Auteur Topic: roostervrije dagen  (gelezen 15982 keer)

Knabbel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
roostervrije dagen
« Gepost op: zondag 23 december 2012, 15:32 »
We hebben met een paar collega's een discussie over een roostervrije periode.

Wanneer je op bijv. maandagochtend om 6.00 uur uit de nachtdienst komt (2 nachten gewerkt), wanneer mag je dan weer beginnen?
Ik zeg: eerste roostervrije dag = 32 uur + 24 uur van de tweede roostervrije dag; beginnen op woensdag om 14:00 uur.

Mijn collega's zeggen: op woensdag om 6.00 uur. (2x24 uur roostervrij)

Ben  nu wel benieuwd wie er gelijk heeft?  :)

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: roostervrije dagen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 23 december 2012, 17:03 »
We hebben met een paar collega's een discussie over een roostervrije periode.

Wanneer je op bijv. maandagochtend om 6.00 uur uit de nachtdienst komt (2 nachten gewerkt), wanneer mag je dan weer beginnen?
Ik zeg: eerste roostervrije dag = 32 uur + 24 uur van de tweede roostervrije dag; beginnen op woensdag om 14:00 uur.

Mijn collega's zeggen: op woensdag om 6.00 uur. (2x24 uur roostervrij)

Ben  nu wel benieuwd wie er gelijk heeft?  :)
jij!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: roostervrije dagen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 23 december 2012, 17:06 »
Jullie hebben geen van beiden gelijk, omdat jullie het begrip roostervrije dag verwarren met rust.

Na 1 of 2 nachtdiensten hieft er maar 14 uur rust ingepland te worden. Wordt er na de laatste nachtdienst een roostervrije dag wordt gepland, dan moet er minimaal 32 uur tussen het eind van de laatste nachtdienst en de eerstvolgende duenst te zitten. Tussen de 14 en 32 uur rust is dus ook goed, maar dan is er geen sprake van een roostervrije dag.

Hetzelfde geld dus voor 2 roostervrije dagen. Dan moet er dus minimaal 56 uur rust te zijn. Tussen de 32 en 56 uur is ook goed, maar dan is er sprake van 1 roostervrije dag, en geen 2!

Bij een reeks van 3 of meer nachtdiensten moet er minimaal 48 rust gepland worden. Maar ook hier geld weer dat 2 roostervrije dagen minimaal 56 uur moeten duren. Tussen de 48 en 56 uur rust is dus ook goed, maar dan is er sprake van 1 roostervrije dag, en geen 2!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: roostervrije dagen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 23 december 2012, 17:12 »
Knabbel heeft het over 2 rv dagen dus heeft hij gelijk dat hij pas om 14:00 uur mag beginnen.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: roostervrije dagen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 23 december 2012, 17:15 »
Oops....... Ik dacht dat het om een rooster ging waar maandag en dinsdag als rv waren aangemerkt.
Maar het is een voorbeeld.
Sorry planner!
Als de maandag en dinsdag worden aangemerkt als rv dan is het dus woensdag 14:00 uur.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 december 2012, 17:17 door yarcon »

Knabbel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: roostervrije dagen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 24 december 2012, 08:41 »
dat is duidelijk dus.   :)

Gaan we nu ff "uitvechten" wie er gaat trakteren op oliebollen.


Waakzaam

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: roostervrije dagen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 24 december 2012, 14:22 »
Helaas valt 32uur voor een roostervrije na de nachtdienst in duigen bij een 160uur contract ;)

Laat de oliebollen je smaken ;)
Brandwacht 1ste klas, Pompbediener, Brandweerchauffeur zwaar, Hulpverlener, Gaspakdrager, EHBO, BHV, AED.........oja en strikdiploma :)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: roostervrije dagen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 24 december 2012, 15:02 »
Helaas valt 32uur voor een roostervrije na de nachtdienst in duigen bij een 160uur contract ;)

Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat rekening houden met alle regeltjes in de CAO en/of ATW heel moeilijk is, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is! Als het jouw planner niet lukt dan dien je hem/haar daarop aan te spreken....

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: roostervrije dagen
« Reactie #8 Gepost op: maandag 24 december 2012, 21:14 »
Kijk ik net op mijn rooster voor periode 1 en wat denk je....
Staat er net zo'n gevalletje ingeroosterd:
Kom zondagmorgen om 06:00 uur uit de nachtdienst, zondag en maandag roostervrij en dan dinsdag om 06:00 uur de ochtenddienst.
Ook op nieuwjaarsdag kom ik uit de nacht om 06:00 uur en die dag staat er niets ingepland:
Geen rv, geen verlof.
Zo wordt me dus weer 8 uur afgepikt.
Toch maar weer eens een mailtje sturen.....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: roostervrije dagen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 24 december 2012, 21:37 »
Ook op nieuwjaarsdag kom ik uit de nacht om 06:00 uur en die dag staat er niets ingepland:
Geen rv, geen verlof.

Dat hoeft ook niet, zolang er maar wel voldoende rust ingepland is!

Waakzaam

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: roostervrije dagen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 25 december 2012, 13:54 »
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat rekening houden met alle regeltjes in de CAO en/of ATW heel moeilijk is, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is! Als het jouw planner niet lukt dan dien je hem/haar daarop aan te spreken....

Ik bedoel meer dat het gewoon niet lukt bij een 160uur contract omdat er gewoon niet meer dan 28x24 uur in een periode gaan. Bij 20 diensten van 8 uur en 8 x roostervrij is de koek op. Dan zijn die extra 8 uur in de rv na een nachtdienst niet meer te plannen of ze moeten je uren schenken.
Brandwacht 1ste klas, Pompbediener, Brandweerchauffeur zwaar, Hulpverlener, Gaspakdrager, EHBO, BHV, AED.........oja en strikdiploma :)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: roostervrije dagen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 25 december 2012, 14:08 »
Het betekend dat na een serie van 3 of meer nachtdiensten de eerstvolgende dienst een avonddienst moet zijn. Wat weer haaks staat op de ergonomische voorkeur om voorwaarts roulerend te plannen!

Waakzaam

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: roostervrije dagen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 26 december 2012, 15:05 »
Klopt, dus plannen ze vaak 24 uur na je laatste nachtdienst een ochtenddienst in. Een wissel die je bijna niet verwerkt krijgt, zeker niet als die OD om 6 uur begint en je dus maar 23uur overhoud van je oorspronkelijke 32uur roostervrij. Ik zelf heb er een einde aan gemaakt door de planning op de CAO te wijzen en aan te geven dat ik zo'n wissel alleen wil draaien in uiterste noodzaak en in overleg. Helaas zijn veel van mijn collega's niet zo mondig, het gekke is dat als je de planning er op wijst, dat ze helemaal niet moeilijk doen, maar zolang je zwijgt gaan verleggen ze de grenzen ;) 
Brandwacht 1ste klas, Pompbediener, Brandweerchauffeur zwaar, Hulpverlener, Gaspakdrager, EHBO, BHV, AED.........oja en strikdiploma :)

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: roostervrije dagen
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 26 december 2012, 16:54 »
Dat hoeft ook niet, zolang er maar wel voldoende rust ingepland is!
1 januari is een feestdag dus zou ik toch rv of verlof in mijn rooster moeten hebben staan?
Artikel 65.7 van de cao?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: roostervrije dagen
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 26 december 2012, 17:49 »
Alleen wanneer jij geen arbeid verricht op een feestdag dient er Roostervrij of vakantie ingepland te worden. Maar jij werkt tot 06:00, dus verricht jij wel arbeid op deze feestdag....