Auteur Topic: Goede vrijdag feestdag!!  (gelezen 25341 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 14 mei 2016, 01:27 »
Sodejuu ..... Dan heb ik toch nog wat dagen te goed vanaf 1978  ;D

Precies, en als de bonden nu dus in koor roepen dat dit wel een betaalde vrije dag zou moeten worden, hebben zij dus al minimaal 40 jaar hun leden in de kou laten staan. 2 jaar geleden kwam de Unie opeens weer met dit bericht, maar hebben zij dus weer niets gedaan, behalve mensen oproepen hun loonstrook te checken. Maar wanneer je vraagt naar een onderbouwing, dan wordt het stil. Net zoals het stil is op het CAO front...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 14 mei 2016, 01:44 »
Wij hebben deze vraag ook aan de bestuurders van de 3 vakbonden gesteld en die van CNV en FNV stellen ook dat het als feestdag uitbetaald dient te worden.  Van de Unie hebben wij nog geen antwoord van de bestuurder zelf maar van een consulent.

En hebben jullie inmiddels al antwoord van de bestuurder van de Unie? Zijn voorganger vond 2 jaar geleden hetzelfde als wat het CNV en FNV nu zeggen, ben benieuwd wat de nieuwe bestuurder zegt?

Verder heb ik al aangegeven dat dit niet in onder jullie verantwoordelijkheid valt. Ongetwijfeld zijn er leden van de OR die ook kaderlid zijn. Als de bestuurder van hun bond dit zegt, waarom vragen zij dan niet aan die bestuurder waarom zijn/haar bond dit dan nooit eerder voor hun leden heeft geregeld? Dit is immers een bijna jaarlijks terugkerende vraag.

En hebben jullie nog nagedacht over mijn opmerking, dat jullie de Algemene Termijnenwet verkeerd uitleggen?

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #17 Gepost op: zondag 15 mei 2016, 10:46 »
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen

Bij Randon werd vroeger goede vrijdag etc wel degelijk als feestdag gezien en als je werkte kreeg je gewoon de toeslag. Dus dat verhaal van nooit is niet waar.

Omdat in de CAO tekst niet expliciet benoemd en geschreven is wat dan die officiële feestdagen zijn, moet je haast wel uitgaan van wat de overheid aangeeft inzake. Maar beter is inderdaad en zoals PLANNER aangeeft, leg het eens voor aan de sociale commissie en kom je er niet uit dan de rechter vragen een uitspraak te doen of eens te kijken of er elders al jurisprudentie over verkregen is dus wat de rechtspraak daar al over heeft verteld.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #18 Gepost op: zondag 15 mei 2016, 23:40 »
Bij Randon werd vroeger goede vrijdag etc wel degelijk als feestdag gezien

Wat bedoel jij met "etc"?

en als je werkte kreeg je gewoon de toeslag. Dus dat verhaal van nooit is niet waar.

Ik heb (gelukkig) nooit bij Randon gewerkt, dus ik kan niet zeggen of dit waar is of niet. Maar gezien de niet al te beste reputatie van Randon lijkt het mij niet erg waarschijnlijk.


Omdat in de CAO tekst niet expliciet benoemd en geschreven is wat dan die officiële feestdagen zijn, moet je haast wel uitgaan van wat de overheid aangeeft inzake.

De vraag die je dan moet stellen is "wat de overheid dan aangeeft". Hoewel in het lijstje op de site van de rijksoverheid Goede Vrijdag wel genoemd staat, kan ik dat in geen enkele wet en/of regeling terugvinden, vandaar ook mijn vraag aan de overheid. Wel worden in de Algemene Termijnenwet een aantal feestdagen genoemd, en daar staat Goede Vrijdag dus niet bij.

Op de site van de Rijksoverheid staat over Goede Vrijdag nog iets anders:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/goede-vrijdag-vrije-dag

Maar beter is inderdaad en zoals PLANNER aangeeft, leg het eens voor aan de sociale commissie en kom je er niet uit dan de rechter vragen een uitspraak te doen of eens te kijken of er elders al jurisprudentie over verkregen is dus wat de rechtspraak daar al over heeft verteld.

