Auteur Topic: Studieovereenkomst MBO-Coordinator  (gelezen 7591 keer)

Loodewijcksen

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Gepost op: vrijdag 23 december 2016, 15:10 »
Hallo,

Een aantal weken geleden is mij een studieovereenkomst aangeboden voor de MBO-coördinator opleiding. Ik heb deze tot op de dag van vandaag nog niet ondertekend geretourneerd omdat de terugbetalingsregeling mij wat 'over de top' lijkt. Ik hoor graag of jullie hier anders over denken. Buiten de, in mijn ogen, normale overeenkomsten zoals; wanneer de werknemer voortijdig de opleiding staakt, het dienstverband op zijn/haar initiatief eindigt en de opleiding niet met goed gevolg wordt afgesloten, zit ik vooral met de volgende punten een beetje in mijn maag.

- Vanaf het moment waarop de kosten voor de studie verschuldigd zijn tot 2 jaar na afronding van de studie, strekken de volledig door de werkgever gemaakte kosten (100%)
- Vanaf 2 jaar na afronding tot 4 jaar na afronding studie, strekken de volledig door de werkgever gemaakte kosten voor 50%
- Vanaf 4 jaar na afronding tot 6 jaar na afronding studie, strekken de volledig door de werkgever gemaakte kosten van 25%

Wat mij een beetje tegenhoud is het feit dat ik dan nog 6 jaar werkzaam moet zijn om zonder enige terugbetaling het bedrijf te mogen verlaten. Zijn er hier mensen die hier anders over denken? En mag dit überhaupt wel?

Mijn dank is groot.

Groet,

Erik


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 december 2016, 15:26 »
Er bestaan geen regels over de maximale termijn, dus in principe mag de termijn van 6 jaar. Maar er is natuurlijk wel jurisprudentie:

http://www.wetrecht.nl/studiekosten-terugbetalen/

Ik persoonlijk vind 6 jaar voor een dergelijke opleiding buiten proportioneel. We hebben het namelijk niet over een opleiding van vele (tien) duizenden euro's waar de werkgever jarenlang over moet doen om deze kosten terug te gaan verdienen.

Wel moet er altijd naar rato terugbetaald worden. Dus als de termijn 6 jaar is, dan zou jij na 1 jaar 83,33 % terug moeten betalen, na 2 jaar 66,66%, na 3 jaar 50%, na 4 jaar 33,33%, na 5 jaar 16,66% en na 6 jaar niets meer.

Dus ik denk dat jouw werkgever deze regeling moet aanpassen, en ook nog maar eens goed na moet gaan denken over de duur (2 a 3 jaar lijkt mij niet meer dan normaal)

Overigens geld bovenstaande alleen wanneer het om een vrijwillige opleiding gaat. Gaat het om een opleiding die de werkgever jou wil laten doen dan is één en ander gewoon in de CAO geregeld in artikel 61
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 december 2016, 15:29 door Planner »

Loodewijcksen

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 december 2016, 16:34 »
Beste Planner,

Allereerst dank voor je informatieve antwoord. Het totaalbedrag van de opleiding is 2500,-, dit staat weergeven in de overeenkomst. Een punt uit je antwoord is mij onduidelijk; wat bedoel je met wanneer het om een vrijwillige opleiding gaat of een opleiding die de werkgever mij wilt geven? In mijn geval is het namelijk als volgt; ik heb al een aantal jaar een leidinggevende functie, maar daar ik de papieren er niet voor heb behaald wordt mij nu deze opleiding aangeboden. Ik mag dit dus ook niet doen, maar dan zal ik niet (lees: nooit) naar mijn werkzaamheden betaalt worden en dus net zoveel als een ieder ander van mijn leeftijd verdienen met MBO-2.

Wederom bedankt.

Groet,

Erik

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 24 december 2016, 12:37 »
Ik mag dit dus ook niet doen, maar dan zal ik niet (lees: nooit) naar mijn werkzaamheden betaalt worden en dus net zoveel als een ieder ander van mijn leeftijd verdienen met MBO-2.

