Auteur Topic: De stelling van de dag!  (gelezen 50510 keer)

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 14:33 »
Ok, maar een ORT is puur een vergoeding omdat je op onregelmatige tijden moet werken.

Juist, en precies daarom moet het blijven.
Mensen die niet onregelmatig werken, ook in de beveiliging, krijgen deze niet, dus dan klopt het verhaal toch?

Als je kijkt naar de afgelopen 20 jaar zijn tijden enorm verschoven, zijn winkels gewoon 's avonds open en zijn er een stuk meer koopzondagen dan voorheen. Voor steeds meer mensen is het werken op die tijden dus normaal, dus dan vraag ik me af of het nog wel zo ongebruikelijk is dat er speciaal een vergoeding voor zou moeten staan.

Nee, het is juist niet ongebruikelijk.
De weekeinden en avonden zijn mensen doorgaans nog steeds vrij bij een 9 - 17 baan.
Wat zou er dan op tegen zijn om mensen die buiten deze "normale" tijden werken daar iets tegenover te stellen?
Dat er dingen veranderd zijn qua openstellingen van winkels en dergelijke, doet daar niets aan af.
Ook winkelpersoneel krijgt een compensatie voor het werken op "niet standaard" uren.
Wellicht geen ORT, maar er wordt wel extra voor beloond.

Met de instelling van ORT inruilen voor een hoger uurloon, kunnen de nachtdiensten en weekeinddiensten straks niet meer gevuld worden, want voor dezelfde beloning kan je dan ma/vrij 7-15 werken, en heb je je sociale leven terug.

Niet iedereen krijgt van zijn werkgever ORT dus het is toch een mooie extra wat beveiligers krijgen.

Nee, het "extra" klopt niet, want daar werken ze dan ook onregelmatig voor.

Mijn vrouw krijgt in haar werk in een winkel een toeslag op het basissalaris van 25%, let wel, over het volledige salaris, en niet enkel over de onregelmatig gewerkte uren,
omdat ze in het weekeinde en heel vroeg en heel laat moet werken.

Dus met hoeveel zou ons volledige salaris dan verhoogd moeten worden?

En gaat dat dan niet te duur worden voor de werkgevers, want de velen die nu enkel dagdiensten draaien, moeten dan ook dat bedrag krijgen.

Bovendien moeten er dan afspraken gemaakt worden, dat IEDEREEN verplicht onregelmatig moet gaan werken, en ik denk dat dat een lastige gaat worden.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 16:15 »
Ok, maar een ORT is puur een vergoeding omdat je op onregelmatige tijden moet werken. Als je kijkt naar de afgelopen 20 jaar zijn tijden enorm verschoven, zijn winkels gewoon 's avonds open en zijn er een stuk meer koopzondagen dan voorheen. Voor steeds meer mensen is het werken op die tijden dus normaal, dus dan vraag ik me af of het nog wel zo ongebruikelijk is dat er speciaal een vergoeding voor zou moeten staan. Niet iedereen krijgt van zijn werkgever ORT dus het is toch een mooie extra wat beveiligers krijgen.

Beveiliging is een 24/7 beroep en de ORT in zijn huidige vorm afschaffen zal niet op applaus kunnen rekenen. Andere hulp- en ordediensten hebben ook een ORT. Zonder ORT zal geen beveiliger meer op onregelmatige tijden willen werken. Wel kan je je afvragen of de ORT in zijn huidige vorm moet blijven of aan modernisering toe is.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 16:16 »
Wel kan je je afvragen of de ORT in zijn huidige vorm moet blijven of aan modernisering toe is.

Een goed vraag, laat dat nu ook in de CAO 2008 - 2010 afgesproken zijn om hier een onderzoek naar te laten verrichten....

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 16:19 »
Een goed vraag, laat dat nu ook in de CAO 2008 - 2010 afgesproken zijn om hier een onderzoek naar te laten verrichten....

Mee eens, maar het kan geen kwaad om het nogmaals op de agenda te zetten..
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 16:22 »
Mee eens, maar het kan geen kwaad om het nogmaals op de agenda te zetten..

Geen kwaad om het nogmaals op de agenda te zetten? Het had helemaal niet van de agenda afgehaald mogen worden!!!!

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 16:46 »
Geen kwaad om het nogmaals op de agenda te zetten? Het had helemaal niet van de agenda afgehaald mogen worden!!!!

Ik weet niet wat de status momenteel is, maar als er iets op de agenda staat ga je dat er toch niet afhalen als daar nog geen besluit over gevallen is?
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 16:56 »
Ik weet niet wat de status momenteel is, maar als er iets op de agenda staat ga je dat er toch niet afhalen als daar nog geen besluit over gevallen is?

