Auteur Topic: Blokdienst vs. Roostervrij dag  (gelezen 15620 keer)

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Gepost op: woensdag 9 november 2011, 09:45 »
Een hele goedemorgen allen,

Het volgende. Voor volgende week vrijdag stond ik op blokdienst. Deze week kreeg ik een mail dat
ik die vrijdag moet werken. Ik moet om 01.00 uur \'s nachts beginnen tot 09.00 uur. Officieel gezien is dat op
de zaterdag. Nu ben ik zaterdag dus roostervrij ingeplanned. Mogen zij dit zo maar doen?

CAO heb ik ook nagelezen daar staat ook duidelijk in dat wanneer jij op je roostervrije dag moet werken dat je
daar een toeslag van 30% over heen krijgt. Aangezien het in het weekend valt krijg ik sowieso een toeslag van 35%
+ 30% is dat 65% in totaal.

Nu had ik mijn planner dus gevraagd hoe dat zat met mijn toeslagen. Kreeg net mail terug dat hij overlegd heeft (niet met mij)
dat ik voor die dag geen D-code krijg (30%) omdat ik toch mijn 8 roostervrije dagen wel krijg. Dit kan toch nooit?

Sowieso heb ik 10 blokdiensten in mijn rooster staan 1 ATV dag en 8 roostervrije dagen de rest is opgevuld met werk.

Wie o wie heeft hier antwoord op?

Mvg,
Tamaris

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 9 november 2011, 10:30 »
Citaat van: Tamaris

Het volgende. Voor volgende week vrijdag stond ik op blokdienst


Welk blok?

Citaat van: Tamaris

Deze week kreeg ik een mail dat ik die vrijdag moet werken. Ik moet om 01.00 uur \'s nachts beginnen tot 09.00 uur.


Als er een nachtblok was vastgesteld, dan had je een dienst kunnen krijgen tussen 23:00 en 08:00

Citaat van: Tamaris

Officieel gezien is dat op de zaterdag. Nu ben ik zaterdag dus roostervrij ingeplanned. Mogen zij dit zo maar doen?


Een roostervrije dag betekend niet dat je geen nachtdienst van vrijdag op zaterdag zou kunnen krijgen (indien er een nachtblok was vastgesteld). maar een dienst van 01:00 tot 09:00 valt sowieso buiten dat blok, dus nee, ze kunnen deze dienst niet zonder jouw toestemming inplannen.

Citaat van: Tamaris

CAO heb ik ook nagelezen daar staat ook duidelijk in dat wanneer jij op je roostervrije dag moet werken dat je daar een toeslag van 30% over heen krijgt


Inderdaad, op het moment day jij om 01:00 moet beginnen kan er eigenlijk niet meer gesproken worden over een roostervrije (zater) dag, en dus is de toeslag van toepassing

Citaat van: Tamaris

Aangezien het in het weekend valt krijg ik sowieso een toeslag van 35% + 30% is dat 65% in totaal.


Inderdaad, wanneer jij recht hebt op deze toeslag (of andfre toeslagen), worden deze gewoon bij elkaar opgeteld.

Citaat van: Tamaris

Nu had ik mijn planner dus gevraagd hoe dat zat met mijn toeslagen. Kreeg net mail terug dat hij overlegd heeft (niet met mij)
dat ik voor die dag geen D-code krijg (30%) omdat ik toch mijn 8 roostervrije dagen wel krijg. Dit kan toch nooit?


Indien een vervangende dag als roostervrij wordt bestempeld, betekend dat niet dat jij geen recht meer hebt op de toeslag.

Citaat van: Tamaris

Sowieso heb ik 10 blokdiensten in mijn rooster staan 1 ATV dag en 8 roostervrije dagen de rest is opgevuld met werk.


Dar is verder niets mis mee. Let wel op dat bij de blokdiensten wel het blok (dag, avond of nacht) is aangegeven. Als dat niet zo is, dan zijn het allemaal dagblokken. Krijg jij een dienst die buiten het vastgesteld blok valt, dan heb jij recht op de toeslag uit artikel 49

Citaat van: Tamaris

Wie o wie heeft hier antwoord op?