Een raar verhaal. Jij moet betaald krijgen voor de werkzaamheden die jij verricht, niet voor de opleidingen die jij wel of niet gevolgd hebt. Kijk eens in Bijlage 2, II van de CAO. Daar staan de functies, waarbij er steeds staat "mits die voldoet aan het gestelde onder .... of daarmee gelijk te stellen kennis en/of ervaring"

Wanneer jij een bepaalde opleiding niet hebt die eigenlijk wel bij je functie hoort, dan moet jij of die functie niet krijgen, of de werkgever vind andere zaken (ervaring, kennis) ook voldoende om jou toch die functie te geven, maar dan moet deze er ook voor betalen, hetzij om jou in deze functie (inclusief de daarbij behorende salarisschaal) te plaatsen, of om jou tijdelijk deze functie waar te laten nemen en dan de toeslag uit artikel 43 te betalen.

Het heeft er in dit geval alle schijn van dat jouw werkgever voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Jij krijgt ten eerste niet betaald voor de functie die jij uitoefent, en vervolgens biedt jou werkgever je een cursus aan zodat jij in staat bent om jouw functie goed of beter uit te kunnen oefenen, dus dat is dan gewoon een "verplichte opleiding" zoals benoemt in artikel 60 van de CAO, en dus geldt daar een termijn van maximaal 2 jaar voor om deze (gedeeltelijk) terug te betalen, mocht jij voortijdig vertrekken, zie artikel 61.

Ik denk dat jij maar eens een goed gesprek met je werkgever moet gaan voeren. Overigens heb jij recht om met terugwerkende kracht 5 jaar lang achterstallig salaris terug te vorderen. Ik denk dat het verstandig is om juridische bijstand te vragen (vakbond, rechtsbijstandsverzekering, Het juridisch loket) om te achterhalen waar jij precies recht op hebt, want dat is moeilijk om dat even via een forum definitief vast te stellen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 december 2016, 12:45 door Planner »

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 29 december 2016, 03:12 »
Citaat
Het heeft er in dit geval alle schijn van dat jouw werkgever voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Dit gebeurt veelal bij de wat kleinere bedrijven. Er moet een leidinggevende aangesteld worden die naast de directeur de zaken waarneemt, maar vaak te klein om dit te betalen. Als dit met wederzijds goedkeuring is, zie ik er geen kwaad in.

Citaat
Jij krijgt ten eerste niet betaald voor de functie die jij uitoefent, en vervolgens biedt jou werkgever je een cursus aan zodat jij in staat bent om jouw functie goed of beter uit te kunnen oefenen, dus dat is dan gewoon een "verplichte opleiding" zoals benoemt in artikel 60 van de CAO, en dus geldt daar een termijn van maximaal 2 jaar voor om deze (gedeeltelijk) terug te betalen, mocht jij voortijdig vertrekken, zie artikel 61.
Verplicht is het niet, zoals aangegeven, dus het is geen verplichte opleiding welke onder de voorwaarden van de CAO valt.

Citaat
Ik denk dat jij maar eens een goed gesprek met je werkgever moet gaan voeren. Overigens heb jij recht om met terugwerkende kracht 5 jaar lang achterstallig salaris terug te vorderen. Ik denk dat het verstandig is om juridische bijstand te vragen (vakbond, rechtsbijstandsverzekering, Het juridisch loket) om te achterhalen waar jij precies recht op hebt, want dat is moeilijk om dat even via een forum definitief vast te stellen.

Ik denk dat een gesprek een goed idee is, maar gelijk rechtsbijstand en salaris terugvorderen zou ik niet doen.
Je bent zelf akkoord gegaan met de huidige situatie, en als je gelijk rechtsbijstand etc inschakelt, weet je zeker dat je zonder werk komt te zitten. Dus als je dit niet wilt, zou ik niet gelijk alle stappen gaan ondernemen, en gewoon eens een gesprek aan gaan om duidelijkheid te verschaffen.


