Auteur Topic: 21 dagen ingepland  (gelezen 15421 keer)

R.S

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 56
  • Cave quid dicis, quando et cui
    • Bekijk profiel
Re: 21 dagen ingepland
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 12:05 »
Lees het nog eens !!!

Dom antwoord kan ik zelf wel geven.

BeterCAO

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 21 dagen ingepland
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 15:43 »
Jij geeft aan dat het lastig is. Op zich vind ik dat wel meevallen, als je maar gewoon bereid bent om te lezen wat er staat. En als je het niet snapt, dan kan je al vele maanden lang de CAO telefoon van de Unie bellen voor vragen

http://www.uniesecurity.nl/contact

Maar goed, om even op de situatie in te gaan. In principe mag men slechts 20 tijdvakken en/of diensten per loonperiode inplannen. (artikel 21 lid 1) Daarnaast dienen er in het rooster minimaal 8 vrije dagen (zie voor de definitie van een vrije dag artikel 1) ingepland te zijn,  waarvan minimaal 2 periodes van twee aaneengesloten vrije dagen waarvan minimaal 1 een weekend. Overigens heb jij het recht om een voorkeur voor die 8 vrije dagen op te geven....

Vervolgens kan men jou vragen om buiten de vastgestelde tijdvakken en/of diensten te werken, dus ook bijvoorbeeld een extra dienst. Wanneer jij daarmee akkoord gaat heb jij recht op verschuivingstoeslag (artikel 22 lid 1). De hoogte daarvan staat in artikel 47. Als jij weigert dan heeft de werkgever inderdaad het recht om jou 8 keer per jaar te verplichten, de jokers waar zij het over hebben (artikel 22 lid 2). Jij kan overigens 4 (wel heel erg weinig!!!) dagen per jaar aangeven waarop de werkgever GEEN gebruik van die jokers kan maken (artikel 22 lid 3)

Overigens moet ten alle tijde de ATW, en ook aan de aanvullende bepalingen daarop in de CAO m.b.t. rusttijden, zowel de dagelijkse als wekelijke, en ook de maximum arbeidstijden, voldaan blijven worden. Het gebruik maken van jokers is namelijk GEEN vrijbrief om die regels maar even ter zijde te schuiven, iets wat veel werkgevers wel schijnen te denken. Van belang in deze zijn dan:

Artikel 28 - Maximum arbeidstijd
Artikel 29 - Maximum arbeidstijd bij overwerk (dit is een uitzondering op artikel 28)
Artikel 30 - Dagelijkse onafgebroken rusttijd
Artikel 31 - Wekelijke onafgebroken rusttijd
Artikel 32 - Zondagarbeid
Artikel 33 - Nachtdienst

En inderdaad, zoals jij dus al aangeeft, wanneer jij onregelmatig met nachtdiensten werkt, is het maar de vraag in hoeverre een rooster met daarin 21 diensten nog voldoet aan alle bovenstaande artikelen. Ik waag het te betwijfelen, maar om overtredingen te constateren zal je wel goed in de materie moeten duiken. Mocht je een overtreding vinden, dan is het maar de vraag of jij daar je werkgever/planner van kan overtuigen. Helaas zijn ook werkgevers/planners niet altijd even goed op de hoogte van de regels, en/of leggen die, al dan niet bewust, wel eens verkeerd uit.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn dus 2 verschillende zaken. De vraag is ook hoever jij de confrontatie met je werkgever aan durft te gaan. De ervaring leert dat men dit vaak niet durft. Om gelijk te krijgen is het wellicht verstandig om lid te worden/zijn van een vakbond, die jou bij geschillen met je werkgever terzijde kunnen staan.

Succes....

Dus als ik het goed begrijp kan een fulltimer 21 dagen werken als er een "joker" wordt ingezet?

Als ik het linkje boven aan deze site aanklik staat die verplichte "verschuiving" omschreven door het CNV als volgt in de laatste regels van het onderwerp;

https://www.cnvdienstenbond.nl/roosteren/

"Echter, je werkgever kan je maximaal 8 maal per 12 maanden verplichten om buiten tijdvakken te werken. Je ontvangt dan geen verschuivingstoeslag.
En jij kunt per 12 maanden (minimaal 3 weken van tevoren) 4 blokkadedagen opgeven, waarop je werkgever je rooster niet mag veranderen; vrij blijft dan vrij en een vroege dienst blijft dan een vroege dienst."

Hoe kan iemand dan 21 dagen werken als er maar maximaal 20 tijdvakken van 10 uur per periode of 20 dagen ingeroosterd kunnen worden? Er zijn na 20 tijdvakken toch geen tijdvakken meer dus kan er toch niets meer verschoven worden en het lijkt mij sterk dat een planner 21 tijdvakken mag inplannen zonder overleg. Het lijkt mij eerder dat die verschuivingen binnen die 20 tijdvakken van 10 uur horen te vallen en dat de planner al zijn kruit heeft verschoten om Roelof zijn uren te halen en niet weet wat een jokerdag dan werkelijk is.

Het gaat toch om buiten tijdvakken werken?, niet dat er een extra tijdvak van 10 uur gemaakt kan worden als er geen tijdvakken meer beschikbaar zijn om in plannen. Als de werkgever besluit om alle 8 jokers in te zetten zou hij dus 28 tijdvakken van 10 uur kunnen inzetten? Lijkt mij sterk hoor.

Je bent toch ook niet vrij als je een joker inzet op een vroege dienst, zoals ik het stukje van het CNV lees? Dus als je een jokerdag inzet ineens 19 tijdvakken krijgt ipv 20 van 10 uur? Bij 4 jokerdagen wordt het al snel paniek bij de planning want hij moet die fulltimer 152 uur laten draaien in 16 tijdvakken van 10 uur?

