Auteur Topic: LET OP!! WETSWIJZIGING BETREFT AANHOUDING DOOR BURGER.  (gelezen 23026 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: LET OP!! WETSWIJZIGING BETREFT AANHOUDING DOOR BURGER.
« Reactie #15 Gepost op: zondag 2 april 2017, 22:02 »
Je hebt gelijk, ik zeg dit verkeerd.. In de volksmond word gezegd dat je het in beslag neemt. Maar eigenlijk neem je iets in, zonder teruggave.

Zelfs nadat ik het je uitleg, snap je het nog steeds niet. Je neemt helemaal niets in, want daar heb jij helemaal niet de bevoegdheid toe. Wanneer de betrokkene naar binnen wil, heeft deze de mogelijkheid om vrijwillig de voorwerpen/goederen af te geven.

En waarom zou jij dit even wel uitleggen?

Omdat jij er steeds een verkeerde draai aan geeft!

Onder je hoede nemen? Dus met andere woorden je neemt in beslag.

Nee hoor. Ik wil er namelijk geen strafbaar feit mee bewijzen, iets mee van straat halen of iets af pakken wat met crimineel geld gekocht. Maar belangrijker nog, ik mag helemaal niets in beslag nemen. Ik hou het even onder mijn hoede voor mijn eigen veiligheid, niets meer, niet minder. Ik laat het lekker aan de politie over wat deze er mee willen doen.

Wat als ik weiger af te staan?

Dan mag de verdachte dit aan de politie uitleggen.

Als ik voorwerpen/middelen moet innemen omdat het in strijd is met de huisregels,

In huisregels mag helemaal niet staan dat jij iets in moet nemen. Er kan/mag slechts instaan welke goederen er niet naar binnen mogen. De betrokkene moet altijd de mogelijkheid krijgen om met zijn goederen rechtsomkeert te maken.

dan krijgen ze het niet terug. Daar heb je de mankracht niet voor.

Dat snap ik, en dat is meestal zo. Maar dat moet je uiteraard wel even zeggen wanneer iemand iets vrijwillig afgeeft!

Volgens mij lees jij niet goed, we hadden het ook over een aangehouden persoon, maar dat het in bepaalde situaties beter is, dat wel het wel in beslag kunnen nemen.

Als ik het zo lees, dan neem jij zo'n beetje alles in beslag, of het nu mag of niet!

Dat ik iemand afzonder en fouilleer, ziet niemand, dus is het welles/nietes spel mocht een aangehouden persoon hier over mopperen.

Oh, en daarmee is de kous dus af?

Iets in beslag nemen en overdragen aan een politieagent, en de aangehouden persoon moppert hier over, dan heb je een getuige en ga je dus nat.

Ah, zo sta jij er in....

het is niet altijd mogelijk om een collega erbij te halen. Als ik alleen of met 2 man bij een deur sta, dan kan ik niet met 2 man in een hokje gaan staan totdat de politie er is.

En dan?

Je bent het inderdaad niet verplicht, maar om de horeca weer als voorbeeld te nemen. Een uitbater betaald mij voor bepaalde werkzaamheden. 1 van deze werkzaamheden is ook dat wanneer er een mishandeling plaatsvonden heeft, en er wil iemand aangifte doen, dat ik de verdachte in kwestie bij mij hou totdat de politie er is. En je hebt alleen een dwangmiddel om een verdachte bij je te houden, door te gaan aanhouden. Ten behoeve van mijn werk, zal ik dit dan ook altijd proberen te doen.

Het lijkt mij volstrekt logisch dat in dit soort situaties jij en je collega's er alles aan doen om deze verdachte aan te houden. Maar dat is toch heel wat anders als het uitvoeren van een toegangscontrole waarbij je de bezoeker fouilleert en probeert goederen die niet wenselijk zijn buiten de deur te houden, waar we het volgens mij steeds over hebben.

De kennis is er zeker wel.

Nou, als ik het zo lees dan denk ik daar anders over.

Alleen denk ik dat er een groot verschil is tussen jou en mij. Jij zit lekker achter je computertje de roosters in elkaar aan het flansen, en ik sta in de praktijk. Want als jij namelijk wel de nodige praktijkervaring zou hebben( en dan heb ik het niet over alarmpjes rijden in de nacht), dan heb je een hele andere mening.

Ik denk dat ik veel meer mensen heb gefouilleerd dan menigeen hier op dit forum! Ik heb alleen geen ervaring in de horeca, en als ik zie wat er in de horeca gebeurd, en als ik jou verhalen lees, dan gaat dat ook nooit gebeuren!

Theorie en praktijk liggen ver uit elkaar.

Dat hoeft helemaal niet. Alleen ben je er zelf bij hoe ver je van de theorie af wil wijken. Zolang je maar beseft dat je gewoon een burger bent zonder bevoegdheden dan kom je een heel eind. Maar als je jezelf bevoegdheden gaat toe eigenen, tja, dan worden het een heel ander verhaal!