6 jaar afbouwregeling is natuurlijk onzin en veel te lang.
de kosten die je werkgever maakt, zijn aftrekbaar, dus dit levert al geld op. 2 tot maximaal 3 jaar is realistisch. Maar ook 3 jaar vind ik voor het bedrag te hoog.
Ik zou 2 jaar proberen af te dwingen, en anders zou ik de opleiding niet gaan volgen.

Ik zou dan wel een gesprek aangaan waarom ik met mijn diploma wel meer salaris krijg en zonder niet... En hierin een compromis proberen te sluiten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 29 december 2016, 09:06 »
Dit gebeurt veelal bij de wat kleinere bedrijven.

En dat is dan een argument om het ook maar te doen?

Er moet een leidinggevende aangesteld worden die naast de directeur de zaken waarneemt, maar vaak te klein om dit te betalen. Als dit met wederzijds goedkeuring is, zie ik er geen kwaad in.

Wat een onzin. Zelfs als er geen CAO zou zijn is het belachelijk om een werknemer meer verantwoordelijkheden te geven maar daar niet voor te willen betalen. In dit geval is er wel een CAO (althans die was er en heeft een nawerking), waar gewoon in staat wat er moet gebeuren. En aangezien er veelal geen gelijkwaardige verstandhouding is tussen werkgever en werknemer stelt de "wederzijdse goedkeuring"  waar jij het over hebt meestal niet zo veel voor.  De CAO is er (mede) voor om werknemers te beschermen.

Verplicht is het niet, zoals aangegeven, dus het is geen verplichte opleiding welke onder de voorwaarden van de CAO valt.

Dat lijkt mij zeker wel het geval. Na het behalen zou hij opeens wel in aanmerking komen voor loonsverhoging, dus hebben we het volgens mij gewoon over een opleiding die de werknemer in staat stelt een (toekomstige) functie te vervullen (artikel 60 lid 1), en is dat dus een verplichte opleiding (artikel 60 lid 2)

Ik denk dat een gesprek een goed idee is, maar gelijk rechtsbijstand en salaris terugvorderen zou ik niet doen.

Ik denk zeker dat je niet meteen op de stoep moet staan met rechtsbijstand en salaris terugvorderen, maar rechtsbijstand inschakelen voordat je het gesprek aangaat is zeker wel aan te raden. En wanneer de werkgever niet overstag gaat, dan zal er vroeger of later toch iets gevorderd moeten worden.

Je bent zelf akkoord gegaan met de huidige situatie,

En de werkgever maakt daar dus misbruik van. .

en als je gelijk rechtsbijstand etc inschakelt, weet je zeker dat je zonder werk komt te zitten. Dus als je dit niet wilt, zou ik niet gelijk alle stappen gaan ondernemen, en gewoon eens een gesprek aan gaan om duidelijkheid te verschaffen.

En hoe stel jij je een dergelijk gesprek voor? Waarin de werknemer dus niet precies weet wat zijn/haar rechten zijn, de werkgever de CAO overtreed waar je zelf ook mee hebt ingestemd en jij nu al waarschuwt dat hij zijn baan mogelijkerwijze kwijtraakt als hij er echt werk van wil maken. Een goed gesprek is alleen maar mogelijk wanneer beide partijen min of meer gelijkwaardig zijn. Dat is in dit geval al bijna onmogelijk, dus je goed voorbereiden, inclusief juridisch advies inwinnen, is wel het minste wat je moet doen.


6 jaar afbouwregeling is natuurlijk onzin en veel te lang.
de kosten die je werkgever maakt, zijn aftrekbaar, dus dit levert al geld op. 2 tot maximaal 3 jaar is realistisch. Maar ook 3 jaar vind ik voor het bedrag te hoog.

Precies, net zoals dat het belachelijk is om een werknemer niet te betalen voor de functie die hij/zij vervuld. Alleen zit de werknemer hier in een heel lastig parket

Ik zou 2 jaar proberen af te dwingen,

En welk "dwangmiddel" zou de werknemer dan in moeten zitten?

en anders zou ik de opleiding niet gaan volgen.

En gewoon alles laten wat het is? Geen kans op loonsverhoging, maar wel de verantwoordelijkheid dragen. En je niet kunnen ontwikkelen, omdat je werkgever belachelijke voorwaarden stelt?

