Auteur Topic: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder  (gelezen 28324 keer)

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 10:49 »
Ik lees een hoop over de 80% documenten en vragen.
Tijdens de bijeenkomsten werd het gepresenteerd en kon je aangeven waar je niet mee eens was en wat
veder of anders moest zijn. Dit wordt meegenomen naar de laatste 20 % op de bijeenkomsten is gestemd
en is gestemd VOOR !! het 80 % document en er voor gekozen om het verder uit te onderhandelen
De  beveiligers die het er niet mee eens zijn hadden dus  in grotere getalen naar de bijeenkomsten moeten komen.
Dit is ook de reden waarom de vakbonden hem niet over de ppost sturen.
Immers er is al VOOR gestemd door de aanwezige leden.
Zodat die nu druk bezig zijn met de laatste 20% immers het is bijna januari

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 11:48 »
En omdat een klein groepje aanwezigen ergens voor gestemd heeft, betekend dat alle andere het maar uit moeten zoeken en niet eens geinformeerd hoeven te worden?

Ik ga met je mee dat een ieder de kans heeft gehad om zijn/haar zegje te doen. Overigens heb ik vooraf nergens gelezen dat er tijdens de bijeenkomsten een stemming plaats zou vinden, en het bevreemd mij dus ook dat dit is gebeurd. En dat de bonden dan menen de rest van hun acherban niet te hoeven te informeren, dat is iets wat er bij mij niet ingaat.

Er is met name het afgelopen jaar veel kritiek op de bonden geweest over hun communicatie, met name het gebrek daarvan. Ik heb de bonden in het verleden nog wel eens verdedigd, omdat ik het allemaal wel mee vond vallen. Maar het laatste jaar laten zij wat mij betreft steken vallen. De bonden zelf hebben op hun site \"beveiligers in actie\" beterschap beloofd. Een half jaar geleden is deze site echter uit de lucht gehaald, met de belofte om snel weer met een nieuwe site te komen. En vanaf dat moment is het stil geworden.

Nee, de bonden zijn echt goed bezig

En dat ze druk bezig zijn. Wat een onzin. Zij hadden er goede hoop op dat zij er nog voor 1 juli uit konden komen. Alleen door die uitspraak hebben ze wat mij betreft al hun geloofwaardigheid verloren! Keer op keer worden data naar achter verschoven. Het is nu bijna 1 januari, er moet nog veel uitonderhandeld worden maar daar zijn zij in ieder geval zelf mede verantwoordelijk voor., Dan moet jij niet gaan aankomen dat ze het zo druk hebben, dat is hun eigen schulld en onslaat ze niet van hun informatieverplichting jegens hun gehele achterban....

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 23:47 »
Ik zeg niet dat ik het eens ben met deze werk wijze, ook ik was verbaast op een bijeenkomst waar vooral werkgevers en kantoor personeel aanwezig was
dat er een stemming plaats vond met de conclusie we kunnen verder met onderhandelen/.
Ik was er verbaast over en vond dat dat beter gecommuniceerd had moeten worden. Dit heb ik ook naar de vakbond gemaild. Uiteraard geen reactei ontvangen

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 12 november 2011, 01:25 »
Dit zou echt schandalig zijn. Ik bedoel de meesten moesten die dag ook werken (waaronder ikzelf) hoe kan ik mijn
stem dan uitbrengen? Of moesten wij massaal vrij gaan nemen om zo naar de bijeenkomsten te kunnen gaan om ons stem
uit te brengen??

Euro

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 12 november 2011, 11:45 »
Ben alweer een aantal jaren geen lid meer van een vakbond, wat overigens prima bevalt,
maar als ik dit zo allemaal lees m.b.t. nauwelijks informeren van de leden is er geen steek veranderd.

Zouden die mensen nu echt zo druk zijn met van alles en nog wat, dat ze hun achterban, notabene degenen
welke hun riante salaris mogelijk maken, maar overslaan, vergeten, in de kou laten staan etc.etc.
Is dit niet juist de tendens van bestuurders anno 2011 om vooral niet teveel op te vallen en
maar een ding in acht nemen; \"Hoe krijg ik mijn bankrekening zo snel mogelijk gespekt met dit
 baantje.?\"

Ik vrees voor de beveiligers dat hun bestaande CAO nog wel even verlengd/gehandhaafd gaat worden.

