Auteur Topic: ouderschapsverlof  (gelezen 7913 keer)

hann1bal

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
ouderschapsverlof
« Gepost op: dinsdag 4 oktober 2011, 01:12 »
Ik heb een vraag over ouderschapsverlof:

Ik heb een contract van 160 uur en werk in een vast rooster.

Ik heb met mijn planner besproken over mijn plannen. Mijn eerste gedachte was 50 - 50.
Nu heb ik iets terug geschroefd naar 64 uur per periode.

Telkens krijg ik te horen dat ze willen dreigen, mij naar een ander object te sturen, want het is allemaal niet mogelijk.

1. Er moet iemand gevonden worden voor 64 uur die mijn diensten kunnen draaien.
2. Als die niet is gevonden dan iemand voor 160 uur en die zal mijn plaats innemen op het rooster.

Ik word dan vervolgens naar een ander object gebonjoured, wat tussen de 40 en 60 km enkele reis is, terwijl ik nu 10 minuten van huis af zit.
Ik zie wel mogelijkheden om mijn dagen bij reserve mensen te plaatsen, maar volgens de planner is deze niet alleen maar voor het invullen van ouderschapsverlofuren.

Nu kan de werkgever het afwijzen wegens dienstbetrekking (art.6.2 WAZO), maar ik zie mogelijkheden deze diensten wel in te vullen. Dan kan je het gooien op zwaarwegend bedrijfsbelang, maar dat een object te weinig reserves heeft wordt niet gezien als zwaarwegend bedrijfsbelang.

Wat ik niet kan vinden en ik hoop dat iemand mij een bron kan vermelden is (heb ik ook weleens gehoord), dat het ouderschapsverlof moet worden opgenomen in het vaste dienstrooster. Klopt dit en zo ja, waar staat dat?
Mag de werkgever mij zomaar uit het vaste rooster halen en mij een takke end ver sturen?
Ik wil het al laten ingaan per periode 13, maar de planner geeft aan dat het pas vanaf januari kan ivm verlofgangers in periode 13. Naar mijn idee mag ik toch bepalen wanneer ik het opneem?

Ik plan nu namelijk het ouderschapsverlof in op mijn huidige vaste rooster, als de werkgever mij ergens anders heen stuurt, dan zijn de dagen van ouderschapsverlof op de dagen die ik dan heb vaststaan niet relevant. Ook mijn rv-dagen kunnen dan veranderen, waardoor de combi OS en RV nadelig voor mij uit pakt.

Note! Volgens postbus 51 is het doorgaans gebruikelijk vaste dagen aan te wijzen, maar het mag ook verschillen in overleg met de werkgever.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: ouderschapsverlof
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 4 oktober 2011, 10:48 »
Het recht op ouderschapsverlof is per wet geregeld. Wanneer jij ouderschapsverlof volgens de standaardregeling (1 jaar lang verlof voor de helft van het aantal arbeidsuren per week) op wilt nemen, dan kan de werkgever dat niet weigeren. Wel dien je dan minimaal 2 maanden voor dat het verlof ingaat dit schriftelijk aan de werkgever mede te delen. Wanneer jij het verlof anders op wilt nemen, dan kan dit alleen in overleg met en met toestemming van de werkgever (zie inderdaad artikel 6.2 WAZO)

Helaas houdt de overheid niet helemaal rekening met het gegeven dat mensen in onregelmatige dienst werken. Men heeft het over \'op welke dag(en) u het ouderschapsverlof opneemt\'. Nu heb jij een vast rooster, en zou eventueel op basis daarvan de dagen kunnen prikken. Maar nu geeft de werkgever aan dat wanneer jij het verlof op wilt nemen, jij wellicht (tijdelijk) op een ander object moet. Ik kan mij daar wel wat bij voorstellen, want hoewel jij wel mogelijkheden denkt te zien om jouw afwezigheid op te vangen, denk ik dat jij dat niet kan overzien. Dat men  jouw verlof, wat een jaar duurt, structureel op wil lossen lijkt mij een goed uitgangspunt. Dat jou werkgever jou wellicht op een ander object wil plaatsen komt echt niet omdat men jouw \'wil pesten\' of iets dergelijks. Het kost de werkgever ook extra geld. Men probeert gewoon de operatie zo goed mogelijk door te laten lopen!

Ik denk dat jij gewoon met jouw werkgever een goed gesprek aan moet gaan, waarbij je in onderling overleg probeert om tot een goede oplossing voor beide partijen te komen, waarbij het geven en nemen is. Jij wilt graag op het huidige object blijven, jouw werkgever ziet liever dat jij het ouderschapsverlof een maand later begint. Daar moet toch uit te komen zijn?

hann1bal

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: ouderschapsverlof
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 4 oktober 2011, 15:29 »
Bedankt voor je antwoord planner.

Echter zijn er te weinig reserves op het object. (2 man voor 24/7 en het hele jaar door.)
Hier willen ze dan ook niets aan doen.

Naar mijn inziens wordt het probleem verplaatst.
Iemand anders moet 2 maanden worden ingewerkt en ik moet elders weer ingewerkt worden. Gezien de locaties vergt dat ook een hoop inwerktijd.
Dit kost de werkgever ook een hoop geld en daarbij de reiskosten ook nog eens meegerekend, wordt het voor de werkgever een flinke kostenpost.

Daarbij is het ook zo, wanneer ik elke oplossing aankaart bij de planner, deze direct wordt afgewezen en wordt er naar mijn idee alleen uit eigen belang gedacht met het idee \"hoe kan ik zo min mogelijk aan het rooster veranderen\"
Dus ik weet niet of een gesprek in die zin nut heeft, maar ik zal het proberen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: ouderschapsverlof
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 4 oktober 2011, 17:35 »
Met alle respect, maar volgens mij ga jij te veel op de plaats van de planner/werkgever zitten. Jouw rol in deze is om zoveel mogelijk jouw wensen m.b.t. het ouderschapsverlof voor elkaar te krijgen. Hoe de planner/werkgever dat doet laat dat vooral aan hen over. Mijn ervaring is dat werknemers heel vaak denken dat het anders georganiseeerd kan worden, maar dat zij niet het totaaloverozcht hebben en dat ook niet hoeven te hebben....

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: ouderschapsverlof
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 oktober 2011, 12:02 »
Helaas heeft collega hann1bal gelijk, bij onze Planner en Manager zijn alle verzoeken die je voorleg alsnog negatief.(td)
Ook ik heb ouderschap verlof, gevolg hiervan is dat ik vervolgen geen weekend diensten en geen nacht diensten meer draai.
Onlangs heb ik hierover ook een gesprek gehad, het antwoord is dat omdat ik op een vaste dag in de week OV heb kan ik geen nachtdiensten en weekend diensten meer draaien.:X
Wat voor mij betekent dat ik niet alleen geld misloop omdat ik OV heb maar ook nog eens mijn toeslagen misloop plus doordat ik geen weekenden meer draai ook niet extra door de weeks vrij bent en daardoor weer voor opvang moet zorgen wat me ook weer geld kost.
Hier had ik bij het aanvragen van OV niet op gerekend waardoor dit voor mij finacieel erg zwaar wordt.X(