Auteur Topic: Rooster nog niet gehad.  (gelezen 9861 keer)

Martos

  • Gast
Re: Rooster nog niet gehad.
« Reactie #15 Gepost op: zondag 19 november 2017, 06:34 »
@planner ; Het kan zeker anders, de 'oude' situatie met een vierweeks rooster, een 'd' code 30% bij werken op je vrije dag en een dienst van meer dan 9 uur op 50 % lijkt wel uitgewist bij de meesten. De vakbondsleden hebben zich blind gestaard op de 5,25 % verhoging die uit eigen zak kwam, dag vrije tijd. Vervolgens zitten we nu al meer dan vier jaar met een roostersystematiek en een cao tekst die je op verschillende manieren kan interpreteren. Hierdoor is de zogenoemde privétijd geen privétijd meer maar ben je 24/7 inzetbaar als het aan de cao-planning ligt. Er zijn twee dingen waar ook de werkgevers aan mee moeten werken wil je deze branche nog leuk houden. Dat zijn naar mijn mening een betere financiële waardering (een procent of 10, ga ik uit van 2% per jaar over de afgelopen 5 jaar) en een roostersystematiek waar in enige mate wel flexibiliteit in mag zitten, maar waarin ook duidelijk is dat de beveiliger een privéleven heeft waarin hij/zij afspraken maakt. En als er nu een cao komt maak dan ook afspraken naar de toekomst toe, niet voor een half jaar, maar trek 2 of 3 jaar uit. In oktober dit jaar zijn er gigantisch veel cao's afgesloten met gemiddelde stijging over dit jaar van 1,7 % en de beveiligingsbranche zit weer aan de onderkant....

@ maruice1982 / its me only me ; Om dat te voorkomen kan het rooster ook per mail verzonden worden, als een portaal-insight niet werkt, heeft de werkgever een probleem. Jij moet je rooster hebben op uiterlijk donderdag anders is de verschuivingstoeslag van toepassing en dat kan de planning niet af doen met 'er was storing' oid. Had het er niet bij laten zitten..

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Rooster nog niet gehad.
« Reactie #16 Gepost op: maandag 20 november 2017, 11:43 »
@planner ; Het kan zeker anders, de 'oude' situatie met een vierweeks rooster, een 'd' code 30% bij werken op je vrije dag en een dienst van meer dan 9 uur op 50 % lijkt wel uitgewist bij de meesten. De vakbondsleden hebben zich blind gestaard op de 5,25 % verhoging die uit eigen zak kwam, dag vrije tijd.

Nostalgie. Maar zoals ik al vaker geschreven heb, als jullie er zo mee zitten, waarom komen jullie dan niet eens een keer in actie, in plaats van te blijven klagen hoe slecht het is geworden?

Vervolgens zitten we nu al meer dan vier jaar met een roostersystematiek en een cao tekst die je op verschillende manieren kan interpreteren.

Volgens mij vallen de interpretatieverschillen van de nieuwe roostersystematiek reuze mee.

Hierdoor is de zogenoemde privétijd geen privétijd meer maar ben je 24/7 inzetbaar als het aan de cao-planning ligt.

Als je de CAO gewoon letterlijk neemt zo als het er staat, ontstaat er weliswaar een onwerkbare situatie, maar ben je zeker niet 24/7 inzetbaar.

Er zijn twee dingen waar ook de werkgevers aan mee moeten werken wil je deze branche nog leuk houden. Dat zijn naar mijn mening een betere financiële waardering (een procent of 10, ga ik uit van 2% per jaar over de afgelopen 5 jaar)

Als jij werkelijk denk dat er een verhoging van 10% uit moet komen, dan weet ik zeker dat jij van een koude kermis thuis gaat komen

en een roostersystematiek waar in enige mate wel flexibiliteit in mag zitten, maar waarin ook duidelijk is dat de beveiliger een privéleven heeft waarin hij/zij afspraken maakt.