Ik zou dan wel een gesprek aangaan waarom ik met mijn diploma wel meer salaris krijg en zonder niet... En hierin een compromis proberen te sluiten.

Een compromis? Waar hebben we nu toch een CAO voor. Het probleem in deze branche is dat veel te veel mensen werkgevers maar gewoon hun gang laten gaan.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 30 december 2016, 02:08 »
Citaat
En dat is dan een argument om het ook maar te doen?

Nee zeker niet, maar dit word veelal met wederzijds toestemming beslist. Ik ken vele kleine bedrijven, welke zo zijn begonnen, groter zijn geworden, en de beveiligers die toen mee dachten en wel akkoord gingen met voorwaarden welke de CAO voorschrijft. Die nu goede functies binnen het bedrijf hebben, nu het groter is, en er een prima salaris bij hebben. Dus het hoeft niet per definitie gelijk negatief te zijn.

Citaat
Wat een onzin. Zelfs als er geen CAO zou zijn is het belachelijk om een werknemer meer verantwoordelijkheden te geven maar daar niet voor te willen betalen. In dit geval is er wel een CAO (althans die was er en heeft een nawerking), waar gewoon in staat wat er moet gebeuren. En aangezien er veelal geen gelijkwaardige verstandhouding is tussen werkgever en werknemer stelt de "wederzijdse goedkeuring"  waar jij het over hebt meestal niet zo veel voor.  De CAO is er (mede) voor om werknemers te beschermen.

Dat kun je nu wel zo stellen. Maar gezien de tarieven welke tegenwoordig gehanteerd worden richting de klanten, staat het niet altijd toe om conform de CAO te betalen. Dan kun je 2 dingen doen. 1 ik weiger en ik ga failliet met het bedrijf, en alle personeelsleden staan op straat. Of je schikt en behoud je bedrijf en je houd je werknemers aan het eten. Wat zou jij kiezen?

Ik heb in de goeie periode mijn bedrijf verkocht, maar als je kijkt wat voor tarieven er nu gehanteerd worden, ook bij de grote spelers om maar aan het werk te blijven, is om te janken. De grote spelers hebben buffer en kunnen het opvangen. De MKB spelers kunnen dit niet. Dus je kunt of mee gaan, of de stekker eruit trekken.

Citaat
Dat lijkt mij zeker wel het geval. Na het behalen zou hij opeens wel in aanmerking komen voor loonsverhoging, dus hebben we het volgens mij gewoon over een opleiding die de werknemer in staat stelt een (toekomstige) functie te vervullen (artikel 60 lid 1), en is dat dus een verplichte opleiding (artikel 60 lid 2)
Die functie vervult hij al, dus is de opleiding overbodig en enkel als extra aangeboden.
Dat de werkgever een belachelijk voorstel heeft, en dan opeens wel meer wil betalen, neemt niet weg dat het geen verplichte opleiding is om je functie te kunnen blijven uitoefenen, dus ben ik van mening dat het een vrijwillige opleiding is.

Citaat
Ik denk zeker dat je niet meteen op de stoep moet staan met rechtsbijstand en salaris terugvorderen, maar rechtsbijstand inschakelen voordat je het gesprek aangaat is zeker wel aan te raden. En wanneer de werkgever niet overstag gaat, dan zal er vroeger of later toch iets gevorderd moeten worden.

Uiteraard kun je informatie inwinnen, en als je een rechtsbijstand hebt, kun je deze om de info vragen. Maar daar moet het in mijn ogen ook eerst bij blijven.

Citaat
En de werkgever maakt daar dus misbruik van. .
Wat is misbruik? als de werkgever ook gewoon minder tarief kan schrijven, is het niet geheel misbruik.
De werknemer kan ook weigeren en zoeken naar een nieuwe baan. Of hij neemt genoegen met wat er geboden word. De werkgever word altijd maar gelijk door het slijk gehaald, maar de omstandigheden zijn ook gewoon slecht, en daar kan de werkgever ook niks aan doen.