Bij deze.

Succes, want gelijk hebben is wat anders als gelijk krijgen....

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 9 november 2011, 12:52 »
Citaat van: Planner

Citaat van: Tamaris

Het volgende. Voor volgende week vrijdag stond ik op blokdienst


Welk blok? - Dit was nog niet vastgesteld. Ik kreeg alleen een mail met mijn aangepaste rooster met de melding op vrijdag een \"extra nacht\" te moeten draaien van 01.00 tot 09.00

Citaat van: Tamaris

Nu had ik mijn planner dus gevraagd hoe dat zat met mijn toeslagen. Kreeg net mail terug dat hij overlegd heeft (niet met mij)
dat ik voor die dag geen D-code krijg (30%) omdat ik toch mijn 8 roostervrije dagen wel krijg. Dit kan toch nooit?


Indien een vervangende dag als roostervrij wordt bestempeld, betekend dat niet dat jij geen recht meer hebt op de toeslag. - Dit is ten alle tijden zodra je op je roostervrije dag moet werken? Ook al heb je die dag daarvoor een blokdienst wat in de nacht valt? Ongeacht de aanvangdienst tijd voor of na 00.00 uur?

- Intussen contact gehad met de planner naar aanleiding van mijn mail dat ik toch degelijk recht had op extra toeslag van 30%. Deze gaf te kennen dat
dit niet gebeurd omdat ik volgens hem een bloknacht heb. Hem duidelijk gemaakt dat dit nergens te vinden is op mijn rooster aangezien er alleen een \"blokdienst\" stond en daarna die blokdienst gewijzigd is in \"extra nacht\". Hem ook duidelijk gemaakt dat om 01.00 uur \'s nachts het officieel zaterdag is. Hierop gaf hij doodleuk te kennen dat mijn 8 uur rust tijd (dat krijg je na een nachtdienst) op de maandag daarop wordt gezet. Die maandag moet ik sowieso al een dienst draaien van 16.30 tot 20.30. Planner weer duidelijk gemaakt dat het hier om een roostervrije dag ging, dat wanneer hij deze van mij afpakt ik op rooster officieel maar 7 roostervrije dagen heb staan ipv 8 waar iedereen dus recht op heeft. Er wordt nog weer overlegd dus ben benieuwd wat hier uitkomt.
Ik vraag mij af dat wanneer zij mij echt geen extra toeslag willen geven en ik weiger om dan toch niet te gaan werken die nacht of dit onder werk weigering komt te vallen.

Alvast weer bedankt,

Mvg,
Tamaris

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 9 november 2011, 14:17 »
Citaat van: Tamaris

Dit is ten alle tijden zodra je op je roostervrije dag moet werken? Ook al heb je die dag daarvoor een blokdienst wat in de nacht valt?


Nee, want een roostervrije dag is niet een dag in de zin van 00:00 tot 24:00, maar het is een periode van 24 en soms 32 uur (zie de definitiie in artikel 1), waarop op die dag geen dienst mag aanvangen. Eeen nachtdienst die voor 00:00 begint is dus geen probleem (als je een nachtblok hebt), en laten we er dan even van uitgaan dat de nachtdienst om 08:00 eindigt, dan begint de roostervrije dag om 08:00 en aangezien het een nachtdienst is, is de duur van de roostervrije dag 32 uur en duurt deze roostervrije dag dus tot zondag 16:00 uur. Als je ook op die zondag een vrije dag hebt duurt deze 24 uur, dus van 16:00 tot 16:00 op maandag. Als je op maandag voor 16:00 moet beginnen, dan is dat dus op je vrije (zon) dag en dient er toeslag betaald te worden.

Dat dit zeer verwarrend is moge duidelijk zijn. en zoals het er nu voorstaat komt het begrip rootervrije dag dan ook in de nieuwe CAO te vervallen.

