Auteur Topic: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)  (gelezen 4947 keer)

TyLo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Gepost op: vrijdag 23 juni 2017, 18:51 »
Beste leden,

Eind februari heb ik een (rooster)vrije dag aangevraagd voor volgende week zaterdag.
Hierop kreeg ik het antwoord van de planning "Bedankt voor het doorgeven. Ik zet het in het systeem".

Eind deze middag ontvang ik mijn rooster voor de maand Juli.
Waarop op mijn aangevraagde dag staat " Roostervrij verzoek - Geannuleerd".
Vervolgens direct de planning geprobeerd te bellen. Uiteraard niet bereikbaar maar dat ter zijde.
Piket gebeld, en laat dat precies de persoon zijn voor wie ik die dag ben ingeroosterd (Evenementen-klus).
Die overigens ook op de hoogte was van het feit dat ik die dag niet kon gezien hij me vorige week al gevraagd had om op 1 juli te werken en ik dit geweigerd heb met daarbij de reden. En dat begreep hij.

Nu komt ie met het verhaal dat er van bovenaf (management) besloten is dat alle roostervrije aanvragen voor 1 juli zijn geannuleerd gezien er teveel klussen zijn en de planning daar geen rekening mee gehouden heeft met het toewijzen van vrije dagen.

Het is algemeen bekend dat we structureel te kort aan personeel hebben. Dus hadden ze dit mijn inziens al veel eerder kunnen zien aankomen. Daarom vind ik het behoorlijk kwalijk dat ze dit zonder overleg hebben gedaan. Zelfs geen voor aankondiging niets ?!

Wat is jullie advies.

Ik val overigens (zoals men mss al vermoede) onder het "fantastische" CAO Beveiliging VBe.
En heb een 0 uren contract voor Horeca/Evenementen. Maar ook een 20 uur contract PB (ja ja ik weet het ... rare contstructie ).



Martos

  • Gast
Re: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 juni 2017, 20:28 »
Zoals je schrijft, hebben ze goedkeuring gegeven dat deze zaterdag een vrije dag is. Daar kunnen ze niet zomaar op terugkomen. Aangezien je een evenementen 0 uren contract is, je waarschijnlijk onder dit contract een evenement gaat werken, hoef je niet te werken, want met een 0 uren contract ben je niet verplicht te werken, wel is het voor de werkgever wenselijk dat ze een beroep kunnen doen op de 'grote' evenementen als er veel mankracht nodig is, alleen hadden ze dit ook aan kunnen geven ipv Hierop kreeg ik het antwoord van de planning "Bedankt voor het doorgeven. Ik zet het in het systeem". Advies; kijk in het cao naar je rechten en plichten en ga in overleg met de planner of leidinggevende. Succes.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017, 00:20 »
Het is vrij simpel. Artikel 15 lid 7 van de CAO (Evenementen en Horeca Branche) zegt:

"De oproepkracht is, tenzij de werkgever en de werknemer schriftelijk andere afspraken maken in de arbeidsovereenkomst niet verplicht gehoor te geven aan een oproep."

Nu zou het zo kunnen zijn dat er in de arbeidsovereenkomst is overeengekomen dat jij wel verplicht zou zijn. Maar zelfs dan kan men daar natuurlijk geen beroep meer op doen als jij maanden van te voren aan hebt gegeven dat jij niet beschikbaar was, dat toentertijd geen probleem was en in de systeem is verwerkt. Dat jouw werkgever vervolgens te veel werk aanneemt is het probleem van je werkgever, en niet van jou.

Maar goed, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende zaken. Succes....

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017, 04:23 »
Reden te meer om niet te werken in de beveiliging.

TyLo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Re: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Reactie #4 Gepost op: maandag 26 juni 2017, 14:54 »
Planner,

Zag idd dat ze n artikel in het contract hebben gezet dat een oproepkracht verplicht is om gehoor te geven aan de opdracht  :(

Maar ik voelde de bui al hangen dat ze me dan een object klus zouden gaan geven die dag zodat ze weer aanspraak konden maken op mijn contract PB.

