Auteur Topic: borg beveiligingspas  (gelezen 9144 keer)

carlien1975

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
borg beveiligingspas
« Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 16:35 »
mag een werkgever zomaar borg vragen voor grijze pas aanvraag?  ik heb mijn ontslag ingediend maar nu krijg ik mijn betaalde borg van 100euro niet terug. omdat ik volgens hun geen 300uur in de beveiliging voor hun heb gewerkt maar kan dit nergens terugvinden in m ijn contract. hellupp

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: borg beveiligingspas
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 16:52 »
Nee dat mag niet, dat is al vaker hier aan bod geweest:

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14302551.0
http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14301596.0

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen (lees je borg terug) zijn 2 verschillende zaken!

carlien1975

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: borg beveiligingspas
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 17:05 »
dank je wel voor je snelle reactie. ben pas net lid geworden van deze site. heb t ook ingediend bij juridisch loket.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: borg beveiligingspas
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 22:17 »
Succes.

Overigens ook niet onbelangrijk is te vermelden dat de kosten voor de pas slechts 26 euro zijn.

https://www.justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/legitimatiebewijs/

jeffrey.jonker1

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: borg beveiligingspas
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 15:59 »
26€ oh welke Bijzondere Wetten heb jij?? Ik betaal altijd €86.
Ik snap best waarom sommige bedrijven dat doen. Op het moment je iemand aanneemt en je hebt alles geregeld zoals de pas en kleding ben je al gauw 250€ lichter en heb je nog niets verdiend.
Als die persoon dan weer gelijk weg gaat naar een ander bedrijf zit jij met de kosten.
Het mag niet maar het is wel begrijpelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: borg beveiligingspas
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 16:31 »
26€ oh welke Bijzondere Wetten heb jij?? Ik betaal altijd €86.

Ik citeer gewoon wat er op de site van Dienst Justis staat. Maar ik zie dat er nog iets anders staat, namelijk de kosten van de screening zijn 60 euro

https://www.justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/toestemming-medewerkers/

In totaal dus 86 euro. Die 60 euro is de werkgever overigens ook kwijt wanneer de sollicitant niet door de screening komt. Gaan ze die kosten dan ook verhalen?

Ik snap best waarom sommige bedrijven dat doen. Op het moment je iemand aanneemt en je hebt alles geregeld zoals de pas en kleding ben je al gauw 250€ lichter en heb je nog niets verdiend.
Als die persoon dan weer gelijk weg gaat naar een ander bedrijf zit jij met de kosten.
Het mag niet maar het is wel begrijpelijk.

In elke branche is het zo dat de kosten voor de baten uit gaan. Als je dat niet wilt is de oplossing vrij simpel. Neem personeel aan voor bepaalde tijd zonder wederzijdse proeftijd en geen tussentijds opzegbeding. Dan kan de werknemer niet tussentijds opzeggen maar dat geldt dan uiteraard ook voor de werkgever.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 mei 2016, 16:41 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: borg beveiligingspas
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 16:49 »
Het mag niet maar het is wel begrijpelijk.

Nog even een aanvulling

Wat dacht je van de advertentiekosten, de tijd van de medewerkers HRM en degene(n) met wie de sollicitant de sollictitatiegesprekken voert, de tijd die aan het inwerken besteed is, etc..., vind jij het ook begrijpelijk dat die kosten worden verhaald?

Zoals uit het bovenstaande blijkt, die paar tientjes voor de pas vallen in het niet bij al de andere kosten die een werkgever moet maken om aan personeel te komen. Een beetje flauw om die kosten te gaan verhalen door een borg niet terug te geven.

Behalve dat het verhalen van dit soort kosten dus niet mag, wordt het ook nog eens gedaan onder valse voorwendselen. Want het woord "borg" doet vermoeden dat je het geld automatisch weer terug krijgt als je de spullen waarvoor je borg hebt afgegeven weer netjes inlevert.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: borg beveiligingspas
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 17:38 »
Dat is helaas het risico van ondernemer zijn.
Je maakt kosten voor werving en selectie, kleding, pas, inwerken e.d.
En als dan blijkt dat de werknemer niet voldoet, of de werknemer ziet het niet zitten dan zit je met een berg kosten die je nergens kan verhalen.

jeffrey.jonker1

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: borg beveiligingspas
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 17:57 »
Ja dat klopt en daarom kan ik ook best begrijpen dat er bedrijven zijn dit hanteren.
Dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: borg beveiligingspas
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 18:35 »
Ja dat klopt en daarom kan ik ook best begrijpen dat er bedrijven zijn dit hanteren.

Ik begrijp het niet, want dat is namelijk het risico dat je neemt als ondernemer. Volgens mij ga je als werkgever (en werknemer) er van uit dat je een goede beslissing neemt. Maar als dat niet zo blijkt te zijn dan is het alleen maar goed dat je afscheid van elkaar neemt, en dan zijn de kosten voor de werkgever. Als jij als werkgever je zaken goed voor elkaar hebt kan ik mij niet voorstellen dat dit vaak gebeurt. Als dat wel zo is, dan moet je ook eens in de spiegel kijken en je afvragen waarom medewerkers zo vaak vroegtijdig afscheid nemen, en niet op slinkse wijze nog wat kosten op deze medewerkers proberen te verhalen.