Citaat van: Tamaris

Deze gaf te kennen dat  dit niet gebeurd omdat ik volgens hem een bloknacht heb. Hem duidelijk gemaakt dat dit nergens te vinden is op mijn rooster aangezien er alleen een \"blokdienst\" stond


Het gaat er om op welk moment het blok uiterlijk moet worden vastgesteld, en dat is bij de dondedagse weekindeling. Dus uiterlijk donderdag de week voor die vrijdag dient ofwel het blok, ofwel de dienst vastgesteld te worden. Als dat later was, en er was geen blok vastgesteld, dan was het automatisch een dagblok geworden. En als de planner roept dat het een nachtblok was, dan is hij ook fout bezig, want dat blok loopt van 23:00 tot 08:00.

Citaat van: Tamaris

Hierop gaf hij doodleuk te kennen dat mijn 8 uur rust tijd (dat krijg je na een nachtdienst) op de maandag daarop wordt gezet.


Dat is onzin. Rust is iets wat volgt uit de diensten die je draait. Of er voldoende rust is ingepland dat is weer een heel ander verhaal. Dat doet niet af aan het feit dat de zaterdag als roostervrije dag was bestempeld, en dat jij daar een dienst op hebt gekregen en dus de toeslag voor het werken op een roostervrije dag moet krijgen.

Citaat van: Tamaris

Planner weer duidelijk gemaakt dat het hier om een roostervrije dag ging, dat wanneer hij deze van mij afpakt ik op rooster officieel maar 7 roostervrije dagen heb staan ipv 8 waar iedereen dus recht op heeft.


En hier ga jij de dus de fout in. Want hoewel er 8 roostervrijde dagen vastgestelde moeten worden staat in Artikel 33 lid 4 dat de werkgever 1 roostervrije dag mag intrekken zonder daarvoor een vervangende dag aan te wijzen....

Citaat van: Tamaris

Ik vraag mij af dat wanneer zij mij echt geen extra toeslag willen geven en ik weiger om dan toch niet te gaan werken die nacht of dit onder werk weigering komt te vallen.


Er staat duidelijk in de CAO dat de werkgever 1 keer per loonperiode de werknemer kan verplichten te wekren op een eerder vastgestelde roostervrije dag. Dus ja, dat kan je dus zien als werkweigering. Maar daar hoort natuurlijk ook bij dat de werkgever zich aan zijn verplichtingen houd, en dat is om gewoon de toeslagen te betelen die daarvoor staan.

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 9 november 2011, 15:11 »
Hallo planner,

Het is mijn nu volkomen duidelijk hoe dit allemaal in elkaar steekt.
Daarmee wil ik jou ook bedanken.

Want nergens kon ik fatsoenlijke antwoorden krijgen (lees: kastje van de muur).

Mvg,
Tamaris

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 9 november 2011, 15:59 »
Graag gedaan.

De Unie heeft een CAO telefoon, die open staat voor dit soort vragen van zowel leden als niet leden:

http://www.unie.nl/OverOns/Voorwie/Dienstverlening/2011meiNieuwsbriefDV/06DeUnieSecuritycaotelefoon.aspx

Ik ben erg benieuwd welke antwoorden zij geven :S

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 12 november 2011, 01:22 »
Ik heb mijn vragen ook al doorgespeeld naar FNV ben benieuwd naar hun reactie hierop.
Want de planner(s) vertikken het nog steeds om mij die 30% toeslag te betalen.
Afgelopen periode heb ik een paar keer op roostervrije dagen moeten werken ben benieuwd wat zij
daarmee gedaan hebben. Ik hou het voor nu echt wel goed in de gaten.

Zodra ik antwoorden terug heb van FNV laat ik het jou weten ;)

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 16 november 2011, 12:04 »
Nou ondertussen heb ik een bericht terug gehad van FNV lees onderstaand:


Lees nu pas dat je dienst op vrijdag NA middernacht begint!!! En dat mag dus niet, want dan heb je een opkomst tussen 0000 en 2400 en dat kan niet qua definitie roostervrije dag!

Een RV dag is een dag zonder opkomst tussen 00-24 en duurt na een nachtdienst 32 en anders 24 uur
Aangezien jouw opkomst op zaterdagochtend 01:00 is (heeeeeel vroeg in de ochtend, dat wel) kan er op zaterdag geen sprake zijn van een roostervrije dag

Als je om 2300 zou moeten beginnen is er geen sprake van een opkomst op zaterdag en kan je dus wel op zaterdag roostervrij hebben. In dat geval zou een RV dag 32 uur moeten duren


Ben het met je eens dat het raar is dat zo\'n dienst in het rooster op de vrijdag staat, terwijl hij feitelijk op de zaterdag valt, maar dat zal met de bloktijd te maken hebben vermoed ik.


