Als werkgever en werknemer het niet duidelijk afspreken in het CAO dan is het helaas pindakaas.
De vraag die dus gesteld (en beantwoord) moet worden, wat is er nu duidelijk afgesproken in
de CAO?
Daar staat een lijstje met feestdagen, waarbij Goede Vrijdag dus niet genoemd wordt, en de volgende opmerking:
"en de door de overheid aangewezen nationale feestdagen"Dan is dus de vraag, wat precies "door de overheid aangewezen nationale feestdagen" zijn? In de eerder genoemde Algemene Termijnen Wet wordt de term "erkende feestdagen" genoemd. Is dat hetzelfde als "nationale feestdagen". In die wet wordt ook gesproken over "bepaalde dagen die gelijkgesteld kunnen worden". Die dagen worden in de Staatscourant gepubliceerd. Let wel, ook hier gaat het slechts om wet en regelgeving in de zin van die wet en nergens anders om.
Maar het toont wel aan dat er kennelijk een mogelijkheid is voor de regering om een besluit te nemen om bepaalde dagen (eenmalig) als (erkende/nationale) feestdag aan te wijzen, buiten de normale feestdagen om, waarbij zelfs in die wet Goede Vrijdag niet als feestdag is aangemerkt, maar apart benoemd is. Het is dus niet zo dat Goede Vrijdag elk jaar in de Staatscourant als feestdag wordt aangewezen.
Maar goed, ik heb die vraag dus aan de overheid gesteld, en het schijnt nogal een moeilijke vraag te zijn, want men heeft daar de vraag doorgespeeld aan het Ministerie van Algemene Zaken.