Auteur Topic: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?  (gelezen 22133 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 11:45 »
Als je gewoon je ogen en oren openhoudt, dan had je kunnen weten dat lang niet iedereen tevreden is met een 4 weekse verloning. Veel mensen hebben daar gewoon moeite mee, met namen wanneer het kalenderjaar verder is gevorderd en de loonuitbetaling steeds vroeger valt als de maandelijks vaste lasten worden afgeschreven. Dat iets al jaren zo is wil toch niet zeggen dat het ook zo moet blijven. Dat is dan ook de reden dat jullie over een nieuwe CAO praten. Dat heet voortschrijdend inzicht.

De (kader) leden zijn ook niet met het voorstel gekomen voor de 20 tijdvensters, maar het zou kunnen dat zij daar toch mee akkoord gaan. Je kunt dus in ieder geval ook dit punt eens een keer in een kadervergadering ter sprake brengen, en alle voors en tegens af te wegen.

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #16 Gepost op: zondag 4 december 2011, 04:43 »
Citaat van: Hls-m

Het is vooral controleerbaar als er per vier weken betaald wordt. Veel werkgevers zouden liever op maandverloning overgaan maar dat hebben we juist nooi toegestaan. Je moets eens weten hoeveel er nu al misgaat op loonstroken..

Heb overigens nog nooit een vraag of klacht van lid gehad over de vierweekse verloning. Het onderwerp komt ook zeker niet in de laatste 20%.


Als ik kijk hoe bij ons gaat, gaat het eigenlijk nooit mis met de verloning.
De laatste vrijdag voor de verloning maakt de planner de uren op en geeft deze aan de loonadministratie door en 4 werkdagen later staat het loon op de rekening.

Dit kan ook als men per maand gaat uitbetalen.
Alleen als iemand een extra dienst moet/mag draaien, omdat bijv. een collega\'s ziek is geworden, zou het kunnen gebeuren dat men pas een maand later de extra gewerkte uren uitbetaald krijgt.
Daarnaast, als ik het goedbegrepen heb, moet met het nieuwe CAO meer stabiliteit komen in het rooster.
Dus minder wijziging voor een beambte.
Dat betekend dus een rooster voor een maand  / 4 weken al bekend is.
Alleen krijg je geen 20 dagen uitbetaald maar 22,61 dagen betaald, met een loon correct aan het einde van het jaar. (vaak is dit niet nodig)
Met het nieuwe cao dat nog niet klaar is, moet men even opnieuw rekenen, maar het lijkt mij geen probleem voor de dames en heren van de loonadministratie.

Van mij mogen ze per 1/1/2012 overstappen op uitbetalen per maand, want er is geen 1 instelling waar ik per 4 weken mag betalen.

Euro

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #17 Gepost op: maandag 5 december 2011, 09:36 »
.

Van mij mogen per 1/1/2012 overstappen op uitbetalen per maand, want er is geen 1 instelling waar ik per 4 weken mag betalen.[/quote]

Hebben jullie er wel eens aan gedacht om de salarissen niet alleen maandelijks, maar ook als vaste maandsalarissen te laten uitbetalen.?
Dus inclusief een gemiddelde ORT toeslag.
Scheelt een hoop onduidelijkheid m.b.t.toeslagen wel of niet vergoeden en het zal zeker de duidelijkheid in de CAO ten goede komen.
De beveiliger weet waar hij/zij aan toe is en de bedrijven kunnen eenvoudiger hun kosten/baten analyse opstellen v.w.b. vraagprijzen
richting hun klanten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #18 Gepost op: maandag 5 december 2011, 10:05 »
Als er nu iets niet onduidelijk is in de CAO dan zijn dat de toeslagen voor het werken op bijzondere uren. En hoe stel jij je zo\'n gemiddelde toeslag voor? Want het woord \"gemiddeld\" geeft al aan dat er een middenweg gekozen moet worden, want zoveel betekend dat werknemers die nu veel onregelmatgheid hebben er op achteruit gaat. Ga jij ze dat uitleggen?

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 7 december 2011, 22:25 »
Citaat van: Euro

.

Van mij mogen per 1/1/2012 overstappen op uitbetalen per maand, want er is geen 1 instelling waar ik per 4 weken mag betalen.


