Auteur Topic: Verlofuren vervangen door GD  (gelezen 3847 keer)

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Verlofuren vervangen door GD
« Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 11:17 »
Ik heb 18 dagen vakantieverlof aangevraagd, dat is inmiddels goedgekeurd en in mijn rooster gezet. Nu kijk ik vandaag en zie dat er 6 dagen (zaterdagen en zondagen) zijn vervangen door GD (geen dienst) Ik heb mijn planner om uitleg gevraagd waarom dit gedaan is.

Zijn uitleg is dat het systeem verlof als gewerkte uren ziet en dat na elke 5 dagen er 2 roostervrije dagen horen te vallen. Als hij dat niet zou doen dan zou ik volgens het systeem 18 dagen op rij werken en dat mag uiteraard niet.

Ik heb werkelijk geen idee of dit een broodje aap is.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Verlofuren vervangen door GD
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 11:45 »
Hoewel de uitleg niet helemaal klopt. klopt de systematiek die gehanteerd wordt wel.

Wanneer er nog geen diensten zijn ingeroosterd en jij vraagt (langdurig) verlof aan, dan dient elke vakantiedag 7,6 uur (voor fulltimers, parttime naar rato van het dienstverband) te bedragen. Dat betekend dat er per week 5 dagen verlof ingeroosterd wordt, zodat er 38 uur verlof ingeroosterd staat. Gebruikelijk is om deze dagen op doordeweekse dagen in te roosteren, en dan in het weekend geen verlof te boeken. Deze vrije (weekend) dagen tellen dan gewoon mee bij het aantal vrije dagen in een periode. Ook is daarmee dus voldaan aan de eis op 1 vrij weekend in een periode.
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 mei 2017, 11:49 door Planner »

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Verlofuren vervangen door GD
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 11:58 »
Het vervangen van verlof in het ene door de CAO verplichte vrijweekend kan ik nog wel volgen. Maar nu krijg ik dus wel 4x 6 uur op mijn bordje die ik gegarandeerd aan het werken kom in de laatste week van deze periode. Dus verlof nemen om extra vrij te hebben zoals ik wil wordt hiermee gedeeltelijk de nek omgedraaid.   

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Verlofuren vervangen door GD
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 13:01 »
Het vervangen van verlof in het ene door de CAO verplichte vrijweekend kan ik nog wel volgen.

Volgens dezelfde CAO moeten er ook 8 vrije dagen ingeroosterd worden. En dezelfde CAO zegt ook dat er per dag 7,6 uur, per week 38 uur en per periode 152 uur verlof ingeboekt moet worden als er verlof opgenomen wordt.

Maar nu krijg ik dus wel 4x 6 uur op mijn bordje die ik gegarandeerd aan het werken kom in de laatste week van deze periode. Dus verlof nemen om extra vrij te hebben zoals ik wil wordt hiermee gedeeltelijk de nek omgedraaid.   

Als jij extra verlof wilt hebben, dan moet jij extra/langer verlof aanvragen. Waarom zou jij in de rest van de periode niet moeten werken, als jij daar geen verlof hebt gevraagd?

Maar jij bent al sinds 2010 in deze branche werkzaam. Dan mag ik toch aannemen dat jij wel eens vaker verlof aangevraagd hebt? Dit mag dan toch geen verrassing wezen?
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 mei 2017, 13:07 door Planner »

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Verlofuren vervangen door GD
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 16:32 »
Ik heb nooit langdurig verlof gehad, dus dit is voor het eerst dat ik dit aan de hand heb.
Het vreemde is wel dat als ik 8,9 of zelfs meer diensten op rij werk deze systematiek niet van belang is.  ;D

Verder wil ik geen extra verlof, maar ik wil gewoon niet dat verlof toegekend wordt, maar niet afgeschreven en dat ik later die uren moet werken. Dat is namelijk de truc die onze planning regelmatig deed toepassen om alles dicht te krijgen. Alleen daardoor zit ik nu met bijna 6 maanden aan onbenut verlof te kijken.

Maar uit jou reactie lees ik af dit toegestaan is bij verlof over langere tijd, alleen nu ontstaat namelijk wel het volgende probleem, dat door het schrappen van die uren en wat ik nog aan diensten heb opstaan ik onder mijn 120 uur contract vastmodel kom. Dus bouw ik minuren op, dan heb ik liever dat ik ze mij verlof afschrijven. Het aantal van 8 dagen vrij per 28 dagen haal ik met mijn 120 uur altijd. 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Verlofuren vervangen door GD
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 23:04 »
Ik heb nooit langdurig verlof gehad, dus dit is voor het eerst dat ik dit aan de hand heb.

Sinds 2010? Dat lijkt mij niet echt een gezonde situatie

Het vreemde is wel dat als ik 8,9 of zelfs meer diensten op rij werk deze systematiek niet van belang is.  ;D

Dat is niet vreemd. Wanneer er reeds diensten ingeroosterd zijn, dan dienen deze vervangen te worden door voor verlof voor de duur van de dienst.

Verder wil ik geen extra verlof, maar ik wil gewoon niet dat verlof toegekend wordt, maar niet afgeschreven en dat ik later die uren moet werken.

Het verlof is toegekend en afgeschreven volgens de regels van de CAO.

Dat is namelijk de truc die onze planning regelmatig deed toepassen om alles dicht te krijgen. Alleen daardoor zit ik nu met bijna 6 maanden aan onbenut verlof te kijken.

Als jij sinds 2010 nog nooit langdurig verlof hebt opgenomen, dan is het niet zo vreemd dat jij een verlofberg hebt. Een werkgever dient in principe verlof vast te stellen conform de wens van de werknemer. Als er zwaarwegende argumenten zijn, dan mag een verlofaanvraag afgekeurd worden. Een werkgever dient dan wel met een alternatief te komen.

Wanneer een werkgever min of meer stelselmatig aanvragen afkeurd met als reden "onvoldoende personeel", dan is dat geen zwaarwegend argument meer. Dan is er gewoon te weinig personeel en moet de werkgever meer personeel aannemen en/of inhuren.

Maar uit jou reactie lees ik af dit toegestaan is bij verlof over langere tijd,

Het is niet alleen toegestaan, het is de enig juiste werkwijze

alleen nu ontstaat namelijk wel het volgende probleem, dat door het schrappen van die uren en wat ik nog aan diensten heb opstaan ik onder mijn 120 uur contract vastmodel kom. Dus bouw ik minuren op,

Als er minuren zijn, dan kan een werkgever toch niet gaan roepen dat er geen verlof opgenomen kan worden?

dan heb ik liever dat ik ze mij verlof afschrijven.

Dan vraag je toch gewoon of ze op een aantal vrije dagen een extra verlofdag inroosteren?