Waar wil jij dan precies een antwoord op hebben?

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #19 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 00:17 »
ik nergens.. Maar wel interessant is te weten hoe dat juridisch zit met "goede vrijdag" want het CAO is daar dus niet duidelijk in. Wat dan over blijft is terug vallen op wat de overheid dan aangeeft, zou je denken. Maar zelfs dat is dan weer niet hele maal waar dan blijkbaar. Het enige wat dan overblijft is de rechter of jurisprudentie naslaan.

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #20 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 00:21 »
Daar staat dus dat goede vrijdag een officiële is, maar niet iedereen is vrij. Ja de koekoek... dat is de 1e en 2e kerst ook.. vaak zat gewerkt. Dan verwijst het weer naar de CAO en kom je dus weer in het niks uit of wel dan uit te gaan van wat de overheid aangeeft. Ik zal eens zoeken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #21 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 00:27 »
ik nergens.. Maar wel interessant is te weten hoe dat juridisch zit met "goede vrijdag" want het CAO is daar dus niet duidelijk in. Wat dan over blijft is terug vallen op wat de overheid dan aangeeft, zou je denken. Maar zelfs dat is dan weer niet hele maal waar dan blijkbaar. Het enige wat dan overblijft is de rechter of jurisprudentie naslaan.

Wat ik bedoel is, wat jij in de jurisprudentie denkt te kunnen vinden? Of welke vraag er aan een rechter voorgelegd moet worden?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #22 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 00:30 »
Daar staat dus dat goede vrijdag een officiële is, maar niet iedereen is vrij. Ja de koekoek... dat is de 1e en 2e kerst ook.. vaak zat gewerkt. Dan verwijst het weer naar de CAO en kom je dus weer in het niks uit of wel dan uit te gaan van wat de overheid aangeeft. Ik zal eens zoeken.

De vraag is, welke (arbeids) rechterlijke waarde je moet hechten aan een site van de rijksoverheid, en volgens mij is die waarde zeer beperkt. Ik kijk liever naar wat er in wet en regelgeving staat, en zoals gezegd, de enige wet die ik tot nu toe heb gevonden waar iets staat over officiële feestdagen is de Algemene Termijnen Wet, en daar staat Goede Vrijdag NIET in genoemd als feestdag.

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #23 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 00:33 »
gevonden:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002448/2010-10-10

Algemene termijnenwet
Geldend van 10-10-2010 t/m heden

Artikel 3
1 Algemeen erkende feestdagen in de zin van deze wet zijn: de Nieuwjaarsdag, de Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, de beide Kerstdagen, de Hemelvaartsdag, de dag waarop de verjaardag van de Koning wordt gevierd en de vijfde mei.
2 Voor de toepassing van deze wet wordt de Goede Vrijdag met de in het vorige lid genoemde dagen gelijkgesteld.
3 Wij kunnen bepaalde dagen voor de toepassing van deze wet met de in het eerste lid genoemde gelijkstellen. Ons besluit wordt in de Nederlandse Staatscourant openbaar gemaakt.

Dus is de Goede Vrijdag een dag waarop men toeslagen, zoals op de dagen genoemd in Artikel 3 lid 1 worden toegepast, dus ook moet toepassen.
« Laatst bewerkt op: maandag 16 mei 2016, 00:34 door peerke »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #24 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 00:34 »
Dus is de Goede Vrijdag een dag waarop men toeslagen, zoals op de dagen genoemd in Artikel 3 lid 1 worden toegepast, dus ook moet toepassen.

Briljant.....  :(

Dit is dus precies wat de OR ook aanhaalt! Lees nu nog eens goed wat ik hierboven over dit artikel heb geschreven?

