Auteur Topic: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO  (gelezen 123839 keer)

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 18:59 »
Nee, mee eens maar je kan ze terugkopen als vakantiedag voor diezelfde 5,25%. En een vakantiedag kan nog steeds niet eenzijdig door de werkgever ingetrokken worden.

Dan ga je er 5,25% op achteruit qua bruto inkomen en dat kan niet iedereen zich veroorloven.
Het is wel mooi dat er meer vakantiedagen kunnen worden gekocht in het principe akkoord.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 19:14 »
De reden dat het zo lang duurt is dat men nu al jaren bezig is zonder zich maar iets aan te trekken van de kritiek. Men is zelf gaan geloven dat ze op de goede weg zijn, zonder dat men zich bewust is van het gegeven dat de kloof met de achterban nog nooit zo groot is geweest.

Dit is 100% de reden.
Ze hebben zelfs de stemprocedure proberen te veranderen en nu hopen ze nog steeds via bijeenkomsten en 'goede' uitleg beveiligers over te halen en bang te maken met argumenten als:straks hebben we geen CAO of er komt een CAO met een kleine bond.
Daarom is het mijns inziens ook belangrijk dat we mede-beveiligers goed informeren over de punten met de grootste impact, dan blijft het inzichtelijk.
Ik vraag me ook af of er beveiligers in het bestuur van de bonden zitten? Bij het CNV zitten er bv 4 medewerkers van Trigion en 1 van  Securitas, maar wat voor functie bekleden ze daar?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 december 2012, 19:17 door Pieter Baan »

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 20:00 »
Dan ga je er 5,25% op achteruit qua bruto inkomen en dat kan niet iedereen zich veroorloven.
Het is wel mooi dat er meer vakantiedagen kunnen worden gekocht in het principe akkoord.
Je wilt het niet begrijpen geloof ik, je levert adv in daar krijg je 5,25% voor. Je levert 5,25% in daar krijg je vakantie dagen voor. Dit is kostenneutraal dus het kost je niets.

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 20:05 »
Dit is 100% de reden.
Ze hebben zelfs de stemprocedure proberen te veranderen en nu hopen ze nog steeds via bijeenkomsten en 'goede' uitleg beveiligers over te halen en bang te maken met argumenten als:straks hebben we geen CAO of er komt een CAO met een kleine bond.
Daarom is het mijns inziens ook belangrijk dat we mede-beveiligers goed informeren over de punten met de grootste impact, dan blijft het inzichtelijk.
Ik vraag me ook af of er beveiligers in het bestuur van de bonden zitten? Bij het CNV zitten er bv 4 medewerkers van Trigion en 1 van  Securitas, maar wat voor functie bekleden ze daar?

Ik zou me niet bang laten maken, maar ik kan je wel vertellen dat als het een NEE wordt dat de bonden zich niet laten terugsturen naar de onderhandelingstafel.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 20:18 »
Je wilt het niet begrijpen geloof ik, je levert adv in daar krijg je 5,25% voor. Je levert 5,25% in daar krijg je vakantie dagen voor. Dit is kostenneutraal dus het kost je niets.

Met alle respect, maar jij kan of niet rekenen of je snapt het niet!

Die 5,25 % is de verhoging van het UURLOON. je PERIODELOON blijft gelijk. Als je extra vakantiedagen gaat kopen, dan dien je wel degelijk loon in te leveren!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 20:19 »
Ik zou me niet bang laten maken, maar ik kan je wel vertellen dat als het een NEE wordt dat de bonden zich niet laten terugsturen naar de onderhandelingstafel.

Pardon? Wat gaat ze dan doen volgens jou?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 20:27 »
Ik vraag me ook af of er beveiligers in het bestuur van de bonden zitten? Bij het CNV zitten er bv 4 medewerkers van Trigion en 1 van  Securitas, maar wat voor functie bekleden ze daar?

In het bestuur van de vakbonden zitten geen beveiligers. Waar jij op doelt zijn waarschijnlijk de kaderleden.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 20:29 »
Je wilt het niet begrijpen geloof ik, je levert adv in daar krijg je 5,25% voor. Je levert 5,25% in daar krijg je vakantie dagen voor. Dit is kostenneutraal dus het kost je niets.

Bovenstaande uitleg heb ik dus niet voor niets geplaatst, lees het nog eens goed door.
Het  zou wel mooi zijn 13 vakantie dagen ipv 13 adv ;D

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 21:37 »
Met alle respect, maar jij kan of niet rekenen of je snapt het niet!

Die 5,25 % is de verhoging van het UURLOON. je PERIODELOON blijft gelijk. Als je extra vakantiedagen gaat kopen, dan dien je wel degelijk loon in te leveren!