Hebben jullie er wel eens aan gedacht om de salarissen niet alleen maandelijks, maar ook als vaste maandsalarissen te laten uitbetalen.?
Dus inclusief een gemiddelde ORT toeslag.
Scheelt een hoop onduidelijkheid m.b.t.toeslagen wel of niet vergoeden en het zal zeker de duidelijkheid in de CAO ten goede komen.
De beveiliger weet waar hij/zij aan toe is en de bedrijven kunnen eenvoudiger hun kosten/baten analyse opstellen v.w.b. vraagprijzen
richting hun klanten.[/quote]

Dit is nu geen goed idee, want jij mag misschien wel weten wat je ongeveer elke 4 weken vangt, maar er zijn meer dan genoeg collega\'s die elke periode maar moeten zien wat erop hun werkbrief staat.

Secure4all

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #20 Gepost op: zondag 29 januari 2012, 16:31 »
Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie en de anderen die gereageerd hebben.

Het is wel degelijk zo dat wij als medewerkers een nadeel ondervinden van de maandelijkse betaling. Wij moeten nl ruim 173 uur werken alvorens er sprake is van overwerk. Bij een 4 -wekelijkse betaling is dat reeds na 160 uur....Maar dat is de praktijk....
Wat ik zorgelijker vind is het feit dat de werkgever zegt dat het geen eis is(4-wekelijks) maar een richtlijn....en vervolgens druipen de meesten als makke lammetjes weer af uit het kantoor....
Afgelopen week is mij persoonlijk gezegd door een directielid van het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben dat deze GEEN lid is van het VPB....

Kan dat gevolgen hebben voor de naleving van de CAO, ook als in mijn contract staat dat er conform CAO VPB e.e.a. zal verlopen? Dus, kan men van de CAO afwijken omdat men geen lid is van de VPB?

Nu nog een nieuwtje: Artikel 32, lid 1 schrift voor dat wijzigingen in een vast rooster slechts kunnen worden doorgevoerd na akkoord van de betrokken medewerker(s) ,of woorden van gelijke strekking. Nu gaat mijn baas ons vaste rooster per zo snel mogelijk opheffen en zullen wij volgens een maandrooster geroosterd gaan worden. Is een opheffing ook geen wijziging? Er veranderd tenslotte nogal niet wat voor ons, in negatieve zin.....

Ben benieuwd naar de reacties. Thanks!

Secure4all

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 2 februari 2012, 01:07 »
Beste Secure 4all,

Als jouw werkgever geen lid is van de VPB, die heet tegenwoordig Nederlandse Veligheidsbranche, hoeft deze cao nu niet te volgen omdat dee niet algemeen verbindend is verklaard. Maar in jouw contract staat dat de cao Particliere Beveiliging van toepassing is, dan geldt de cao gewoon ondanks voorgaande zin. Bovendien zullen we bij akkoord van onze leden een algemeen verbindend verklaring vragen bij de minister van Sociale Zaken. Dan zijn ook de werkgevers die geen lid zijn van de NVB aan cao gebonden. Belangrijk om concurentie op arbeidsvoorwaardenniveau te voorkomen! Maar aangezien jij bepaling in jouw contract hebt die verwijst naar de cao heb je niets te vrezen.

De loonperiode van vier weken is geen richtlijn maar een verplichting. Hier kan alleen met instemming van cao-partijen vanaf geweken worden. Dat gebeurt bijna nooit (ken eigenlijk alleen G4S die bij Aviation Security op Schiphol maandelijkse looonperiode heeft en zo zijn er nog paar bedrijven).. Ik lees dat er beveiligers zijn die graag toe willen naar maandelijkse loonperiode. Deze wens heb ik tot bovenstaande discussie nog nooit gehoord maar als onze leden dit graag willen dan gaan we kijken of we dit kunnen regelen. Zitten wel haken en ogen aan omdat hele administraties maar ook plansystemen aangepast moeten worden.

Werkgever mag vast rooster niet wijzigen zonder jouw instemming en ook niet \'opheffen\'. Dit hoef je niet te accepten!

