan een invulrooster hebt. In dat geval dient jouw werkgever 28 dagen voorafgaand aan de loonperiode de roostervrije dagen vast te stellen (zie artikel 33 lid 2). Wanneer de werkgever dit verzuimt, dan kan artikel 46 lid 3 in werking treden, wat nadelig is voor de werknemer. Om dat te voorkomen moet jij gewoon gebruiken maken van jouw recht om uiterlijk 35 dagen voorafgaand aan de loonperiode jouw voorkeur voor de roostervrije dagen aan te geven. Wanneer de werkgever dan verzuimt om de roostervrije dagen 28 dagen voorafgaand aan de roostervrije dagen vast te leggen, dan zijn deze vastgelegd conform jouw wens.

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 12:46 »
Een vast rooster heb je als je rooster zich telkens herhaald.
Zelfs zonder handtekening geld dit na een jaar als verworven recht. (het kan natuurlijk zijn dat je objectr ophoud dan houd ook je vaste rooster op)
Heb je een invul rooster dien je deze uiterlijk voor de donderdagse weekindeling te krijgen.
Is het dus voor donderdag veranderd is er geen toeslag rv daarna wel.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 december 2012, 12:48 door leeuw13 »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 23:10 »
Een vast rooster heb je als je rooster zich telkens herhaald.
Zelfs zonder handtekening geld dit na een jaar als verworven recht. (het kan natuurlijk zijn dat je objectr ophoud dan houd ook je vaste rooster op)

En jij hebt toevallig ook een link waarin jurisprudentie te vinden is van deze stelling?

Heb je een invul rooster dien je deze uiterlijk voor de donderdagse weekindeling te krijgen.
Is het dus voor donderdag veranderd is er geen toeslag rv daarna wel.

Nee, Bij een invulrooster dienen de RV dagen 28 dagen voorafgaand aan de loonperiode vastgesteld te worden. Worden ze nadien veranderd dan dient de toeslag betaald te worden. Op de donderdagse weekindeling dienen de blokdiensten vastgesteld te worden. Het staat allemaal heel duidelijk in het eerder door mij genoemde artikel in de CAO!

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 12 december 2012, 10:33 »
planner : artikel 32 punten 10 en 11 liegen niet
voor de wekelijkse indeling op donderdag mogen de diensten die geheel buiten of gedeeltelijk buiten de bloktijd valt liggen verschoven.

verworven recht ligt heel moeilijk je moet daarbij vooral kijken naar uitspraken binnen het rechtsysteem.
Hierin zijn uitspraken dat na een jaar hetzelfde rooster bv zonder nachtdienst je iemand niet ineens weer de nachtdienst in kan zetten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 12 december 2012, 23:48 »
planner : artikel 32 punten 10 en 11 liegen niet

Ik heb ook niets anders beweerd. Het gaat in dit artikel overigens om vaste roosters

voor de wekelijkse indeling op donderdag mogen de diensten die geheel buiten of gedeeltelijk buiten de bloktijd valt liggen verschoven.

Een dienst die buiten de vastgestelde bloktijd valt, valt niet automatisch op een eerder vastgestelde roostevrije dag. Wanneer dat wel het geval is, dan dient echter wel de toeslag betaald te worden, omdat het moment dat roostervrije dagen vastgestelde dienen te worden 28 dagen voor ingang van de loonperiode is. Dat is overigens een termijn die is overgenomen uit de ATW.

verworven recht ligt heel moeilijk. je moet daarbij vooral kijken naar uitspraken binnen het rechtsysteem.
Hierin zijn uitspraken dat na een jaar hetzelfde rooster bv zonder nachtdienst je iemand niet ineens weer de nachtdienst in kan zetten.

Precies, dat ligt heel moeilijk, dus kan je ook niet even op basis van de beschikbare informatie concluderen dat het hier om een vast rooster zou gaan!

Zwakkeblaas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dag verschuiven
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 9 februari 2013, 04:58 »

verworven recht ligt heel moeilijk je moet daarbij vooral kijken naar uitspraken binnen het rechtsysteem.
Hierin zijn uitspraken dat na een jaar hetzelfde rooster bv zonder nachtdienst je iemand niet ineens weer de nachtdienst in kan zetten.
[/quote]

heeft er iemand een link waarin deze laatste uitspraak is gedaan? ik denk dat ik iemand mee kan helpen..