Auteur Topic: 2 vragen betreft verlofdagen  (gelezen 7734 keer)

Gozah

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
2 vragen betreft verlofdagen
« Gepost op: woensdag 16 juli 2014, 15:19 »
Hallo,

Ik loop al een tijdje met 2 vragen betreft verlofdagen.
Ik heb daar al het een en ander over opgezocht, maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden.

Vraag 1 is of het verplicht is om het tegoed en het verbruik van verlofdagen te vermelden op de loonstrook.
Bij het bedrijf waar ik werk staat er totaal niks over op de loonstrook en ook niet in de email met de roosters.
Als ik de planner mail met de vraag hoeveel dagen ik nog te goed heb, dan kan hij daar soms zelfs niet gelijk op reageren omdat de telling volgens hem nog moet binnen komen.
Dit werkt naar mijn mening niet mee in het vertrouwen naar het bedrijf toe en daarbij vind ik het maar raar dat iedereen er elke keer naar moet vragen.
Naar mijn idee is dit toch standaart informatie wat elk personeelslid elke periode behoort te krijgen.

Mijn 2e vraag gaat over de aanvraag voor een enkele verlofdag.
Het bedrijf waar ik werk heeft de regel dat we minimaal 31 dagen van te voren verlof moeten aanvragen. Dit geld dus ook voor 1 enkele dag.
Ik ben net terug van een paar dagen vakantie en wou 1 dag verlof aanvragen.
Dit gaat om de allerlaatste dag van het voorlopige rooster.
Dit werd geweigerd omdat het voorlopige rooster al verstuurd was.
Ik ken meerdere beveiligingsbedrijven waar men voor de aanvraag van 1 enkele dag een termijn heeft van minimaal een week van te voren.
Dat lijkt mij voor het personeel wat menselijker dan dat je alles minimaal een maand van te voren moet plannen en ook al moet weten.
Iets spontaans kan dus nooit meer of je moet het ongelofelijke geluk hebben al vrij te zijn.
( wat dus uiteraard zo goed als nooit in het weekend is )

Als ik in mijn zoektocht deze vragen en antwoorden heb gemist, dan mijn excuses daar voor.

Groet
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 juli 2014, 15:29 door Gozah »

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: 2 vragen betreft verlofdagen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 16 juli 2014, 15:49 »
Antwoord op vraag 2:

http://www.uniesecurity.nl/Portals/2/Downloads/DUS%20cao%202012%20-%202013%20definitief%20vanaf%20lp%2010%20inclusief%20index%20en%20veelgestelde%20vragen.pdf

Artikel 65 lid 6:
Indien de werknemer een losstaande vakantiedag heeft aangevraagd, moet de werkgever de werknemer binnen 7 dagen schriftelijk en gemotiveerd uitsluitsel geven. Indien de werknemer na 7 dagen geen antwoord van de werkgever op zijn aanvraag heeft ontvangen, wordt de aanvraag geacht te zijn toegekend. Dit lid is ook van toepassing op de 8 vrije dagen zoals bedoeld in artikel 21 lid 1.

Gozah

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 2 vragen betreft verlofdagen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 16 juli 2014, 15:59 »
PFSO, bedankt voor je reactie.
Maar ik kan daarin niet het antwoord op mijn vraag vinden.

Ik heb op mijn aanvraag direct een antwoord van mijn planner gekregen.
Die was: Nee, je staat al ingeroosterd.

Dit gaat dus om de allerlaatste dag van de laatste week van mijn voorlopige rooster.( en dan ook nog eens de nachtdienst van Zondag op Maandag, waarvan dus de Maandag nog niet vermeld word op het voorlopige rooster. )
Ik snap overigens wel dat dit lastige dingen zijn voor een planner waar ik zeker niet jaloers op ben.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 juli 2014, 16:04 door Gozah »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 2 vragen betreft verlofdagen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 16 juli 2014, 16:07 »
Vraag 1 is of het verplicht is om het tegoed en het verbruik van verlofdagen te vermelden op de loonstrook.
Bij het bedrijf waar ik werk staat er totaal niks over op de loonstrook en ook niet in de email met de roosters.
Als ik de planner mail met de vraag hoeveel dagen ik nog te goed heb, dan kan hij daar soms zelfs niet gelijk op reageren omdat de telling volgens hem nog moet binnen komen.
Dit werkt naar mijn mening niet mee in het vertrouwen naar het bedrijf toe en daarbij vind ik het maar raar dat iedereen er elke keer naar moet vragen.
Naar mijn idee is dit toch standaart informatie wat elk personeelslid elke periode behoort te krijgen.