Ben blij dat ik daar geen deel meer van uit maak....

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 26 november 2011, 12:07 »
We hebben eerder gezegd dat we hoopten dat we er voor 1 juli uit zouden komen. Toen was er echter nog geen sprake van verlenging van de huidige cao. Die is er, na stemming onder al onze leden, wel gekomen en daardoor was de druk van 1 juli er niet meer. Het is dus niet zo dat wij al een halfjaar over de richtdatum zijn. De huidige cao loopt pas 1 januari aanstaande af.

En tijdens de bijeenkomsten in het land is er niet gestemd, werknemers en werkgevers konden hun mening geven. Dat is toch wat anders De stemming onder de achterban van werkgevers en werknemers zal pas plaatsvinden als wij tot overeenstemming zijn gekomen en dat is nog niet het geval.

En als het niet lid zijn goed bevalt dan vind ik dat fijn voor je. Maar kritiek geven is dan wel makkelijk. Maar ja, de beste stuurlui staan altijd aan de wal!

Groet,

Maarten Hoelscher
De Unie

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 26 november 2011, 19:35 »
Citaat van: Hls-m

De huidige cao loopt pas 1 januari aanstaande af.


Pas???? Met deze logica is er nooit haast. Ik zou zeggen verleng de CAO gewoon nog even een jaar. Dan is de druk weer van de ketel en hebben jullie alle tijd....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #7 Gepost op: zondag 27 november 2011, 11:50 »
Citaat van: Hls-m

We hebben eerder gezegd dat we hoopten dat we er voor 1 juli uit zouden komen. Toen was er echter nog geen sprake van verlenging van de huidige cao. Die is er, na stemming onder al onze leden, wel gekomen en daardoor was de druk van 1 juli er niet meer


Ik zit dit nog eens goed te lezen, en wat hier staat is echt schandalig. Laten we het even chronlogisch bekijken:

25 maart: \"Aan het eind van de vergadering kregen wij toestemming om het eindbod van 18 oktober in te trekken en te bekijken of het mogelijk is om tot een heel nieuw cao-boekje te komen. ....  Vanzelfsprekend worden zij maar ook andere leden gedurende de komende maanden op de hoogte gehouden.\"

maar op 11 april wordt de belofte om de leden op de hoogte te houden al weer ingeslikt: \"Beide partijen plaatsen zich nu even ‘uit de wind’ \"

Dat is dan ook gebeurt, want behalve op de bijeenkomsten en een summier bericht op de website van de Umie en hier op het prikbord komt er geen infomatie naar buiten Verder valt te lezen: \"De nawerking van de cao loopt tot 1 juli a.s. en voor die tijd moeten we er eigenlijk uit zijn. Of dat lukt valt nog te bezien; misschien moeten we de huidige cao wel voor een korte tijd verlengen maar dat is nog even toekomstmuziek. \"

Hoewel nu door Maarten gesteld wordt dat er een druk was om er voor 1 juli uit te komen, blijkt dat helemaal nergens uit. want op 30 juni (1 dag voor de deadline), wordt gemeld: \"Van juli tot januari werken partijen gezamenlijk aan een nieuwe cao die past bij de hedendaagse wensen en behoeften van werkgevers en werknemers.\"

Uit niets blijkt dat men die maanden keihard bezig is geweest om het voor elkaar te krijgen. Ook ziet men geen enkele aanleiding om leden hierover te informeren, nee, in plaats daarvan zet men niet zichzelf, maar de leden onderd druk door om 1 minuut voor twaalf de leden een worst voor te houden van een verlenging, waarbij ook en passant even een voorschot wordt gegeven op de nieuwe CAO met een loonsverhoging. Het onaccpetabel uitgesproken door de kaderleden, daar mag niet meer over gepraat worden, want er mag alleen naar de toekomst worden gekeken. Ja, dat is lekker makkelijk als de CAO nog 1 dag geldig is....

