Auteur Topic: Proeven van bekwaamheid examen  (gelezen 44710 keer)

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 28 juli 2011, 16:57 »
Ze maken het je niet zo moeilijk tijdens het examen. Ik heb die brand-sluitronde ook gehad. Je ziet het liggen staat met koeieletters op strikt vertrouwelijk en je laat een notitie achter. Moet je naar Amersfoort voor je examen?
Ik vind het wel heel vreemd van het LOI dat ze je niet een paar keer laten oefenen, volgens mij moeten ze toch ergens een plek hebben waar je dat kan doen. Je hebt het namelijk in Amersfoort zelf bij het examen centrum en je hebt ook nog Zadkin. Ze kunnen je toch niet zomaar in het diepe gooien!
Idd er zitten geen valkuilen in, het is over duidelijk.
Ze willen gewoon zien dat je het opmerkt, en er iets mee doet. In bewaring (en dus opbergen in kluis of afsluitbare kast), notitie achter laten, melding in dagrapportage, doorgeven aan leidinggevende/hoofdbeveiliging.
Computers niet uit zetten.

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 28 juli 2011, 18:36 »
Het zijn alle 3 de examens op 1 dag: Proeven, waarneming, en gesprek over het werkboek etc.

Wist niet dat ze in Amersfoort oefendagen oid hadden.

« Laatst bewerkt op: donderdag 28 juli 2011, 18:42 door Christiane »

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 29 juli 2011, 10:37 »
Snel even bellen dan en kijken of ze nog een plekje voor je hebben. Ik kan het je zeker aanraden om te doen, zeker wat betreft het waarnemen en ook het praktijk gedeelte. Ze hadden je dit best wel even kunnen vertellen bij het LOI lijkt me stug dat ze dat niet weten.
Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 29 juli 2011, 13:37 »
Heb svpb gevraagd om zo'n oefendag, maar hebben ze niet. Word doorverwezen naar de proefexamens op de site. Ik ga in mn vakantie nog flink de rollenspellen doornemen en dan zie ik over 2 weken vanzelf wel of het goed genoeg is. Kan niet meer dan mn best doen :) ik vind het wel heeeel spannend.

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #19 Gepost op: zondag 31 juli 2011, 19:39 »
Ja, toch weer een vraag. Als ik nou iemand krijg die met een aansteker en een jerrycan in zn handen staat. Wat moet ik dan als eerst doen? Bij de voorbeelden staat dat je de man eerst moet kalmeren. Moet je daarna zeggen dat hij de spullen rustig neer moet leggen? Of moet je meteen de aansteker afpakken zodra je die man ziet?


Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #20 Gepost op: zondag 31 juli 2011, 20:09 »
Ja, toch weer een vraag. Als ik nou iemand krijg die met een aansteker en een jerrycan in zn handen staat. Wat moet ik dan als eerst doen? Bij de voorbeelden staat dat je de man eerst moet kalmeren. Moet je daarna zeggen dat hij de spullen rustig neer moet leggen? Of moet je meteen de aansteker afpakken zodra je die man ziet?

Ligt eraan wat er in de jerrycan zit. Als er water in zit zeg je dat ie normaal moet doen en door moet lopen  ;)

Als er benzine in zit, zul je hem moeten kalmeren in de hoop dat hij zijn aansteker niet gebruikt. Ondertussen schat je in welke schade kan ontstaan als hij de aansteker wel gebruikt. Waar een beveiliger werkt, is meestal ook een brandblusser voorhanden. Die zou ik ter hand nemen ipv het risico lopen dat ik ook met benzine overgoten word en in brand raak als ik de aansteker af wil pakken. Ondertussen maar hopen dat er snel professionele hulp komt.
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #21 Gepost op: zondag 31 juli 2011, 20:20 »
Haha! Denk niet dat ze met de rollenspellen doen alsof er water in zit  :)

Het is moeilijk om te achterhalen wat ze met de rollenspellen willen zien. Denk dat ik gewoon eerst moet zeggen dat hij rustig moet doen. En daarna zie ik wel of ik zeg dat hij de aansteker moet neerleggen of dat ik m afpak. Weet ook niet op wat voor afstand hij van me afstaat. Als ik ineens naar hem toe kom rennen om de aansteker af te pakken... In het echt zou zo iemand vast niet netjes staan kijken hoe ik naar hem toe kom rennen om daarna de aansteker af te pakken. Lijkt mij.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #22 Gepost op: zondag 31 juli 2011, 20:25 »
Ja dat is leuk allemaal maar nu komt iemand binnen die dreigt de boel in de fik te steken.
Hij heeft een aansteker en een jerrycan met (vermoedelijk) brandbare stof erin.
Dan verwachten ze op een examen echt wel dat je actie onderneemt in de vorm van aansteker en jerrycan (direct gevaar) af te pakken om het in beslag te nemen. Vervolgens hou je de persoon aan en vermeld je dat je de goederen in beslag heb genomen.
Lijkt dubbel maar dat willen ze echt zien.
In beslag nemen direct mag bij dreiging gevaar maar je moet na aanhouding vermelden dan je het alsnog in beslag neemt.
Dan verzoek je de persoon te wachten (op een stoel ofzo) en meld dit aan politie (evt via meldkamer) en vermeld dat het om een aanhouding gaat.
Vergeet niet te vragen naar de namen van de dienders en waar de persoon heen gaat voor de rapportage.

Overigens gaan ze niet verzet plegen of moeilijk doen, het gaat erom dat je laat zien dat je het weet.

