Auteur Topic: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?  (gelezen 12261 keer)

Lautje!90

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • 1 team 1 taak
    • Bekijk profiel
diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Gepost op: zaterdag 15 november 2014, 14:27 »
Hallo beveiligers.

ik heb vorige mijn mijn diploma beveiliger 2 afgerond en heb van de week eindelijk mijn papiertje mogen ontvangen.

Maandag de screeningsformulieren invullen voor de nieuwe grijze pas ik woon zelf in Nieuwerkerk aan den IJssel (naast Rotterdam) maar het hoofdkantoor van mijn werk is gevestigd in Zeeland.

Hoelang zal ik ongeveer moeten wachten op mijn grijze pas.

Nog een vraagje....

Ik werk na het behalen nog steeds op mijn grijze pas die je krijgt tijdens de opleiding. Omdat ik mijn nieuwe pas nog niet binnen heb werk ik nog steeds voor een stage vergoeding. Kan het bedrijf dit maken tegenover mij?????   


HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 15 november 2014, 15:41 »
Zal 2 tot 4 weken duren voordat je een pas ontvangt.

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 november 2014, 09:05 »
Sowieso heb je recht op een salaris per uur. Als je zelfstandig werkzaamheden uitvoert (dus niet onder directe begeleiding van je praktijkopleider) hoor je als aspirant beveiliger conform CAO betaald te worden. Ben je gediplomeerd heb je recht op een hogere schaal.

dus nee, je mag geen stagevergoeding krijgen nu je als gediplomeerd beveiliger doorwerkt, ook niet als je dit op je stagepas doet.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 november 2014, 10:12 »
dus nee, je mag geen stagevergoeding krijgen nu je als gediplomeerd beveiliger doorwerkt, ook niet als je dit op je stagepas doet.

Waar staat in de CAO dat je als gediplomeerd beveiliger geen stage zou mogen lopen? Zolang aan de eisen in artikel 15 voldaan wordt (leden 4, 5, 6, 7, 8  en 9), kan je zowel met als zonder diploma stage lopen. Dan heb je geen arbeidscontract, en dus geen recht op een uurloon. De vraag is alleen wat het voor nut heeft, voor zowel de stagiair als het bedrijf, om iemand die zijn diploma heeft gehaald alleen maar boven de sterkte in te zetten, als het kennelijk toch de bedoeling is om deze in dienst te nemen aangezien er een nieuwe pas is aangevraagd?

Wat mij in deze belangrijk lijkt is wat er in de stage overeenkomst is afgesproken over het einde van de stage, in het bijzonder wanneer het diploma behaald is?

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 november 2014, 10:29 »
Er is alleen sprake van 'stagiair' zijn als hier een aanvraag voor gedaan is. Dan krijg je geen arbeidsovereenkomst en geen salaris, moet je boven de sterkte worden ingezet en 1 op 1 begeleid worden. Ik krijg uit de mail niet de indruk dat hiervan sprake was. Het lijkt mij dat meneer aspirant beveiliger was. Dan zegt de CAO dat de persoon een arbeidsovereenkomst moet hebben en betaald moet worden volgens de schaal voor mensen-in-opleiding.
Hoe het nu zit in de tussenperiode waarin meneer zit, weet ik niet precies. Ik denk dat de betaling als gediplomeerde ingaat als het nieuwe contract ingaat.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 18 november 2014, 13:49 »
Er is alleen sprake van 'stagiair' zijn als hier een aanvraag voor gedaan is. Dan krijg je geen arbeidsovereenkomst en geen salaris, moet je boven de sterkte worden ingezet en 1 op 1 begeleid worden. Ik krijg uit de mail niet de indruk dat hiervan sprake was. Het lijkt mij dat meneer aspirant beveiliger was.

Ik heb geen idee waaruit deze stelling blijkt? Hij geeft alleen aan dat hij, na het behalen van het diploma, nog steeds een stagevergoeding krijgt. Nergens blijkt dat er niet voldaan wordt aan de voorwaarden die gesteld zijn. Overigens blijkt ook nergens uit dat wel aan alle voorwaarden voldaan wordt, het wordt gewoon helemaal niet benoemd.

Dan zegt de CAO dat de persoon een arbeidsovereenkomst moet hebben en betaald moet worden volgens de schaal voor mensen-in-opleiding.

Inderdaad, als niet aan de voorwaarden wordt voldaan, dan moest hij gewoon in dienst zijn als aspirant....

Hoe het nu zit in de tussenperiode waarin meneer zit, weet ik niet precies. Ik denk dat de betaling als gediplomeerde ingaat als het nieuwe contract ingaat.

... en als dat het geval was, dan staat dit dus weer gewoon in de CAO, namelijk in artikel 41 lid 2:

"In afwijking van hetgeen bepaald is in het 1e lid van dit artikel heeft de werknemer bij bevordering naar een hogere salarisschaal wegens het behalen van een daarvoor vereist diploma recht op plaatsing in die schaal met ingang van de loonperiode volgend op die, waarin de werknemer het diploma overhandigt aan de werkgever."

In dat geval had hij waarschijnlijk een contract voor bepaalde tijd (maximaal 1 jaar), bij het behalen van het diploma is er geen sprake van een nieuw contract, maar alleen van een bevordering naar een hogere salarisschaal.