Daar waar men eind maart/begin april nog 3 maanden had om de eerste deadline te halen, daar heeft men nu nog maar 1 maand. En wederom blijkt uit niets dat er al bijna een akkoord ligt. En dus kijk ik nu even naar de nabije toekomst. Ofwel worden de leden wederom op het laatste moment onder druk gezet om maar weer even akkoord te gaan met een verlenging, ofwel krijgt men een voorstel voor een nieuwe CAO waar maar even snel over gestemd moet worden. En dat alles natuurlijk in het belang van de beveiligers....

Waar zou het wantrouwen van de beveiligers nu toch vandaan komen???? Ik zou mij ook niet serieus genomen voelen.....

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #8 Gepost op: zondag 27 november 2011, 13:21 »
Ik sluit mij volledig aan bij de Planner.

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #9 Gepost op: maandag 28 november 2011, 03:47 »
Beste planner,

Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar echt goed geinformeerd ben je niet, zo blijkt..

Er is heel hardbgewerkt de afgelopen maanden. En nog steeds. De cao expireert 1 januari aanstaande maar de loonsverhogingis al afgesprokem. En wij nemen liever wat langer dan dat wij over een nacht ijs gaan. Leden worden nooit onder druk gezet om te stemmen en krijgen altijd meerdere weken de tijd om hun stem uit te brengen. Via de post, mail en de website! En in cao land is het absoluut niet ongebruikelijk dat er nog geen nieuwe cao ligt op de expiratiedatum (datum dat deze afloopt).

Voor het implementeren van de nieuwe regels, als deze klaar zijn en door de achterbannen goedgekeurd (in alle zorgvuldigheid), is voorts een langere tijd nodig. Salaris- en plansystemen moeten worden aangepast en dat kost tijd. Een invoering voor halverwege 2012 van alle nieuwe regels zit er dus absoluut niet in. Een nieuwe cao wil niet zeggen dat alle afspraken op de eerste dag van kracht worden. Je kunt daarover ook een latere datum binnen de contractsperiode afspreken.

Jouw chronologische overzicht klopt: nawerking van een jaar, halfjaar verlenging en nu loopt de cao 31 december af. Wat is daar schandalig aan? Zeker nu er over een voor onze leden belangrijk onderwerp, namelijk loon, geregeld is; juist om de druk van 1 januari af te halen?

En planner? Waarom vermeld jij eigenlijk niet je echte naam? Overigens zuiver nieuwsgierigheid!

Grt
Maarten Hoelscher
De Unie

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #10 Gepost op: maandag 28 november 2011, 10:31 »
Citaat van: Hls-m

Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar echt goed geinformeerd ben je niet, zo blijkt..


Je slaat de spijker precies op de kop. Inderdaad is de informatie uitermate summier. Dat is nu precies wat ik steeds zeg....

Citaat van: Hls-m

Er is heel hardbgewerkt de afgelopen maanden. En nog steeds. De cao expireert 1 januari aanstaande maar de loonsverhogingis al afgesprokem. En wij nemen liever wat langer dan dat wij over een nacht ijs gaan


Voor deze loonsverhoging namen jullie niet uitgebreid de tijd. Daarintegen hebben jullie voor de loonsverhoging van 2011 zo lang de tijd genomen dat die er niet eens meer is gekomen. En dat jullie ergens uitgebreid de tijd voor nemen dat klinkt goed, maar waarom dan in maart wel roepen dat jullie er voor 1 juli uit willen zijn? Het is of het één of het ander en niet roepen wat op dat moment even goed van pas komt....

Citaat van: Hls-m

Leden worden nooit onder druk gezet om te stemmen en krijgen altijd meerdere weken de tijd om hun stem uit te brengen.


Zo kan je het zien. Ik zie gewoon dat werknemers die alk een jaar lang niets er bij hebben gekregen een worst (loonsverhoging per 1 januari 2012) wordt voorgehouden

Citaat van: Hls-m

En in cao land is het absoluut niet ongebruikelijk dat er nog geen nieuwe cao ligt op de expiratiedatum (datum dat deze afloopt).


Als dit niet ongebruikelijk is, en jullie liever graag ergens de tijd voor nemen, waar komt dan toch die \"druk\" vandaan waar jij het eerder over had?