Citaat
En hoe stel jij je een dergelijk gesprek voor? Waarin de werknemer dus niet precies weet wat zijn/haar rechten zijn, de werkgever de CAO overtreed waar je zelf ook mee hebt ingestemd en jij nu al waarschuwt dat hij zijn baan mogelijkerwijze kwijtraakt als hij er echt werk van wil maken. Een goed gesprek is alleen maar mogelijk wanneer beide partijen min of meer gelijkwaardig zijn. Dat is in dit geval al bijna onmogelijk, dus je goed voorbereiden, inclusief juridisch advies inwinnen, is wel het minste wat je moet doen.
Je hoeft ook niet per definitie te weten wat je rechten zijn. Je moet als werknemer gaan nadenken wat je graag wil. Wil je bij de werkgever blijven, en ben je happy met je functie. Dan kun je een gesprek aanvragen en aangeven van joh, waarom verdien ik net zoveel als een normale beveiliger, terwijl ik meer verantwoordelijkheden heb. hier hoef je je rechten niet voor te kennen.

Wil je het uiterste uit de kan halen, en vol in de aanval gaan, ja dan moet je je rechtsbijstand erbij halen.


Citaat
Precies, net zoals dat het belachelijk is om een werknemer niet te betalen voor de functie die hij/zij vervuld. Alleen zit de werknemer hier in een heel lastig parket
Dit ben ik niet volledig met je eens, maar dat is wel te lezen aan mijn bovenstaande reacties!

De werknemer zit helemaal niet in een lastig parket. Hier heeft de werknemer ook zelf voor gekozen. Als je een CAO nastrever bent(wat je goed recht is), moet je een bedrijf zoeken die dit ook nastreeft. Ga je aan het werk bij een bedrijf die de CAO niet hanteert, moet je op voorhand nee zeggen, en verder zoeken. maar niet aan het werk gaan, en dan later lopen klagen

Citaat
En welk "dwangmiddel" zou de werknemer dan in moeten zitten?
je zou kunnen zeggen, indien je geen verhoging in je salaris krijgt, dat je de functie niet wil houden, en gewoon terug gaat naar een beveiliger.

Citaat
En gewoon alles laten wat het is? Geen kans op loonsverhoging, maar wel de verantwoordelijkheid dragen. En je niet kunnen ontwikkelen, omdat je werkgever belachelijke voorwaarden stelt?

Weer het puntje, schreeuwen nadat je getekend hebt. De voorwaarden zijn slecht, dus gewoon opzoek gaan naar een andere werkgever, want dit soort werkgevers gaan niet volgens CAO betalen, om welke reden dan ook!

Citaat
Een compromis? Waar hebben we nu toch een CAO voor. Het probleem in deze branche is dat veel te veel mensen werkgevers maar gewoon hun gang laten gaan.
En je vind dat we een top cao hebben?
We hebben een kloten CAO..... Als dit nou eens word aangepakt, en een CAO ontwikkeld, welke goed is voor werknemer en werkgever, dan heb je een basis om vanuit te gaan werken.

Maar houd de CAO ook rekening met het feit dat we als beveiligers steeds meer ingezet worden omdat de verzekering het wil? en klant dus kiest voor geld in plaats van kwaliteit?
Tarieven van 25 a 26 euro per uur, hier in het weekend een medewerker met 5 dienstjaren, weekend toeslag, reiskosten betalen? En dan als bedrijf nog een marge eruit halen voor je kleding en overige vaste kosten, en dan nog een marge voor de winst?

Ik heb het geluk dat het bedrijf waar ik nu voor werk, een grote speler in de regio is, en weinig tot geen concurrerende partijen hebben, waardoor we de tarieven deels kunnen bepalen, de klant anders geen beveiliging heeft.
Wij kunnen dus conform CAO betalen.
Maar komt er een beunhaas die er onder gaat zitten, dan kunnen wij ons uitschrijven van de KVK en stoppen.

En dat zie je teveel....
Dus zodra de controles word aangescherpt, dat bedrijven onder geen beding onder de CAO uit kunnen komen, dan gaan de uurtarieven weer omhoog, de beunhazen vallen om, en iedereen kan weer leuk verdienen.