Is er dan geen manier om erachter te komen wat de status nu is dan?
Als er afspraken over in de CAO zijn opgenomen, dan zal daar vast iets te vinden zijn over wie dat zou doen,
en dat is dan gelijk een mooi startpunt om te gaan onderzoeken hoe het er nu voor staat.

Toch?
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 17:16 »
Ik weet niet wat de status momenteel is, maar als er iets op de agenda staat ga je dat er toch niet afhalen als daar nog geen besluit over gevallen is?

Precies, je slaat de spijker op de kop. Hoe kan iets, wat 5  jaar geleden op de agenda stond, en uiteindelijk zelfs in de CAO is opgenomen, van de agenda af zijn gevallen?

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 18:32 »
Is er dan geen manier om erachter te komen wat de status nu is dan?

Volgens mij is in iedergeval al een tijd bekend dat nachtdiensten werken minder gezond is dan dagdiensten. (tenzij die onderzoeken zijn achterhaald wat ik betwijfel).
Alleen daarom al vind ik dat die mensen meer moeten verdienen.

Infraroodborstje

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 116
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 18:36 »
Volgens mij is in iedergeval al een tijd bekend dat nachtdiensten werken minder gezond is dan dagdiensten. (tenzij die onderzoeken zijn achterhaald wat ik betwijfel).
Alleen daarom al vind ik dat die mensen meer moeten verdienen.

Want geld kan een slechtere gezondheid compenseren?

Het hangt ook van de mensen zelf af, ik ken genoeg mensen die na hun 50e met gemak nog een aantal nachten pakken maar ook collega's die na hun 30e al moeite vinden met fatsoenlijk kunnen slapen.

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 18:43 »
Want geld kan een slechtere gezondheid compenseren?

Natuurlijk niet, maar zonder dat beetje extra, doet niemand dat werk meer, dat is het punt.

Het hangt ook van de mensen zelf af, ik ken genoeg mensen die na hun 50e met gemak nog een aantal nachten pakken maar ook collega's die na hun 30e al moeite vinden met fatsoenlijk kunnen slapen.

Dat is zeker zo.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Infraroodborstje

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 116
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 18:45 »
Natuurlijk niet, maar zonder dat beetje extra, doet niemand dat werk meer, dat is het punt.

Het is niet helemaal zo dat je niks krijgt, iedereen krijgt dan gewoon evenveel ongeacht het tijdstip van werken. En tsja heb je het geluk dat je overdag werkt op een post dan heb je een lekker mazzeltje. Werk je veel 's nachts in de surveillance dan is het voor je gevoel misschien iets minder leuk.

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 18:53 »
Het is niet helemaal zo dat je niks krijgt, iedereen krijgt dan gewoon evenveel ongeacht het tijdstip van werken. En tsja heb je het geluk dat je overdag werkt op een post dan heb je een lekker mazzeltje. Werk je veel 's nachts in de surveillance dan is het voor je gevoel misschien iets minder leuk.

En juist daarom is dit niet haalbaar.

Of er moet een regeling bij worden afgesproken dat iedereen onregelmatig moet werken, net zoals in de winkel waar mijn vrouw werkt, maar ook dan zullen er teveel mensen zijn die dat niet willen.

Dus niet haalbaar.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 19:05 »
Want geld kan een slechtere gezondheid compenseren?

Het hangt ook van de mensen zelf af, ik ken genoeg mensen die na hun 50e met gemak nog een aantal nachten pakken maar ook collega's die na hun 30e al moeite vinden met fatsoenlijk kunnen slapen.

Geld kan geen gezondheid compenseren maar wel een hoop andere zaken zoals zorg.
Want mensen die minder gezond leven hebben vaak meer zorg nodig en dat is een feit.
Maar buiten dat om is de combinatie geld/gezondheid vaak toch wel met elkaar verbonden, ook al compenseerd het een de ander niet. Of denk jij dat dat niet zo is dan?


Infraroodborstje

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 116
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 21:37 »
Geld kan geen gezondheid compenseren maar wel een hoop andere zaken zoals zorg.
Want mensen die minder gezond leven hebben vaak meer zorg nodig en dat is een feit.
Maar buiten dat om is de combinatie geld/gezondheid vaak toch wel met elkaar verbonden, ook al compenseerd het een de ander niet. Of denk jij dat dat niet zo is dan?

Nou ja ik denk dat dat extra geld niet in zorg (voor later) wordt gestoken maar in een lekker luxe leven. in principe hoeft dat ook niet omdat veel ingrepen (zeker die in het ziekenhuis) gewoon worden vergoed door de verzekeraar.
Dus om werkgevers dan te laten betalen voor zoiets, mja ik weet het niet. Dan zijn er wel andere dingen denk ik. :)

En wat Bromsnor zegt over iedereen onregelmatig laten werken. Ik vind sowieso dat waar onregelmatig wordt gewerkt iedereen zich daaraan moet conformeren. Je weet dat dat min of meer bij je functie hoort.