Werk eens wat uit, en leg het aan de vakbonden voor

En als er nu een cao komt maak dan ook afspraken naar de toekomst toe, niet voor een half jaar, maar trek 2 of 3 jaar uit. In oktober dit jaar zijn er gigantisch veel cao's afgesloten met gemiddelde stijging over dit jaar van 1,7 % en de beveiligingsbranche zit weer aan de onderkant....

En jij wilt met 10% aan de bovenkant zitten

@ maruice1982 / its me only me ; Om dat te voorkomen kan het rooster ook per mail verzonden worden, als een portaal-insight niet werkt, heeft de werkgever een probleem. Jij moet je rooster hebben op uiterlijk donderdag anders is de verschuivingstoeslag van toepassing en dat kan de planning niet af doen met 'er was storing' oid. Had het er niet bij laten zitten..

Nogmaals, de verschuivingstoeslag is niet zo maar van toepassing. Die is alleen van toepassing wanneer de werknemer(s) akkoord gaan. Er is dus ook nog een andere optie!

maurice1982

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rooster nog niet gehad.
« Reactie #17 Gepost op: maandag 20 november 2017, 13:36 »
Ik heb zojuist mijn diensten (woensdag avond t/m zondag avond) officieel geweigerd. Ff de reactie afwachten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Rooster nog niet gehad.
« Reactie #18 Gepost op: maandag 20 november 2017, 14:52 »
Ik heb zojuist mijn diensten (woensdag avond t/m zondag avond) officieel geweigerd. Ff de reactie afwachten.

Dan kunnen ze de diensten natuurlijk gaan verplichten, en krijg je geen verschuivingstoeslag, maar dat zijn dan allemaal jokers die ingezet worden. En wanneer de jokers in een jaar opzit, dan heb jij de volledige zeggenschap over jou vrije tijd. Althans, zo staat het in de CAO, nu inderdaad dus kijken hoe dit in de praktijk uitpakt?

maurice1982

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rooster nog niet gehad.
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 22 november 2017, 14:50 »
Werkgever gaat akkoord met de toeslagen. Eind goed al goed.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Rooster nog niet gehad.
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 22 november 2017, 16:17 »
Werkgever gaat akkoord met de toeslagen.

Jij snapt er volgens mij helemaal niets van! Een werkgever kan helemaal niet akkoord gaan met de toeslagen, JIJ kan akkoord gaan met de wijziging, en verkrijgt daardoor automatische recht op de toeslagen. Als jij niet akkoord gaat dan kan de werkgever 2 dingen doen

1 hij laat het er bij
2 jij wordt verplicht om toch te komen, en hebt geen recht op toeslagen.

Maar doordat jij, en met jou eigenlijk iedereen, zich helemaal blind staart op die toeslagen, komen werkgever er dus mee zeg en bepalen zij jullie priveleven, door jullie 'af te kopen'. Maar wat stelt die toeslag nu voor? Laat je gewoon 8 x verplichten, en vanaf dat moment bepaal jij wanneer jij wel of niet buiten de (op tijd) vastgestelde tijdvakken komt werken, en hebt dan weer gewoon recht op de toeslag als jij akkoord gaat.

Eind goed al goed.

Oh ja? Jij bent blij met de gang van zaken, en met de roostersystematiek? En dat jij moet smeken om een toeslag? Lees nu gewoon wat de CAO zegt, en ga je er gewoon eens aan houden. Als veel beveiligers dat nu eens zouden doen, wedden dat de werkgevers dan heel snel om tafel gaan zitten om de roostersystematiek aan de kaak te stellen? Want zoals het er nu staat, zijn zij veel te afhankelijk van de werknemers. In plaats daarvan laten jullie door een toeslag in de luren leggen, en lopen jarenlang steen en been te klagen, terwijl als jullie nu eens SAMEN op gaan trekken, jullie echt wel iets kunnen bereiken.
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 november 2017, 16:22 door Planner »