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 18 november 2014, 14:46 »
@Planner Ik dacht dat je het stagiair-predikaat bedoelde omdat je schreef over 'boven de sterkte' werken. Aspiranten werken vrijwel nooit boven de sterkte, altijd erin.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 18 november 2014, 15:23 »
@Planner Ik dacht dat je het stagiair-predikaat bedoelde omdat je schreef over 'boven de sterkte' werken. Aspiranten werken vrijwel nooit boven de sterkte, altijd erin.

Nergens schrijft hij of hij in of boven de sterkte werkt. Hij schrijft alleen dat hij een stagevergoeding krijgt, waaruit je in principe zou kunnen concluderen dat hij stage loopt als bedoeld in artikel 15, dus boven de sterkte. Ook met diploma mag je volgens dat artikel (boven de sterkte) ingezet worden, dan ben je dus geen aspirant beveiliger want je hebt nog steeds geen contract.

Hij heeft het alleen over de pas. Maar dat zegt niets over het gegeven of hij wel (aspirant) of niet (stagiair) in dienst is.

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 18 november 2014, 16:07 »
@planner Dat mag dus niet, boven de sterkte werken zonder het predikaat Stagiair. Het is ofwel met arbeidsovereenkomst en betaling volgens CAO ofwel met het predikaat Stagiair waarbij wordt gewerkt zonder arbeidsovereenkomst. Maar ik ben met je eens dat het vaak anders gaat.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 18 november 2014, 23:50 »
@planner Dat mag dus niet, boven de sterkte werken zonder het predikaat Stagiair.

Waarom zou iemand niet boven de sterkte mogen werken zonder dat predikaat? Waar staat dat? Het omgekeerde is het geval. Je mag niet in de sterkte werken met het predikaat Stagiair (dus zonder arbeidscontract).

Maar daar gaat het hier niet om. Jij stelt dat er volgens jou geen sprake is van een stagiair. Ik vraag jou waar dat uit blijkt, want ik lees dat namelijk niet?

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 10:23 »
Zie pag 17 en 104 van de CAO. De bedoeling is dat je ofwel stagiair bent (en dat moet je aanvragen) ofwel aspirant (en dan wordt je betaald).

Ik bracht het begrip Stagiair in de discussie in, omdat wellicht de vragensteller Stagiair was. Als hij dat was, dan wist ie dat meteen, want dan moet je een badge dragen waarop Stagiair staat.
Hierbij de regeling: http://www.platformbeveiliging.nl/site/praktijk/?nodeid=7762

Ik wil het hier graag bij laten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: diploma binnen nu wachten op grijze pas. Hoelang?
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 13:36 »
Zie pag 17 en 104 van de CAO. De bedoeling is dat je ofwel stagiair bent (en dat moet je aanvragen) ofwel aspirant (en dan wordt je betaald).

Inderdaad. Daar verwijs ik dus ook regelmatig naar.

Ik bracht het begrip Stagiair in de discussie in, omdat wellicht de vragensteller Stagiair was.

De vragensteller geeft aan alleen een stagevergoeding te ontvangen, dus lijkt mij redelijk om dat te veronderstellen.

Als hij dat was, dan wist ie dat meteen, want dan moet je een badge dragen waarop Stagiair staat.

Inderdaad. Maar daar heeft de vragensteller het dus verder helemaal niet over. Maar op basis van het verhaal heb jij de indruk dat het NIET om een Stagiar gaat. En ik vraag dus WAAROP jij dat baseert? Want de enige aanwijzing, de stagevergoeding, wijst er nu juist op dat het WEL om een stagiair gaat, alleen....

Hierbij de regeling: http://www.platformbeveiliging.nl/site/praktijk/?nodeid=7762

...ken ik die regeling ook, maar wordt uit het verhaal verder helemaal niet duidelijk of aan alle regels wordt voldaan. Vervolgens roep jij nog meer, zonder daar enige onderbouwing bij te geven, en dus vraag ik wederom naar die onderbouwing. Maar jij geeft geen antwoord op de gestelde vragen maar gaat weer terug naar af. Laat ik dus nog maar eens de vraag stellen:

Waar staat in de door jou aangehaalde regeling, dat wanneer een stagiair, die dus boven de sterkte wordt ingezet, bij het behalen van het diploma, meteen in dienst moet worden genomen en dan als aspirant beveiliger verder gaat. Waarom zou een stagiair, die het diploma heeft gehaald, niet verder als stagiair ingezet mogen worden, dus gewoon boven de sterkte?

Zodra men ingezet gaat worden in de sterkte, wat op zich mag, of men nu wel of geen diploma heeft, dan wordt niet meer aan de voorwaarden in de regeling voldaan, en moet men dus als aspirant beveiliger in dienst worden genomen, maar dat staat los van het gegeven of men wel of geen diploma heeft. De stage heeft immers als doel "het onder begeleiding opdoen van relevante ervaring binnen een erkend leerbedrijf", en niet het behalen van het diploma. Ondanks dat men een diploma heeft gehaald kan het bedrijf het wenselijk vinden om de stagiair eerst nog gewoon boven de sterkte relevante ervaring op te laten doen.

Ik wil het hier graag bij laten.

Dat lijkt mij inderdaad wel handig. Pas op het moment dat de vragensteller meer duidelijkheid geeft weten we wat er nu precies aan de hand is. Wat je vooral niet moet doen is zelf ontbrekende puzzelstukjes in gaan vullen, en daar dan een onsamenhangend verhaal van maken wat op een aantal punten ook niet klopt, zelfs als de veronderstellingen juist zouden zijn.....