Auteur Topic: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten  (gelezen 13642 keer)

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Gepost op: vrijdag 26 oktober 2012, 16:53 »
citaat vanaf de unie site  "dat het bedrijf parttimers met een vast model arbeidsovereenkomst een brief stuurt waarin wordt gemeld, dat hun overeenkomst wordt omgezet in een groeimodel. Dit omdat zij meer gewerkt zouden hebben dan de overeengekomen arbeidsduur."

Dit is echt niet alleen bij Securitas aan de orde, en wil je van flex naar vast uren partime kan dit niet wegens bedrijfs belang.
 

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 26 oktober 2012, 17:32 »
Dit kan natuurlijk niet, een arbeidsovereenkomst dient ook door de werkgever gerespecteerd te worden en als deze zich op het standpunt stelt dat er meer uren gewerkt zouden worden maakt hij misbruik van de werknemer. Iets voor de volgende CAO-onderhandelingen, overwerk uitbetalen boven de overeengekomen contracturen.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 27 oktober 2012, 12:11 »
Op de website van de Unie:

"Een oplettende werknemer dacht dat dit wel eens te maken zou kunnen hebben met de nieuwe cao. En wij denken dat dit lid het bij het rechte eind heeft! In de nieuwe cao, als die er met goedkeuring van de leden komt, krijgen parttimers met groeimodel immers geen verschuivingstoeslag."

En met dergelijke betrouwbare partners moet men dan een nieuwe CAO afsluiten.....   >:D

De werkgevers, die toch al een flink voordeel zouden krijgen als dit akkoord daadwerkelijk CAO wordt, zijn dus nu al bezig om, als de nieuwe CAO doorgaat, nog meer voordeel te behalen.  >:(

Wees verstandig mensen en stem tegen!!!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 27 oktober 2012, 12:15 »
Vraag me af of de bonden nog zo veel vertrouwen hebben in hun onderhandelingspartners nu men weet dat er al werkgevers zijn die de toekomstige CAO nog verder willen uitbuiten.....

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #4 Gepost op: zondag 28 oktober 2012, 02:58 »
Overigens is de verschuivingstoeslag natuurlijk maar een deel van de reden waarom Securitas dit wil doen he.
Een andere reden is dat men werknemers met een parttime vast model contract niet kan verplichten om boven hun contracturen te werken en men deze werknemers dus ook niet kan verplichten om minuren in te halen!  :-X

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #5 Gepost op: zondag 28 oktober 2012, 09:48 »
Wat de reden van Securitas is dat maakt helemaal niet zo veel uit. Waar het om gaat is dat deze eenzijdige wijziging helemaal niet kan. De CAO zegt namelik dat het de werknemers is die een verzoek om wijziging in moet dienen, en dan alleen per 1 januari of 1 juli.

De bonden raden aan om hieop te reageren dat je het niet met deze eenzijdig wijziging akkoord moet gaan. Met andere woorden, los het zelf maar op. Wat zij natuurlijk hadden moeten doen is een gesprek met de directie aan te gaan, aangeven dat zij de CAO hiermee overtreden en dat zij dit zo snel als mogelijk dienen te herstellen. Als de directie daar niet op in gaat, dan moeten zij ASAP een zaak aanspannen bij de Sociale Commissie, die dan een bindende uitspraak zal doen.

En aangezien men nu in CAO onderhandelimngen zit, waar Securita ongetwijfeld iemand bij heeft zitten, zouden zij via die weg ook nog drulk uit kunnen oefenen.

De CAO is op dit punt helemaal niet onduidelijk. Als de bonden dit over hun kant laten gaan, dan geven zij een verkeerd signaal af. Men is bezig aan de laatste loodjes van CAO onderhandelingen. Maar als partijen die notabene betrokken zijn bij de onderhandelingen zich niet aan de CAO willen houden, dan heeft het natuurlijk helemaal geen enkele zin om een CAO af te sluiten. Zij zijn degenen die het goede voorbeeld zouden moeten geven!

Dit is overigens geen incident. Ook andere grote partijen betrokken bij de CAO onderhandelingen hebben in het verleden aangetoond zich niet altijd aan de CAO te (willen) houden.

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #6 Gepost op: zondag 28 oktober 2012, 22:09 »

De bonden raden aan om hieop te reageren dat je het niet met deze eenzijdig wijziging akkoord moet gaan. Met andere woorden, los het zelf maar op. Wat zij natuurlijk hadden moeten doen is een gesprek met de directie aan te gaan, aangeven dat zij de CAO hiermee overtreden en dat zij dit zo snel als mogelijk dienen te herstellen. Als de directie daar niet op in gaat, dan moeten zij ASAP een zaak aanspannen bij de Sociale Commissie, die dan een bindende uitspraak zal doen.

De bonden zeggen helemaal niet:"Los het zelf maar op".

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/4079/securitas-wijzigt-eenzijdig-contract-vorm

Laat je niet onder druk zetten! En heb je vragen of opmerkingen? Bel ons! Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Dus???
 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #7 Gepost op: maandag 29 oktober 2012, 21:58 »
De bonden zeggen helemaal niet:"Los het zelf maar op".

