Auteur Topic: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.  (gelezen 56974 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
En jawel, vers van de pers .... uhh twitter:

http://twitter.com/mwhoelscher

Hoe voorspelbaar.....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 december 2011, 17:01 »
Maar wat te denken van deze?

Principeakkoord cao Particuliere Beveiliging, loonsverhoging 2,3% zeker gesteld. Overige punten morgen op www.fnvbondgenoten.nl/beveiliging

http://twitter.com/YolandaReus

Geen idee wat zij  bedoeld met \"loonsverhoging 2,3% zeker gesteld\". Ik weet niet beter dat dat al zeker was....

Robbbie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 20 december 2011, 20:45 »
Mooi gedaan!!!!! Maar niet heus vrees ik!!!!!

Die 2,3% was ons al toegezegt als compensatie, daar zal wel niks bijkomen tot halverwege 2012.
En als dan er weer nieuwe onderhandelingen moeten volgen kunnen we weer de boom in en krijgen we er weer 0,0% bij omdat we dan nog altijd in een recessie zitten en omdat onze regering dan de wet er wel doorhebben dat de lonen bevroren zijn.

Dus we stinken er weer lekker in.

IK ZAL WEL WEER LEKKER NEGATIEF OVERKOMEN MAAR IK HEB ER GEEN VERTROUWEN MEER IN DAT HET NOG EEN BEETJE GOED GAAT KOMEN.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 21 december 2011, 17:29 »
Net de tekst gelezen.
Wat nou principeakkoord?????
Ze hebben het gewoon weer een halfjaar opgeschoven!!!
Ze zijn nu echt gek geworden, ons weer een oor aannaaien!!!

TEGENSTEMMEN!! Dit kan echt niet

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 21 december 2011, 18:28 »
Beste mensen,

Ik heb een voorstel: meld je bij mij op maarten.hoelscher@unie.nl en we maken een afspraak om in gesprek te gaan met de werkgeversvertegenwoordiging. Dat werkt wellicht verhelderend! Ik ben daartoe bereid.

Met vriendelijke groet,

Maarten Hoelscher

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 21 december 2011, 20:22 »
Wat bedoel je precies met verhelderend?
Het principeakkoord os toch niets anders als wat we al hadden?

Ik zie het echt als blij zijn met een dooie mus, anders kan ik het niet formuleren.
Wat er nu gebeurt is gewoon het probleem nog een half jaar doorschuiven en dat maarten was niet de afspraak!!!

Zippie

Robbbie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 21 december 2011, 20:41 »
Citaat van: Hls-m

Beste mensen,

Ik heb een voorstel: meld je bij mij op maarten.hoelscher@unie.nl en we maken een afspraak om in gesprek te gaan met de werkgeversvertegenwoordiging. Dat werkt wellicht verhelderend! Ik ben daartoe bereid.

Met vriendelijke groet,

Maarten Hoelscher



Aanmelden bij jou heeft totaal geen zin Maarten je lult een heel stuk in de ruimte maar doet helemaal niks, ja weer een cao voor de werkgevers maken en de werknemers kunnen weer de pot op voor heel 2012 een verhoging van 2,3%. en voor de rest maar weer wachten tot halverwege volgend jaar en dan komt er weer niks van terecht zoals ik hier boven al heb aangegeven. Jullie zijn gewoon een stelletje boefen en iedereen moet dan ook de principeakkoord afkeuren.

Richard1969

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 21 december 2011, 20:49 »
2,3% erbij maar een verlofdag minder.......we gaan er dus wedrerom niet op vooruit!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 21 december 2011, 23:02 »
Maarten,

Ik heb net het principeakkoord gelezen, en mijn mond viel open van verbazing!

Het begint met de aankondiging van een loonsverhoging die reeds in de vorige (verlenging van de) CAO is afgesproken, in een kennelijke poging om het akkoord nog iets van waarde mee te geven, maar dat kan er gewoon uit geschrapt worden.