Ik denk dat Roelof gewoon in zijn recht staat en het joker verhaal van de werkgever een joke is. Anders hadden ze geen dienst uit zijn rooster gehaald en hem wel verplicht om te gaan werken!

Volgens mij moet er gekeken worden of hier sprake is van "overwerk", maar als je 28 dagen van te voren weet dat je 21 dagen ipv 20 dagen gaat werken, lijkt mij dat zeer discutabel want wat is het incident dan dat een planner dit al zo lang van te voren weet?







Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 21 dagen ingepland
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 17:18 »
Hoe kan iemand dan 21 dagen werken als er maar maximaal 20 tijdvakken van 10 uur per periode of 20 dagen ingeroosterd kunnen worden?

Vraagje? Wanneer aan het begin van de loonperiode een tijdvak ingepland stond, waar uiteindelijk geen dienst is verricht, en aan het eind van de loonperiode staat er opeens een 21e tijdvak in, hoe kan je dan het verschil zien tussen een extra tijdvak, of een tijdvak wat verschoven is? Elk tijdvak wat verschuift kan je immers ook zien als een nieuw tijdvak....

Doordat het begrip "verschoven tijdvak" niet beschreven is, kan je volgens mij helemaal geen onderscheid maken tussen een "verschoven tijdvak" en een "niet gebruikt tijdvak". Wat volgens mij gewoon aan de hand is, dat verschuiven van een niet gebruikt tijdvak, en/of het inplannen van meer dan 20 tijdvakken in principe alleen kan met toestemming van de werknemer (en dus met betaling van verschuivingstoeslag), of de werknemer gaat niet akkoord en wordt door de werkgever door gebruik te maken van 1 van de 8 jokers gedwongen (zonder toeslag). Het komt allemaal op hetzelfde neer.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 augustus 2014, 17:28 door Planner »

BeterCAO

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 21 dagen ingepland
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 19:18 »
Vraagje? Wanneer aan het begin van de loonperiode een tijdvak ingepland stond, waar uiteindelijk geen dienst is verricht, en aan het eind van de loonperiode staat er opeens een 21e tijdvak in, hoe kan je dan het verschil zien tussen een extra tijdvak, of een tijdvak wat verschoven is? Elk tijdvak wat verschuift kan je immers ook zien als een nieuw tijdvak....

Doordat het begrip "verschoven tijdvak" niet beschreven is, kan je volgens mij helemaal geen onderscheid maken tussen een "verschoven tijdvak" en een "niet gebruikt tijdvak". Wat volgens mij gewoon aan de hand is, dat verschuiven van een niet gebruikt tijdvak, en/of het inplannen van meer dan 20 tijdvakken in principe alleen kan met toestemming van de werknemer (en dus met betaling van verschuivingstoeslag), of de werknemer gaat niet akkoord en wordt door de werkgever door gebruik te maken van 1 van de 8 jokers gedwongen (zonder toeslag). Het komt allemaal op hetzelfde neer.

Het antwoord op je vraagje is dat als je van elke publicatie een uitdraai maakt over wat er gepubliceerd is dan wordt over de periode al snel duidelijk wat er gebeurd met die tijdvakken of diensten.

Verschuiven van een tijdvak is niets meer dan dat een bestaand tijdvak wordt aangepast of verplaatst wordt binnen die 20 dagen. Er wordt toch niet gesproken over een extra tijdvak?
Volgens mij val ik in herhaling:)

Een loonperiode is 28 dagen daarin verricht je maximaal 20 dagen arbeid. Niet 21 dagen tot bv 168 uur. Na 20 dagen wordt er van uitgegaan dat je al aan 152 uur zit namelijk anders die minuren. Het is dan overwerk en net gelezen dat dit kan tot max 160 uur. Als er over die verschuiving gesproken wordt betekend dit dat iemand maximaal 168 uur in 20 tijdvakken van 10 uur verplicht kan worden te werken door die jokers.

Hoe kan je anders verklaren dat met overwerken 160 de max is?
"De werknemer is verplicht overwerk te verrichten, indien dat in het belang van de onderneming noodzakelijk is. Daarbij geldt een maximaal aantal arbeidsuren van 160 per loonperiode."

Dat is dus werken boven die 152 uur zoals bedoeld in 21 dagen of meer dagen.



Als een planner een tijdvak verwijderd omdat dit er 21 zijn mag dit gewoon.

Als een planner dan nog 20 tijdvakken heeft en een nog tijdvak verwijderd binnen de 20 tijdvakken mag dit nog steeds, maar als de planner daarna een tijdvak extra wil gaan publiceren of pakt het tijdvak op om ergens anders te verplaatsen kan dit met die joker dus 8 maal ongevraagd per jaar maar heeft alleen de beschikking over 20 dagen.






Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 21 dagen ingepland
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 16 augustus 2014, 00:31 »
Jij haalt van alles door elkaar. En jij gaat kennelijk ook alleen maar uit van 8 uurs diensten.

Zelfs wanneer iemand (verplicht of vrijwillig) 21 (of meer) diensten werkt, wil dat helemaal niet zeggen dat dat dan ook overuren oplevert. Wanneer er veel korte diensten bij zitten, kan het nog steeds betekenen dat je niet eens aan je contracturen komt en minuren hebt. Het betekend alleen dat je, wanneer je het vrijwillig doet, recht hebt op verschuivingstoeslag. En doe je het niet, dan heb je nog meer minuren....

R.S

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 56
  • Cave quid dicis, quando et cui
    • Bekijk profiel
Re: 21 dagen ingepland
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 19 augustus 2014, 14:30 »
BeterCAO zit er inderdaad flink naast.

Planner geeft het daadwerkelijke antwoord.