Dan kun je gaan onderhandelen over het CAO...

Maar tot die tijd, kun je als werknemer kiezen om voor een kleine speler te werken, en afspraken maken, door van de CAO af te wijken, of je zit thuis of gaat werken in een andere branche...
Leuk is het niet, realistisch is het wel.



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 30 december 2016, 14:42 »
Ik zit jou reactie vol verbazing te lezen.

Jij wilt een betere CAO?  Wat heeft een betere CAO nu toch voor zin, wanneer jij het aan de andere kant "normaal" lijkt te vinden dat bepaalde partijen zich daar niet aan willen houden?

De problemen in deze branche zijn al vele jaren geleden begonnen met een "race to the bottom". Doordat er steeds meer (kleine) bedrijven en ZZP'ers bij zijn gekomen die in plaats van een gezond bedrijf op te richten er voor kiezen om alleen op prijs te gaan concurreren, zijn er steeds meer bedrijven die de CAO aan hun laars gaan lappen.

Bedrijven die de CAO wel willen hanteren krijgen het daardoor ook steeds moeilijker, en dan is het niet zo vreemd dat werkgevers helemaal geen betere CAO meer willen, omdat zij het dan helemaal niet meer kunnen redden tegen bedrijven die de CAO overtreden.

De enige manier waarop in deze branche een betere CAO gaat komen, is dat zowel werkgevers en werknemers niet tegen elkaar blijven vechten, maar samen op gaan trekken tegen bedrijven die de CAO doelbewust overtreden, en geen ZZP'ers en andere bedrijven in gaan huren voor belachelijk lage prijzen, waardoor de hele markt verziekt wordt. Voor de korte termijn is dat makkelijk winst maken, op de lange termijn.

Het is een kip en ei verhaal. Werknemers worden geen lid van de vakbond(en), want die doen/bereiken niets. De vakbonden bereiken niets omdat zij weinig leden hebben, en de leden die zij wel hebben wachten allemaal maar af. De vakbonden geven op hun beurt weer de leden de schuld omdat die achterover leunen.

En zo geeft iedereen elkaar (min of meer terecht) de schuld, maar zo komt niemand een stap verder. Verder denken de vakbonden (en werknemers) dat meer regeltjes een betere CAO opleveren. Ik denk dat het omgekeerde het geval is. Des te meer regels, des de groter de kans dat die regels elkaar in de weg gaan zitten, hoe onmogelijker het wordt om personeel flexibeler te planner, hoe lastiger het in deze branche gaat worden om vaste banen te creëren omdat de werkgevers wel die flexibiliteit nodig hebben, en hoe groter de kans dat er partijen zijn die bereid zijn die flexibiliteit te leveren en daarbij de CAO terzijde te schuiven. En zo is dit 1 grote vicieuze cirkel die steeds kleiner wordt.

Ook zijn de CAO partijen een aantal jaren geleden een weg ingeslagen met de nieuwe roostersystematiek, waar helemaal niemand blij mee is. Planners die ik spreek vinden het niets, werknemers vinden het niets, maar geen van de CAO partijen is bereid dit onderwerp aan te snijden, want daarmee erkennen zij de fout die zij hebben gemaakt en dat is wel het laatste wat zij bereid zijn te doen.

En ondertussen zijn de werknemers in deze branche de dupe, hoewel zij het dus eigenlijk zelf laten gebeuren, want waar de bonden zeker een punt hebben, is dat in deze branche de werknemers niet bereid zijn om voor hun belangen op te komen. Dan moet je dus ook niet verbaast zijn dat vakbonden geen vuist kunnen maken tijdens CAO onderhandelingen.