Dan wordt de evenementen branche buiten de werkingssfeer van de CAO geplaatst, wat in de praktijk natuurlijk al lang het geval is, dus daar is verder ook niets nieuws

Payroll bedrijven moeten ook comfrm artikel 9 gaan uitbetalen, maar ja, zolang de controle niet verbeterd hebben de werknemers die het betreft daar ook weinig aan!

Maar dan komt het het onderwerp \"vakantiedagen\":aan bod. Op 24 november riep jij:

\"De punten waarover niet gesproken is, blijven zoals deze nu in de cao opgenomen zijn en komen tijdens volgende cao-rondes aan de orde. Aken en Keulen zijn immers ook niet op een dag gebouwd!\"

Binnen een maand is deze afspraak kennelijk al weer van tafel, en daar waar er op alle andere onderwerpen er maar steeds meer tijd nodig is, onder het mom van \"zorgvuldigheid\", wordt dit zo maar even uit de hoge hoed getoverd. En dan heb ik het nog niet eens over de inhoud van wat er is afgesproken, daar moet iedereen vooral zelf een oordeel over vellen. En het voorstel om de vervaltermijn van de wettelijk vakantiedagen te verlengen naar 5 jaar, is in het licht van de kritiek die jij hebt op de manier van plannen op z\'n minst vreemd. De bedoeling van de wetgever is namelijk dat vakantiedagen gewoon op tijd opgenomen worden, maar je bereikt hier nu juist precies het tegenovergestelde, namelijk dat de vakantieberg die vele werknemers in deze branche hebben gewoon blijft bestaan, daar waar deze bergen juist teruggedrongen dienen te worden. Rust vinden jullie heel belangrijk, maar verlof opnemen is dat kennelijk niet!!!

Vervolgens komt er nog even een voordeeltje voor de werkgevers langs, want de werkgeverspremie voor het Sociaal Fonds wordt opgeschort. En hoewel de CAO slechts een half jaar duurt, is deze afspraak alvast maar even voor het hele jaar gemaakt. Ik zou zeggen, wat denken jullie om van dit voordeeltje de werknemers een eenmalige bonus te geven? (= kostenneutraal)

Dan volgt er nog even een aanpssing m.b.t. het pensioen, wat kennelijk gewoon volgt uit gewijzigde wetgeving, dus daar hoef je verder niet over na te denken.

En tot slot spreken de partijen voor inmiddels de 3e keer  de ambitie uit om er weer voor een bepaalde datum uit te komen. Ja, dat klinkt echt heel geloofwaardig, alleen lijkt het mij, na meer dan 2 jaar onderhandelen, de hoogste tijd om er eens een keer uit te komen, dat hoef je toch niet \"vast\" te leggen in een principeakkoord? Vast tussen aanhalingstekens, want het ligt niet vast, jullie spreken slechjts een ambitie uit maar welke garantie is er dat dit nu wel gaat lukken? In plaats van over de aangekondigde 20% te gaan onderhandelen, hebben jullie kennelijk de afgelopen maanden iets heel anders gedaan.

Wat wel belangrijk is, zijn de laatste 2 zinnen:

\"Uitgangspunt voor de besprekingen is dat de wijzigingen op basis van kostenneutraliteit plaatsvinden. Cao-partijen zijn zich er dan ook van bewust dat dit ten koste zou kunnen gaan van de reeds in de huidige cao opgenomen arbeidsvoorwaarden.\"

Nu is dit laatste iets wat ik nu al een aantal keer heb aangegeven. En hoewel ik dit Maarten al verschillende keren heb gevraagd, blijft het antwoord daarop nog steeds achterwege. Want op welke punten moeten werknemers nu iets in gaan leveren?

Overigens is het volgens mij een goed gebruik dat een vakbond een principe akkoord met een advies aan de leden voorlegd. Nu ben ik erg benieuwd wat het advies van de Unie (en andere bonden) is, en welke argumenten men heeft? Ik zou namelijk werkelijk niet weten waarom een werknemer hier ja tegen zou zeggen. Als je nee zegt, dan gaat de loonsverhoging gewoon door en hoef je geen vakantiedag in te leveren.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 21 december 2011, 23:39 »
die 2,3 % heb je al, Het enige wat je \"krijgt\" is een verlofdag minder.....

