Auteur Topic: Weerstanden NX10 centrale  (gelezen 4743 keer)

mvds

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Weerstanden NX10 centrale
« Gepost op: maandag 8 januari 2018, 11:59 »
Ik heb sinds kort een GE NX10 kit en ben bezig om deze te installeren. Ik kom een heel eind (bediening en modules aanmelden, zones aanmaken, sensoren toekennen aan zones e.d.) echter zit ik met een vraag. Ik kom verschillende zakjes tegen met weerstandjes. Ik weet dat deze gebruikt worden om bijvoorbeeld als eindweerstand te dienen of in het geval van een niet gebruikte optie een weerstand te monteren om zo het sabotagealarm niet te triggeren.

Echter kom ik in de hele (installatie)beschrijving van de centrale geen melding tegen van weerstanden die nodig zijn, terwijl er wel weerstanden bijgeleverd worden. Zie ik iets over het hoofd of heeft de centrale geen weerstanden nodig bij een standaard setup?

De kit die ik heb bestaat uit de centrale (+ accu), draadloos bedienpaneel, draadloos deurcontact en twee draadloze bewegingmelders.

Twanno

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Novisec Security Systems
  • Functie: Technicus
Re: Weerstanden NX10 centrale
« Reactie #1 Gepost op: maandag 8 januari 2018, 15:02 »
Hoi mvds,

De weerstandswaarden van een Networkx centrale is 3k3 per weerstand. 1 weerstand in serie met het sabotage contact en 1 weerstand parallel over het alarmcontact.

Dus rust toestand = 3k3
alarmtoestand = 6k6

met vriendelijke groet,
Twan

mvds

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Weerstanden NX10 centrale
« Reactie #2 Gepost op: maandag 8 januari 2018, 16:45 »
Hoi mvds,

De weerstandswaarden van een Networkx centrale is 3k3 per weerstand. 1 weerstand in serie met het sabotage contact en 1 weerstand parallel over het alarmcontact.

Dus rust toestand = 3k3
alarmtoestand = 6k6

met vriendelijke groet,
Twan
Hallo Twan, dank je voor je reactie.

Welke contacten bedoel jij? De alarmcontacten die in de centrale zitten op het I/O bord? Daar zie ik alleen relaiscontacten zitten die een common hebben en een normally open en normally closed contact. Verder geen sabotage contact.

Of bedoel je de contacten in de (draadloze) sensoren?

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Weerstanden NX10 centrale
« Reactie #3 Gepost op: maandag 8 januari 2018, 17:12 »
Twanno..............suc6.

Bart van Vliet_3020

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Harwig Beveiligingstechniek Emmen
Re: Weerstanden NX10 centrale
« Reactie #4 Gepost op: maandag 8 januari 2018, 21:42 »
De weerstanden zijn alleen bedoeld als je bedrade melders aansluit.

Uitgebreide installatie handleiding http://docplayer.nl/docview/25/5627041/#file=/storage/25/5627041/5627041.pdf

Inderdaad om storing te voorkomen sluit je de weerstand van 3k3 aan op de 2 ingangen.
Pagina 12 --> dat zit onder aan de print  [1]--=3k3=--[com]--=3k3=--[2]
BVV

mvds

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Weerstanden NX10 centrale
« Reactie #5 Gepost op: maandag 8 januari 2018, 22:05 »
De weerstanden zijn alleen bedoeld als je bedrade melders aansluit.

Uitgebreide installatie handleiding http://docplayer.nl/docview/25/5627041/#file=/storage/25/5627041/5627041.pdf

Inderdaad om storing te voorkomen sluit je de weerstand van 3k3 aan op de 2 ingangen.
Pagina 12 --> dat zit onder aan de print  [1]--=3k3=--[com]--=3k3=--[2]
Die handleiding heb ik ook maar daar zie ik niks in terug over het gebruiken van weerstanden. Wat ik op zich vreemd vind aangezien het de installateurshandleiding is. Als de weerstanden noodzakelijk zijn lijkt het mij dat het in die handleiding zou moeten staan.

Maar bedankt, ik zal de weerstanden plaatsen

Bart van Vliet_3020

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Harwig Beveiligingstechniek Emmen
Re: Weerstanden NX10 centrale
« Reactie #6 Gepost op: maandag 8 januari 2018, 22:38 »
Dat komt omdat het ook zonder kan. De 1 zet ze inde programmering uit en de ander plaats er een weerstandje.
BVV

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Weerstanden NX10 centrale
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 9 januari 2018, 22:23 »
Dat komt omdat het ook zonder kan. De 1 zet ze inde programmering uit en de ander plaats er een weerstandje.

Kleine aanvulling: beunhazen en amateurs zetten dat misschien uit in de programmering, elk zichzelf respecterende beveiligingsmonteur zal gewoon netjes met EOL’s werken.

mvds

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Weerstanden NX10 centrale
« Reactie #8 Gepost op: zondag 14 januari 2018, 20:02 »
Kleine aanvulling: beunhazen en amateurs zetten dat misschien uit in de programmering, elk zichzelf respecterende beveiligingsmonteur zal gewoon netjes met EOL’s werken.
Dat lijkt mij ook het beste ja.

Zijn er nog meer weerstanden nodig binnen de centrale? Ik heb er nu een zitten op zone 1 en zone 2 en ook op de interne Bell aansluitingen (om de sirene fout te voorkomen)

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Weerstanden NX10 centrale
« Reactie #9 Gepost op: zondag 21 januari 2018, 17:28 »
Ik zou per zone twee weerstanden gaan gebruiken, 1 weerstand is nog steeds Jan de Beunhaas.