Echter nadat ik vrijdag al duidelijk had gemaakt (met kopie van de bevestiging van Februari) dat ik sowieso niet ga werken die dag.

Vanmorgen kreeg ik n belletje van de TL Evenementen/Horeca dat de dienst eraf gehaald is.
Al kon ik aan de stem horen dat het niet van harte ging.

Bedankt voor het advies.
Eind goed al goed.
Maar na 18 jaar in het vak is het tijd dat ik echt afscheid ga nemen van deze branche. Heb het zo zien veranderen
In de loop der jaren dat ik er nu echt klaar mee ben.
De sollicitatie voor een andere baan is er al uit, ben al door de 1ste selectie heen en ontvang tzt een uitnodiging voor een gesprek... ;D

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 juni 2017, 16:32 »
Zag idd dat ze n artikel in het contract hebben gezet dat een oproepkracht verplicht is om gehoor te geven aan de opdracht  :(

Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij 7/24/365 maar in de houding moet springen wanneer er werk is! Jij hebt ook een contract PB voor 20 uur. Dat betekend dat volgens die CAO jij maximaal 200 uur per 4 weken beschikbaar zou moeten zijn, de rest is vrije tijd. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat zij jou dan in die 'vrije' tijd maar gewoon op gaan roepen onder het andere contract. Sowieso vind ik dit soort constructies maar vaag, het is een manier om zo goedkoop mogelijk uit te zijn als werkgever, en als werknemer heb je het nakijken!

De sollicitatie voor een andere baan is er al uit, ben al door de 1ste selectie heen en ontvang tzt een uitnodiging voor een gesprek... ;D

Heel verstandig. Succes....

TyLo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Re: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 27 juni 2017, 12:28 »
Ik sta na 18 jr nergens meer van te kijken.
Het is maar goed dat de vaste klus die ik draai zo ontzettend leuk vind dat ik mijn (resterende) tijd wel door. Maar hoop echt dat ik tzt uit deze branche kan stappen.  De koek is op wat dat betreft.

TyLo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Re: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 28 juni 2017, 16:44 »
Bijzondere wending...
Ik moet me deze week op kantoor (HR) melden n.a.v. "het misverstand" :-(


TyLo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Re: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 28 juni 2017, 17:36 »
Heb zojuist even contact gehad met Bond.
Mochten ze het roostertechnisch toch niet rond kunnen krijgen (en dat vrees ik ondanks dat ik nu de 2e toezegging heb gehad dat ik die dag niet hoef te werken) kunnen ze het nog onder "zwaarwegend bedrijfsbelang" gooien.

Ik ga natuurlijk van het ergste uit. Mss loopt het af met een sisser, maar de ervaring leert dat er vast een addertje onder het gras zit voor dit gesprek.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Weigering 1 dags verlof (4 mnd geleden aangevraagd)
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 28 juni 2017, 23:08 »
Heb zojuist even contact gehad met Bond.
Mochten ze het roostertechnisch toch niet rond kunnen krijgen (en dat vrees ik ondanks dat ik nu de 2e toezegging heb gehad dat ik die dag niet hoef te werken) kunnen ze het nog onder "zwaarwegend bedrijfsbelang" gooien.

Dat is dan een heel slechte advocaat (of waarschijnlijk slechts juridisch medewerker). Lees de jurisprudentie er maar op na, voordat een rechter meegaat in het argument "zwaarwegend bedrijfsbelang" dan moet de werkgever er echt alles aan gedaan hebben, en daar zie ik in dit verhaal helemaal niets van!

Denkt deze advovaat/juridisch medewerker dat jij een soort slaaf bent die ten allen tijde klaar moet staan voor een werkgever?

Ik ga natuurlijk van het ergste uit. Mss loopt het af met een sisser, maar de ervaring leert dat er vast een addertje onder het gras zit voor dit gesprek.

Ik ben heel benieuwd?