Het zal in de praktijk vaak anders gaan of zelfs te gevaarlijk zijn maar zo zijn de examens

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #23 Gepost op: zondag 31 juli 2011, 20:26 »
Let op gevaar is regel 1. Dat geldt zeker voor jezelf en omstanders. Wij zijn niet getraind om op mensen in psychische nood in te spreken maar je kan het wellicht proberen.
In dit voorbeeld kan ik de situatie niet inschatten dus ook mijn handelen niet...
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #24 Gepost op: zondag 31 juli 2011, 20:29 »
Ja dat ben ik met je eens, maar het gaat erom wat Christiane moet laten zien op een examen.

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #25 Gepost op: zondag 31 juli 2011, 21:36 »
Ja, inderdaad. Vind het wel lastig. Het is dus 1 van de 2 wat ik kan doen. Denk dat ik het gewoon snel moet bepalen als de rollenspel eenmaal gaande is. Misschien krijg ik deze situatie helemaal niet, maar wil me wel zo goed mogelijk voorbereiden hierop. En ik ben gewoon een zeikerd  :D

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #26 Gepost op: zondag 31 juli 2011, 21:44 »
Hier een voorbeeld die op de svpb site staat:

Situatieschets:
U loopt een totale ronde door PEC BV. Bij de technische ruimte ziet u dat Kees / Karin
Jansen van de afdeling marketing probeert om papier te verbranden boven een prullenbak
in de buurt van licht ontvlambare stoffen.
Gewenste acties kandidaat:
• spreekt de persoon aan
• neemt de alerte houding aan
• handhaaft veilige afstand
• lichaamshouding is in overeenstemming met de aard van de agressie
• stemgebruik is in overeenstemming met de aard van de agressie
• beλindigt de agressie

• houdt de persoon aan
• neemt aansteker in beslag
• noemt strafbare feit: poging tot brandstichting
• laat politie waarschuwen
• informeert de opsporingsambtenaar

• draagt persoon over aan opsporingsambtenaar
• draag het in beslag genomen voorwerp over aan opsporingsambtenaar
• informeert CP

• vraagt naam opsporingsambtenaar
• vraagt naar welk bureau verdachte wordt gebracht


Rol van ιιn van de examinatoren als opsporingsambtenaar.
De rollenspeler verzet zich niet fysiek tegen de aanhouding maar toont wel een lichte vorm
van verbale agressie. Hij werkt uiteindelijk mee aan zijn aanhouding.
Instrueer de kandidaat en de rollenspeler voorafgaand aan het examen over de gevolgen
van escalerend gedrag.

Dit kan ιιn van de rollenspelers zeggen:

<INDIEN GEVRAAGD>
<REAGEERT BOOS,  VERHEFT ZIJN STEM>
Ik ga de hele boel hier in de fik steken! Ontslagen ben ik toch al!
<INDIEN GEVRAAGD>
<WORDT NOG BOZER>
Waar maak jij je eigenlijk druk om idioot? Wat kan het jou nou schelen dat de hele handel
hier in de brand staat!!

<KALMEERT UITEINDELIJK EN VERZET ZICH NIET TEGEN ZIJN AANHOUDING>

Vanwege het bovenstaande vraag ik me dus af of je iemand eerst moet kalmeren of meteen de aansteker of wat dan ook moet afpakken..
« Laatst bewerkt op: zondag 31 juli 2011, 21:46 door Christiane »

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #27 Gepost op: maandag 1 augustus 2011, 00:22 »
Makkelijker dan het er staat kan het je niet gemaakt worden Cristiane...

Gewenste acties kandidaat:

• spreekt de persoon aan
• neemt de alerte houding aan
• handhaaft veilige afstand
• lichaamshouding is in overeenstemming met de aard van de agressie
• stemgebruik is in overeenstemming met de aard van de agressie
• beλindigt de agressie
• houdt de persoon aan
• neemt aansteker in beslag
• noemt strafbare feit: poging tot brandstichting
• laat politie waarschuwen
• informeert de opsporingsambtenaar
• draagt persoon over aan opsporingsambtenaar
• draag het in beslag genomen voorwerp over aan opsporingsambtenaar
• informeert CP
• vraagt naam opsporingsambtenaar
• vraagt naar welk bureau verdachte wordt gebracht


De rollenspeler verzet zich niet fysiek tegen de aanhouding maar toont wel een lichte vorm
van verbale agressie. Hij werkt uiteindelijk mee aan zijn aanhouding.
<KALMEERT UITEINDELIJK EN VERZET ZICH NIET TEGEN ZIJN AANHOUDING>
« Laatst bewerkt op: maandag 1 augustus 2011, 00:36 door Harry »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #28 Gepost op: maandag 1 augustus 2011, 00:39 »
Er staat dus niets over kalmeren... Je moet hem overbluffen en aanhouden. Hij zal alleen verbaal geweld gebruiken maar verder aan zijn aanhouding meewerken zodat je dan de aansteker in beslag kunt nemen...
« Laatst bewerkt op: maandag 1 augustus 2011, 08:37 door Harry »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #29 Gepost op: maandag 1 augustus 2011, 18:39 »
Ja, inderdaad. Vind het wel lastig. Het is dus 1 van de 2 wat ik kan doen. Denk dat ik het gewoon snel moet bepalen als de rollenspel eenmaal gaande is. Misschien krijg ik deze situatie helemaal niet, maar wil me wel zo goed mogelijk voorbereiden hierop. En ik ben gewoon een zeikerd  :D

Je bereid je gewoon voor, vind ik geen zeiken hoor.

Ik heb kort geleden dit rollenspel nog gezien en hoe die goed werd uitgevoerd.
Het is echt over duidelijk als die persoon verbaal agressie gaat tonen, dit klinkt logisch maar ik snap als je daar over twijfelt maar er bestaat geen onduidelijkheid hierover.