Citaat van: Hls-m

Voor het implementeren van de nieuwe regels, als deze klaar zijn en door de achterbannen goedgekeurd (in alle zorgvuldigheid), is voorts een langere tijd nodig. Salaris- en plansystemen moeten worden aangepast en dat kost tijd. Een invoering voor halverwege 2012 van alle nieuwe regels zit er dus absoluut niet in.


Kijk, dit bedoel ik dus. Je hoeft niet iets concreets te hebben om je achterban toch te informeren. Gewoon duidelijk zijn over wat er wel maar ook wat niet kan.

Citaat van: Hls-m

Een nieuwe cao wil niet zeggen dat alle afspraken op de eerste dag van kracht worden. Je kunt daarover ook een latere datum binnen de contractsperiode afspreken.


Liggen jullie op koers om de veranderingen halverwege 2012 in te laten gaan, of moeten we eerder denken aan loonperiode 1 van 2013? Welke looptijd krijgt de nieuwe CAO als het aan jullie ligt?

Citaat van: Hls-m

Jouw chronologische overzicht klopt: nawerking van een jaar, halfjaar verlenging en nu loopt de cao 31 december af.


Dan zijn we het gelukkig toch nog ergens over eens...

Citaat van: Hls-m

Wat is daar schandalig aan? Zeker nu er over een voor onze leden belangrijk onderwerp, namelijk loon, geregeld is; juist om de druk van 1 januari af te halen?


Dat heb ik dus al uitgelegd, maar daarin verschillen wij dus van mening.

Citaat van: Hls-m

En planner? Waarom vermeld jij eigenlijk niet je echte naam? Overigens zuiver nieuwsgierigheid!


Vrijwel alle prikkers op dit prikbord zijn anoniem. Ik zie ook geen rden om dat te veranderen. dat jij er voor kiest om met naam en toenaam hier te staan is jouw keuze, het past wellicht ook bij jouw functie. Dat is gewoon een keuze die ik al vele jaren geleden gemaakt heb. Er zijn genoeg vaste prikkers van het (vorige) prikbord die weten wie ik ben. En jij zou dat ook kunnen weten, want ik heb op www.beveiligersinactie.nl ook al eens het verzoek gekregen om met jullie contact op te nemen en ik heb jullie toen een uitgebreide mail gestuurd, waar ik overigens nooit een reactie op heb gehad....

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #11 Gepost op: maandag 28 november 2011, 17:59 »
Zosra eea is afgesproken horen onze leden dat als eerste. En halverwege 2012 lijkt mij uitgesloten voor zorgvuldige invoering. We willen geen toestanden zoals met de OV chipkaart!

Ben jij eigenlijk lid van een vakbond?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #12 Gepost op: maandag 28 november 2011, 20:45 »
Citaat van: Hls-m

Ben jij eigenlijk lid van een vakbond?


Niet meer. Maar erg aardig dat jij je zo druk maakt over mij, ik probeer al jouw vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden. Helaas blijven nog vele vragen die ik aan jouw heb gesteld onbeantwoord. Ik dacht, jij kan zo de politiek in, maar toen ik even ging googlen kwam ik er achter dat jij daar al in zit. Dat verklaart veel.....

Bart

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #13 Gepost op: maandag 28 november 2011, 21:03 »
Ik heb ook even gegoogled. En inderdaad. Een politicus.

\"senior vakbondsbestuurder De Unie, fractievoorzitter/lijsttrekker\"

Ik heb de partij maar weg gelaten. Dat leek me niet van belang en dat kan iedereen vinden met google.

Groetjes Bart.
Dit protocol is slechts een hulpmiddel het kan en mag nimmer de plaats innemen van het eigen denken en handelen van de medewerker.

Dick52

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #14 Gepost op: maandag 28 november 2011, 23:17 »
Ik was zelf verhinderd bij een van de regiobijeenkomsten waar blijkbaar gestemd is.
Maar wbt voorstellen voor wijziging / nieuwe CAO :
De meeste voorstellen komen van de zijde werkgevers,
heb ik begrepen vanuit de FNV.