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #25 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 00:44 »
eens... maar dan deze:

1. Geen wet mag in strijd zijn met een andere wet.
2. Een private overeenkomst mag niet in strijd zijn met enig Nederlands recht.

en dus lijkt me evident dat men dus uit gaat van wat de wet aangeeft toch..?




Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #26 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 00:52 »
eens... maar dan deze:

1. Geen wet mag in strijd zijn met een andere wet.
2. Een private overeenkomst mag niet in strijd zijn met enig Nederlands recht.

en dus lijkt me evident dat men dus uit gaat van wat de wet aangeeft toch..?

In de algemene termijnenwet worden een aantal erkende feestdagen "in het kader van die wet" (dus zuiver en alleen voor die wet en helemaal nergens anders voor) benoemd. De algemene termijnenwet regelt slechts de termijn waarop de overheid op bepaalde zaken moet reageren, en daarbij tellen een aantal dagen niet mee. Vervolgens wordt ook nog even Goede Vrijdag apart benoemt, dus heeft die dag in ieder geval (zuiver en alleen in de zin van de Algemene Termijnenwet) een andere status als een erkende feestdag, want anders hadden ze die dag wel gewoon bij andere erkende feestdagen gezet. Maar voor de toepassing van de Algemene Termijnenwet (en nergens anders voor) wordt Goede Vrijdag gelijkgesteld, niets meer, niets minder.

Welke wet is daarmee in strijd?
Waar is de CAO in strijd met de Algemene Termijnen Wet?
Wat heeft de termijn waarop de overheid moet reageren te maken met het gegeven of in een CAO een dag als feestdag wordt beloond?
« Laatst bewerkt op: maandag 16 mei 2016, 00:55 door Planner »

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #27 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 01:04 »
ja precies... weet je wat... ik zeg zoek het lekker uit.

een rechter zal echt wel kijken naar zoiets als algemeen gangbaar... maar zolang geen uitspraak komt men er inderdaad een heel eind mee weg Planner...  ;)







« Laatst bewerkt op: maandag 16 mei 2016, 01:10 door peerke »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #28 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 01:11 »
een rechter zal echt wel kijken naar zoiets als algemeen gangbaar...

Daar gaat een rechter helemaal niet naar kijken. Want een rechter spreekt zich namelijk niet uit wat er in een CAO wordt afgesproken. Er hoeft namelijk helemaal geen toeslag betaald te worden op feestdagen.

Maar weet je wat nu zo "leuk" is. De FNV zelf heeft zich daar wel over uitgesproken.

http://www.fnv-kiem.nl/nieuws/algemeen/1941/vraag-van-de-week-heb-ik-altijd-vrij-op-een-feestdag/

"Soms is noch bij cao, noch in de individuele arbeidsovereenkomst geregeld welke dagen als feestdagen worden aangemerkt. Dan gelden de regels van het gebruik. Op grond van het gebruik zijn Nieuwjaarsdag, Eerste en Tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Pinksterdag en Eerste en Tweede Kerstdag feestdagen en zijn werknemers op die dagen vrij. Op andere feestdagen, zoals Bevrijdingsdag ben je als werknemer dus niet vrij indien daarover niets is afgesproken. Veel werknemers denken dus ten onrechte dat zij een vrije dag af kunnen dwingen, indien een dag aangemerkt wordt als nationale feestdag."

En ook de rijksoverheid zet dus zelf op de site dat de meeste werknemers (waarbij het gaat om werknemers met normale kantoortijden) gewoon op Goede Vrijdag moeten werken. Waarom zouden beveiligers dan op een dergelijke "normale" dag een toeslag moeten krijgen en een (extra) vrije dag?

En hoe bedoel je "men komt er inderdaad een heel eind mee weg"?
« Laatst bewerkt op: maandag 16 mei 2016, 01:16 door Planner »

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #29 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 01:50 »
Ik ben veder gaan spitten. Je hebt helemaal gelijk hoor. Als werkgever en werknemer het niet duidelijk afspreken in het CAO dan is het helaas pindakaas. ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 16 mei 2016, 02:03 door peerke »