In de praktijk moet je soms dingen doen, wat niet overeenkomt met de regeltjes.

Je MOET helemaal niets.

Maar om het over bevoegdheden te hebben. Denk je dat een agent niet soms afziet van de regeltjes om iets voor elkaar te krijgen? Dan gebeurt in de praktijk toch regelmatig.

Dat zal best, maar omdat iemand anders in de sloot springt, daarom hoef jij er toch niet achteraan te springen. Maar om even bij dit voorbeeld te blijven. Er zijn zat agenten die inderdaad de regeltjes oprekken en vervolgens de deksel op de neus krijgen en een disciplinaire straf of erger krijgen.

Jij kunt wel meer verwachten. Maar waarom moeten ze meer dan gemiddeld op de hoogte zijn? Ze moeten de kennis hebben die ze leren in het boek tijdens de opleiding, want jij bent toch zo van de boeken?

Precies, dat is de kennis waar ik op doel. Kennelijk ben jij veel van die kennis al weer vergeten, want jou praktijk ziet er heel anders uit. Ik heb mij met die kennis vele jaren in de praktijk prima kunnen redden.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: LET OP!! WETSWIJZIGING BETREFT AANHOUDING DOOR BURGER.
« Reactie #16 Gepost op: maandag 3 april 2017, 00:26 »
Citaat
Zelfs nadat ik het je uitleg, snap je het nog steeds niet. Je neemt helemaal niets in, want daar heb jij helemaal niet de bevoegdheid toe. Wanneer de betrokkene naar binnen wil, heeft deze de mogelijkheid om vrijwillig de voorwerpen/goederen af te geven.

Ik snap het vrij goed. Maar als iemand mij iets afgeeft, neem ik het dus in.. Het is niet zo ingewikkeld hoor.


Citaat
Nee hoor. Ik wil er namelijk geen strafbaar feit mee bewijzen,iets mee van straat halen of iets af pakken wat met crimineel geld gekocht. Maar belangrijker nog, ik mag helemaal niets in beslag nemen. Ik hou het even onder mijn hoede voor mijn eigen veiligheid, niets meer, niet minder. Ik laat het lekker aan de politie over wat deze er mee willen doen.

Je weet er een mooie draai aan te maken... Iets onder je hoede nemen, dus afpakken mag niet.. Maar als het in jou straatje past, dan praat je op eens goed?

Citaat
Dan mag de verdachte dit aan de politie uitleggen.
En als de verdachte wegloopt?

Citaat
In huisregels mag helemaal niet staan dat jij iets in moet nemen. Er kan/mag slechts instaan welke goederen er niet naar binnen mogen. De betrokkene moet altijd de mogelijkheid krijgen om met zijn goederen rechtsomkeert te maken.
het is ook geen moeten, het is een keuze die een bezoeker maakt. Wil ik naar binnen, dan geef ik het af, geef je het niet af, dan word je de toegang geweigerd. Maar voor de hele avond voor het geval hij het even weg wil moffelen en alsnog naar binnen gaat.

Citaat
Dat snap ik, en dat is meestal zo. Maar dat moet je uiteraard wel even zeggen wanneer iemand iets vrijwillig afgeeft!
Uiteraard!

Citaat
Als ik het zo lees, dan neem jij zo'n beetje alles in beslag, of het nu mag of niet!
Je mag je eigen draai eraan geven. Maar ik neem inderdaad iets in op moment dat het gevaar oplevert, of opleveren kan. En als jij daar een in beslagname van maken wil, is dat jou interpretatie.

Citaat
Oh, en daarmee is de kous dus af?
Kort door de bocht.. Maar ja! Mijn veiligheid en die van collega's/bezoekers staat op nr 1.

Citaat
Ah, zo sta jij er in....
Yupz

Citaat
En dan?
Dan moet ik het dus met mezelf zien op te lossen. Een verdachte laten gaan is geen optie, dus dan neem ik maatregelen. En als dat dan moet zijn dat ik iemand fouilleren moet, of iets in beslag moet nemen wat officieel niet mag, dan is dat maar. Ik doe er niemand kwaad mee, maar kan er wel kwaad mee voorkomen.