Ik zou als ik jou was naar een bijeenkomst komen voor de uitleg van de bonden, de CAO zou kostenneutraal voorgelegd worden. Nogmaals voor degene die het wel begrijpen:160 - 152 uur + 5,25%, je koopt een dag terug 152 uur + 1 vakantiedag - 5,25% = 160 uur, 160 + 1vakantiedag = 152 uur. Dus bij het terugkopen van de vakantiedagen blijft het uurloon zoals het nu is en lever je niets in.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 21:57 »
Ik zou als ik jou was naar een bijeenkomst komen voor de uitleg van de bonden, de CAO zou kostenneutraal voorgelegd worden. Nogmaals voor degene die het wel begrijpen:160 - 152 uur + 5,25%, je koopt een dag terug 152 uur + 1 vakantiedag - 5,25% = 160 uur, 160 + 1vakantiedag = 152 uur. Dus bij het terugkopen van de vakantiedagen blijft het uurloon zoals het nu is en lever je niets in.

Zoals we al eerder geconstateerd hadden, begrijpend lezen is ook een kunst. Jij zet allerlei getallen achter elkaar en probeert daarmee iets aan te tonen wat niet waar is. Neem de raad van Pieter Baan even ter harte en lees nog eens goed wat hij schrijft, wellicht krijg je dan door hoe het precies zit!

Zwakkeblaas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 23:26 »

Ik dacht het eerst te begrijpen maar nu ... ???

Dat kopen van vakantiedagen..
Dat is dus kortgezegd alleen maar het weer inleveren van die 5.25 % om van die 152 uur weer 160 uur te maken waarvan 8 uur vakantie? En dan dit met als doel dat je in ieder geval zelf kan kiezen wanneer je vrij bent? Dit t.o.v. de 152 uur situatie waarin werkgever jouw vrije 8 uur "bepaalt"?

Of..
Bedoelt men echt: je hebt 152 uur dit worden 144 uur plus 8 uur vakantie ten koste van die 5.25 %



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 23:48 »
Om het nog maar een keer kort uit te leggen. Je werkt nu 160 uur - 8 uur ADV = 152 uur. Je uurloon wordt bepaald door je periodeloon te delen door 160 uur, hoewel je dus maar 152 uur werkt.

In de CAO die nu op tafel ligt komt de ADV te vervallen. Tegelijkertijd gaat het aantal uur van een fulltimer naar beneden naar 152 uur. Per saldo werk je dus nog steeds hetzelfde aantal uur. Het periodeloon blijft hetzelfde, echter doordat je dit nu nog maar moet delen door 152 uur gaat het uurloon omhoog met 5,25%.

Nieuw is dat je ook extra vakantiedagen kunt kopen. Maar dat doe je dus van hetzeldfe periodeloon wat je nu krijgt, dus kost het je geld, maar daar krijg je dus ook extra vrije tijd voor.....

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 23:50 »
Nogmaals wacht op de uitleg van de bonden, stel daar je vragen zodra de teksten bekend zijn gemaakt.
Vraag het aan de kaderleden en maak elkaar niet gek met alleen de negatieve punten te belichten.

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 23:57 »
Om het nog maar een keer kort uit te leggen. Je werkt nu 160 uur - 8 uur ADV = 152 uur. Je uurloon wordt bepaald door je periodeloon te delen door 160 uur, hoewel je dus maar 152 uur werkt.

In de CAO die nu op tafel ligt komt de ADV te vervallen. Tegelijkertijd gaat het aantal uur van een fulltimer naar beneden naar 152 uur. Per saldo werk je dus nog steeds hetzelfde aantal uur. Het periodeloon blijft hetzelfde, echter doordat je dit nu nog maar moet delen door 152 uur gaat het uurloon omhoog met 5,25%.

Nieuw is dat je ook extra vakantiedagen kunt kopen. Maar dat doe je dus van hetzeldfe periodeloon wat je nu krijgt, dus kost het je geld, maar daar krijg je dus ook extra vrije tijd voor.....

Bijna goed, de vakantiedagen koop je van de verhoging van het basisuurloon wat je dan verdiend hetgeen verhoogd is met 5,25%.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 15 december 2012, 00:09 »
Nogmaals wacht op de uitleg van de bonden, stel daar je vragen zodra de teksten bekend zijn gemaakt.
Vraag het aan de kaderleden en maak elkaar niet gek met alleen de negatieve punten te belichten.

Jij moet vooral wachten op uitleg van de bonden, want je snapt er helemaal niets van. En m.b.t. dit punt zie ik, in tegenstelling tot anderen, niet zo veel negatiefs, omdat er een hoop regels uit de CAO kunnen verdwijnen en je per saldo nog steeds 152 uur blijft werken tegen hetzelfde periodeloon, met als kleine bonus dat ORT toeslagen iets hoger worden omdat het uurloon omhoog gaat. De negatieve punten zitten in de andere punten