Wettelijk is dit NIET vereist.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/loonstrookje

Maar het is wel gebruikelijk dat dit op een loonstrook staat. En wanneer jij onder de CAO PB valt (Let op, deze CAO is niet meer Algemeen Verbindend Verklaard, waardoor het niet per definitie zo is dat jij daaronder valt!), is het WEL verplicht want in bijlage 1 is beschreven wat er minimaal op een loonstrook moet staan, en daar staat ook het saldo vakantie-uren tussen

Mijn 2e vraag gaat over de aanvraag voor een enkele verlofdag.
Het bedrijf waar ik werk heeft de regel dat we minimaal 31 dagen van te voren verlof moeten aanvragen. Dit geld dus ook voor 1 enkele dag.
Ik ben net terug van een paar dagen vakantie en wou 1 dag verlof aanvragen.
Dit gaat om de allerlaatste dag van het voorlopige rooster.
Dit werd geweigerd omdat het voorlopige rooster al verstuurd was.
Ik ken meerdere beveiligingsbedrijven waar men voor de aanvraag van 1 enkele dag een termijn heeft van minimaal een week van te voren.
Dat lijkt mij voor het personeel wat menselijker dan dat je alles minimaal een maand van te voren moet plannen en ook al moet weten.
Iets spontaans kan dus nooit meer of je moet het ongelofelijke geluk hebben al vrij te zijn.
( wat dus uiteraard zo goed als nooit in het weekend is )

In de CAO staat nergens een termijn genoemd voor het aanvragen van vrije dagen. Een werkgever mag alleen positief afwijken van de CAO, dus (eenzijdig) een termijn vaststellen voor het aanvragen is niet toegestaan. Een verzoek afwijzen met als reden uitsluitend dat jij niet voor een door de werkgever vastgestelde termijn het verzoek hebt gedaan, lijkt mij GEEN zwaarwichtige reden zoals bedoeld in BW 7:638

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel10/Afdeling3/Artikel638/

Uiteraard kan ik mij er wel iets bij voorstellen. Ik heb ook vaak verlofaanvragen gehad, waarbij je je afvraagt waarom die nu niet eerder ingediend hadden kunnen worden? Maar er zijn natuurlijk ook situaties denkbaar, waarbij het volkomen logisch is dat een aanvraag pas op een laat moment ingediend is, omdat de omstandigheid waarom het verzoek ingediend wordt zich dan pas aandient!

Bij een aanvraag krijg je als planner vaak ook de reden te horen/lezen van de aanvraag. Eigenlijk ben ik van mening dat ik daar niets mee te maken heb want in principe heeft iedereen wat mij betreft dezelfde rechten. Als ik 2 verzoeken heb voor dezelfde dag, en ik heb maar ruimte voor 1 persoon, moet ik dan rekening houden met de opgegeven reden? Ik vind van niet, want dan ga ik dus mijn persoonlijk voorkeur gebruiken om te toetsen welke reden ik belangrijker vind. Maar wat ik onbelangrijk vind, kan voor de betrokken werknemer natuurlijk wel belangrijk zijn en vice versa. Ik beoordeel verzoeken liever op andere, objectieve criteria. Wie heeft het verzoek eerder gedaan? Hoeveel verlof hebben de betrokken werknemers nog over? Welke werknemer heb ik harder nodig? etc.....

Met de nieuwe roostersystematiek komt er nog een iets anders om de hoek kijken (hoewel dit eigenlijk in de oude systematiek ook een rol speelde, alleen daar werd nog veel minder de aandacht op gelegd), namelijk dat wijzigingen na publicatie van de roosters, financiële gevolgen heeft voor de werkgever. Als jij dus vrij krijgt, moet iemand anders die dienst opvullen, en heeft daarbij meteen recht op verschuivingstoeslag. En vaal blijft het niet bij 1 wijziging, maar moeten er daardoor meerder diensten geschoven/verplaatst worden. En behalve dat het geld kost, moet het ook nog allemaal blijven voldoen aan de arbeidstijden regels.

Dus ja, ik kan mij voorstellen dat een werkgever/planner niet staat te springen om late verzoeken. Maar zoals gezegd, er zal wat mij betreft toch echt een betere onderbouwing moeten zijn om te voldoen aan het Burgerlijk Wetboek. Ik denk dat een verhaal over het verschuiven van diensten van andere werknemers ongewenste effecten oplevert m.b.t. de arbeidswet voor een werknemer moeilijk valt tegen te spreken!

