Auteur Topic: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)  (gelezen 59210 keer)

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Gepost op: zaterdag 16 januari 2016, 13:47 »
Net zoals in het Integra Topic, wil ik hier ook mijn bevindingen en vragen van de Versa Centrales met jullie delen.

Ik heb er gisteren voor het eerst een Versa 5 centrale opgehangen. Ik moest er eigenlijk wel om lachen toen ik de print uitpakte. Deze print was zo klein, dat ik serieus heb afgevraagd of ik niet iets zou missen. Want de print lijkt op een uitbreidingsprint..

Wat anders is ten opzichte van de Integra print is, dat de zones allemaal dezelfde COM aansluiting hebben. In de integra hebben ze dat ook, maar om de 2 zones hebben ze een klem. Dus 2 draden onder 1 klem.

Bij deze Versa 5 had ik de aansluitingen: Z1 Z2 Z3 Z4 Z5 COM. Betekende dus dat ik 5 draden onder 1 klem moest schroeven. 5x0.22mm2 is 1.1mm2 in 1 klem. Dit ging wel. Een dunne soldering erop gelegt, en onder de klem. Toch als je een ander type draad had genomen, had je toch gezeten.. en moet je bijvoorbeeld 1 draad gaan leggen naar de andere 5, en daar soldering op leggen... Dat is het toch net niet naar mijn mening. Ik vind het al erg, dat je de tampers van meerdere sirenes aan elkaar moet solderen, laat staan dat je dat ook eens voor je 5 zones moet gaan doen.
Ik was dus blij dat ik 6x0.22 gebruikte.

Verder kreeg ik het Witte LCD bediendeel in handen. Toetst heel erg lekker. Ziet er erg goed uit. Ben blij dat Satel met de 'tijd' mee gaat en mooie bediendelen maakt. Dit is voor ons zeker een pluspunt. Mensen vinden het al niks om aan een alarm te wennen, dan is het enige wat je ziet, een vierkant toetsenpaneeltje, mooi niet dus, een nette Wit LCD bediendeel, keurig.

Ik was wel te spreken over de installatie van de Versa, Verbinding maken met de programmeer kabel ging niet helemaal vanzelf en had ik weer een klein beetje hulp bij nodig, maar hiervoor/hierdoor had ik de versa al geprogrammeerd met de hand en had ik een goed beeld van het paneeltje.

Tot dus ver mij bevindingen van deze Versa, mocht ik er meerdere installeren en opvallende dingen/vragen hebben, zal ik deze hier posten.

Goed weekend,
Mvg Nigel.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 16 januari 2016, 17:07 »
Verbinding maken was even een software driver installeren bij mij.... En dat apparaat was dus de centrale


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 16 januari 2016, 17:07 »
Daarna kon ik wel met DloadX communiceren
En de keren daarna vroeg ie of ik gebruik wilde maken van usb? Ja heel graag!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 16 januari 2016, 17:15 »
Hier waren het administrator rechte,  1 versie nieuwe installeren van dloadx 1.14... En de juiste compoort zoeken. Ik heb de universele programmeer kabel,en omdat het lampje maar rood bleef en ik dacht dat deze groen moest worden. Maar dat was dus niks...

Owja wat wel beter is:
De versa 1.6 print heeft een eigen tamper aansluiting op de print.
Ik had alle sabs aan elkaar gemaakt en op zone 5 gezet. Gewend uit de integra bij mij hier, dus was er van overtuigd dat dat hier ook zo zou zijn. Dus autopilot, alle sabs op zone.
Kreeg ik een storing sabotage zone 31. Vond ik al gek, want versa kan er 30 hebben. Maar dit kon je terug zien op het bediendeel.
Maar nadat ik communicatie met dloadx had. Knopje storingen, daar stond tmp versa hoofsprint. Dus zijn eigen sabotage voor de centrale.

Groot pluspunt wat mij betreft!

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 16 januari 2016, 17:59 »
Hoezo alle sabs op 1 zone gezet? dat doen wij hier nooit en laat niet iemand het lef hebben om dat wel te doen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 16 januari 2016, 18:06 »
Hoe los je het anders op. 2 sirenes. 5 zones 4 in gebruik. Uitbreiding voor 1 sabotage is pas zinloos op kosten jagen..

Mvg Nigel

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 16 januari 2016, 20:05 »
Ik heb nog niet met de versa gewerkt, maar de sirene uitgangen zijn bij de integra toch al standaard bewaakt  ;)

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #7 Gepost op: zondag 17 januari 2016, 00:10 »
Niet op sabotage toch? Je sluit deze apart aan. Vanaaf ok de lassen in de centrale. Wat doen je anders met deze temper? Niet gebruiken?

Mvg Nigel

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #8 Gepost op: zondag 17 januari 2016, 16:29 »
Niet op sabotage toch? Je sluit deze apart aan. Vanaaf ok de lassen in de centrale. Wat doen je anders met deze temper? Niet gebruiken?

Mvg Nigel

Je kan het sabotage contact in je sirene natuurlijk ook gebruiken om de bedrading naar je sirene te onderbreken. En dan krijg je bij een bewaakte uitgang een melding hiervan...

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #9 Gepost op: zondag 17 januari 2016, 16:33 »
Dat zie ik even niet voor me.. Wel een hele goede de + door de tmp en de min terug. Maar als de sirene open is. Krijg je hier toch geen melding van? Kan je op een uitgang ook een weerstand zetten en programmeren?


GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #10 Gepost op: zondag 17 januari 2016, 17:00 »
Dat is bij de integra al standaard en die meet dus continu of er wel een sirene of flitser is aangesloten.
Trek maar eens een draad van je sirene los, er zal direct een sabotage ontstaan en je gele lampje gaat knipperen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #11 Gepost op: zondag 17 januari 2016, 17:04 »
Sluiten jullie daarom je sabotage van de sirenes niet aan? Of erdoorheen ?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #12 Gepost op: zondag 17 januari 2016, 17:08 »
Het openen van je sirene zal altijd moeten worden geregistreerd.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #13 Gepost op: zondag 17 januari 2016, 17:09 »
Dat ben ik absoluut met je eens. Is een eis. Maar waar ik achter wil komen: 2 draden zou dus genoeg zijn ipv 4.

Mvg Nigel

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Versa(IP)
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 19 januari 2016, 19:36 »
Ik kom vandaag tot de ontdekking dat de Versa IP een andere programmeerkabel heeft. Een mini usb. Iemand al geprogrammeerd met een normale van usb naar mini usb? volgens mij het kabeltje dat je ook gebruikt voor de chiron?

Mvg Nigel