Als je lid bent van een vakbond kun je deze altijd om hulp en advies vragen en anders bel je onze cao-telefoon. Zij staan je graag te woord. Het nummer is 0345-851936.

Groet,
Maarten Hoelscher

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 2 februari 2012, 06:59 »
We kunnen ook weer terug naar betaling per/week en dan een verrekening van de overuren per 4 weken.

mvg
Wim

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 2 februari 2012, 09:27 »
Citaat van: Hls-m

De loonperiode van vier weken is geen richtlijn maar een verplichting. Hier kan alleen met instemming van cao-partijen vanaf geweken worden. Dat gebeurt bijna nooit (ken eigenlijk alleen G4S die bij Aviation Security op Schiphol maandelijkse looonperiode heeft en zo zijn er nog paar bedrijven)..


Maarten,

Voor zover ik weet heeft G4S Aviation Security een bedrijfsCAO. Eerder gaf jij aan dat alleen bij een bedrijfsCAo (als dat daar in staat) of bij dispensatie maandverloning toegestaan is. OOk gaf jij aan dat die dispensatie zelden wordt/is toegekend. Nu geef jij een naam van een bedrijf met een bedrijfsCAO, en \"zo zijn er nog een paar bedrijven\". Maar in plaats dat iedereen die geconfornteerd wordt met maandverloning, en wil weten of het is toegetsaan, is het veel makkelijker dat jij even aangeeft (aangezien het er toch maar enkele zijn), welke bedrijven het is toegestaan maandverloning toe te passen.

Dus nog maar een (3e) keer de volgende vraag:

Is er aan 1 of meer bedrijven die geen bedrijfscao hebben dispensatie verleend? Zo ja, welke?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 2 februari 2012, 12:44 »
Ik heb het even nagevraagd bij het secretariaat in Gorinchem, dat kan iedereeen doen, en alleen G4S AS heeft dispensatie. Dat dit bedrijf een bedrijfscao heeft is overigens irrelevant aangezien deze moet voldoen aan het minimum van de cao PB. Er is in verleden wel eens een oogje dichtgeknepen voor bedrijven die bijvoorbeeld eerst in handen waren van gemeenten, bijvoorbeeld parkeerbeheer, en die vervolgens als beveiligingsbedrijf geprivatiseerd werden. Die kregen tijd eea in te regelen. Dat gebeurt echter niet meer. Dus alle bedrijven moeten een vierweekse loonperiode hanteren en anders zijn zij in overtreding. Dit wordt gecontroleerd door het Controleorgaan. Klopt eea niet dan moet dit alsnog in orde worden gemaakt anders volgt er bij hercontrole een fikse boete.

Groet,
Maarten

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 2 februari 2012, 14:41 »
Dank je wel.

Inderdaad, dat kan iedereen navragen en dat had ik dus een tijd geleden al een keer gedaan. Vandaar dat ik dus zo verbaasd was dat er volgens jouw nog enkele bedrijven zouden zijn met dispensatie, ik was dus erg benieuwd welke bedrijven jij daarmee bedoeld? Jouw voorganger(s) en de bestuurders van andere vakbonden waren/zijn in ieder geval al vele jaren bekend met het gegeven dat er bij minimaal 1 bedrijf ook maandverloning wordt toegepast.

Dat weet ik omdat ik de vakbondsbesturders daar over de vloer heb zien rondlopen, waarbij ze alles is uitgelegd hoe het werkt. Tot een paar jaar geleden in ieder geval (en voor zover ik weet nu nog steeds niet), heeft enige vakbondsbestuurder ooit bezwaar gemaakt tegen dit gegeven. Ik weet ook dat het controlorgaan daar ook over de vloer is geweest, en ook die heeft daar niets over gezegd, laat staan een boete uitgedeeld. En aangezien ik ook nooit werknemers van dat bedrijf hierover heb horen klagen, zie ik ook niet in waarom iemand hiertegen bezwaar zou kunnen hebben en dit desnoods via (hoge) boetes zou willen afdwingen.

Marcel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 2 februari 2012, 14:50 »
Volgens mij heeft Brink\'s ook maandsalarissen?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 4 februari 2012, 11:53 »
Maar Brinks valt niet onder cao Particuliere Beveiliging.

Groet,
Maarten Hoelscher