Auteur Topic: "Vrije dagen"  (gelezen 4805 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
"Vrije dagen"
« Gepost op: zaterdag 12 oktober 2013, 12:46 »
Op de facebook pagina van de Unie staat een vraag:

"In artikel 21 staat: Iedere donderdag deelt de werkgever aan de werknemer het rooster mede voor een periode van 28 dagen (voortschrijdend systeem). In het rooster zijn maximaal 20 tijdvakken en/of diensten opgenomen. Het rooster bevat per loonperiode minimaal 8 vrije dagen waarvan minimaal 2 periodes van twee aaneengesloten vrije dagen waarvan minimaal 1 een weekend betreft waar geen arbeid wordt verricht (per bedrijf kunnen met instemming van cao-partijen andere afspraken worden gemaakt).
Vraag: als je 20 dagen ingeroosterd staat, mag de werkgever dan een joker inzetten om je een extra dag te laten werken? Dan heb je maar 7 vrije dagen."


Antwoord van de Unie:

"vrije dagen bestaan niet! Je moet even knop omdraaien tov oude situatie. Vroeger stonden RV-dagen en adv dagen in rooster en kwamen later werkindelingen. Nu wordt alleen werk ingedeeld.

Alles is vrije tijd wat geen tijdvak, dienst, gebroken dienst of (on)betaald verlof is. En in vrije tijd dienen 8 hele dagen te zitten."


"Vrije dagen bestaan niet" ???? In de CAO staat toch echt WEL de definitei van een "vrije dag":

"De 1e vrije dag na een dag- of avonddienst is 24 uur. De 1e vrije dag na een nachtdienst bedraagt 32 uur en de daaropvolgende vrije dagen 24 uur."

Vervolgens verzint de Unie wel een eigen definitie, namelijk "hele dagen", maar dat is dus een term die NIET in de CAO voorkomt.

Ik blijf mij keer op keer verbazen over de "arrogante" wijze waarop de Unie anderen aan durft te spreken over het feit dat zij niet de CAO lezen en/of hanteren, maar dat zij zichzelf boven alles en iedereen verheffen en dingen blijven schrijven die gewoon aantoonbaar onjuist zijn.

Wat overigens in de beantwoording helemaal buiten beschouwing blijft, maar zeker niet onbelangrijk is, is het gegeven dat er weliswaar dus wel volgens de CAO (een) extra dienst(en) ingepland mag/mogen worden, maar dat nog wel steeds de dagelijkse onafgebroken rusttijd (artikel 30) EN de wekelijkse onafgebrpken rustijd (artikel 31) gerespecteerd dient te worden. Een extra dienst inplannen op een "vrije dag" heeft vaak tot gevolg dat ergens de (dagelijkse en/of wekelijkse) rusttijd in het gedrang komt, en dus elders extra rust ingepland zal moeten worden.

Overigens staat onder deze vraag nog een vraag over het opbouwen van vakantieuren, waarbij de Unie nog steeds blijft volhouden dat er niets aan de hand is:

"hoeft ook minder vakantie op te nemen ten opzichte van situatie voor 8 september en het uurloon is gestegen. Je krijgt zowel in tijd als in geld gemeten hetzelfde."

Werkelijk onvoorstelbaar  :( >:(
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 oktober 2013, 12:53 door Planner »

parttimer

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: "Vrije dagen"
« Reactie #1 Gepost op: zondag 13 oktober 2013, 10:54 »
Mooi verhaal planner. En hoe nu verder?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: "Vrije dagen"
« Reactie #2 Gepost op: zondag 13 oktober 2013, 12:28 »
Dat is aan de beveiligers.... Ik constateer slechts dat er hier en daar onzin wordt gepresenteerd als zijnde de enige juiste uitleg van de CAO. Daarnaast constateer ik dat de Unie nog steeds ontkent dat het verlagen van het aantal vakantieuren negatieve effecten heeft.

Ik snap niet dat beveiligers dit allemaal maar zo laten gebeuren en naast de kantlijn blijven staan. De vraag "hoe nu verder" moet je niet aan mij stellen, maar die moeten alle beveiligers eens aan ZICHZELF gaan stellen, en niet blijven afwachten tot anderen misschien iets gaan doen.

parttimer

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: "Vrije dagen"
« Reactie #3 Gepost op: zondag 13 oktober 2013, 20:08 »
Planner een vuist maken de beveiligers toch niet. Veel zijn bang voor hun werkplek of voor hun baan.
Erger is dat de bonden ook wel weten dat ze fouten hebben gemaakt en daar niets aan doen.
Zelf heb ik 5 punten liggen bij de FNV. Alles over het niet nakomen van de CAO. Komt trouwens nog een puntje bij als het maandag niet opgelost is. Maaltijdvergoeding. ! punt heb ik al binnen. Vast groeimodel vanaf periode 10. De andere zaken lopen nog. Als ik daar klaar mee ben zal ik daar ook wel iets over op het forum zetten.