Persoonlijk snap ik de roep van beveiligers om "meer voorspelbare roosters" niet? Natuurlijk, ik snap best dat dat heel prettig is. Maar de beveiliging is nu eenmaal een branche waarin niet alles te voorspellen is, er onverwachte dingen kunnen gebeuren en ik het vrij normaal vind dat men flexibel zou moeten zijn. En natuurlijk, aan die flexibiliteit zitten ook grenzen, die veelal al door bijvoorbeeld de ATW worden gevormd. En wanneer er een beroep op die flexibiliteit wordt gedaan, daar ook goede beloning voor gegeven zou moeten worden. Maar in plaats daarvan willen veel beveiligers steeds minder flexibel worden, en ook beter betaald worden. En dan vinden zij het gek dat de werkgevers niet gewoon even tekenen bij het kruisje!

Het logisch gevolg? Kijk om je heen? Waar vind je tegenwoordig nog vacatures voor een fulltime contract?

Maar goed, ik heb dit al heel vaak gezegd en voorspeld. En ik denk dat ik dit over 5 jaar nog steeds zal zeggen.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 31 december 2016, 01:47 »
Citaat
Ik zit jou reactie vol verbazing te lezen.

Jij wilt een betere CAO?  Wat heeft een betere CAO nu toch voor zin, wanneer jij het aan de andere kant "normaal" lijkt te vinden dat bepaalde partijen zich daar niet aan willen houden?

Normaal vind ik het niet, maar ik kan het wel begrijpen.

Citaat
De problemen in deze branche zijn al vele jaren geleden begonnen met een "race to the bottom". Doordat er steeds meer (kleine) bedrijven en ZZP'ers bij zijn gekomen die in plaats van een gezond bedrijf op te richten er voor kiezen om alleen op prijs te gaan concurreren, zijn er steeds meer bedrijven die de CAO aan hun laars gaan lappen.

Maar wie is het dan verantwoordelijk voor? De overheid geeft hier de ruimte toch ook voor? Een CAO behoort bindend te zijn. Laten ze hier dan ook streng op de naleving hiervan controleren. Dan hebben deze beunhazen geen kans.

Citaat
Bedrijven die de CAO wel willen hanteren krijgen het daardoor ook steeds moeilijker, en dan is het niet zo vreemd dat werkgevers helemaal geen betere CAO meer willen, omdat zij het dan helemaal niet meer kunnen redden tegen bedrijven die de CAO overtreden.

En dat zit het struikelblok. Maar wat nu als een bedrijf die alles conform CAO doet, opeens moet gaan concurreren tegen de beunhaas tarieven. Vind je dan dat je als bedrijf mee moet gaan concurreren om je personeel aan het werk te houden, wat misschien ten koste kan gaan van naleving van de CAO, of ze houden voet bij stuk, en gaan failliet, waardoor iedereen inclusief jij als eigenaar op straat komt te staan?

Citaat
De enige manier waarop in deze branche een betere CAO gaat komen, is dat zowel werkgevers en werknemers niet tegen elkaar blijven vechten, maar samen op gaan trekken tegen bedrijven die de CAO doelbewust overtreden, en geen ZZP'ers en andere bedrijven in gaan huren voor belachelijk lage prijzen, waardoor de hele markt verziekt wordt. Voor de korte termijn is dat makkelijk winst maken, op de lange termijn.

En dat beste planner, zal nooit gaan gebeuren.




Betreft het CAO. Dit moet toegankelijker worden, en ze moeten stoppen om allemaal regeltjes er in te proppen waar je als planner het moeilijk mee hebt, maar wat de werkgever ook eens meer geld kost.

Als voorbeeld verschuiving toeslag. Dit soort toeslagen moet je mee berekenen in je uurtarief. Waarom zou je dit in de beveiliging willen hebben? Als ik bij de supermarkt gebeld word door de planner, krijg ik deze toeslag dan ook?
Tijdvakken die open in worden gepland, en je dus als werknemer nog niet weet waar je heen moet, de jokers die ingezet kunnen worden, zodat je verplicht heen moet terwijl je net bij je moeder op verjaardag zit.

Allemaal van die kleine dingen die het voor de werknemer, maar ook zeker de werkgever niet altijd makkelijk is.

In een CAO moeten gewoon de bepalingen staan betreffende salarisschalen, je toeslagen, je vrije dagen etc.. Daarnaast wat arbeidsregels om de werksituatie goed te houden
Dit is even kort door de bocht uitgelegd, en het is ingewikkelder als dat ik nu schrijf, maar je snapt denk ik wel waar ik heen wil.