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 22 december 2011, 01:41 »
Kan iemand deze even uitleggen? :\"Het aantal bovenwettelijke vakantiedagen wordt met ingang van 1 januari 2012 terug gebracht met één dag.\".

Als ik deze zin lees, krijg ik het gevoel:\"Als je nu 80 bovenwettelijke uren hebt, dat er dan per 1 januari 2012, 8 (of mischien 10) uren van je gestolen wordt\". (wel negatief)
Maar misschien lees of begrijp ik het verkeerd.

En dan deze:\"Met het werken in nachtdiensten, de tijd tussen 24.00 en 06.00 uur, wordt extra vrije tijd opgebouwd als hersteltijd voor het zware rooster. Per loonperiode over 10 nachtdiensten, levert dit 8 uur extra vrije tijd op, die in hetzelfde rooster verwerkt worden. Draai je minder nachtdiensten dan levert dit naar rato extra vrije uren op. De ORT toeslagen blijven bestaan, maar de hoogte van de toeslagen maakt onderdeel uit van de komende cao onderhandelingen. Er is immers afgesproken dat de nieuwe werktijdenregeling kostenneutraal dient te zijn.\".

Ik vraag me af, hoeveel we gaan inleveren op de OTR in de nacht.
Want er was al bekend dat werkgevers, eigenlijk af wil van de OTR, omdat we in een 24 uurs economie leven.
Daarnaast, je krijgt toch extra tijd terug voor bijv. 10 nachtdiensten? Dat zijn toch 8 uurtjes, maar dit moet ergens vandaan komen.

En waarom hoeven de werkgevers vanaf 1 januari tot en met 31 december 2012 geen afdracht meer doen aan het sociaalfonds?

Verder staat er nog zo\'n mooie in het 80% document:\"objecten waar een contract overgaat naar een nieuwe partij en waar meer dan 20000 uur p/j gewerkt wordt, moet de nieuwe partij de beambten tegen dezelfde arbiedsvoorwaarden overnemen, mist bla, bla, bla.
Hoeveel objecten zijn waar er meer dan 20000 uur gewerkt wordt? Antwoord:\"genoeg\".
Dat zijn objecten waar 3 man/vrouw 7*24*365 dagen fulltime aan de bak zijn.
Maar er bestaan genoeg objecten waar dit niet gehaald wordt, dus deze collega\'s zijn de sjaak. (sorry voor de sjaken onder ons :D )

Hoge heren!
De centen om de toko te laten draaien komen uit het veld.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 22 december 2011, 09:50 »
Citaat van: Dimyo

Kan iemand deze even uitleggen? :\"Het aantal bovenwettelijke vakantiedagen wordt met ingang van 1 januari 2012 terug gebracht met één dag.\".

Als ik deze zin lees, krijg ik het gevoel:\"Als je nu 80 bovenwettelijke uren hebt, dat er dan per 1 januari 2012, 8 (of mischien 10) uren van je gestolen wordt\".
Maar misschien lees of begrijp ik het verkeerd.


Dat heb je dan inderdaad GOED begrepen. Het totaal aantal vakantiedagen gaat dus van 25 naar 24 (- 8 uur dus), althans zo staat het in het principe akkoord wat nu op tafel ligt.