Gozah

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 2 vragen betreft verlofdagen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 16 juli 2014, 16:21 »
Planner, reuze bedankt voor je uitgebreide reactie !

Betreft het verlofaanvraag gaat het inderdaad om de verschuivingstoeslag.
Ruilen mogen we onderling wel, maar dan krijgen beide personeelsleden geen verschuivingstoeslag.
Ik ben er ook van overtuigd dat het geen onwil is, maar puur een centen kwestie.

Ik denk dat ik het er dan ook maar bij laat en er vrede mee moet hebben dat ik door dit werk erg veel leuke of persoonlijk belangrijke dingen/dagen moet missen doordat ik er niet binnen de 31 dagen van op de hoogte ben.

Ik heb het er bij dit bedrijf te veel voor naar mijn zin om hier een groot punt van te maken.
Want klagen of alleen maar de term CAO laten vallen staat gelijk aan vloeken in de kerk.

Deze situatie is erg jammer, voor de CAO verandering was het heerlijk werken ( en makkelijk verlof aanvragen )
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 juli 2014, 16:26 door Gozah »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 2 vragen betreft verlofdagen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 16 juli 2014, 16:54 »
Betreft het verlofaanvraag gaat het inderdaad om de verschuivingstoeslag.
Ruilen mogen we onderling wel, maar dan krijgen beide personeelsleden geen verschuivingstoeslag.
Ik ben er ook van overtuigd dat het geen onwil is, maar puur een centen kwestie.

En ik denk dat het behalve geld, ook best veel tijd kan kosten om dit te regelen!

Ik denk dat ik het er dan ook maar bij laat en er vrede mee moet hebben dat ik door dit werk erg veel leuke of persoonlijk belangrijke dingen/dagen moet missen doordat ik er niet binnen de 31 dagen van op de hoogte ben.

Tja, gelijk hebben is immers ook nog wat anders als gelijk krijgen. En als het tegenzit krijg je pas gelijk als je voor de rechter staat, maar of je dat daar op aan wilt laten komen?

Ik heb het er bij dit bedrijf te veel voor naar mijn zin om hier een groot punt van te maken.
Want klagen of alleen maar de term CAO laten vallen staat gelijk aan vloeken in de kerk.

Kijk, en hier snap ik iets niet. Ik vind namelijk dat als men een (beveiligings)bedrijf begint, en er is een CAO van toepassing, dat die CAO gewoon nageleefd moet worden. Net zoals een werkgever daarmeen kan wijzen op jouw verplichtingen, kan en mag jij de werkgever wijzen op de rechten die daar voor jou uit voortvloeien. En als dat dan wordt ervaren als "vloeken in de kerk", dan lijkt mij niet dat er echt een gezonde werksfeer heerst! Maar goed, dat is mijn mening, zolang jij tevreden bent, wie ben ik dan om daar aan te twijfelen? Overigens snap ik niet, als jij er zo instaat (wat jou goed recht is natuurlijk), waarom je dan überhaupt deze vraag stelt? Wat heb je er aan om te weten dat het eigenlijk niet mag, maar dat het je verder eigenlijk niets uitmaakt?

Deze situatie is erg jammer, voor de CAO verandering was het heerlijk werken ( en makkelijk verlof aanvragen )

Dan vraag ik mij af, op het moment dat jij verlof kreeg, nadat de roostervrije dagen waren vastgesteld, en er iemand voor jou, op een voor hem/haar eerder vastgestelde roostervrije dag ging werken, of er dan gewoon 30% toeslag werd betaald? Dat is dus wat ik bedoel, als ik schrijf dat ook in de oude CAO je niet zo maar even op korte termijn iets kon wijzigen!

Verder zijn werkgevers en werknemers GEZAMELIJK een nieuwe CAO met regels overeengekomen, waar iedereen zich aan moet houden. Ik die dus niet in wat een nieuwe CAO met een nieuwe werkwijze veranderd aan dat principe? En waarom een werkgever dan meent om, omdat het hem kennelijk zo uitkomt, dan maar extra regels in het nadeel van werknemers in te voeren? En als je daar wat van zegt, daar ook nog iets van vind. Ik weet zeker dat ik daar niet prettig zal kunnen werken!!!!
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 juli 2014, 16:58 door Planner »