De 2e CAO schrappen, dit slaat helemaal nergens op. CAO horeca en evenementen? Hou toch op.. Ik sta bij de deur, loop meer risico, en minder uren over het algemeen, maar een toeslag betalen ho maar.. Een CAO onder een CAO is te maf voor woorden.
Beveiliging, 1 CAO die duidelijk is, niet te moeilijk is, zodat het voor iedereen haalbaar is, deze na te leven.

Wanneer je dit uit de grond hebt gestampt, is er maar 1 oplossing om dit te laten handhaven.

Controles uitvoeren door de overheid. Jij start een beveiligingsbedrijf. Jaarlijks een controleur op bezoek die je bedrijfsvoering even doorlicht, om te kijken of het allemaal wel goed gaat.

Constateer je dat dit niet het geval is, waarschuwing 1, bij de 2e overtreding invordering van vergunning.

Als je als bedrijf verplicht bent om de CAO te handhaven, dan moet je met je bedrijf de tarieven zo houden dat alles betaalbaar is.
Wat krijg je dan.. Concurrentie op basis van kwaliteit, en geen geld concurrentie.

Dan is personeel happy, ondernemer is happy, de enige die niet happy is, dat is de klant want die moet meer gaan betalen. Maar goede beveiliging verdient zich terug.

Een andere oplossing dan deze is er in mijn ogen niet.
Bedrijven gaan nooit met elkaar samenwerken, omdat ze elkaar nog geen euro gunnen. De overheid is hier de partij die moet gaan handhaven.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 31 december 2016, 13:04 »
Waar wij het niet over eens zijn is dat het "logisch" is dat bedrijven zich nu mee laten zuigen in the "race to the bottom"

Waar wij het wel over eens zijn, is dat de CAO op de schop moet. En ook de manier waarop de CAO aangepast zou moeten worden, daar ben ik het in grote lijnen met je eens.

Maar ook dat gaat dus niet gebeuren, omdat er inderdaad een aantal heilige huisjes (lees verworvenheden) in staan die de vakbonden niet los zullen durven laten, omdat hun achterban (veelal oudere werknemers die juist vast willen blijven houden aan die verworvenheden) dat niet ziet zitten.

Daarom ben ik ook zo pessimistisch.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Studieovereenkomst MBO-Coordinator
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 3 januari 2017, 02:55 »
Citaat
Waar wij het niet over eens zijn is dat het "logisch" is dat bedrijven zich nu mee laten zuigen in the "race to the bottom"

Wellicht dat we hierom een andere mening hebben, is dat ik denk als een ondernemer, en jij het van de werknemers kant ziet..

Citaat
Waar wij het wel over eens zijn, is dat de CAO op de schop moet. En ook de manier waarop de CAO aangepast zou moeten worden, daar ben ik het in grote lijnen met je eens.

Ik denk dat 70% het met ons eens zou zijn, alleen trekken de mensen hen mond hier niet over open!

Citaat
Maar ook dat gaat dus niet gebeuren, omdat er inderdaad een aantal heilige huisjes (lees verworvenheden) in staan die de vakbonden niet los zullen durven laten, omdat hun achterban (veelal oudere werknemers die juist vast willen blijven houden aan die verworvenheden) dat niet ziet zitten.

Uiteraard gebeurt dit niet.
En waarom gebeurt het niet? 1 wat jij hier boven aangeeft, maar punt 2... Ik ben van mening er teveel invloed is vanuit de grote spelers op de markt. Die bepalen voor een groot deel wat er in de CAO komt, en dat is krom.

Ik ga niet met namen noemen, wellicht weet je waar ik het over heb. Maar de Horeca en evenementen CAO is in het leven geroepen omdat 1 van de grootste spelers in de horeca en evenementen deze CAO wilde hebben, want geen toeslagen, betekend meer winst.

En hoppa!! Een nieuw CAO.

Vakbonden horen aan de kant van de werknemers te staan, en ik heb een gevoel dat dit juist niet het geval is!