Auteur Topic: Vakantie in periode 10 hoe berekenen  (gelezen 6926 keer)

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Vakantie in periode 10 hoe berekenen
« Gepost op: zaterdag 17 augustus 2013, 10:59 »
Hoi daar het voor mij allemaal nog aardig abracadabra is wat de nieuwe CAO aangaat de berekeningen daarom trend stel ik hier de vraag maar.
IK heb in periode 10 drie weken vakantie, nu heb ik gelezen dat vakantiedagen die je meeneemt volgens mij nog volgens de oude CAO berekend moet worden. Of lees ik dat verkeerd?  Wie kan mij duidelijke simpele uitleg geven. Ik weet nu al dat het beveiligingsbedrijf waar ik voor werk er weer fouten en misbruik van gaan maken. Ze doen niet anders, ik denk dat het hier nu ook weer mee gebeurd. 
Ik las ook dat het bedrijf een aangepast contract behoren te sturen, voor de nieuwe periode ingaat klopt dit.
Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Vakantie in periode 10 hoe berekenen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2013, 18:00 »
Een oude vakantiedag is 8 uur. Met de nieuwe fulltime norm wordt een vakantiedag 7,6 uur.
Omdat je dan met veel uren teveel voordeel zou hebben, worden de oude uren niet geïndexeerd waardoor je met je oude uren gewoon 8 uur
Inlevert voor een vakantiedag. De betaling zal dan wel tegen de nieuwe regels worden gedaan, dus 7,6 x basis uurloon
 (inclusief de verhoging van 5,25%), wat op precies hetzelfde neerkomt als 8 uur x je huidige basissalaris per vakantiedag.
Het verschil gaat zitten in de onregelmatigheidstoeslag, die per periode 10 niet meer wordt gegeven over de vakantiedagen,
waar je eerst nog wel een doorberekening van je onregelmatigheidstoeslag kreeg.

Persoonlijk vind ik dat die toeslag doorberekening over de oude uren wel door moet gaan, omdat je daar nu ook recht op hebt,
maar ik ben bang dat dit niet zal gebeuren.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Vakantie in periode 10 hoe berekenen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2013, 23:40 »
De betaling zal dan wel tegen de nieuwe regels worden gedaan, dus 7,6 x basis uurloon
 (inclusief de verhoging van 5,25%), wat op precies hetzelfde neerkomt als 8 uur x je huidige basissalaris per vakantiedag.

Inderdaad, "de betaling" blijft hetzelfde, m.a.w., je krijgt gewoon je basissalaris doorbetaald. Alleen moet je opeens wel 0,4 uur per vakantiedag extra gaan werken (onbetaald), maar om dat nu te bestempelen als "op procies hetzelfde neerkomen"....

Het verschil gaat zitten in de onregelmatigheidstoeslag, die per periode 10 niet meer wordt gegeven over de vakantiedagen,
waar je eerst nog wel een doorberekening van je onregelmatigheidstoeslag kreeg.

Persoonlijk vind ik dat die toeslag doorberekening over de oude uren wel door moet gaan, omdat je daar nu ook recht op hebt,
maar ik ben bang dat dit niet zal gebeuren.

Lees even goed artikel 66A, lid 2:

http://www.particulierebeveiliging.com/media/96203/cao%202012%20-%202013%20definitief%20vanaf%20lp%2010%20inclusief%20index%20en%20veelgestelde%20vragen.pdf#page=39
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 augustus 2013, 23:50 door Planner »

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Vakantie in periode 10 hoe berekenen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 18 augustus 2013, 14:31 »
Inderdaad, "de betaling" blijft hetzelfde, m.a.w., je krijgt gewoon je basissalaris doorbetaald. Alleen moet je opeens wel 0,4 uur per vakantiedag extra gaan werken (onbetaald), maar om dat nu te bestempelen als "op procies hetzelfde neerkomen"....

Lees even goed artikel 66A, lid 2:

http://www.particulierebeveiliging.com/media/96203/cao%202012%20-%202013%20definitief%20vanaf%20lp%2010%20inclusief%20index%20en%20veelgestelde%20vragen.pdf#page=39

Kort samengevat komt het dus hier op neer:

Je openstaande saldo wordt op waarde vastgesteld inclusief de ORT die nu geldt,
en bij opname van deze uren krijg je dat bedrag uitbetaald.
De 5,25% basisloonverhoging per periode 10 telt hier niet in mee.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: Vakantie in periode 10 hoe berekenen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 19 augustus 2013, 00:05 »
Oke nog niet helemaal duidelijk, maar het komt er dus op neer als ik het goed begrijp dat ik uitbetaald krijg volgens het oude systeem met ORT. Nou ik hoop dat het goed gaat, ik wacht het wel af anders heeft de vakbond weer een puntje erbij om aan te pakken bij de werkgever
Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Vakantie in periode 10 hoe berekenen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 19 augustus 2013, 08:08 »
Oke nog niet helemaal duidelijk, maar het komt er dus op neer als ik het goed begrijp dat ik uitbetaald krijg volgens het oude systeem met ORT. Nou ik hoop dat het goed gaat, ik wacht het wel af anders heeft de vakbond weer een puntje erbij om aan te pakken bij de werkgever

Ja, daar komt het op neer ;)
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Vakantie in periode 10 hoe berekenen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 20 augustus 2013, 12:40 »
het wordt geindexeerd
dus wordt er gekeken hoeveel je er hb en wat ze waard zijn , dit wordt omgezet naar nieuwe systeem
dus heb je nu ontregelmatigheids toeslag krijg je er uren bij ter compersatie van het verlies.
dus er staan bv nog 100 uur verlof op je naam, en je hebt gemiddeld 20 % ORT  krijg je er dus wat uren bij . Je krijgt dan gewoon over je vakantie je nieuwe uurloon, immers de uren zijn omgerekend naar de nieuwe situatie en gecompenseerd.

En anders zou het een heel gegoogel met administratie worden
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 augustus 2013, 12:41 door leeuw13 »