Citaat
Het lijkt mij volstrekt logisch dat in dit soort situaties jij en je collega's er alles aan doen om deze verdachte aan te houden. Maar dat is toch heel wat anders als het uitvoeren van een toegangscontrole waarbij je de bezoeker fouilleert en probeert goederen die niet wenselijk zijn buiten de deur te houden, waar we het volgens mij steeds over hebben.
Het begint bij de toeganscontrole... Deze moet strak. Jij moet voorkomen dat er niks mee naar binnen mag wat schadelijk kan zijn voor je mede bezoekers en/of collega's. Vind je dus wat, en dat heeft niet echt een grond om aan te houden, dan neem je dat in. Je hebt kleine scherpe mesjes in allerlei vormen, waar je veel schade mee kunt aanbrengen, maar op zich niet verboden is.
Dan kun je je zelf de vraag stellen waarom een persoon dit bij zich heeft? Dan heb je meerdere negatieve scenario's, dan positieve. Dus dan neem ik die in of je nu wil of niet. Tevens word je de toegang op grond daarvan sowieso ontzegd.
Heb ik politie in de buurt staan, dan breng ik die op de hoogte, en anders neem ik het zelf in en draag ik het aan het einde van de dienst over aan de politie.

maar zal ik je wat leuks vertellen? Treft een politieagent een dergelijk mesje aan, dan word deze 9 van de 10 keer gewoon ingenomen... Foei slechte agenten zijn dat dan he!

Citaat
Nou, als ik het zo lees dan denk ik daar anders over.
Dat mag jij vinden!

Citaat
Ik denk dat ik veel meer mensen heb gefouilleerd dan menigeen hier op dit forum! Ik heb alleen geen ervaring in de horeca,
Aha, als dit dit zo is wat jij zegt, dan heb je dus heeeeel wat ervaring op gebied van fouillering op evenementen!

Ook de grote evenementen? Dan weet je namelijk, dat de regel gehanteerd word, dat wanneer je het bordje van de huisregels voorbij bent, de voorwerpen per definitie worden ingenomen, ZONDER dat de bezoeker even terug kan naar de auto, want met 50.000 bezoekers is dit niet haalbaar. Enige uitzondering is dat je weggaat en dus niet meer binnenkomt.

En dan worden deo's/parfum/cremepjes/eten/drinken/drugs etc etc etc gewoon ingenomen zonder dat je het terug krijgt. Want je bent voorbij de huisregels, en zodra je het terrein betreed, geen je dus aan akkoord te gaan met de huisregels.

Maar dit klopt ook niet zeker met al je ervaring?

Citaat
en als ik zie wat er in de horeca gebeurd, en als ik jou verhalen lees, dan gaat dat ook nooit gebeuren!
Ik weet ook wel zeker dat jij hier het type ook niet voor bent.

Citaat
Dat hoeft helemaal niet. Alleen ben je er zelf bij hoe ver je van de theorie af wil wijken. Zolang je maar beseft dat je gewoon een burger bent zonder bevoegdheden dan kom je een heel eind. Maar als je jezelf bevoegdheden gaat toe eigenen, tja, dan worden het een heel ander verhaal!
Soms is het niet anders! Maar die praktijk ervaring mis jij waarschijnlijk....

Citaat
Je MOET helemaal niets.
Soms zit je in situaties waarbij je geen keuze meer hebt, en dus moet...

Citaat
Dat zal best, maar omdat iemand anders in de sloot springt, daarom hoef jij er toch niet achteraan te springen. Maar om even bij dit voorbeeld te blijven.
Dat hoeft ook niet, maar jij hebt het er steeds over dat ik kennis mis, en niet weet dat ik dezelfde bevoegdheden als een burger hebt. Maar iemand die dus meer kennis heeft dan ik, en meer bevoegdheden heeft, dat zelfs deze categorie wel eens moet afwijken, omdat de praktijk soms situaties heeft, wat niet in de boeken beschreven is.

Citaat
Er zijn zat agenten die inderdaad de regeltjes oprekken en vervolgens de deksel op de neus krijgen en een disciplinaire straf of erger krijgen.
Dat klopt... En dat is ook terecht. Ik zal ook de laatste zijn die zal gaan klagen als ik veroordeeld word, als ik mij niet aan de regels heb gehouden. Ik doe het immers zelf. Neemt niet weg dat ik dit risico soms neem.

Citaat
Precies, dat is de kennis waar ik op doel. Kennelijk ben jij veel van die kennis al weer vergeten, want jou praktijk ziet er heel anders uit.
Klopt, omdat praktijk en theorie soms ver van elkaar af liggen.

Citaat
Ik heb mij met die kennis vele jaren in de praktijk prima kunnen redden.
Tja als je achter je computertje zit, surveillance rijd, of lekker achter een balie op een object zit, dan red je je inderdaad prima met je geleerde kennis.

Maar ik nodig je uit om eens een keer een heel weekend met mij mee te lopen in de horeca. En dan loop je mee bij een nogal harde deur. mag jij het weekend erop de deur draaien zoals jij het "geleerd" hebt in de boeken.
Uiteraard betaald en wel, die investering wil ik wel maken.
Ik weet wel zeker dat jij hier niet op in gaat, omdat je dan eigenlijk al weet dat je keihard op je bek zal gaan met je gestudeerde kennis...

Maar achter je computertje is het makkelijk oordelen en je mening verkondigen!!!