Voor de rest citeer jij uit het 80% document wat nog geen definitieve status heeft. Wat binnenkort aan de orde is, waar de leden ja of nee tegen mogen stemmen, is het principe akkoord, met daarin dus de vermindering van het aantal vakantiedagen. Ik heb werkelijk geen idee wat je daar nu voor terug krijgt, wellicht dat de vakbonden dat eens kunnen toelichten? Kennelijk heeft men daarbij geen zin om dat \"centraal\" te doen, dus ik zou zeggen, BELLEN!!!!! Laat je daarbij dus niet met een kluitje het riet insturen, wanneer zij die 2,3% loonsverhoging benoemen, want die is al afgeproken dus daar hoef je nu niet meer over te stemmen.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 22 december 2011, 13:18 »
Ik zie ook nog iets heel opvallends!
En ik kan me nioet aan de indruk ontrekken dat het uit schaamte is.
CNV dienstenbond en FNV bondgenoten reppen met GEEN woord ovet het \"prinipeakkoord\".
Op geen van beide websites is er ook maar iets van te lezen!!

Ik denk dat ze daar nu beseffen dat ze doen alsof ze goed nieuws hebben maar dat we gewoon BESTOLEN worden.


Ik weet dat maarten zelfs over een bovenmatige loonsverhoging preekt tegen zijn leden!
Als hij dat vind dan ben ik heel benieuwd hoe hij dat verantwoord? Welke loonsverhoging????

WIJ HEBBEN GEEN LOONSVERHOGING GEKREGEN. SLECHTS 2,3 % PRIJSCOMPENSATIE VOOR 2 JAAR, WANT VOOR 2010 HEBBEN WE NIETS 0 NADA ZERO GEHAD!!!

ZIPPIE

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 22 december 2011, 14:14 »
CAO loonsverhogingen hebben veelal te maken met prijscompensatie, dus dat verschil kan je denk ik niet zo maken. Wanneer je alleen kijkt naar 2012, dan komt de beveiliging er denk ik aardig af, want ik denk dat andere secoren er lang niet allemaal 2,3% bijkrijgen, en dat is wat Maarten waarschijnlijk probeert te zeggen als hij het heeft over \"bovenmatig\".

Maar zoals jij terecht aangeeft, in 2011 hebben julie geen loonsverhoging/prijscompensatie gehad, en ook daar praten de bonden vooral heel snel overheen. Maar ja, hij is tenslotte politicus, en die zijn vooral altijd heel goed in de positieve zaken er uit lichten, en de negatieve punten te negeren. En ook dingen te roepen die je op dat moment het beste uit komen, ook al staan die uitspraken haaks op eerder gedane uitspraken/beloftes, daar wil men dan liever niet meer aan herrinnerd worden, laat staan dat men daar zelf aan refereert.

Maar je moet helemaal niet meer praten over die loonsverhoging/prijscompensatie, want daar is al lang een akkoord overgesloten en door de leden goedgekeurd. Het gaat nu dus met name over de vakantiedagen, en ik vraag mij af waarom werknemers tegen dit voorstel ja zouden zeggen?

En wat betreft het ontbreken van informatie  op de sites van de andere bonden. Yoland Reus had eergisteren via Twitter aangekondigd dit, net als de Unie (en ook het SFPB) gisteren op hun website te zetten. Maar erg scheutig met informatie zijn de bonden niet, hoewel ze zichzelf hard op de borst slaan dat het allemaal heel goed gaat. Maar wat de reden ook moge zijn. ze zullen dit principe akkoord toch aan hun leden moeten voorleggen....

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Principeakkoord bereikt voor nieuwe cao Particuliere Beveiliging voor een half jaar.
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 22 december 2011, 14:31 »
Ik zie loonsverhoging als een percentage die NIET is gebaseerd op inflatie of index.

Let op! ze doen nu net of je loonsvehoging krijgt. ADV weg + 5,25 % dat is ongeveer je adv dag waard. 1 vakantie dag gestolen - 5,25% die is net zoveel waard. DUS WELKE LOONSVERHOGING IS ER DAN?

Of ben ik nou gek?

Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier ja tegen gaat zeggen.

MANNEN EN VROUWEN: WE WORDEN BESTOLEN.

En wat doet een rechtgeaarde beveiliger met iemand die steelt? Juist, onerwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar!!!

Dus heren werkgevers en vakbond:dit staat jullie te wachten.

ZIPPIE