Dus ja dan heb ik inderdaad gewoon recht op de D-code (30%)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 16 november 2011, 12:10 »
Dan is mijn interpretatie van de CAO op dit punt dus hetzelfde. Nu alleen nog je werkgever zien te overtuigen!

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 14 december 2011, 13:24 »
Zoals gedacht!! Gisteren mijn loonspecificatie binnen gekregen en geen D-code gekregen!

Zoals eerder vermeld kreeg ik een mail terug van een planner dat ik die D-code niet krijg aangezien ik toch wel aan mijn 8 roostervrije
dagen kom.

Hier maak ik in uit dat wanneer je geen 160 uur contract hebt zij altijd met dit soort antwoorden kunnen komen. Want tja geen 160 uur werken dan heb
je altijd je 8 roostervrije dagen wel.

Ik ga hier zeker een klacht over in dienen samen met de antwoord van FNV.

Wordt weer vervolgd.

Mvg,
Tamaris

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 14 december 2011, 23:50 »
Gelijk hebben is helaas wat anders als gelijk krijgen

Succes...

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #11 Gepost op: maandag 9 januari 2012, 21:07 »
Nou het heeft even geduurd had inmiddels een klacht in gediend wat betreft bovenstaande.

Het volgende kreeg ik terug:

Geachte Mevrouw,
 
Vandaag heb ik uw loonklacht in goede staat ontvangen van uw teamleider.
Ik heb uw loonklacht behandeld samen met planners.
Tevens hebben we het CAO nog eens goed bekeken.
 
Na een nachtdienst moet u minstens 32 uur rust hebben, u bent na uw nachtdienst van vrijdag op zaterdag (het was niet vrijdag op zaterdag maar gewoon zaterdag om 01.00 uur.) 18 november pas weer ingezet op maandagmiddag vanaf 16.30 uur. Tussen deze twee diensten zit tevens meer dan 48 uur. Kortom, u heeft twee rooster vrije dagen gehad in de tussentijd. (Totaal deze periode acht)
 
Bij deze willen wij u dan ook nogmaals benadrukken dat de D-code niet van toepassing, volgens de uitleg in uw bijlagen.
Meneer ***** heeft u dit in een eerder gesprek/mailing al toegelicht. --> dat was dus de mail die ik van de planner had gekregen met: aangezien je toch wel aan je 8 RV dagen komt.
 
Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.
 
Met vriendelijke groet,
 
********

Ik vind dit toch echt vreemd aangezien je roostervrije dag op de dag zelf om 24.00 uur moet beginnen. Ik vind dat dit wel heel makkelijk is om iemand zo te kunnen \"gebruiken\" op zijn of haar roostervrije dag. Een roostervrije dag horen ze gewoon van af te blijven tenzij je er mee akkoord gaat om op die dag te willen werken.

Mvg,
Tamaris

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #12 Gepost op: maandag 9 januari 2012, 23:44 »
Citaat van: Tamaris

Tevens hebben we het CAO nog eens goed bekeken.


Goed bekeken???

Citaat van: Tamaris

Na een nachtdienst moet u minstens 32 uur rust hebben,


De CAO zegt dat je na een nachtdienst 14 uur rust moet hebben, en deze rusttijd mag 1 x per week zelfs teruggebracht worden naar 8 uur (artikel 27 lid 4)

Citaat van: Tamaris

u bent na uw nachtdienst van vrijdag op zaterdag (het was niet vrijdag op zaterdag maar gewoon zaterdag om 01.00 uur.) 18 november pas weer ingezet op maandagmiddag vanaf 16.30 uur. Tussen deze twee diensten zit tevens meer dan 48 uur.


Als ik het goed begrijp had jij een dienst van 01:00 tot 09:00 op zaterdagochtend? Als dat zo is, dan zat er dus 47,5 uur tussen de 2 diensten, en niet meer dan 48 uur....