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/4079/securitas-wijzigt-eenzijdig-contract-vorm

Laat je niet onder druk zetten! En heb je vragen of opmerkingen? Bel ons! Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Dus???

Dus??? Ik heb hetzelfde als jij gelezen, en ik lees daar niet dat de bonden namens de werknemers actie gaan ondernemen, maar dat zij de betreffende werknemers aanraden bezwaar te maken.

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 23:38 »
Dus??? Ik heb hetzelfde als jij gelezen, en ik lees daar niet dat de bonden namens de werknemers actie gaan ondernemen, maar dat zij de betreffende werknemers aanraden bezwaar te maken.

Dat klopt, maar je zal toch eerst naar de werkgever bezwaar moeten maken voor je naar een bond toestapt. Dat heet de hiėrarchieke weg bewandelen..

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 1 november 2012, 00:49 »
Dat klopt, maar je zal toch eerst naar de werkgever bezwaar moeten maken voor je naar een bond toestapt. Dat heet de hiėrarchieke weg bewandelen..

Natuurlijk....

Maar als een vakbond er weet van heeft dat er meerdere werknemers hiermee geconfronteerd worden, het voor de vakbond duidelijk is dat dit tegen de CAO ingaat, dan zie ik werkelijk niet in waarom een vakbond niet zelf zijn verantwoordelijkheid neemt en verhaal gaat halen bij de nieuwe directeur. Meteen een mooie kans om even kennis te maken, en laten merken dat de vakbond er bovenop zit.

Het zou namelijk zou maar het begin kunnen zijn van nog veel meer trucjes, waarbij deze directeur, die hoogstwaarschijnlijk onder grote druk staat om zijn targets te halen, kijkt hoever hij kan gaan. Ik denk dat dit zo snel mogelijk in de kiem gesmoord moet worden, en alleen een advies geven om hier niet mee akkoord te gaan, dat lijkt mij wel heel erg makkelijk.

Bij vele andere bedrijven gebeuren ook allerlei zaken die tegen de CAO ingaan. Dat is algemeen bekend in deze branche, maar zelden zie je dat vakbonden dit oppakken. Het blijft veelal bij individueel brandjes blussen. Het probleem daarbij is dat zelfs wanneer men lid is van een vakbond, werknemer niets durven te ondernemen tegen hun werkgever.

Guard Dog

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 92
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 1 november 2012, 19:17 »
Dus??? Ik heb hetzelfde als jij gelezen, en ik lees daar niet dat de bonden namens de werknemers actie gaan ondernemen, maar dat zij de betreffende werknemers aanraden bezwaar te maken.

Er staat toch duidelijk dat ze er wel wat van gaan zeggen:En Securitas? Vanmiddag nog hebben wij overleg met het bedrijf. Wij zullen melden dat de wijze waarop het bedrijf nu met werknemers om denkt te kunnen gaan voor ons niet acceptabel is.

En daarom ook moeten we deze CAO afkeuren,de beveiligingsbedrijven denken dat zij kunnen bepalen wat er in de CAO komt te staan. En dan ook nog de regels al doorvoeren voor dat het is goedgekeurd door de LEDEN v.d. Bonden >:D

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 1 november 2012, 21:38 »

Bij vele andere bedrijven gebeuren ook allerlei zaken die tegen de CAO ingaan. Dat is algemeen bekend in deze branche, maar zelden zie je dat vakbonden dit oppakken. Het blijft veelal bij individueel brandjes blussen. Het probleem daarbij is dat zelfs wanneer men lid is van een vakbond, werknemer niets durven te ondernemen tegen hun werkgever.

Dit is het probleem waar ook de vakbonden tegenaan lopen, ze krijgen geen klachten. De leden durven niet, willen niet of zijn bang dat de werkgever ze van het knappe object naar een bouwput zet.

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 2 november 2012, 12:08 »
of zoals wel vakerde mensen zijn lui willen zich niet inspannen en vinden alles wel best.
schreeuwen een paar moord en brandt en de rest dankt ach ja .....................ook dit overleven we wel.
Dirt zag je ook bij de stakingen en bijeenkomsten mensen komen niet laten zich niet horen en klagen wel maar alleen onderling

Jantien

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 6 november 2012, 15:04 »
Ben ik helemaal met je eens Leeuw. Hard schreeuwen dat "de bonden" het maar moeten oplossen levert niks op. Niet omdat "de bonden" niet willen maar omdat wij -de leden- de bond ZIJN.

Dus waarom zouden we zelf niet eerst bezwaar maken tegen die idiote acties van Securitas en pas als het bedrijf dan niet normaal reageert de bond inschakelen? Ik pas er voor om nog langer bang te zijn, ik regel het zelf en als ik niet normaal behandeld wordt dan vraag ik mijn vakbond om hulp.

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: vaste partime contracten worden eenzijdig omgezet naar flexcontracten
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 8 november 2012, 20:51 »
En dan kun je altijd nog voor 1 dec aangeven dat je per januari weer naar vast aantal uren wil in je contract ;D goed voor de werkgelegenheid op PZ alles omzetten en weer terug zetten  :D ;D :-\