Citaat van: Tamaris

Tussen deze twee diensten zit tevens meer dan 48 uur. Kortom, u heeft twee rooster vrije dagen gehad in de tussentijd.


Hier maakt men een grote denkfout, Want zelfs als het waar zou zijn dat het (meer dan) 48 uur zou zijn, betekend dat dan automatisch sprake is van 2 roostervrije dagen? De definitie van een roostervrije dag is:

Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur.
De roostervrije dag is bij een:
voorwaarts roterend rooster:
- als de laatste dienst een nachtdienst is: een periode van 32 uur zonder arbeidsuren
- als de laatste dienst een andere dienst is dan nachtdienst: 24 uur zonder arbeidsuren.
achterwaarts roterend rooster: altijd een periode van 32 uur zonder arbeidsuren.
In een serie aaneengesloten roostervrije dagen is de tweede en volgende roostervrije dag een periode van
24 uur zonder arbeidsuren
.


Aangezien de laatste dienst een nachtdienst was geld dat de eerste roostervrije dag 32 uur moet zijn, en de volgende 24 uur. Er moet dus minimaal 56 uur rust zijn om te kunnen spreken van 2 roostervrije dagen na een nachtdienst. Maar zelfs als er minimaal 56 uur rust zou zijn geweest, dan nog kan zaterdag geen roostervrije dag zijn, aangezien er wel degelijk een dienst op die zaterdag begon, namelijk de betreffende nachtdienst. En juist omdat er dus eerst geen dienst met een aanvang op deze zaterdag was gepland, dient gewoon de toeslag betaald te worden, omdat er gewerkt wordt op een eerder vastgestelde roostervrije dag. Dat er dan nog 8 of eigenlijk maar 7 andere (roostervrije) dagen overblijven doet niet ter zake, deze dag was eerder vastgesteld als roostervrije dag, en dat is het criterium, niet hoeveel roostervrije dagen er in totaal overblijven (dat mogen er zelfs maar 7 zijn, want 1 dag mag ingetrokken worden zonder vervangende roostervrije dag aan te wijzen). En als het gaat om het enige roostervrije weekend, dan mogen ze daar niet eens aankomen, omdat het roostervrije weekend 2 van de 4 vaststaande roostervrije dagen moeten zijn (artikel 33 lid 3)

Kortom, men leest de CAO helemaal niet goed, wat men leest dat leest men verkeerd en de rest wordt gewoon niet gelezen!

Citaat van: Tamaris

Een roostervrije dag horen ze gewoon van af te blijven tenzij je er mee akkoord gaat om op die dag te willen werken.


Dat is weer een andere discussie. Ik heb hierboven al aangeven dat 4 van de 8 roostervrije dagen \"vaststaand\" zijn. De andere 4 daar kan de werkgever wel degelijk conform de CAO ZONDER toestemming van de werknemer aankomen (artikel 32 lid 6) Maar of het nu wel of niet met vrijwillihg is, als er gewerkt wordt op een eerder vastgestelde roostervrije dag, dan dient er gewoon de toeslag genoemd in artikel 46 betaald te worden:

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 10 januari 2012, 12:12 »
Hoe jij het beschrijft zo denk ik er ook over.

Daarom heb ik weer een antwoord terug gestuurd dat ik hiermee niet akkoord ga.

Kijken wat ik hier weer op terug krijg. Het gaat mij niet eens om het geld maar het gaat om de rechten die wij hebben.
En ja ik ben niet de enige die met deze probleem zit.

Ik laat het weer weten als ik wat hoor.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Blokdienst vs. Roostervrij dag
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 10 januari 2012, 13:11 »
Jij bent hier nu al 2 maanden tevergeefs mee bezig. Jij bent niet de enige met dit probleem, wat waarschijnlijk al veel langer speelt. En gezien de manier waarop men de CAO \"leest\", denk ik dat er goede kans bestaat dat er nog meer zaken niet goed geregeld zijn. Ik denk niet dat jij dat op gaat lossen met nog maar even een vrijblijvend briefje sturen.